کد خبر 1450891
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
سردار سلیمانی

شهید سلیمانی در وصیت‌نامه‌اش بر اصل ضرورت حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران تأکید و از آن به «حرم» تعبیر کرده‌است.

به گزارش مشرق به نقل از کمیته رسانه و ارتباطات شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، قهرمانان و اسطوره‌های تاریخی هر ملت، علاوه بر عمق‌بخشی و معنا دهی به تاریخ و فرهنگ مردم آن سرزمین، معمولاً به‌عنوان نمادهایی برای وحدت ملی، پایداری و شکست‌ناپذیری آنها در برابر تهدیدات و مواجهه با مصائب شناخته‌ می شوند و می‌توانند هویت جمعی، ملی و سیاسی یک ملت را صورت بخشند و به انسجام و یکپارچه‌سازی آن کمک کنند و به‌عنوان الگوهایی برای عبور از عرصه‌های سخت و دشوار مورد تجلیل قرار گیرند. همان‌گونه که در روایات تاریخی ایران باستان، ‌اسطوره‌هایی چون رستم، کاوه آهنگر، آرش کمانگیر و بعدها در ایران بعد از ‌اسلام شخصیت هایی مانند ابومسلم خراسانی، میرزا کوچک جنگلی، ستارخان و… هر یک با کنش‌های اسطوره‌ای در اذهان مردم نقش بسته‌اند.

اما سپهبد شهید سردار قاسم سلیمانی اسوه و قهرمان ما در دوران معاصر نه افسانه، بلکه واقعیتی است که جایگاه ویژه‌ای را ‌به دلیل شاخصه های اخلاقی ورفتاری، سبک زندگی و نوع مبارزات نظامی خود نه تنها در قلوب مردم ایران، بلکه در قلوب مسلمانان و دیگر آزادیخواهان جهان یافته است، به گونه ای ‌که پس از ترور ناجوانمردانه این سرباز میهن، مردم ایران بدون توجه به جناح بندهای سیاسی پیکر او را بر دوش کشیدند و بی نظیر ترین تشییع تاریخ را رقم زدند و دیگر مسلمانان و آزادیخواهان جهان نیز با برگزاری هزاران مراسم، در فقدان این عزیز به سوگ نشستند، چرا که تا سالها از محصول مجاهدت‌های او و دیگر مدافعان حرم منطقه و جهان بهره خواهد برد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۲۶آذرماه سال ۱۳۹۹در توصیف ویژگی سردار سلیمانی می‌فرمایند: «ایرانی‌ها هم به خودشان افتخار کنند که مردی از میان آنها از یک روستای دورافتاده برمی‌خیزد، تلاش می‌کند، مجاهدت می‌کند، خودسازی می‌کند، تبدیل می‌شود به چهره‌ درخشان و قهرمان امّت اسلامی»

شهید سلیمانی به اعتراف دوست و دشمن، قهرمان مبارزه با داعش و گروههای تکفیری است و کلیدی ترین نقش را در حمایت از ملت های عراق و سوریه در برابر جریان شوم داعش و ممانعت از سقوط دو کشور یادشده به دست داعش و تروریست های تکفیری ایفاء کرد. به‌آسانی می‌توان تصور کرد که اگر مجاهدت‌های سردار سلیمانی و نیروهای مدافع حرم در مواجهه با دولت به‌اصطلاح اسلامی داعش نبود نقشه منطقه و جهان اکنون چگونه بود، چراکه گسترش جنایت‌های داعش حتی بشریت را نیز تهدید می‌کرد.

سردار سلیمانی مرزهای جغرافیایی حرکت انقلاب اسلامی ایران با ایثار جانش تا مرزهای دریای مدیترانه و کناره‌های اقیانوس آرام و اطلس گسترش داد. و همین واقعیت و تأثیر آن در گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی در جهان بود که جنایتکاران کاخ سفید را به این باور رساند که با به شهادت رساندن او، قادرند تا روند گسترش نیروهای جبهه مقاومت در منطقه را قطع کنند، اما اکنون «شهید» سلیمانی برای دشمنانش خطرناک‌تر از «سردار» سلیمانی است

اسوه بودن سردار سلیمانی تنها به مبارزات میدانی او در مقابله با گروهک‌های تروریستی خلاصه نمی‌شود بلکه او با تلاش‌ها و مجاهدت‌های خود جبهه مقاومت را گسترش داد، افسانه نیل تا فرات صهیونیست‌ها را با همکاری نیروهای مقاومت باطل کرد، به‌گونه‌ای که اکنون صهیونیست‌ها در پشت سیم‌های خاردار و دیوارهای بتنی در محدوده سرزمین‌های اشغالی از نیروهای مقاومت التماس امنیت می‌کنند.

ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی

فارغ از ابعاد نظامی و دفاعی، سردار سلیمانی در دیگر عرصه‌ها هم الگو و اسوه بود، ویژگی‌های منحصربه‌فرد اخلاقی و رفتاری، رسیدگی او به محرومان، و... هرکدام به ضرب‌المثلی در میان مردم ایران تبدیل‌شده است.

با نگاهی به ویژگی‌ها و ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی شاخصه‌های زیر را در اندیشه و رفتار او می‌توان برشمرد که در قالب «مکتب سلیمانی» تبلور می‌یابد، مهم‌ترین این شاخصه‌ها عبارت‌اند از :

ولایت مداری؛ شهید سلیمانی از ابتدای انقلاب خود را در جایگاه سرباز ولایت تعریف و رابطه‌اش با جایگاه ولایت کاملا اعتقادی بوده است. حاج قاسم در ولایتمداری دو چیز را رعایت می‌کرد: اول فهم درست مواضع و دوم عمل متعبدانه به آن. بنابراین شهید سلیمانی در امر ولایت‌پذیری در قله قرار داشت.

تجسم عینی اسلام؛ او مصداق آیات فراوانی از قرآن و تجسم عینی بسیاری از آیات الهی بود. بنابراین مکتب شهید سلیمانی یک مکتب درس‌آموز در عرصه‌های میدانی و عملی است. درواقع، شهید سلیمانی دارای ویژگی التزام عملی به دین بود.

اخلاص؛ شهید سلیمانی نماد اخلاص و کار درراه خدا بود. در تلاش‌های فراوانی که داشت، هیچ‌گونه چشمداشت مادی نداشت و یا به دنبال القاب و مناصب دنیوی نبود. مقام معظم رهبری اخلاص را بالاترین ویژگی شخصیتی شهید سلیمانی دانستند.

انقلابی و جهادی؛ شهید سلیمانی عمر پربرکت خویش را صرف جهاد مستمر و خستگی‌ناپذیر درراه خدا کرد. از طرف دیگر، به تعبیر مقام معظم رهبری، اهل حزب و جناح و مانند این‌ها نبود، لکن به شدّت انقلابی بود. انقلاب و انقلابی گری خطّ قرمزِ قطعیِ او بود.

شهادت‌طلبی؛ شهید سلیمانی همواره در جستجوی شهادت بود. او قبل از شهادت، یک شهید بود.

مردم‌گرایی؛ سردار سلیمانی در طول حیات فردی و سیاسی و اجتماعی خود تلاش کرد تا از تجمل‌گرایی به‌شدت پرهیز و شیوه‌های سبک زندگی خود را به اقشار پائین جامعه نزدیک کند. از طرف دیگر، فراتر از نگاه ایدئولوژیک به‌شدت حامی مظلومان بود.

دشمن‌شناسی؛ شهید حاج قاسم سلیمانی در بحث دشمن‌شناسی بسیار باهوش بود و در تمامی مراحل حیات خود از این امر غافل نبوده است. راهبرد نابودی رژیم صهیونیستی به‌عنوان دشمن نخست جهان اسلام را دنبال کرد و فتنه‌های استکبار برای سلطه بر جهان اسلام را تشخیص وبا آن مبارزه کرد.

تدبیر و مدیریت راهبردی؛ شهید سلیمانی دارای تفکر راهبردی با ویژگی‌های آینده‌نگری، واقع‌بینی، مسئله شناس، حرفه‌ای گر، شجاعت و قدرت مدیریت بحران، خستگی‌ناپذیری و ... بوده است. سردار شهید سلیمانی دارای نبوغ خاص نظامی و عملیاتی، مدیریت راهبردی و توان بالای سازمان‌دهی بود. با استفاده از این نبوغ بود که معرکه‌های راهبردی و سنگین را با موفقیت هدایت می‌کرد.

امت گرایی؛ بدین معنی که شهید سلیمانی در دو عرصه نظر و عمل به‌شدت بر تقریب و وحدت جهان اسلام و یافتن راهکارهای بسیج جهان اسلام در مقابل دشمنان مسلمانان و خارج کردن دشمن از سرزمین‌های اسلامی اعتقاد داشت. او قهرمان مبارزه با تکفیر بود.

دفاع از مظلوم؛ شهید سلیمانی با التزام عملی به آموزه‌ها و ارزش های اصیل اسلامی، دفاع از مظلوم در برابر ظالم و حمایت از جریان‌های مقاومت در برابر سلطه آمریکا و اشغالگری رژیم صهیونیستی را مهمترین وظیفه خود می دانست و در این مسیر برای وی ملیت، جنسیت، قومیت، دین و مذهب اهمیت نداشت. اهتمام سلیمانی به حفظ کرامت انسان‌ها فارغ از نژاد و مذهب و اجرای عملی حقوق بین المللی انسان دوستانه مثال زدنی است و در این زمینه اظهارات و شواهد مکتوب و مستند بسیار فراوانی وجود دارد.

فرهنگ مقاومت؛ حاج قاسم سلیمانی با تلاش ها ومجاهدتهای خود در دوران تصدی در نیروی قدس، فرهنگ مقاومت را متجلی کرد. او توانست با توطئه‌های چندجانبه آمریکا در منطقه و راهبرد جنگ نیابتی آنها مقابله و آنها را خنثی کند و با سازمان‌دهی نیروهای مردمی شهادت‌طلبِ در منطقه، به‌عنوان سردار سرافراز مقاومت، مهندس و معمار محور مقاومت متجلی شود. سردار سلیمانی تحت هدایت رهبر عظیم الشان انقلاب، توانست این وصیت رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) را عملی کند که: «باید هسته‌های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد.»

اعتقاد به حفظ جمهوری اسلامی به‌عنوان «حرم»؛ شهید سلیمانی در وصیت‌نامه‌اش بر اصل ضرورت حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران تأکید و از آن به «حرم» تعبیر کرده‌است.

قهرمان ملی؛ شهید سلیمانی هم در دوران دفاع مقدس و هم در جریان مبارزه با تروریسم داعش، در قالب یک الگوی قهرمان ملی ظاهر شد. بنابراین حفظ و صیانت از این بعد شخصیتی ایشان می‌تواند در راستای تقویت هویت ملی کشور مؤثر باشد. سردار سلیمانی که خود را سرباز وطن می‌دانست، در عین دفاع از اسلام، نماد دفاع از وطن هم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس