توئیت

حکم اعدام ۲نفر از عوامل شهادت سیدروح‌الله عجمیان در شرایطی اجرا شد که برخی رسانه‌های معاند سعی در شبهه‌افکنی در این‌باره دارند و با بهانه‌های مختلف تلاش می‌کنند به رأی دادگاه خدشه وارد کنند.

به گزارش مشرق،حکم اعدام ۲نفر از عوامل شهادت سیدروح‌الله عجمیان در شرایطی اجرا شد که برخی رسانه‌های معاند سعی در شبهه‌افکنی در این‌باره دارند و با بهانه‌های مختلف تلاش می‌کنند به رأی دادگاه خدشه وارد کنند. این در حالی است که این احکام با رعایت همه موازین شرعی و قانونی صادر شد و به مرحله اجرا رسید. در این گزارش به برخی از شبهه‌های مطرح‌شده پرداخته و به روایت مرکز رسانه قوه قضاییه به آنها پاسخ می‌دهیم.

آیا محکومان در جریان محاکمه دارای وکیل‌مدافع بودند؟

یکی از وکلای دادگستری اخیرا مدعی شده است که وی برای وکالت محمدمهدی کرمی به مرجع قضایی مراجعه کرده و به او اجازه داده نشده است که وکالت محکوم‌علیه را برعهده بگیرد. پیگیری‌ها در رابطه با ادعای این وکیل دادگستری حاکی از آن است که محمد مهدی کرمی از زمان بازداشت تا صدور حکم، وکیلی به دادگاه معرفی نکرده بود و به همین جهت مطابق مقررات وکیل تسخیری برای وی تعیین شد. بعد از صدور حکم و زمانی که پرونده در دیوان‌عالی بود، یک وکیل دادگستری، راسا به دیوان‌عالی مراجعه و اعلام کرد که می‌خواهد وکالت این فرد را برعهده بگیرد. براساس قانون، وکالت، عقد و توافقی دوطرفه است، این وکیل دادگستری به‌صورت یک‌طرفه تقاضای وکالت از کرمی را داشت و تقاضایی از سوی محکوم برای اینکه حاضر است این فرد وکالت وی را برعهده بگیرد، توسط وکیل مورد اشاره ارائه نشد. پیگیری‌ها همچنین نشان می‌دهد، این وکیل دادگستری از دیوان‌عالی کشور نوشته‌ای ارائه کرد که می‌خواهد وکالت محمدمهدی کرمی را برعهده بگیرد و این تقاضا از سوی دادگستری کل استان نیز جهت اقدام قانونی برای دادگاه ارسال شد. دادگاه در این موارد درصورتی که احراز کند متهم یا محکوم نیز تمایل به اعطای وکالت داشته باشد، پس از امضای وکالتنامه از سوی وکیل و موکل، به آن ترتیب اثر می‌دهد. حسب اعلام دادگاه تقاضایی از سوی متهم کرمی که بخواهد به این وکیل دادگستری یا هر وکیل دیگری وکالت بدهد به دادگاه ارائه نشد. محمدمهدی کرمی نه در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسرا و نه در دادگاه وکیلی معرفی نکرده بود. درباره سیدمحمد حسینی نیز او در زمان رسیدگی به پرونده در دیوان‌عالی کشور وکیل معرفی کرده بود و دارای وکیل انتخابی بود.

چرا در شرایطی که یک نفر به قتل رسیده، ۲نفر اعدام شدند؟

در پرونده‌ای که موضوع قتل مطرح باشد، قاتل بنابر درخواست اولیای دم و با رأی دادگاه به قصاص محکوم می‌شود. حال آنکه اتهام درنظر گرفته شده برای محکومان این پرونده محاربه است و طبق قانون ممکن است چندین نفر ولو اینکه فردی را به قتل نرسانده باشند اما عمل‌شان ازجمله مصادیق محاربه شمرده شود، به اعدام محکوم شوند.

آیا محکومان پیش از اجرای حکم با خانواده‌هایشان ملاقات کردند؟

یکی دیگر از ادعاهای مطرح‌شده در رابطه با این پرونده، این است که محکومان پیش از اجرای حکم، نتوانسته‌اند با خانواده خود دیدار کنند. این ادعا در حالی مطرح شده است که محمدمهدی کرمی مطابق مقررات ازجمله آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها در طول بازداشت به‌صورت متعدد تماس تلفنی، همچنین ملاقات حضوری با خانواده خود شامل پدر، مادر و برادر داشت و حسب بررسی صورت گرفته از زندان آخرین‌بار نیز در هفته قبل ملاقات حضوری با والدین و برادرش داشته است. محمد حسینی هم امکان تماس تلفنی و ملاقات حضوری داشته است اما با توجه به فوت والدین و براساس اعلام خودش مبنی بر اینکه هیچ ارتباطی با سایر اعضای خانواده خود ندارد، هیچ تقاضایی برای ملاقات با شخص یا اشخاصی نداشته و کسی هم برای ملاقات حضوری با ایشان تقاضا نداشته است.

در این پرونده چند نفر دیگر ازجمله دکتر قره‌حسنلو نیز به اعدام محکوم شده بودند. چرا این افراد مجازات نشدند؟

این پرونده ۱۶متهم داشت که براساس رأی دادگاه بدوی ۵نفر از آنها به اتهام محاربه به اعدام و ۱۱نفر دیگر به تحمل حبس محکوم شدند. با اعتراض متهمان پرونده به دیوان‌عالی کشور فرستاده شد و در آنجا قضات دیوان رأی دادگاه بدوی درخصوص ۲متهم ردیف اول را که به اعدام محکوم شده بودند، تأیید کرد و حکم اعدام درباره ۳محکوم دیگر ازجمله حمید قره‌حسنلو و احکام حبس ۱۱متهم دیگر نقض و پرونده بار دیگر به دادگاه فرستاده شد و آنها باید بار دیگر محاکمه شوند.

چه روند قانونی برای اجرای حکم اعدام یک محارب طی می‌شود ؟

پس از انجام تحقیقات مقدماتی در دادسرا درصورتی که اتهام محاربه برای متهم محرز شود، برای او قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر شده و پرونده به دادگاه انقلاب اسلامی فرستاده می‌شود. در ادامه روند رسیدگی متهم در دادگاه محاکمه می‌شود. قضات دادگاه ضمن توجه به کیفرخواست به دفاعیات متهم و وکیل مدافعش توجه کرده و در نهایت وارد شور می‌شوند و حکم صادر می‌کنند. پس از صدور حکم متهم حق اعتراض به آن را دارد و با اعتراض وی پرونده به دیوان‌عالی کشور فرستاده می‌شود و درصورتی که رأی در دیوان تأیید شود به‌منزله قطعی‌شدن حکم دادگاه است. اما اگر رأی نقض شود، پرونده دوباره به دادگاه ارجاع داده شده و متهم مجددا محاکمه خواهد شد.

در این پرونده برای اعدام این دو نفر به چه شواهدی استناد شد؟

ازجمله شواهد و مدارک قابل استناد برای صدور رأی شهادت شهود و اعتراف متهم است. در این پرونده محمدمهدی کرمی در جلسات دادگاه به تشریح کامل اقدامات خود در روز حادثه پرداخت و ضرباتی را که به شهید عجمیان وارد کرده بود، شرح داد. همچنین تصاویری نیز از این اقدامات وجود دارد که از مجرم بودن او حکایت دارد. در رابطه با اقدامات سیدمحمد حسینی نیز او صراحتا در دادگاه اعلام کرد که چاقوی خود را ۲مرتبه و به عمق ۲بند انگشت به بدن شهید عجمیان فشار دادم و در مرتبه سوم کمی به داخل بدن وی وارد کردم. دیگر متهمان پرونده نیز صراحتا وی را به‌عنوان فردی معرفی کردند که به شهید چاقو زده است.

از نظر قانونی چه افرادی محارب هستند؟

طبق مفاد ماده‌۲ قانون مجازات اسلامی هر رفتاری اعم از فعل یا ترک‌فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می‌شود. در ماده‌۲۷۹ درباره جرم محاربه آمده: محاربه ‌عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنهاست، به‌نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به ‌سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی‌شود. در ماده‌۲۸۲ قانون مجازات اسلامی حد محاربه یکی از ۴مجازات زیر است: الف- اعدام ب- صلب پ- قطع دست راست و پای چپ ت- نفی بلد و در ماده‌۲۸۳ قانون مجازات اسلامی انتخاب هر یک از امور چهارگانه مذکور در ماده‌۲۸۲‌ به اختیار قاضی گذاشته شده است.

منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 23
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    1 2
    خیلی وقته
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      2 1
      اون دکتره که حتمن باید اعدام بشه چون با شناخت کامل این کار رو کرده
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    9 18
    دراین مملکتی که حتی اصول اولیه مشترک اسلام(توحید عدل ونبوت)واسلام حداقل راهم به اقرارخودحاکمان نمیشه اجرا کردچرا احکام قرآن را فقط برای غیرخودیها دقیق اعمال میکنید!؟ چه کسی میتوانست حکم محاربه را به قصاص تبدیل کنه!؟
    • تک سوتر DE ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      15 3
      حرف شما درسته ولی تجربه آقای نجفی و کرسنت نشان داد که قوانین اتفاقا فقط برای خودی ها اعمال می شه و دوستان شما سالهاس از حلقه اعمال قانون جدا شدند. این قشر مستضعف هست که باید سرمایه قسط بده دوستان شما که وام های کلان گرفتند، قسط رو با یک وام جدید پرداخت می کنن قالبا
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      9 4
      در این مملکت بیشترین اصول اسلام اجرا میشه در کل جهان )توحید عدل نبوت امامت و معاد) در عصر غیبت حضرت ولیعصر که همه جای جهان پر از ظلم و جور است در مملکت ما بیشترین اصول رعایت می شود چه برای خودی و مسئول چه غیر خودی، یک سرهنگ ناجا همین امسال چون در غیر ماموریت تیر اندازی به اشرار کرده اعدام شده ، این عین عدالته که هیچ کس مصون نباشه
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      3 3
      منبع حرفات؟
  • فرزند ایران IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    21 6
    فیلم شهادت روح الله عجمیان بزرگترین سند است. ترحم نکنید به این حیوانات
    • وطن پرست DE ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      22 2
      متاسفم برای نظامی که وقتی یک قاتل رو مجازات می کنه تا یک ماه اسیر جو رسانه ای هست و مدام داره به بهانه های الکی پاسخ می ده. این پاسخ شما رو قشر مخالفان اصلا نمی خونه. قشر موافقتون هم فقط عصبی می شه که چرا حکم الهی رو با دست لرزان اجرا می کنید. در نهایت اقتدار قوه قضائیه و کل نظام روز به روز کاهش پیدا می کنه و حتی نمی تونید جلو ورود موتور به خط ویژه رو بگیرید
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    3 9
    وقتی پای دروغ و لاپوشانی میاد وسط، بویژه پاسخ اولین سوال بی معنی میشه.
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      3 2
      اولا که همین حرف شما نیاز به اثبات داره. مدرک رو کن که اینجور نیست وگرنه حرف که باد هواستو دوما اینقدر شواهد اشکار بود شاهدین زیاد که بهترین وکلای ایران هم نمیتونستن این جنایت رو لا پوشونی کنن
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      6 3
      بازی با کلمات و پرداختن به حواشی اصل موضوع رو تغییر نمیده. این دو جنایت خیلی وحشتناکی مرتکب شدند. مخصوصا سنگ زدن به به سر و بدن مرحوم عحجمیان. لعنت خدا بر یزیدیان زمان
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      6 4
      آره باشرف .تو راست میگی. جسد شهید عجمیان دروغ بود. شهود هم آب مقطر بودن. فیلم ها هم فتوشاپ بودن. فقط توی حلالزاده راستکی بودی جیگر.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    2 2
    خوب توضیح بده
  • ج د ا IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    3 2
    چرا قضات محترم به جای عناون مجرمانه (( محاربه )) ار عنوان (( بغی )) استفاده نمیکنند؟؟؟ در اینگونه موارد (( بغی )) نزدیکتر است تا محاربه ...
    • معلم IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      4 2
      اصلا در حکم محاربه عنوان نشده چون اولاً کرمی سلاح نکشیده و حسینی هم به قصد ترساندن نبوده چون اون موقع شهید عجمی دیگه جانی در بدن نداشت عنوان مجرمانه این دو و بقیه افساد فی الارض و اقدام علیه امنیت بود
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    5 2
    قاتل های عوضی
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    6 10
    مجبور به اعتراف جرم هایی می شوند که شاید هرگز انجام نداده اند. از کجا معلوم
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      8 4
      برو پی کارت مزدور آلبانی. هم شاهد وجود داشته هم فیلم. ببو گلابی.
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    13 4
    مثلآ انتظار دارید دشمن حکم اعدام برای این نوکران خودش بپذيرد وچه به به بگوید دست قوه قضاییه درد نکند که‌ حکم اين جانیان وحشی صادر کرده وآنها بدرک واصل شدند
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    6 5
    اینها را کی تائید میکنه!؟مثلا(نمایندگان وناظران وگروه های تخصصی مردمی قضات ووکلا وپزشک قانونی وحوزه ودانشگاه....)تائید میکنند!؟
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      7 4
      داعشی های وحشی
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      6 4
      قاضی و وکیل و پزشکی قانونی همه اینها من و شماییم دیگه، ، اون بسیجی ای هم که با اون وضع به شهادت رسید عضو داوطلب سازمان مردم نهاد بسیج بود و یک کارگر روز مزد به چه حقی اونجور داعشگونه شهیدش کردن؟؟؟؟
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      1 1
      تایید کرده
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      3 2
      یک عده متعصب
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      3 2
      منظور یک(گروه تخصصی مردمی مستقل وآزادهست) نه یک نفرمتخصص یااندک متخصصین وابسته-باید تمام شواهد ومستندات طرفین را تائید کنند
  • شیرمحمدی IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    4 3
    به عنوان یک وکیل دادگستری باید بگویم این توجیهات فقط یک انشای کودکانه است و به هیچ وجه بار حقوقی ندارد اگر ممکن است نظرات یک حقوقدان تراز اول بی طرف را به جای مقاله و انشا منتشر کنید که با امضا و مشخصات نظرش را بگوید.
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      4 3
      بعنوان یک قاضی با 23 سال سابقه جلوس بر مسند قضاوت به ضرس قاطع می گویم که شما وکیل نیستی و الفبای حقوق جزا را هم نمی دانی. این موضوع برای من _باتوجه به فحوای نوشته عوامانه جنابعالی_ اظهر من الشمس است.
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    3 2
    دادگاه ps752 هم با این سرعت برگزار شد؟
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      4 4
      دادگاه این اغتشاشوهای وحشی قاتل رو خیلی لفتش دادن. من بودم یه ربعه دادگاهی صحرایی شون می کردم و تو همون اتوبان آویزونشون می کردم. همینطور آتش افروزها و کوکتل اندازارو. آتش افروز = محارب. با آرپی جی باید زد پودرشون کرد.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    4 3
    ای اغتشاشوها هر چه دست و پا می زنید بیشتر در منجلاب قرو می روید
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    9 2
    طبق آیه قرآن هر کی اون وسط بود و دور شهید بود و کوچکترین اهانت رو انجام می‌داد باید همونجا کشته میشد نه اینکه از بین 30 نفر، چهار نفر رو دستگیر کنین و از اون چهار نفر دو نفرشون اعدام بشن!!!!!!!! واقعا دارین چی رو توجیح میکنین؟ میخواین دل کی رو بدست بیارین که اینقدر حماقتتون رو جار میزنین؟!!! مماشات احمقانه
  • حجت IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    1 3
    مانده ام چه راحت پول دفاع ازین جانی ها از گلوی عذه ای پایین میره. آقا به مام یاد بدین
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    9 8
    کی گفته اصلا اینها رو دستگیر کنید؟؟؟؟وقتی شهر رو کردند میدان جنگ،دارند رجز خوانی میکنن که اگه دستشون برسه چکار میکنن،انواع سلاح و کوکتل مولوتوف دستشون هست،خب همانجا بزنید دخلشون رو بیارید.پس چرا با منافقین میجنگیدید.
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    5 4
    الان توی مشرق که جرات نمیکنی یه نظر مردمی درج کنی و فقط نظرات مزخرف خودت را میذاری به چی میخندی مطلب همشهری را بازنشر میدی .....
  • SE ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    4 6
    این کثافات بایستی هنگام وقوع جرم معدوم میشدند
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    4 1
    محسن برهانی، دکترای حقوق جزا و جرم‌شناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با انتقاد از صدور و اجرای حکم اعدام برای محمدمهدی کرمی و محمد حسینی در حساب توییترش نوشت که آنها مرتکب «قتل عمد» نشده‌اند. «قتل عمد نبود زیرا بیش از بیست نفر به مرحوم عجمیان ضربه زدند.» «کدام ضربه باعث مرگ ایشان شده است؟» و پاسخ داده که «مشخص نیست تنها را ه حل و مقابله با افراد خبیث مثل برهانی ایازی واصلاحطلبان....حا می جنایت کاران این است که‌ عين بلا ومصیبتی که به خانواده شهدا وارد شده بر او وعزیزانش وارد شود آن وقت طبق حکم خودشان برخورد شود چند نفر فرزند برهانی وهمپالاکیهایش را سلاخی کنند وبعد حاکمیت دیه پرداخت کند تا او راضی شود
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    4 1
    برهانی قبلا میگفت اگر منجر به قتل بشه میشه محاربه الان که منجر به قتل شده هم میگه محاربه نیست! آدم دروغ گوی کلاش همیشه کم حافظه و پرتناقض هست. دکون دستگاه امثال این کلاش کاسب توجه بی سواد باید جمع بشه. به خاطر تعصبات سیاسی حتی ابتداییات منطقی و حقوقی رو زیر سوال میبرن
  • حسن IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    4 1
    پیشنهاد میکنم قضات محترم از حکم قطع دست وپا استفاده کنند تا درس عبرت بیشتری برای سایرین باشد
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      2 3
      بعدش تو خرج زندگیشون رو میدی؟
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    3 1
    من هیچکدومش رو نخوندم ، الان دیگه فایده نداره ، کسی که نیست از خودش دفاع کنه ،بحث در مورد اون کار غلط هست
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      4 3
      به درک تو کی هستی خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    9 6
    بنده سرهنگ نیستم البته حقوق دان هم نیستم ولی با استدلال های شما پس باید اسرای جنگی را هم کشت چون آنها هم نیروهای امنیتی را کشته اند
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      5 4
      خوبه این همه فیلم هست خودت به خریت زدی سرهنگ دروغی
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      0 1
      ینی تو فیلمها اسرا رو میکشن ؟
  • عبدالله IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    0 2
    الحمدلله به درک واصل شدند این ملعونین فاسد. حامیان این جانوران وحشی هم باید مورد مجازات قرار بگیرند.
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    0 1
    اصلا قوه قضائیه نباید به این اراجیف پاسخ دهد چون جواب ابلهان خاموشی است.
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    1 0
    چرا دزدان بیت المال مملکت و رانت خاران مصداق محارب محسوب نمیشوند شک بر اندازه
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    1 0
    اینکه چرا به به روزی افتادیم که کشتن انسانها از هر طرف برامون راحته کسی جوابی نداده.
  • DE ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    0 1
    چهلتا زامبی در قتل اون بیگناه شریک اند بعد تنها دو زامبی شستوشو شده مغزی دیگر کمتر میشه. مگر با بقی زامبی ها چکار میخواد بکنید ؟ این زامبی ها دیگر روی انسانها را ببینند.
  • علی IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    1 0
    ی سوال اونهایی که ملتو کشتند چرا مجازات نمی شند؟
  • احسان IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    0 1
    چه ارزشی داره ؟!
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    0 1
    اصلا اگه اعدام نکردید، حبس ابد بدید، با قطع یک دست، کم تر خون به جگرمان کنید، اصلا الان ۶۰ درصد مردم اعتراض دارند، جواب بدید،
  • ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    0 1
    مرگ برای قانون شکنان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس