موشک الماس

جدیدترین نسل موشکهای خانواده الماس می‌تواند به صورت زمین پایه، پهپاد پایه و بالگردپایه شلیک شود و بردی در حدود ۱۰ کیلومتر دارد. این موشک از سرجنگی ضد استحکانات و ترموباریک نیز بهره می‌برد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، با توسعه دکترین نبرد نامتقارن، موشک های ضد زره بخش مهمی از توان رزم زمینی کشورمان را تشکیل داده‌اند. البته تجربیات سخت دوران دفاع مقدس باعث شد تا در دوره بازسازی پس از جنگ تا به امروز، بخش ضد زره از جمله حوزه های خاص مورد توجه بوده و طیف گسترده ای از محصولات در این بخش در صنایع دفاعی کشور ساخته و به نیروهای مسلح تحویل داده شود.

خانواده سلاح های ضدزره در کشورمان بسیار متنوع بوده و از شمار انگشتان دو دست نیز فراتر می رود اما در جریان نمایشگاه بزرگ صنعت دفاعی که به مناسب ۳۱ مردادماه با حضور رییس جمهور افتتاح شد، چند سلاح ضد زره خاص و جدید به نمایش درآمد که با ورود آنها به سازمان رزم نیروهای مسلح کشورمان، توان ضد زره این نیروها به شکل قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد و کلاس جدیدی از محصولات مدرن و فناورانه را پیش چشم دشمنان این مرز و بوم، نمایان می کند.

بیشتر بخوانید:

تذکر مهم موشکی سپاه به آمریکا با حمله به رادار «AN/TPY-۲» / چشم و گوش پدافندی ایالات متحده در تیررس نسل جدید خانواده فاتح +عکس

موشک‌های بالستیک «شهاب ۳ و قدر» به خاطره‌ها می‌پیوندند/ اتفاقات مهمی که با ورود «حاج قاسم» به صنعت موشکی ایران رخ داد +عکس


آخرین گام‌های «غزه» برای ورود ایران به باشگاه دارندگان پهپادهای HALE/ تاثیرات مهم دستیابی سپاه به پرنده مجهز به موتور توربوپراپ +عکس

تاپ اتک؛ نسل مرگبار موشکهای ضدزره

موشک های ضد زره با قابلیت حمله از بالا و اصطلاحا "شلیک کن- فراموش کن"، امروز جزو پیشرفته ترین سلاح های موشکی ضد زره در جهان شناخته می شوند و در حدود ۱۰ کشور پیشرفته جهان، توانایی تولید بومی این نوع از سلاح ها را دارند. چند سالی است با توجه به ویژگی های اعلام شده از برخی محصولات تولیدی در صنایع دفاعی کشورمان، مشخص شده جمهوری اسلامی ایران نیز جدیدترین عضو باشگاه موشکی از نوع حمله از بالا یا اصطلاحا top attack weapon است.

"شلیک کن _ فراموش کن" نیز به معنای این است که بعد از شلیک کاربر نیازی به هدایت موشک به سمت هدف ندارد و اطمینان از اصابت به محل مورد نظر، به کاربران آن در زمان هر عملیات و اقدام نظامی، کمک شایانی می کند. اگرچه سالهاست خبرهای مربوط به دستیابی صنایع دفاعی کشورمان به فناوری طراحی و ساخت موشک ضدزره تاپ اتک مطرح می شود اما از اواسط دهه ۹۰ شمسی و اعلام جزییات و مشخصات برخی موشکهای خانواده "طوفان"، این موضوع عیان تر از قبل شد.

ورود ایران با «الماس» به باشگاه دارندگان نسل خاص محصولات Top Attack/ پهپادهای سپاه و ارتش به موشک‌هایی با سرجنگی «ترموباریک» مجهز شدند +عکس

موشک ضدزره توفان ۳ ام

طبق توضیحات منتشره در خصوص "موشک ضد زره توفان ۳ ام" که نسل جدید موشک‌های ضدزره توفان ۳ محسوب می شود، مشخص شد این دو موشک، تاپ اتک هستند و به این شکل عمل می‌کنند که پس از شلیک، موشک بالاتر از خط دید مستقیم خود را به بالای سر هدف رسانده و از طریق حسگرهای مغناطیسی و لیزری، هدف را شناسایی کرده و سر جنگی خود را بالای هدف منفجر می‌کند. با رونمایی از توفان ۳ ام، مشخص شد در آن زمان جمهوری اسلامی حداقل دو نوع موشک تاپ اتک (حمله از بالا) در اختیار دارد. البته در مباحث مربوط به طراحی و ساخت موشک های حمله از بالا نیز، دو مدل محصول وجود دارد.

برخی مانند سری سوم موشک توفان، با پرواز مستقیم از روی هدف و استفاده از حسگرهای خود، حضور هدف را تشخیص داده و بالا سر آن منفجر می شوند و به آن آسیب می رسانند و برخی دیگر مانند موشکی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت با تغییر زاویه شلیک، از بالا به هدف حمله ور می شوند.

اولین الماس ایرانی با پهپادها می درخشد

در جریان یکی از مراسمات تحویل انبوه پهپادها به ارتش در فروردین ۱۳۹۹، فیلم شلیک یک سلاح جدید و متفاوت از یکی از پرنده های تحویل شده به نام ابابیل‌ــ‌۳ منتشر شد که نشان می داد این سلاح، یک موشک هواپرتاب دارای بالهای بازشونده از داخل بدنه به سبک موشک های ضد زره تاو است. دقت در شکل طراحی این موشک و فیلم پرواز و برخورد آن به هدف نشان می داد که یک سلاح جدید و پیشرفته به فهرست تسلیحات هواپرتاب پهپادهای سبک ایرانی افزوده شده است. این موشک که ظاهرا از جستجوگر تصویری حرارتی به عنوان سامانه هدایت خود بهره می برد شباهت هایی به یکی از نمونه های موشک ضد زره مشهور در دنیا به نام اسپایک داشت.

ورود ایران با «الماس» به باشگاه دارندگان نسل خاص محصولات Top Attack/ پهپادهای سپاه و ارتش به موشک‌هایی با سرجنگی «ترموباریک» مجهز شدند +عکس

ورود ایران با «الماس» به باشگاه دارندگان نسل خاص محصولات Top Attack/ پهپادهای سپاه و ارتش به موشک‌هایی با سرجنگی «ترموباریک» مجهز شدند +عکس

اولین تصاویر از موشک الماس در سال ۹۹

خانواده موشک‌های اسپایک ساخت رژیم صهیونیستی دارای انواع مختلفی هستند که قابلیت نفوذ تا بیش از ۱۰۰۰ میلیمتر، هدایت به کمک فیبر نوری، امکان حمله از بالا، قابلیت "شلیک کن ــ فراموش کن" و گستره وسیعی از برد در نمونه های مختلف آنها وجود دارد اما در ادامه خواهید دید که محصول تولید شده در کشورمان، تا چه حد از این نوع مشهور در دنیا، پیشرفته تر و دارای کاربری های متنوع تر است.

ورود ایران با «الماس» به باشگاه دارندگان نسل خاص محصولات Top Attack/ پهپادهای سپاه و ارتش به موشک‌هایی با سرجنگی «ترموباریک» مجهز شدند +عکس

دقت اصابت موشک الماس به هدف به صورت تاپ اتک

تصاویر اصابت این موشک نشان می داد دقت بسیار بالایی داشته و دقیقا به مرکز هدف اصابت کرد و نکته مهم دیگر زاویه اصابت آن به هدف بود که نشان می داد سامانه های هدایت و کنترل این موشک توانایی پرواز با زاویه شیرجه زیاد را به آن داده اند. قابلیت حمله از بالا یا تاپ اتک این مزیت را دارد که برخلاف روش مرسوم موشک های ضد زره در حمله از رو به رو، از سمت بالای وسیله زرهی به آن حمله کنند. حمله از قسمت فوقانی از آن جهت اهمیت دارد که تانک‌ها و خودروهای زرهی معمولا در قسمت فوقانی خود از حفاظت زرهی ضعیف‌تری برخوردار هستند و حمله از بالا آنها را در برابر موشک‌های ضدزره آسیب پذیر خواهد کرد.

الماس به جنگ اهداف دریایی می رود

پس از این تست های موفقیت آمیز علیه اهداف زمینی، به نظر می رسد گام بعدی صنایع دفاعی، استفاده از این موشک Fire-and-forget یا همان "شلیک کن _ فراموش کن" برای انهدام اهداف دریایی بوده است چراکه در چند رزمایش، شاهد استفاده از این موشک روی پهپادهای متعلق به نیروی دریایی سپاه و ارتش بوده ایم. به عنوان مثال، رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ در دی ماه سال ۱۴۰۰، یکی از نقاط اوج فعالیت و عملیات پهپاد مهاجر ۶ در آبهای جنوب کشورمان بود چراکه در این رزمایش، پهپادهای انتحاری ابابیل ۲ و پهپاد شناسایی-رزمی مهاجر ۶ در کنار سایر پرنده ها به کارگرفته شدند و مهاجر ۶ علاوه بر بمب های قائم که کم کم در حال کسب شهرت بالایی هستند، از موشک الماس هم برای انهدام هدف استفاده کرد.

ایران چگونه از جزایرش در خلیج فارس دفاع می‌کند؟

پهپاد مهاجر ۶ و درگیری همزمان با دو هدف

ماموریت جدید برای «مهاجر ۴» با ترکیبی از رادار و ESM/ «الماس» نیروی دریایی سپاه آماده حملات «شلیک کن، فراموش کن» از هوا شد +عکس

دومین مهاجر ۶ در تصویر مجهز به موشک الماس (متعلق به نیروی دریایی سپاه)

همچنین طبق بخشی از سناریو عملیاتی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش جمهوری اسلامی ایران که دی ماه سال گذشته برگزار شد، پهپاد تهاجمی ابابیل ۵ که به تازگی به یگان پهپادی نیروی دریایی پیوسته، برای اولین بار در رزمایش سالانه ارتش شرکت کرد. این پرنده در جریان رژه روز ۲۹ فروردین سال گذشته، در معرض دید قرار گرفت که سه عدد از آن، بر پشت یک کشنده سوار شده بودند. حداقل در یکی از پهپادها و در زیر یک بال، دو تیر موشک الماس مشاهد می شد.

نگاهی به ویژگی‌های مهم پهپاد جدید و بمب‌افکن ایرانی/ فرزند بزرگ خانواده «ابابیل» آماده اجرای عملیات‌های دوربرد می‌شود +عکس

ابابیل ۵ از رو به رو مجهز به دو تیر الماس

به خدمت گیری یک موشک ضد زره با قابلیت حمله از بالا و "شلیک کن و فراموش کن"، یک پاسخ موثر به هرگونه اقدام شناورهای بیگانه بخصوص نسل جدید قایق های تندرو خارجی، در اطراف مرزهای آبی ایران است. در سالهای اخیر برخی نیروهای فرامنطقه ای خصوصا توسط نیروی دریایی آمریکا، تعدادی شناورهای سبک، سریع و مسلح را در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز به حرکت درآورده اند که مشخصا هزینه کردن تسلیحاتی مثل موشک های کروز یا بالستیک ضد کشتی سنگین برای این اهداف فاقد توجیه اقتصادی و منطق رزمی است اما موشک الماس یک گزینه ارزان در حوزه نبردهای دریایی و یک پاسخ خوب به افزایش سطح تهدیدات سبک دریایی به حساب می آید.

به نظر می رسد با انجام ارتقاء های مذکور، خانواده پهپادهای ایرانی همچون مهاجر ۴ و ۶ و همچنین ابابیل ۵، همچنان تا سالها بعد در نقشی جدید به خدمت در نیروهای مسلح کشور ادامه داده و در وضعیت ماموریت دریایی به سلاحی جدید مجهز شده که توان آن را برای مقابله با کلاس خاصی از تهدیدات، افزایش می دهد.

رونمایی از نسل دوم الماس با برد ۸ کیلومتر

نسخه زمین‌پایه موشک ضدزره الماس، به صورت رسمی در تیرماه سال ۱۴۰۰ و همزمان با الحاق تجهیزات جدید به نیروی زمینی سپاه با حضور سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه، رونمایی شد. طبق توضبحات اعلام شده در خصوص این موشک، مشخص شد که الماس نسخه زمینی، ۸ کیلومتر برد دارد.

ورود ایران با «الماس» به باشگاه دارندگان نسل خاص محصولات Top Attack/ پهپادهای سپاه و ارتش به موشک‌هایی با سرجنگی «ترموباریک» مجهز شدند +عکس

نسخه زمین پایه موشک الماس و لانچر پرتاب آن

البته بعدا مشخص شد که برد ۸ کیلومتر، مربوط به نسل دوم موشک الماس است و نسل اول آن حدود ۴ کیلومتر برد داشته است. در صورتی که برد نمونه زمین پایه الماس در مدل اول را فرض بگیریم، این برد بیشتر از نمونه‌های پایه موشک طوفان و قابل مقایسه با نمونه‌های جدید طوفان-۵، توسن و دهلاویه است اما با این حال، موشک الماس از همه این موارد بسیار سبکتر بوده و به راحتی توسط نفر، قابل حمل و بکارگیری است.

الماس ۳؛ درخشان تر از نمونه‌های مشهور جهانی

پس از آنکه تولیدکنندگان ایرانی، موشک الماس را در برخی نمایشگاه های بین المللی عرضه کردند، مشخص شد این موشک به عنوان یکی از تولیدات صنایع دفاعی ایران در نسل های متفاوتی طراحی و تولید شده است.

ایران در نمایشگاه مینسک چه سلاح‌هایی به نمایش گذاشت؟ +عکس

یکی از نمونه‌های موشک الماس در نمایشگاه بین المللی بلاروس

در نمایشگاه روز صنعت دفاعی که روز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۲ با حضور رئیس جمهور افتتاح شد، برخی محصولات جدید دفاعی رونمایی شدند که از جمله آنها، خانواده موشکهای الماس بود که نشان داد در خصوص این محصول مدرن، یک نقشه راه و برنامه ریزی مدونی وجود دارد تا محصولات متنوعی از آن تولید و روی تجهیزات مهمی همچون پهپادها و بالگردهای ایرانی نصب شود. توضیحات اعلام شده در این نمایشگاه پیرامون خانواده موشکهای الماس به شرح زیر است:

موشک الماس ۱:

موشک الماس ۱ با استفاده از جستجوگر تصویری و فیبر نوری بر ضد اهداف زرهی، استحکامات و نفرات بکار گرفته می‌شود. برد حداقلی و حداکثری آن ۲۰۰ متر تا ۴ کیلومتر، نوع هدایت آن دو نقطه ای و سرجگی آن از نوع خرج گود- ترموباریک و ضد استحکامات است و می تواند به صورت زمین پایه، پهپادپایه و بالگردپایه شلیک شود.

موشک الماس ۲:

این موشک نسل جدیدتر موشک الماس ۱ بوده و دارای برد ۷ کیلومتر است. این موشک جهت افزایش توان رزمی عملیاتی نیروهای مسلح برای مقابله با اهدافی که در عمق جبهه دشمن قرار گرفته و در تیررس مستقیم نیستند طراحی و ساخته شده است. موشک الماس ۲ قابلیت پرتاب زمین پایه، پهپادپایه و بالگرد پایه (از بالگرد کبری) را دارد.

ورود ایران با «الماس» به باشگاه دارندگان نسل خاص محصولات Top Attack/ پهپادهای سپاه و ارتش به موشک‌هایی با سرجنگی «ترموباریک» مجهز شدند +عکس

تصاویری از تست نسل جدید موشک الماس از پرتابگر زمینی

ورود ایران با «الماس» به باشگاه دارندگان نسل خاص محصولات Top Attack/ پهپادهای سپاه و ارتش به موشک‌هایی با سرجنگی «ترموباریک» مجهز شدند +عکس

نسل اول (سمت چپ) تا نسل سوم موشک الماس در یک قاب

موشک الماس ۳:

این موشک نسل جدیدی از موشک‌های ضدزره است که با استفاده از جستجوگر تصویری و فیبر نوری، ضد اهداف زرهی بکار گرفته می‌شود. قابلیت قفل بعد از شلیک، از ویژگی‌های این سلاح است و تسلیح و شلیک موفق آن از روی پهپاد و بالگرد کبری انجام شده است. موشک الماس ۳ می تواند به صورت زمین پایه، پهپاد پایه و بالگردپایه شلیک شود و بردی در حدود ۱۰ کیلومتر دارد. این موشک دارای هدایت دو نقطه ای و سرجنگی خرج گود- ضد استحکانات و ترموباریک است.

چون الماس صرفا از فیبر نوری جهت ارسال تصویر دوربین نوک دماغه خود به نمایشگر کاربر بهره می برد تا اپراتور متوجه شود موشک در لحظات آخر به کدام هدف برخورد خواهد کرد، لذا نیازی به ادامه حضور میدانی کاربر نداشته و در عین حال، تصاویر بسیار باکیفیتی به اپراتور خود ارائه می دهد. ضمن آنکه با تجهیز نسل جدید خانواده پهپادهای مهاجر یعنی مهاجر ۱۰ به نسل جدید موشک الماس، می توان انتظار داشت به زودی سایر پهپادهای ایرانی نیز بتوانند این موشک را حمل کنند و برد انهدام اهداف خود را خارج از محدوده حملات سامانه های پدافندی مرسوم، قرار دهند.

ورود ایران با «الماس» به باشگاه دارندگان نسل خاص محصولات Top Attack/ پهپادهای سپاه و ارتش به موشک‌هایی با سرجنگی «ترموباریک» مجهز شدند +عکس

نصب نسل جدید موشک الماس روی پهپاد مهاجر ۱۰

نگاهی به فهرست بالا نشان می دهد باید مجموعه ای از تکنولوژی ها و فناوری های ویژه در اختیار صنایع دفاعی یک کشور باشد تا بتواند خانواده ای از این سلاحها را طراحی و تولید کند که خوشبختانه اکنون در جمهوری اسلامی ایران به ثمر نشسته است و کشورمان را جزو حدودا ۱۰ کشور دارنده این سلاح موثر و مدرن قرار دهد. در عین حال، مجهز شدن پهپادهای ایرانی به این سلاح، حائز اهمیت ویژه ای است که دایره مذکور را کوچکتر و دارندگان و سازندگان چنین سلاحی را محدودتر می سازد تا خانواده "الماس" گزینه ای با توانایی های بیشتر برای شرایط و نیروهای ویژه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    30 10
    بهترین زمان برای ساخت بمب اتم ایرانی؟
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      6 9
      اگه روسیه امریکا انگلیس استفاده کردن و قابل استفاده بود اون موقع میسازیم ولی واقعا بدرد نخوره تو جنگ های امروز بمب اتم مال 100 پیش دقت وجود نداشت میخاستن یه سرباز خونه رو بزنن باید کل پایگاه میترکوندن تا اون یه سرباز خونه بترکه
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      21 3
      تسلیت مجدد به حیات وحش غربی عبری و تسلیت ویژه به بهایی ها و رجوی ها و عبدالحمید و اصلاح طلبانِ جاسوسِ وطن فروشِ فتنه ساز برجام موشکی!
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      7 4
      قبل از اینکه به خودت زحمت بدی تایپ کنی یکم به این سوال ساده فکر کن: چرا استفاده نکردن؟ چون همشون بمب اتم دارن. نتیجه اینکه ساخت بمب اتم لازمه.
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      4 2
      خود قوه قضاییه به گرانی ها دامن میزنه!
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      4 20
      سمت بمب اتم کوچکترین قدمی بردارید ۵۲ نقطه تون با سلاح هسته ای شخم میخوره.میشید مثل ژاپنیا دیگه به کل جنگ طلبی از ژن هاتون پاک میشه
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      5 1
      18.26 مغزت ایراد داره الان هسته هستیم
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      5 2
      توان نظامی خیلی خوبه ، اقتصاد هم همینطور ولی بزرگترین تهدید فعلی ما خطر تغییر افکار و اعتقادات مردم و بوِیژه بی حجابیه... مسئولان نظام اگه بفکر بقای نظامید ، این قسمت قضیه رو دریابید...
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      6 1
      جناب ۱۸:۲۶ کمتر فیلم هندی و کارتون ببین اینم در نظر داشته باش کره شمالی رفت سمت تسلیحات هسته ای و غرب هیچ شکری نتونست بخوره ؛)))
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      3 1
      ایران بمب اتم ساخته برخلاف کره شمالی فقط آزمایشش نکرد حتی قاره پیما رو هم آزمایش کرد به اسم ماهواره بر
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    12 7
    با توجه به تانک هایی با زره های مستحکم مثل آبرامز و چلنجر و...، فقط مساله برد و دقت مطرح نیست باید اشاره کنید که این موشک توانایی نفوذ در چه زره هایی را دارد
    • ایران قوی IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      1 8
      اون بالک های جمع شونده رو با همین مکانیزم جمع شونده ولی حالت اوریب نصب بشه!
    • US ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      5 1
      نفوذ به دیوار جاسوسی و خیانت بهاییان ضاله را دارند
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      7 1
      قبل از انکه شما تصور کنید این موشک ها روی تانک های مرکاوا ازمایش شده و جواب گرفته است .
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    6 2
    وزیر اقتصاد در نشست سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد که دولت مصوبه خردادماه خود را در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اصلاح کرد.اول از جهت مُهر محرمانه‌ای که به اشتباه بر روی این مصوبه درج شده بود؛ و دوم از جهت زمان اجرا که به جای ابتدای فروردین از روز ابلاغ مصوبه یعنی پایان خردادماه در نظر گرفته بود. وزارت نفت اخه خوراک پتروشیمی ها رو وزارت اقتصاد تامین می کند که قیمت بگذارد ، پوشش فساد وزارت نفت شده با وزارت اقتصاد ، محرمانگی را از وزارت نفت بردارید ، وزارت نفت را شفاف کنید
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    11 3
    دشمنان می خواهند مسیر های منتهی به حرم اهل بیت خالی باشد . مسیر های خودرویی به مشهد خودمان را نگاه کنید . باید توقف گاه های گردشگری کنار جاده ای با مسجد شیعه و آلاچیق های برای چادر زدن و سرویس های بهداشتی مناسب درست شود . مسیر های ریلی و قطار لازم است اما جاده را فراموش نکنید
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    18 2
    به امید پیشرفت های بیشتر
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    21 6
    ای ول الله
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    17 2
    ماشالله
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    9 0
    برق آسابودن وسرعت پیمایش این موشک های ضد سنگروضدزره ایرانی خیلی مهمه! مثلاسرعت پیمایش۳سه کیلومتردرهرثانیه یامعادل سه هزار۳٫۰۰۰متردرهرثانیه وآخرسرهم کوبیدن بر فرق سردشمن اززاویه بالا،دورزدن دشمن وحمله از پشت سر،ازهمان زوایه تابش خورشیدبه لحاظ دیده نشدن ومتوجه نشدن خطرتوسط دشمن تالحظه آخر یعنی دقیقامثل تیراجل وتیرغیب،طوری بزنه که یارو تابیادبفهمه ازکدوم طرف ویاازکدوم جهت خورده،اون دنیاروح خبیث دشمن حضورداشته باشه
  • وطن پرست DE ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    1 10
    این قدر این خبر ها رو کار کنید تا توانایی نظامی خز بشه. کلا تنها کاری که بلدید همین خز کردن کار خوب بقیه هست.
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      1 0
      آلمانی خودت فهمیدی چی نوشتی؟
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    7 5
    احسنت و دستمریزاد . تو این بخش دنیا اگه ضعیف باشی از نظر نظامی از همه نظر استثمار میشی .
  • مجید IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    10 1
    سلام ، برابر نهاد فارسی ترموباریک «گرمافشاری« ست.لطفن به موضوع اهمیت به کارگیری واژگان فارسی به چشم امری تجنلی و با اولویت دست چندم ننگرید.
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      3 1
      یه واژه رو قبل از اینکه انگلیسیش جا بیفته فارسیشو جا بندازید.بعد از اینکه جا بیفته حالا هی بیا بگو چرخ بال و هواگرد
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    1 0
    شمش طلا را فرستادن معبد سلیمان، الماس باشه برا لندن
  • 🧚‍♀️ IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    2 0
    چقده حیف زحمات سپاه که با خیانت ها به باد میره
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    0 1
    عصر ظلمت👻
  • GB ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    0 5
    سلام مردم تا کی باید اینترنت به مردم بخنده تمدن انسان‌ها وقتی در ایران ما تمدن های بد و غیره با اینترنت به کشور بیاریم که مهد پهلوان ها بود اگر الان رستم بود با فشار که اینترنت زده او هم از راه سعادت پرت می‌شد و با یک دروغ نابود می شد چون دل مریض از ترسش دروغ میگه و باعث نابودی میشه این ماهواره و اینترنت فقط به مریضی شدت می دهد چرا اینترنت محدود نشه….. دشمن به داخل بزاریم چرا محدود نشه اگر محدود بشه مردم چیزها سالم نگاه می کنند و الان من میگم گرانی حق چون رفتار مردم نه همه بعضی راحت حق خوری و فحش رکیک می دهند هر کسی بود می دانست گرانی سزاوار مردم چون امریکایی تمدن و دین درست نداره توقع نیست اما مردم به راستی حق در گرانی و بلا ها بروند
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    2 4
    زرشککککککک
    • US ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      3 1
      برو به مادرت بگو برات درست کنه
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    2 0
    برد الماس-3 در صورت شلیک به صورت زمین پایه 10 کیلومتر هست و در صورتی که از پهپاد و به صورت هوایی شلیک بشه(عدم نیاز به انرژی اولیه زیاد برای مقابله با جاذبه زمین) بردش احتمالا دوبرابر هست.
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    4 3
    اصلا ما اولين قدرت دنيا هستيم بنظرتون تا وقتي توسري خور طالبان هستيم اين قدرت بدرد كجا ميخوره
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    3 0
    ایران به موشک قاره پیمای هسته ای وبمب هسته ای نیاز دارد چرا ک هم چین وهم روسیه وپاکستان هند واسراییل دارن حتی ژاپن هم درخواست سلاح اتمی به امریکا را داده
  • صداقت IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    0 1
    موشک هوا پرتاب با فیبر نوری؟ واقعا حواستان هست چی می نویسید؟
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    3 0
    جناب ۱۸:۲۶ کمتر فیلم هندی و کارتون ببین اینم در نظر داشته باش کره شمالی رفت سمت تسلیحات هسته ای و غرب هیچ شکری نتونست بخوره ؛)))
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    0 0
    دلقک ها قر نشید
  • رستم IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    0 0
    بعضی از کارمندهای اداره برق دو شغل دارند. آیا این عدالت اسلامی است؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس