جهانگیری

معاون اول رئیس‌جمهور در دولت سابق گفت اگر مرحوم هاشمی امروز بود، راه‌حل را در جلب مشارکت مردم می‌دید.

به گزارش مشرق،روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: اسحاق جهانگیری به روزنامه «جمهوری اسلامی» گفته است: «اگر هاشمی رفسنجانی امروز بود به عنوان مدیری همه‌جانبه‌نگر و آینده‌نگر، با کوله‌باری از تجربه و شناخت عمیقی که از ایران و مسائل بحرانی آن داشـت، به مثابه مشـاوری دلسوز برای رهبری و جامعه، راه برون‌رفت از بحران کنونی را در جلب مشارکت تام و تمام مردم در حل مسئله می‌دید. راهبرد بلندمدتی با محوریت توسعه ایران و حل موانع آن ارائه می‌داد. در کوتاه مدت توصیه‌اش به نحوی بود که نظامی که مردمی بودن مهمترین سرمایه و امتیازش بوده است، به همان مسیر برگردد و با برخی اقدامات نسنجیده و افراطی به بهانه مقابله با بحران، موجب افزایش نارضایتی و خشم عمومی و مایه تمسخر دشمنان جهانی و منطقه نشود.

او در نماز جمعه تیرماه سال ۸۸ که آخرین نماز جمعه او هم شد برای حل وقایع آن سال در کوتاه مدت، پنج پیشنهاد داد که اکنون هم همان پیشنهادها می‌تواند راه‌گشا باشد. البته همزمان با اعلام راهبرد اصلاحی بلند مدت، مفروض آقای هاشمی در پیشنهادهایش این بود که مردم همه کاره نظام هستند و مشروعیت همه مسئولین با رای و همراهی اکثریت مردم است. لذا بر آن مبنا، پنج موضوع را مطرح کرد که من آنها «روزآمد» می‌کنم.

۱. پایبندی به قانون؛ ۲. جلب اعتماد عمومی؛

۳. آزادی زندانیان؛ ۴. دلجویی از آسیب‌دیدگان؛

۵. آزادی رسانه

هاشمی سیاستمداری آینده‌نگر بود و همواره توسعه ایران دغدغه مهم او محسوب می‌شـد. در گفت‌وگو با او معمولا از موانع توسعه زیاد صحبت می‌کردیم. او عدم تنش در روابط بین الملل را محوری‌ترین اصل برای توسعه می‌دانست برهمین اساس از توافق هسته‌ای و تیم مذاکره‌کننده حمایت می‌کرد. او با دیپلماتهای باتجربه کشور ارتباط همیشگی داشت و از نظرات و تجربه آنها استفاده می‌کرد.

مسأله محوری دیگر در تجربه هاشمی، توجه به وضعیت اقتصادی بود. امروز مبحث معیشت مردم، با آسیبی که در دهه نود به اقتصاد ملی وارد شـده، بسیار مهم است. نقطه محوری در دهه ۹۰، تحریمهای شـورای امنیت و آمریکا و سپس جنگ اقتصادی ترامپ بر علیه ملت ایران است. جنگ اقتصادی این دهه نه فقط با همه تحریم‌های گذشته و تحریم‌ها با سایر کشورها متفاوت‌تر، شاید از جنگ نظامی هم بدتر و زیان‌بارتر بود؛ تحریم فروش نفت، تحریم بانکی (جابجایی پول)، تحریم حمل و نقل، بیمه کشتیرانی و... سرمایه‌گذاری در این دهه تقریبا صفر بود، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافت و فشار اقتصادی بر زندگی مردم سنگینی کرد. تنها دو سال در این دهه استثنا شد و آن، مربوط به دو سالی بود که برجام کار کرد. تلفیق بهبود شرایط خارجی و رفع تحریمهـا با تدابیر صحیح مدیریتی، در دو سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ باعث رشـد اقتصادی ۱۲.۵ درصد و ۴ درصد و کاهـش تورم به ۶/۸ درصد و ۸.۱ درصد شـد. وقتی شرایط بین‌المللی برزخی باشـد، تدابیر مدیریتی نمی‌تواند به توسعه مطلوب بیانجامد، و دولت مجبور است که تمرکز خود را بر کاهش آسیب‌های تحریم بر زندگی مردم قرار دهد».

مرور واقعیات، اظهارات و ادعاهای آقای جهانگیری را رد می‌کند. در موضوع جمهوریت و مراجعه به رأی مردم و پایبندی به قانون، متأسفانه آقای هاشمی و ائتلاف سیاسی همسو با وی،‌عملکرد متناقضی داشتند. از پیشنهاد تغییر قانون اساسی در سال ۱۳۷۵ برای تمدید ریاست آقای هاشمی بگیرید، تا شورش این طیف علیه رأی مردم در سال ۱۳۸۸ و ایجاد آن غائله بی‌سابقه در کشور.

در موضوع آینده‌نگری و اشراف در سیاست خارجی هم متأسفانه ماجرای برجام و ابراز اعتماد به امکان تعامل برابر با آمریکا پیش روی افکار عمومی است. در حالی مرحوم هاشمی و طیف مذکور از برجام به عنوان فتح‌الفتوح و تابوشکنی بزرگ در مذاکرات یاد کردند که دهن‌کجی به طرف ایرانی و حقوق آن، در همان دولت اوباما با اعمال تحریم‌های جدید آغاز شد. در حالی دولتمردان عایدی کشورمان را تقریبا هیچ خواندند که مرحوم هاشمی گفته بود وزیر خارجه آمریکا به وزیر خارجه کشورمان قول داده بدعهدی‌ها در زمینه لغو تحریم‌ها را جبران بکنند(!)

منافذ بزرگ برجام و کلاهبرداری آمریکا در آن، به خودی خود نشان می‌دهد که ائتلاف هاشمی و روحانی و خاتمی، چقدر دارای تجربه و کاردانی در حوزه دیپلماسی بودند!

ضمنا مرحوم هاشمی تنها رئیس‌جمهور چند دهه گذشته است که با وجود خوش‌بینی یکطرفه به روابط با غرب، به عنوان متهم دادگاه میکونوس حکم جلب برایش صادر شد!

در زمینه کارکرد اقتصادی، دولت مرحوم هاشمی با تورم ۴۹/۷ درصدی رکورددار بالاترین نرخ تورم بود؛ البته قبل از اینکه دولت آقای روحانی رکورد ۷۰ ساله را با نرخ تورم ۶۰ درصد بزند!

متاسفانه در هر دو دولت، معیشت مردم زیر چرخ‌های توسعه کذایی قربانی شد و احزاب اشرافی سر برآوردند.

و نهایتا اینکه آقای جهانگیری به جای اشاره به برآیند کارنامه دولت روحانی، به رفتار تحدیدآمیز غرب در سال‌های ۹۵ و ۹۶ (برای شیرین‌سازی برجام و تحمیل توافق‌های خسارت‌بار بعدی) استناد می‌کند حال آنکه آن تعلیق‌های موقت برخی تحریم‌ها، صرفا برای تثبیت موفقیت غربگراها در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری در سال‌های ۹۴ و ۹۶ بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 20
  • رضا IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    62 0
    هاشمی با حمایت از روحانی مردمو بیچاره کرد
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      7 0
      جوانان را دریابید ــ حنای آمریکا ؛ برای بزرگسالان ایران زمین ؛ دیگه رنگ نداره ــ مردم ایران(بزرگسالان) دیگه آنقدر در تاریخ خود با شگرد آمریکا و انگلیس آشنا شدند که دیگه فریب نمی خورند. ـــ از اولین آن : کودتای 28 مرداد ؛ تا آخرین آن : نارو زدن در برجام ـــ شگرد اصلی آمریکا : (گنجشک را رنگ میکنه جای قناری میفروشه) . اما اکنون جوانان را دریابید ـ اولین اولویت امنیت ملی ایران : آگاه نمودن جوانان ؛ مخصوصاً دانشجویان و دانش آموزان از شگرد ها و شعبده بازی های آمریکا در طول تاریخ ـــ
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      12 0
      قانون شکنان سال 88 حالا از پایبندی به قانون دم می زنند !
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      9 0
      دار و دسته هاشمی و روحانی آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آوردند که مغول ها نیاوردند جهانگیری بهتره ساکت باشد.
    • DE ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      1 0
      من عرضه ندارم منشی خودم را عوض کنم من اصلا چَکاره بیدم مردم شاهد باشید من هیچ کاره ام فقط حقوق گرفتم و ۸ سال خاکبرداری کردم . مردم کل خرابی های دولت کلید و دسته کلید به من مربوط نمیشه مردم به من رای بدهید . من دامنِم پاکِ پاکِ . حدودا یکسال قبل از انتخابات ۱۴۰۰ قایمش کرده بودند که مردم یادشون بره چکار کرده با یک چهره نو بیاد وارد نامزدبازی بشه منظور وارد بازی نامزد انتخابات بشه . عین بچه های مهد کودک فکر میکنند این اصلاح طلبها چشمان خود را میبندند بعد فکر میکنند کسی‌آنها را نمیبیند.
  • سید IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    20 0
    هاشمی هم که نیست فرزندانش همان سیاستی را که اگر هاشمی بود می داشت، دارند! یعنی تضعیف هر چه بیشتر جایگاه رهبری و ولایت فقیه!!!
  • 123 IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 26
    درود برهاشمی و زنده باد مکتب و راه هاشمی.
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      10 0
      جت اسکی لتیان رو میگی؟
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      9 0
      مکتب هاشمی اشرافیگری بود حقوق های نجومی و رانت و افزایش شدید فاصله طبقاتی در جامعه و فساد و فقر و تبعیض نتیجه عملکرد دار و دسته هاشمی در 34 سال بعد از انقلاب است.
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    20 0
    لطفا فقط دهنت رو ببند. تو و اون هاشمی از بانیان اصلی وضع موجود هستید. مردم ایران نیازی به مشاوره تو و امثال تو ندارند. شما مصداق بارز دیوث سیاسی هستید.
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    11 0
    مسبب این اوضاع و این اغتشاشات خود خود هاشمی رفسنجانی و اطرافیان و اصلاح طلبان هستند و این قبیله تمامی ندارد!
  • SE ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    11 1
    باطل بودن نظریه کاملا غیر تخصصی و غیر منطقی شیخ شما در باره به پایان رسیدن دوره موشک و سلاح با وقوع جنگ اکراین بر همگان آشکار شد با این حال جناب جهانگیری و رفقایش مجددا میخواهند با تمسک به آن باور غلط قفل شیخ حسن را دوباره بجای کلید مشکلات به مردم قالب کنند. مردم مگر مغز خر خورده اند که به این چرندیات شما توجه کنند.
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    9 0
    جهانگیری باز هم دروغگویی!
  • CA ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 15
    زمان هاشمی مردم دهها بار شادتر و سر زنده تر از دولت رئیسی بودند بلکه تورم بود اما توسعه و درآمد هم بود . مردم حق انتخاب ماشینهای روز داشتند و قحطی و کمبود دارو وجود نداشت
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      7 0
      حرف بیخود نزن و تاریخ رو هم تحریف نکن . اولا خود هاشمی گفت : باید زیر چرخ توسعه عده ای از مردم له شوند ، دوم اون دوره ای بود که بسیاری از نقاط کشور محروم بودند و اگر تورم بود چطور مردم ماشین روز انتخاب می کردند ؟؟؟؟
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      10 0
      اینهایی که گفتی تو دوره هاشمی خاتمی و مخصوصا شیخ بنفش از دست مردم خارج شد خوبی دولت رئیسی اینکه کور و کر و لال را شفا داده!
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      10 0
      در دوران هاشمی مردم اینقدر فقیر بودند که پیکان های مدل پایین قراضه سوار می شدند با وجود تورم 51 درصدی حتی یک ریال یارانه به مردم پرداخت نمی شد و فقر و بیکاری شدیدی بود.
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      3 0
      بمیر بابا پاچه خوار بدون مزد
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      1 0
      ما زمان هاشمی ژیان قراضه داشتیم خیلی ماشین مدل بالایی بود
  • حسین ریاحی IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    10 0
    پذیرش عدم اعتماد مردم برای مرحوم رفسنجانی در انتخابات سال ۸۴ نا ممکن بود. ایشان در سال ۸۸ از مردم ایران انتقام آن شکست را می خواستند بگیرند، ولی باز هم موفق نشدند. بنابراین دست به کارهایی زدند که همه می دانند.. یکی از صد ها دلیل شکست در سال ۸۴ وجود حزب اشرافی سازندگی دولت ساخته بود که آقای جهانگیری یکی از اعضای آن است.
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      3 0
      درود بر دکتر محمود احمدی‌نژاد ناجی ملت از دست هاشمی ها و مرعشی ها
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      0 0
      بله البته ، ایشان اسهال داشت، یه جوری... که دیگه پاک نمیشه
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    5 0
    چه کسی می تواند برای قاتل بلفطره ازخانواده مظلوم اربا اربا شده دلجویی کند این راه جمع کردن رای نیست جهانگیری
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    9 0
    آقای جهانگیری جلب کمکهای مردمی زیادی داشتند با حراج کردن طلاهای مملکت و ارز 4200 تومانی که اثرات این جلب برای قشر ضعیف و برای کشور حالا، حالاها ادامه خواهد داشت.
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    4 0
    ما در سالهای 69و 70 دو سال پی در پی رشد اقتصادی دو رقمی داشتیم به ترتیب 14 و 12.3 درصد ولی دلیل اون فعال شدن ظرفیتهای اقتصادی راکد پس از اتمام جنگ بود نه عملکرد اقتصادی دولت وقت به شکلی که در سالهای 72 و 73 به رشد منفی اقتصادی رسیدیم عملکرد دولت روحانی هم به رشد اقتصادی سال 95 نینجامید بلکه ظرفیتهای ایشاد شده در سالهای قبل تا حدودی از رکود خارج شدند و رشد دو رقمی سال 95 رو رقم زدن اما دیدیم که در سالهای بعد مملکت رو به چه فلاکتی انداختید به شکلی که در مرداد 1400 در تحویل دولت به آقای رئیسی خودتون به ایشان گفتید که قادر به پرداخت حقوق آن ماه نیستید
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 7
    مشرق یه مدتی هست گیر دادی به روحانی و جهانگیری و غیره،،، ظاهرا از فتح الفتوحتات شیختان دیگر خبری نیست.
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      4 0
      هنر روحانی و جهانگیری این بود که مردم ایران را درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند.
  • حمیدرضا IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    6 0
    *** اتفاقا این سوالی است که امثال جهان گیری باید پاسخ بدهند ... اگر مرحوم هاشمی .. امروز چه کار میکرد ؟؟ اگر ایشان در فید حیات بود .. مجدد پل و محل سواستفاده برای آلوده ها و آویزون های سیاسی بود .‌‌.. یادشان رفته به پسر آن مرحوم هم برای شهردار شدن رای ندادند ..
  • علی افصحی IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    22 0
    ویزگی روحانی جهانگیری هاشمی،در سوره طور آیات سی تا سی و دو آمده. جهانگیری سفیه با مرادش هاشمی مغروق و همراه سفیهش روحانی از بعد رحلت حضرت امام خمینی به دلایلی که نمی شود فعلا گفت یک چیز را برای امام خامنه‌ای در کسوت رهبر و ولی فقیه انتخابی مردم به واسطه خبرگان، همان انتظاری را بردند که ضد انقلاب برای اصل انقلاب می برد و آن این که به زودی امام خامنه‌ای در رهبری کم آورده و این ها با زور چپانی شورای رهبری را بر کشور تحمیل کنند که هاشمی محور آن باشد در سوره طور آیه سی آمده:«نتربص به ریب المنون! همه در انتظار اتفاق ناگوار برای ولایت نبی(ولی) ماندند! آیه ادامه می یابد :«قل تربصوا فانی معکم من المتربصین ای ولی الله بگو من هم مثل شما منتظرم! یعنی ممکن است این بد فرجامی برای کسانی پیش آید که با خباثت در انتظار بدفرجامی ولی الله اند.بعد می فرماید :«ام تامرهم احلامهم بهذا ام هم قوم طاغون!خدواند علت خباثت این جماعت را می فرماید یامتوهممد یا بر علیه ولی فقاهت طغیان کرده و می کنند. این جماعت از هوشمندی، واقع بینی ، تشخیص مکاید دشمن، پاکی و طهارت ، فقاهت ، و مهم تر وجهه مردمی ، تشخیص دقیق خطوط متنوع انحراف در پیرامون خط اصلی انقلاب، درک درست صف بندی های جهان ، خلوص و تقوای بی مثال و... امام خامنه‌ای به شدت نگران بودند نگران این که نمی نوانند فساد خانوادگی خود را پهن کنند فساد اقتصادی و ارزی ده میلیون دلاری مهدی هاشمی به اضافه دکترای جعلی اش از دانشگاه آزاد هاشمی (مهدی هاشمی از جمله افرادی است که با مدرک معادل آن هم مدرک دوره آموزشی دولتی ، از دانشگاه باباش دکتری گرفت)! مهدی جهانگیری قاچاق ارزی ، حسین فریدون ارتشاء و فساد اقتصادی حاد و...نمونه ای از فساد شبکه ای است که در حزب اشرافی کارگزاران همگی جا شدند!و تلاش کردندریاست جمهوری هاشمی را همانندشاه مادام العمر کنند.جهانگیری مسئول توزیع صنایع دولتی به ثمن بخس !برای خانواده، دوست،هم حزبی هایش شد،امور بانکی را حسین فریدون مدیریت کرد امپر نفتی را مهدی هاشمی و شخص هاشمی با بهره گیری از مدارک دانشگاهی توانست بسیاری از افراد را از جبهه انقلاب شکار کرده و به جریان فاسد کارگزاران علاوه کند. در نقطه مقابل پاکی ، زهد، دنیا گریزی ، و...و نیز امر به پاکدستی، عدم اشرافی گری امام خامنه‌ای همه این جریان را به طغیان واداشت و مشوق فتنه گران
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 12
    کاش از خواب پا می شدیم و می دیدیم هنوز روحانی رئیس جمهوره
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      5 0
      اگر روحانی الان رئیس جمهور دلار 100 هزار تومان و در اثر جنگ اوکراین قحطی شده بود شانس آوردیم که دولت بی تدبیر تمام شد.
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      5 0
      اگر الان رئیس جمهور شده بود خیلی جوابش سخته. هنوز کابوس دوران هشت ساله را می‌بینیم. نه نه اگر رئیس جمهور شده بود جان کری هم رئیس جمهور امریکا می‌شد، البرادعی رئیس جمهور مصر می‌شد. کرزای نه بعدی‌اش او هم هنوز بود،بان کی مون نمی‌مرد، خلاصه دنیا کلاً تو بورس بود و خبری از جمعه‌های بنزین نبود و فروشندگان خلال دندان و ایضا عنبر نسا الان تو جزایر قناری می‌پلکیدن. انشای من خیلی هم قوی نیست. ارجع به خدماتش انشاها می‌شه نوشت.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    9 0
    جهانگیری بعد از رد صلاحیت با خانواده و بستگان شریف جشن خانوادگی براه انداخت!! متاسفانه شورای نگهبان با گنجاندن نام خادم صدیق مردم ایران با کوهی از خدمت و تلاش در میان این بی صلاحیتها قبح ردصلاحیت را هم شکست و تبدیل به سند افتخار این بی کفایت کرد! هنوز هم منتظر تنبیه سخت عوامل دولت اشراف خائن هستیم.
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    15 0
    تمام بدبختی ها مملکت از هاشمی وخاندان منحوسش هست .جهانگیری هم بهتر دهنش رو ببنده بر بشینه با نو ه هاش بازی کنه وطلب مغفرت وامرزش کنه که البته حقخداوند حق الناس رو نمی بخشه
  • محمدایوب IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    8 0
    احسنت بر پینوکیو دیروز وسوپر من اصلاح طلبان دولت روحانی هاشمی آنقدر نفوذ داشت که مهدی دزده را در زمان جلب فرستاد انگلیس آنهم با پول دانشجویان دانشگاه آزاد وهنگام رفتن زندان در گوشش دعای سفر خواند ودر اغتشاشات وفتنه 88 عفت غذا نپخته بود فرستاده بود وسط اغتشاشات ساندویچ سوسیس بخوره دمت گرم ثابت می کنید اصلاح طلبان در جهان همتا ندارند در پررویی
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    7 0
    من هم باشم از یک نفر پیدا بشه از منصب دهداری به معاون اول رییس جمهور برساند م تا آخر عمرم تعریفش می کنم
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    11 0
    شما رو به خدا نسل های امروزین رو که دوران هاشمی رو به خاطر ندارند مخصوصاً بچه حزب اللهی ها رو آگاه کنید تا بدونند هشت سال ریاست جمهوری هاشمی چه خبر بود. اون پنج پیشنهاد هاشمی که آقای دماغ مطرح کرد کدومش رو خود هاشمی در دوره ریاستش عملی کرد آدم ناحسابی؟!! دیکتاتور ترین رییس جمهور این نظام در این ۴۴ سال همین هاشمی بود. مردک برو این دروغ ها رو به کسانی بگو که هاشمی و عملکردش و ویژگیهای شخصیتیش رو نشناسند. واسه همینه که میگم مثلاً مشرق بیاد و برای نسل امروز انقلاب خوب تعریف کنه اون ۸ سال هاشمی رو.
  • BE ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    7 0
    روایت است در عصر آگاهی ،ذات وسیرت نفسانی آدمها در چهره نمایان میشه چگونه طبیعت نفسانی آغا جهانگیری آیا کرکس میتونه باشه ۔؟
  • سعید IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 0
    اسلام مورد نظر این آقایان ، اسلام ابوسفیانی است ، نه اسلام ناب محمدی (ص) . همین یک جمله برای فهم و درک اشتباه بودن سیره و روششان بس است اگر از جهل دوری کنیم
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    3 0
    همین مرحوم نبودن که گفتن توی نظام سرمایه داری ناچار بعضی از مردم زیر چرخ های توسعه له میشن
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 0
    تازمانی که این انقلابی نماها و سهم خواهان که خودراصاحب کشور و مردم میدانند و۴۳سال فقط کشورراچپاول و مردم را بیچاره کرده اندسقط نشده اندمردم روی آسایش رانخواهند دید خدا به مردم رحم کندتاریشه این اصلاح طلب اصولگراهای خدانشناس خشک شودومردان واقعی خداشناس باعرضه سرکاربیایند دنیاراهم به اینهابدهندسیرنمیشوند.
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    7 0
    هاشمی کمر عدالت را شکست.فاصله طبقاتی ،وهزاران نوکیسه های جدید محصول راهبرد هاشمی بود
  • رضایی IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    4 0
    یادم می آید زمانی که آن مرحوم امام جمعه تهران بود پلاکارد شعار عده ای این بود: "مخالف هاشمی مخالف رهبر است، مخالف رهبری دشمن پیغمبر است." مخالف پیغمبر هم دشمن خواست، دشمن خدا هم کافر است. از مخالف هاشمی به کافر بودن رسیدیم. معنی دمکراسی و رای مردم را در شعارهای اصلاح طلبان دیدیم و فهمیدیم.
  • محمد IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 0
    هاشمی وقتی رئس جمهوربود هنگام معرفی وزیراطلاعات هیچ نماینده ای جرئت نکرددرمخالفت باوئر اطلاعات سخنی بگوید دراین دوره آنها که بخاطر دارند می‌دانند چه خبربود ااخرهم که می‌گفت دنیا دنیای گفتمان است که نشانه نشناختن جهان آنارشی است
  • ابومصباح IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    8 0
    باسلام خداوکیلی موندم هنوز کسی هست که تو فکر هاشمی باشه. اگه آقای هاشمی دلسوز رهبر بودن آخر عمر مبارکشون با ایشون زاویه نمیگرفتن، بعدشم خیلی از کاسه لیسای اون مرحوم دیگه بعد این همه بلا که سر ملت آوردن حرفی واسه گفتن ندارن دم به دقیقه نقل قول میکنن تعریف و تمجید که چی .؟ارثیه اون مرحومم واسه ملت ایران یه مشت بچه ناخلف مثه فائزه است ، به نظر این بنده حقیر و کمترین و خاکسار ملت ایران و شهدا بهتره اسحاق خفه خون بگیره و دیگه حرف صد من یه قاز استفراغ نکنه
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    3 0
    با گند های کم کاری های وزرا دولت همین جهانگیری میاد کاندید میشه با دوتا دروغ و رقص مختلط رای میاره با همین دماغ گندش
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    7 1
    با گند های کم کاری های وزرا دولت همین جهانگیری میاد کاندید میشه با دوتا دروغ و رقص مختلط رای میاره با همین دماغ گندش
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    3 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • کارمند ساده IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 0
    دلار جهانگیری مساوی با حکم قاچاقچی بین المللی ارز ، و مردم یادتان هست صبح که بلند می شدید همه چیز گران شده ، در حالیکه عابرو برای ایرانیان با آن توزیع کالا های اساسی بین مردم نگذاشت، و اینکه چرا باید از اینده نگری کسی عبرت گرفت که عملی در این اواخر عمرش نداشت، بعنوان مثال مرحوم می فرمودند آب کم مصرف کنید، ولی خودشان در استخر فرح به تنهایی مرحوم می شوند...
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 0
    برای من خیلی عجیبه که افرادی با چنین اتهامات سنگینی تا حد ریاست جمهوری و وزارت و معاونت ریاست حمهوری پیشرفت می کنند. چطور ممکنه این افراد نه تنها محاکمه نشوندبلکه مجددا خود را کاندید کسب مقام و منصب و ریاست هم بکنند؟؟!!؟ مجرمین غیر حکومتی خیلی خیلی با سرعت برق دستگیر و محاکمه می شن اما مجرمین حکومتی مصونیت دارن. این بی عدالتی و ظلم هست یا نیست؟؟!
  • پایدار IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 0
    هاشمی اگر زنده بود باید به عنوان مربی شنا میفرستادیمش اسرائیل که صهیونیستها را آماده فرار بزرگشون میکرد
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    ماهیت باند قدرت وثروت همین است
  • IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    برای اظهارات جهانگیری 2 پیشنهاد دارم یا دعوت به مناظره تلویزیونی شود و یا اینکه محاکمه شود و مستندات و تخلفاتش بررسی شود. هرچند همه ی هیأت دولت قبل بایستی محاکمه شوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس