عجیب‌ترین بازنشستگی ستاره‌های فوتبال/ رونالدو تنها نیست!

کریستیانو رونالدو تنها بازیکنی نیست که مقصدی عجیب برای سال‌های پایانی دوران فوتبالش انتخاب می‌کند و پیش از او اسطوره‌های بسیاری این راه را رفته‌اند.

به گزارش مشرق، کریستیانو رونالدو بعد از یک دوران حرفه‌ای عالی در باشگاه‌هایی مثل منچستریونایتد، رئال‌مادرید و یوونتوس تصمیم گرفت با امضای قرارداد با النصر راهی تیمی از لیگ عربستان سعودی شود و به سفرش در بالاترین سطح کنار نخبگان فوتبال پایان دهد.

در ۳۷ سالگی، ستاره پرتغالی دوران حرفه‌ای‌اش را در باشگاهی با چالش‌های بسیار ساده‌تر از آنچه که قبلاً داشت به پایان می‌رساند. اما راهی که رونالدو در پیش گرفته که با آن برای هر فصل نزدیک به ۲۰۰ میلیون یورو درآمد کسب می‌کند را در گذشته ستاره‌های دیگری نیز طی کرده‌اند. عجیب نیست که ببینیم چگونه سایر بزرگان فوتبال مقصدهای گرم‌تری را برای روزهای آخرشان در مستطیل سبز انتخاب کرده‌اند.

پله و بازگشت از نیمه‌بازنشستگی برای گلزنی با کاسموس

پادشاه فوتبال که متأسفانه اخیراً درگذشته است، زمانی که تصمیم گرفت برای کاستن برخی مشکلات مالی که به او فشار می‌آورد با باشگاه آمریکایی کاسمونس قرارداد ببندد، نیمه‌بازنشسته بود. پله مدتی بازنشسته شده بود که پس از این که تقریباً تمام دارایی‌اش را از دست داد، تصمیم گرفت استوک‌هایش را دوباره بپوشد. پیش از دوره انتقال به کاسموس برای مدتی غیررسمی با سانتوس به میدان رفت. در ایالات متحده او ۲ فصل بازی کرد و در اولین بازی‌اش در ۱۵ ژوئن ۱۹۷۵ مقابل دالاس یک گل زد و یک پاس‌گل داد. پله همیشه تکرار می‌کرد که خارج از کشورش برزیل بازی نمی‌کند، اما وضعیت بد مالی و اصرار «کلایو تونی» تاجر انگلیسی باعث شد تا نظرش را تغییر بدهد.

عجیب‌ترین بازنشستگی ستاره‌های فوتبال/ رونالدو تنها نیست!

دی‌استفانو و خداحافظی مسخره در اسپانیول

«آن‌ها من را با شب‌نشینی و خیانت اخراج کردند»؛ جمله‌ای بود که آلفردو دی‌استفانو در کتاب زندگی‌نامه‌اش درباره جدایی‌اش از رئال‌مادرید باشگاهی که در آن به یک غول تبدیل شده بود، روایت کرد. خداحافظی او پس از حذف سفیدپوشان مادریدی مقابل اینتر در جام باشگاه‌های اروپا رقم خورد. او از باشگاه‌های بسیاری از جمله سلتیک و میلان پیشنهاد داشت، اما ترجیح داد به اسپانیول باشگاهی در بارسلونا برود. دی‌استفانو در ورزشگاه ساریا (ورزشگاه پیشین اسپانیول) برابر صدها طرفدار ظاهر شد. او اسپانیول را تیمی رقابتی‌تر کرد و همانطور که رامیرس یکی از هم‌تیمی‌های سابقش به یاد می‌آورد نمی‌توانستند با استعداد او رقابت کنند: «ما او را ناکام گذاشتیم، چرا که در حدش نبودیم. او مستحق چیزی بیشتر از ما بود.» مهاجم سابق رئال‌مادرید در آخرین بازی دوران حرفه‌ای‌اش در سوم آوریل ۱۹۶۶ به میدان رفت. در طول ۱۱ سالی که برای رئال‌مادرید بازی کرد بیش از ۳۰۰ گل به ثمر رساند تا این که در شهر بارسلونا بازنشسته شود.

عجیب‌ترین بازنشستگی ستاره‌های فوتبال/ رونالدو تنها نیست!

کرویف و ماجراجویی در لوانته قبل از بازگشت به کشورش

ستاره هلندی در اسپانیا در باشگاه دیگری که بارسای خودش نبود به عنوان بازیکن به میدان رفت. لوانته موفق شد او را به خدمت بگیرد. باشگاه شهر والنسیا برنده توپ‌طلا را به چنگ آورد. تقریباً ۳ ماه شد که یوهان کرویف در این تیم به میدان رفت. از ماه مارس تا ژوئن ۱۹۸۱؛ به طور دقیق‌تر از اول مارس تا هفدهم می که آخرین بازی‌اش بود. اما همین مدت زمان کوتاه هم برای ایجاد هیجان کافی بود. تیم لوانته سال ۱۹۸۱ برای مدتی صدرنشین هم شد و هیئت‌مدیره اعلام کرد ۱۰ میلیون پزوتا درآمد داشته. کرویف ۱۰ بازی برای لوانته انجام داد و ۲ گل زد. در نهایت این رؤیا که ۷۹ روز طول کشید و اوضاع اقتصادی بیش از آن اجازه نمی‌داد کرویف در لوانته باشد. البته کرویف با این که بت آژاکس بود فصل ۱۹۸۴-۱۹۸۳ با افتخار دبل کردن در فوتبال هلند با پیراهن فاینورد بازنشسته شد. او قبل از ورود دوباره به کشورش پس از عبور از لوانته، ثروتش را با حضور در تیم‌هایی مثل لس‌آنجلس آزتکس و واشنگتن دیپلوماتس به‌دست آورده بود.

عجیب‌ترین بازنشستگی ستاره‌های فوتبال/ رونالدو تنها نیست!

گواردیولا و بازنشستگی طلایی‌اش در سینالوآ

مربی و اسطوره فعلی منچسترسیتی و ستاره پیشین بارسلونا آخرین فصل خودش را در تیم مکزیکی دورادوس سینالوآ سپری کرد. در آنجا با وجود حضور کوتاهش در باشگاه با علاقه از پپ یاد می‌شود. این بازیکن کاتالانی پس از بازی در تیم‌هایی مثل بارسلونا، برشا و الاهلی قطر در نهایت به دورادوس رفت و در مکزیک در ۳۵ سالگی کفش‌هایش را آویخت. همان روزی هم که بازنشست شد از علاقه‌اش به نشستن روی نیمکت و سرمربیگری گفت.

عجیب‌ترین بازنشستگی ستاره‌های فوتبال/ رونالدو تنها نیست!

لیست طولانی: اینیستا در ویسل‌کوبه، ژاوس در السد، ریوالدو در ام‌جی، بوتراگوئنیو در سلایا و ...

گزینه بازنشستگی در یک تیم معمولی همیشه با یک خلاء همراه شده است. یکی از آن‌ها هنوز هم در جریان است؛ آندرس اینیستا در ویسل‌کوبه. اسطوره بارسلونا تصمیم گرفت برای آخرین سال‌های دوران بازی‌اش به ژاپن برود و به ویسل‌کوبه بپیوندد. ژاوی زمانی که به السد رفت کاری مشابه انجام داد و سپس هم در همین تیم قطری سرمربی شد. او در بازگشت به بارسلونا سرمربی تیم شد.

عجیب‌ترین بازنشستگی ستاره‌های فوتبال/ رونالدو تنها نیست!

از این گزینه‌ها زیاد بوده‌اند؛ برای مثال الساندرو دل‌پیرو راهی سیدنی اف‌سی شد و استیون جرارد هم لس‌آنجلس گلکسی را انتخاب کرد. لاژلو کوبالا اسطوره بارسلونا به تورنتو فالکونز رفت. دیگو مارادونا در ۳۷ سالگی در باشگاه پیشین خودش بوکاجونیورز بازنشسته شد. رونالدو نازاریو ۳۴ سالگی در کورینتیانس این کار را انجام داد. ریوالدو در موگی‌میریم جایی که با پسرش هم بازی کرد، به فوتبالش پایان داد. رونالدینیو هموطنش در فلومیننزه و سپس در باشگاه مکزیکی کوئرتارو بازی کرد. امیلیو بوتراگوئنیو هم باشگاه سلایا مکزیک کفش‌هاش را آویخت، وقتی که به همراه میشل و هوگو سانچس راهی این تیم شدند. کارل هاینتس رومنیگه در سروت سوئیس بازنشسته شد.

عجیب‌ترین بازنشستگی ستاره‌های فوتبال/ رونالدو تنها نیست!

اکثر ستاره‌ها به جز برخی مثل مارکو فان‌باستن که به‌دلیل مصدومیت نتوانست این کار را انجام دهد، انتخاب می‌کنند که آخرین رقص‌شان را کجا انجام دهند و حالا کریستیانو عربستان را انتخاب کرده است.

منبع: خبر ورزشی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس