بن سلمان بدنبال تضمین امنیتی برای فرار از باتلاق یمن

برخی منابع خبر می‌دهند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ناتوان از ادامه اشغال یمن، بدنبال گرفتن تضمین امنیتی برای فرار از باتلاق این کشور است.

به گزارش مشرق، روزنامه الاخبار لبنان امروز شنبه در گزارشی به بررسی آخرین وضعیت بحران یمن پرداخت و نوشت: درحالی که یمن همچنان در وضعیت نه صلح و نه جنگ جنگ قرار دارد، دولت نجات ملی یمن اخیرا" به طور واضح و مکرر اعلام کرده که این وضعیت را نمی‌پذیرد و دیگر اجازه ادامه آن را نمی‌دهد و متعهد شده که هرچه سریعتر به آن پایان دهد. پایان دادن سریع به این وضعیت می‌تواند روند امور را به سمت صلحی که شرایط دولت نجات ملی یمن را بر آورده کند و یا جنگی که می‌تواند این شرایط را به طرف مقابل (ائتلاف متجاوز سعودی) تحمیل کند، سوق می‌دهد.

با توجه به این شرایط، لحن تهدیدآمیز دولت نجات ملی یمن و جنبش انصارالله از طریق موضعگیری‌های مقامات یا برگزاری راهپیمایی گسترده یمنی‌ها علیه متجاوزان افزایش یافت و در همین راستا، «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی دولت نجات ملی یمن در جریان بازدید از جبهه نبرد با متجاوزان سعودی در منطقه «البرح» در استان تعز گفت: «ما در هر زمان منتظر بازگشت جنگ هستیم و برای آن آمادگی داریم». این اظهارات و راهپیمایی‌ها پیام‌های هشدار آمیزی برای ائتلاف متجاوز سعودی بود.

این درحالی است که به موازات این هشدارهای دولت نجات ملی یمن به متجاوزان، کشور عمان (به عنوان میانجی بین دولت نجات ملی یمن و ائتلاف متجاوز سعودی) از تلاش برای یافتن راه حلی که همه طرف‌ها را راضی کند، دست برنداشته است. در همین زمینه، منابع ذیربط در صنعا در گفتگو با الاخبار تصریح کردند که "اگر این بار پاسخ رضایت‌بخشی به «مطالبات بشردوستانه» (دولت نجات ملی یمن از سوی ائتلاف متجاوز سعودی) داده نشود و در نتیجه آن اوضاع به سمت تشدید تنش پیش برود، نبرد (با ائتلاف متجاوز) در نوع خود بی‌نظیر خواهد بود و همه گسترده جغرافیایی از دریای سرخ، باب المندب و آرامکو در عمق عربستان تا همچنین عمق امارات را در بر خواهد گرفت.

با توجه به اظهارات دولت نجات ملی یمن مبنی بر اینکه به طور نامحدود منتظر راه حل نخواهد ماند و از آنجایی که زمان رو به اتمام است، اکنون توپ در زمین عربستان بوده و سعودی‌ها مجبور شده اند که موضع خود را قدری نرم کنند.

به گفته این منابع، دولت نجات ملی یمن در مقابل ریاض چهار موضوع اصلی «رفع محاصره، عدم مداخله در امور داخلی یمن، پرداخت غرامت و خروح از یمن» را مطرح کرد و ریاض موافقت اولیه خود را به شرط مذاکره مفصل‌تر اعلام کرده است. از سوی دیگر، عربستان خواستار ضمانت‌هایی شده که یمن تهدیدی برای عربستان سعودی و امنیت آن نخواهد بود.

به نوشته الاخبار، این منابع با بیان اینکه عربستان موضوع تضمین را در مقابل ایران و عمان نیز مطرح کرده است، اشاره کردند که دولت نجات ملی یمن گفته است که چنانچه برطرف کردن نگرانی‌های امنیتی عربستان به این کشور در تصمیم گیری قاطع برای پایبندی به آنچه در مذاکرات در خصوص راه حل جامع و نهایی پرونده یمن حاصل می‌شود، کمک می‌کند، برای مرتفع کردن نگرانی‌ها آمادگی دارد.

الاخبار در پایان نوشت: در این میان، نباید آمریکا را نادیده گرفت که به عنوان عامل تاثیرگذار بر عربستان، مانع تراشی می‌کند، زیرا دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با تمام توان به دنبال حفظ وضعیت نه جنگ و نه صلح است، زیرا از این وضعیت سود می‌برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • هادی IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    9 1
    به این حرامزاده سعودی صهیونیست نباید رحم کرد. تمام کارهاش نقشه و خدعه است. از آتش بسی که هیچ نفعی برای یمنی ها نداشته و هنوز هم محاصره هستن، از گفتگوهای صوری با ایران که هدفش تحت فشار قرار دادن آمریکا برای گرفتن امتیازه. این کثافت های وهّابی از آمریکاییا هم کثیف ترن.
  • ش. AE ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    کار ارامکو تمام انصارالله اتمام حجت کردن هیچ جا توی عربستان و امارات امن نخواهد بود
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    7 1
    هر وقت عربستان از یوغ استعمار رها شد می‌تونه تصمیم بگیره که چه طور به وضعیت جنگ خاتمه بده، و الّا باید شروط یمنی ها رو ببره پیش انگلیس و آمریکا تا ببینه اربابانش چه دستوری میدن.
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    4 3
    چرا در طول مدت اغتشاشات داخل کشور که دخالت های آشکار سعودی ها در تجهیز تروریست ها و تأمین مالی هزینه های این اقدامات کاملاً آشکار بود و بازوی رسانه ای این رژیم منحوس یعنی سعودی اینترآشغال مدام در حال دروغ پراکنی و تحریک جوانان و تبلیغ تجزیه طلبی و غیره بود جمهوری اسلامی ایران با استفاده از کمک انصارالله، این رژیم رو تحت فشار قرار نداد؟!! واقعاً جای سؤاله که چرا در این مدت انصارالله آرام ترین دوره خود رو طی کرد؟ علی رغم حملات ائتلاف به حدیده و مناطق دیگه، انصارالله هیچ عکس العملی از خود نشون نداد؟ چه قدر بعد از بیانیه مشترک اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات منتظر موشک باران مناطق استراتژیک سعودی ها بودیم توسط حوثی ها! هیچ اتفاقی هم نیفتاد.‌ ببینید، سؤالم بیجا نیست. کاملاً هم منطقی است و پاسخی درست هم می خواد. نکنه دیگه تیغ ایران اونجا نمی بُره؟!! نکنه سردار قاآنی قادر نبوده همچون حاج قاسم، حوثی ها رو هماهنگ با اهداف مقاومت کنه؟ وقتی معلوم و مشهوده اگر جمهوری اسلامی ایران نباشه نیروی مقاومتی هم در منطقه وجود نخواهد داشت و شیرازه این نیروی منسجم از هم خواهد پاشید، چرا در این فتنه که هدف، براندازی این نظام بود، حوثی های عزیز هیچ اقدامی در جهت خاموش کردن توپخانه سعودی‌ها علیه ما نکردند؟! یکی تو رو خدا جواب بده، به خدا قسم موضوع ساده ای نیست.
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      1 1
      حوثی زورش نرسید و خسته بود . جام جهانی قطر
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      0 2
      بعلاوه حوثی مطمین نیست
    • IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      2 0
      شاید این صبرحکیمانه طبق نظر ایران بوده باشه تا دشمن همه اقدامات وتوان خودشه ارائه کنه وکاملا مشتش بازبشه وهمه عوامل داخلی وخارجیش سوخت بشن وبدونه که حتی درمقابل صبرانقلابی نظام اسلامی ایران محکوم به شکسته،چه برسه به اینکه ایران تصمیم به برخوردبگیره!ضمنا"قدرتمند دیرتلافی میکنه ولی بدتلافی میکنه به ذلت افتادن بن سلمان وهابی را خواهیم دید ان شاءالله!
    • ایرا قوی IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      1 1
      هدف اول حفظ حرم است.
    • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      1 2
      حرف درستی هست. مبادا یمنی‌ها از ایران نا امید شوند تلافی اینترنشنال را با تجهیز یمنی‌ها انجام دهید
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      0 0
      عربستان با نزدیکی به چین در کوتاه مدت خودش رو ایمن کرده .
  • علی IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    بعد از اون تیپایی توسط بن سلمان به بایدن و تحقیر شدنش،بعد از توقف فروش سلاح به عربستان و بعد از ملحق شدن عربستان به جبه ی شرق،قطعا امریکا باس نظاره گر باشه
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    با آمادگی و تمرینات از جمله مواجهه با پهپاد در آرامکو و مین دریائی و قایق های بدون سرنشین هدایت شونده از سوی نیروهای مسلح عربستان نشان میدهد امکان صلح از سوی آنها جدی گرفته نمیشود شاید چون توان پاسخگوئی به نظرات آمریکا (همواره برادرکشی مسلمانان و کشتن انسان ها و بهره جوئی های مختلف در پی آن) را در خود نمیبینند
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    خدعه وفریب ونیرنگ است
  • DE ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    3 2
    تنها راه شکست مردم یمن و تکه تکه کردن یمن و پیروزی بن سلمان فقط و فقط اینستکه سعی کند اصلاحطلبان یمن را قوی کند و پشتیلانی نماید در حقیقت امید رژیم کودک کش صهبونیستی هستند اصلاح طالبان.. بعد خود اصلاحطلبان یمنی چنان یمن را به گند میکشند و خراب میکنند که جنگ داخلی در یمن شروع بشه. برای تسریع در تکه تکه کردن یمن ژن ژندگی آژادی ما عضو حزب بادیم بند رو ولی آب دادیم ..... یادتون نره .
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    2 2
    بايد به نحوي از سعودي انتقام گرفت كه تمام خسارت هاي كه از اول انقلاب تا همين پروژه اخيرشون كه براي كشور عزيز مون ايران تدارك ديدن جبران شود .اصلا بهترين زمان ممكن براي نابودي سعودي فراهم شده .رحم نكنيد به اين حروم لقمه ها
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      0 0
      کجا بهترین زمانه ؟ قبل جام جهانی نزدید به خاطرتیم فوتبال ،حالا که با چین قرار داد داره و از اون مهمتر رونالدو ساکن اونجا شده میخواهید حمله کنید ، همون طرفدارای فوتبال دنیا ساقطمون میکنن ؟ خخخ
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    0 0
    این لعین، در اغتشاشات اخیر نتنها سرمایه‌گذاری و حمایت مالی از ماجرا بلکه مدیریت اجرایی و جنگ رسانه‌ای را هم به عهده داشت اگر فرصت کند حمله نظامی را هم حمایت می‌کند لذا فقط یک راه باقی‌مانده: براندازی این خبیث!!
  • علی IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    0 0
    بن سلمان برای تحکیم پایه های حکومت خود در آینده نیاز دارد تا از بن بست یمن خارج شود چون به اندازه کافی با مخالفت شاهزاده های پرقدرت سعودی در داخل نیز مواجه هست واز طرفی دیگر خروج خفت بار از یمن را نیز نمی خواهد چون این مسئله نیز پاشنه اشیلی برایش خواهد بود که تا سالها مورد زخم زبان رسانه ها و شاهزاده های مخالف خود قرار بگیرد و برادران یمنی دو راه در پیش دارند اول اینکه با گرفتن امتیازات مورد نظر خود از بن سلمان به صلح برسند و دوم اینکه بن سلمان را با تنبیه سخت مواجه کرده و حکومت متزلزل او را نابود کنند
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    0 0
    حالا که رونالدو اونجاس ؟ عمرا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس