کد خبر 1565745
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹

به گزارش مشرق، صفحه صدرا بریتانیا در کانال تلگرامی خود نوشت:

لندن سپاه را تروریستی اعلام می‌کند؟

روزنامه دیلی اکسپرس در سرمقاله خود با عنوان "بریتانیا باید «گروه تروریستی» ایران را در میان ما غیرقانونی اعلام کند"، از ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس خواست که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را یک سازمان تروریستی اعلام کند.

طی سالهای گذشته بارها در فضای داخلی انگلیس بویژه در شرایط پرتنش میان لندن با تهران، سخن از قرار دادن سپاه پاسداران در لیست تروریستی بوده است اما تا کنون به دلیل ملاحظات دولت انگلیس این امر اتفاق نیفتاده است. مسائل و موضوعات متنوعی بر تصمیم مقامات لندن تاثیر داشته و دارد:

۱- نخستین عامل موثر در این خصوص، رویکرد کلان سیاست خارجی انگلیسی‌ها است که خود در نقش میانجی معرفی می‌کنند (بویژه در تنش میان تهران و واشنگتن). در این‌ سالها و حتی در برهه‌های پرتنش مقامات لندن از رفتارهایی که به قطع کامل روابط منجر می‌شود، پرهیز داشته‌اند.

۲- از سوی دیگر جریان اصلی حاکمیت انگلیس (برخلاف آمریکایی‌ها) معتقدند که چنین اقدامی علیه سپاه نمایشی و بی‌اثر خواهد بود و در صورت تروریستی خواندن سپاه تبعات منفی و موانع حقوقی آن برای دولت و نیروهای مسلح انگلیس به مراتب بیشتر از منافعش خواهد بود (چون شاهد تجربه آمریکایی‌ هم هستند). ضمن آنکه دولت انگلیس با کمبود کادر متخصص نظامی مواجهه شده تا آنجا که نیروی دریایی سلطنتی انگلیس به سبب کمبود شدید پرسنل و ملوان، ناگزیر شد دو کشتی جنگی را از ارائه خدمت خارج کند.

۳- هرچند عناصر بسیار افراطی نزدیک به فرقه مریم رجوی یا سلطنت‌طلبان ایرانی، در پارلمان و دولت انگلیس مستمرا برای تروریستی خواندن سپاه تلاش می‌کنند اما تیم اصلی دولت محافظه‌کار انگلیس هنوز چنین عزمی ندارد.

۴- علاوه بر این، تیم فعلی دولت انگلیس از نظر جهت‌گیری‌های درون حزبی نسبت به تیم چند ماه قبل که در طیف رادیکال، دست راستی و افراطی قرار داشتند، میانه‌روتر شمرده می‌شوند. البته تیم جدید هم در حمایت از صهیونیست‌ها جدی‌ است و در خصومت آنها با ج.ا.ایران تردیدی وجود ندارد. با این حال انتظار می‌رود که اقدامات رادیکال کمتری در دستور کار قرار دهند، چرا که علاوه بر مشکلات جدی اقتصادی، در آستانه انتخابات سراسری بریتانیا هم قرار دارند.

۵- در عین حال در طرف دیگر ماجرا، مساله جریان آزاد انرژی به نفع دنیای غرب مطرح است که جزء نوامیس سیاست خارجی انگلیسی‌ها شمرده می‌شود؛ چون اختلال در انتقال انرژی مستقیما بر اقتصاد انگلیس اثر می‌گذارد (کما اینکه الان در شرایط بد اقتصادی هستند و بحران دریا سرخ بر قیمت چای، مشروب، ماهی و برخی اقلام دیگر در داخل انگلیس تاثیر منفی داشته است). به همین سبب اگر فشارهای معیشتی یا همان که در جامعه بریتانیا "بحران هزینه‌های زندگی" نامیده می‌شود، استمرار یا توسعه پیدا کند، قطعا منجر به آشوب‌های خیابانی در انگلیس خواهد شد. لذا انتظار می‌رود که به مرور پاسخ‌های تندتری از طرف لندن در مواجهه با محور مقاومت بویژه ج.ا.ایران داده شود چرا که این مساله از نگاه لندن، تهدید امنیت ملی آنهاست.

۶- در مجموع می‌توان گفت، فارغ از هیاهوهای رسانه‌ای، اگر بحران در دریای سرخ به شکل محدود و مدیریت شده پیش برود، انگلیس اقدامی علیه سپاه انجام نخواهد داد چون با بحران اقتصادی، انتخابات سراسری و کمبود نیروی متخصص نظامی روبرو است.

اما اگر فضا به سمت توسعه تنش و درگیری پیش برود، انگلیس برای حفظ اعتبار و وجهه‌ی خود، احتمالا به اقدامات نمایشی و کم اثری مثل تروریستی خواندن سپاه و یا حتی اقدام محدود نظامی علیه نیروی دریایی سپاه دست خواهد زد. در عین حالی که دولت انگلیس در شرایط فعلی ظرفیت حضور در یک جنگ گسترده نظامی را ندارد و تمایل دارد که هزینه جنگ بر عهده دیگران و نیروهای نیابتی‌اش باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    2 0
    اگر توسعه داد بزنید
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    1 4
    بمب اتم یا حالا یا هیچ وقت
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    1 5
    اقدام محدود نظامی علیه سپاه؟؟؟انگلیس یگ کی باشه مگه دوره قاجاره؟؟هر حمله ای باید پاسخش رو در لندن بدیم.ای کاش ما بمب اتم و موشک قاره پیما داشتیم.برای رویارویی با استعمارگران باید مسلح به بمب اتم بود.
  • سعید IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    1 5
    ایران باید به نسبت به حمله ی به یمن پاسخ دهد چون حمایت نکردن از حامیانمان باعث سرخوردگی آنها و امت های اسلامی تحت ظلم وفشار خواهد شد و ایران هم اعتبار و بازدارندگی خود را در منطقه و دنیا از دست خواهد داد و به اقتصاد ماهم ضربه می زند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس