کد خبر 1450415
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
خاموشی در اروپا

شبح و سایه قطعی برق سران بروکسل را نیز در آغاز فصل زمستان سردرگم کرده و مردم اروپا باید افزون بر قبض های نجومی، خود را برای خاموشی‌های مداوم، طولانی و سراسری آماده کنند.

به گزارش مشرق، با تداوم بحران اوکراین، هر روز بر مشکلات این کشور و قاره اروپا که وابستگی آن به انرژی بر کسی پوشیده نیست، افزوده می شود. به علت حملات موشکی و پهپادی گسترده اخیر روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین، هم‌اکنون مناطق زیادی از اوکراین با خاموشی‌های مداوم روبرو هستند.

حملات موشکی گسترده ارتش روسیه به زیرساخت‌های اصلی اوکراین در شهرهای مختلف پس از انفجار در پل کریمه در ۱۶ مهر آغاز شد. در نتیجه این حملات زیرساخت‌های انرژی این کشور از جمله نیروگاه برق آبی دنیپرو در شهر زاپوریژیا خسارت دیدند و به گفته زلنسکی تاکنون نزدیک به ۴۰ درصد زیرساخت‌های انرژی اوکراین از بین رفته است.

وزیر انرژی اوکراین گفته است که حداقل نیمی از ژنراتورهای حرارتی این کشور در نتیجه حملات هوایی روسیه مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیدند و میلیاردها دلار خسارت به آنها وارد شده است.

زلنسکی به تازگی تاکید کرده است که کمبود برق همچنان پابرجاست و قطعی‌ها همچنان ادامه دارد. به گفته وی، جریان برق ۹ میلیون نفر در مناطق مختلف اوکراین قطع است اما شمار قطعی‌ها و مدت آن به تدریج در حال کاهش است.

این در حالی است که آمریکا و اتحادیه اروپا قرار است با کمک به اوکراین در بازسازی و ایمن سازی زیرساخت‌های این کشور، همچنین به فشار تحریم‌ها علیه روسیه ادامه دهند. این موضوع بر اساس بیانیه مشترک ایالات متحده و اتحادیه اروپا در شورای تجارت و فناوری در واشنگتن اعلام شده است.

طبق این بیانیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به حمایت از اوکراین در تأمین امنیت، حفظ و بازسازی زیرساخت‌ها، از جمله زیرساخت‌های مخابراتی و اینترنتی آن ادامه خواهند داد. آنها همچنین وعده دادند که هزینه‌های شدید و فوری را از طریق همکاری بی سابقه در زمینه محدودیت‌های صادراتی مرتبط با تحریم‌ها و مقابله با اطلاعات نادرست روسیه به مسکو تحمیل کنند.

سران بروکسل در حالی وعده بازسازی زیرساخت های اروپا و کمک به کی یف را در این شرایط بحرانی داده اند که خود هر روز بیشتر در باتلاق بحران فرو می روند.

خاموشی گسترده در کمین اروپا

سایه قطعی برق از ماه‌ها پیش کشورهاو سران اروپا را درگیر کرده است چرا که قیمت‌های قبض های گاز و برق شهروندان روز به روز افزایش می یابد و اینک در آستانه زمستان نیز باید نگران قطعی برق و خسارات ناشی از آن در کشورهای مختلف قاره سبز باشند.

تا به امروز هم مشکلات مربوط به تامین انرژی در اروپا برخی قدرت های این قاره از جمله آلمان و فرانسه را با دشواری های زیادی روبرو کرده است به نحوی که پاریس از بروز خاموشی های طولانی و سراسری خبر داده و آلمان هم اعلام کرد که کمبود برق دانشگاه های این کشور را با مخاطره روبرو کرده است.

در برخی از کشورها مانند لهستان حتی برای شارژ گوشی های تلفن همراه در اداره های دولتی مقررات جدیدی وضع شده است و کارمندان نمی توانند از برق ادارات برای این کار استفاده کنند.

این واقعیت تلخ را به تازگی «کلاودیا تاتر» وزیر دفاع اتریش به زبان آورده و در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «دی ولت» به کشورهای اروپایی هشدار داده است که در بحبوحه بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا شانس خیلی کمی دارد که از خاموشی‌های گسترده و قطعی برق در امان بماند.

وی در این‌ باره تاکید کرده است که «احتمال خاموشی در بخشی از کشورهای اتحادیه اروپا در آینده‌ای نزدیک، بسیار بالاست. پرسش این نیست که آیا اتفاق خواهد افتاد یا نه، مسئله بر سر زمان وقوع این اتفاق است.»

برخی از شرکت های تلفن همراه در اروپا نیز با توجه به محدودیت ساعت نگهداری شارژ باتری های دکل های مخابراتی و تقویت کننده آنتن های خود از قبل پیش بینی ها را برای بروز مشکل در صورت قطع برق در کشورهای خود اعلام کرده اند.

از طرفی شبکه برق فرانسه(RTE) هم به تازگی نسبت به کمبود انرژی و خاموشی‌های گسترده در فصل زمستان هشدار داده و اعلام کرده است که فرانسه ممکن است با بحران انرژی بی‌سابقه‌ای روبرو شود.

در گزارش منتشر شده این شبکه آمده است بحران انرژی، شرایط آب و هوایی و تاخیر در راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای ممکن است مشکلاتی از جمله قطعی برق در زمستان را ایجاد کند. اپراتور شبکه برق فرانسه اعلام کرد: ممکن است همه شهروندان فرانسوی ساعاتی از شبانه‌روز در خاموشی به سر برند ولی صرفه‌جویی می‌تواند تا ۵ درصد در جبران کمبود انرژی راهگشا باشد.

در کشور آلمان نیز مشکلات زیادی برای دانشگاه‌ها در تامین برق خود ایجاد کرده است. دانشگاه کوبلنتس در ایالت راینلند آلمان، قصد دارد ساعات کلاس‌های خود از اوایل دسامبر تا ژانویه کاهش دهد. دولت آلمان از شهروندان این کشور خواسته است برای مقابله با کمبود برق صرفه‌جویی کنند.

سایر دانشگاه‌های آلمان نیز همین سیاست را در پیش گرفته‌اند. در ایالت تورینگن آلمان موسسات عالی قصد دارند کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه خود را تعطیل کنند.

نکته مهمی که دیگر برای بسیاری از مردم و مقامات اروپایی مسجل شده، این است که وضعیت عرضه و تامین برق در این قاره به هیچ وجه امن نیست.

روزنامه «زوددویچه سایتونگ» پرتیراژترین روزنامهٔ آلمان نیز با اشاره به روند رو به افزایش قطعی برق در اروپا، نوشته است که در سایه این ناامنی‌های تامین در اتریش، بازی بین‌المللی با دانمارک در ژوئن لغو شد و در جولای بازدیدکنندگان در چرخ و فلک در پراتر گیر کردند. در آغاز ماه آگوست، حدود ۱۴۰ هزار خانوار در تیرول اتریش تقریباً یک ساعت بدون برق بودند.

در اواخر جولای یک قطعی بزرگ برق در جنوب لندن منجر به توقف قطارها شد. به گزارش هفته نامه اشپیگل، چراغ های راهنمایی و روشنایی خیابان‌ها در آن زمان کار نمی‌کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: به عبارت دقیق، خاموشی به این معنی است که برق در شهرها یا مناطق برای چندین ساعت یا چند روز از کار می افتد و منجر به خرابی زیرساخت ها می شود. این شرایط ممکن است اتفاق بیفتد. برای مثال، اگر منبع تغذیه به طور غیرمنتظره به دلیل شرایط آب و هوایی شدید یا کارهای ساختمانی قطع شود، اضافه بار نیز می تواند منجر به خاموشی شود.

در مجموع، خاموشی های رو به گسترش در اروپا و ناتوانی سران بروکسل در مهار بحران انرژی در عمل از ضعف مدیریتی آنها حکایت دارد. آنها نه تنها در زمینه امنیت عرضه انرژی دچار خطای محاسباتی شده اند بلکه هیچ راه حل بدیلی نیز برای مقابله با بحران های احتمالی در نظر نگرفته اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمّد IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    3 12
    لطفاً یه تحلیل بنویسید که چه جوری است که با وجود پایین آمدن قیمت گاز در اروپا حتّی نسبت به سال گذشته و پر بودن مخازن با توجّه به داده ها و آمارهای معتبر، چرا شما می گین وضعیّت اروپا بد است؟
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
      10 0
      ما نمیگیم وضع اروپا بده، خودشون میگن!! حالا تو چرا اصرار داری که وضعشون خوبه؟!
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
      3 7
      طبق گفته مشرق الان اروپا رفت برای نابودی سراسری ، دیگه تاریکی و مرگ و بیماری و مصیبت دامن گیر اروپا شد، برادر من ایتالیا زندگی میکنه، خواهرم شهر سیگن آلمان، کسی حرفی از مصیبت نزد با اینکه انرژی گرون تر شده
    • GB ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
      2 8
      والا ما اروپاییم نمیدونم
    • ق IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
      0 0
      امریکا قیمت گاز فروشی خود را به اروپا سی درصد گران کرد ...فهمیدی....
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
      0 0
      یعنی اینهمه فیلم و تصویر که خود اروپاییا از تاریکی و قطع برق و مصرف هیزم برای و ذغال سنگ برای گرما و بدبختیای دیگه شون منتشر کردن همه ساختگی بود و برادر و خواهر شما از ایتالیا و انگلیس راست میگن ؟! یعنی شما دایه های مهربانتر از مادرید یا کاسه هاس دغتر از آش ؟! الان که دنیا دنیا فضای مجازیه دیگه نمیشه وضعیت اینا رو سانسور کرد. این وضعیت مستند اروپاست. البته از چند روز اخیر قیمتها داره میاد پایین و ممکنه بتونن از این به بعد از منابع جایگزین گاز تامین و مشکلشونو کنترل کنن ولی چیزی که تا حالا اتفاق افتاده ، چیزی نیست که شما غرب پرستها بتونید انکارش کنید...
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
      0 0
      والا ما هم اروپایی قبض گازم ون شده 4 برابر و برقمون دو برابر!!
    • سیروان مهابادی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
      0 0
      در جواب "۱۴:۵۲" : فقط خواهر و برادر تو نیستن که دروغ میگن، خیلیهای دیگه هم که دارن تو اروپا ظرفشویی رستوران و تعویض پوشک سالمندان رو انجام میدن وقتی میان ایران میگن ما مدیر یه فروشگاه بزرگیم و سالی دو بار مسافرتهای شیش ماهه میریم دور اروپا و وضعیتمون خیلی خوبه
    • DE ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
      0 0
      مشکل اصلی قطع برق غیر از خوابیدن کارها و تعطیلی کارخانه ها تمام لوله های داخلی شوفاژها یخ زده و میترکد تمام مواد خوراکی درون فریزر گرم شده و قابل استفاده نخواهند بود. و صدها خطر دیگر
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    3 7
    منتظر زمستونید هنوز ؟ آرزو بر جوانات عیب نیست 😂 . قیمت گاز در اروپا کاهش داشته .
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
      0 0
      اصلا هم کاهش نداشته و چند برابر شده، دروغ که حناق نیست که!!!
  • رضا IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    2 1
    چه لذتى ميبرند
  • م ح IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    4 0
    موقعی که تو نتونی برای خودت وقت بزاری چه در ایران چه اروپا داری به بیراهه میری!!!! یعنی برده بودن!حالا بهترین امکانات دنیایی داشته باش!!!
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    0 5
    وقتي مملكت خودت داغونه
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
      1 0
      واقعأً وقتی آمریکا داغونه، راجع به اروپا حرف می زنن این یانکی ها تو رسانه هاشون، عجبا!!
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    0 0
    زمستان سخت جواب نداد ؟
  • کاظم IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    0 0
    خجالت بکشید
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    0 0
    جالبه اروپاییا سالهاست با سنگین ترین تحریمها دارن به ما ایرانیها آسیب میزنن بعد یه عده مثلا ایرانی د ر داخل زیر فشار همین تحریمها کمر خم کردن ولی به هر روشی دارن خودشونو میکشن که وضعیت سخت اروپا از نظر انرژی رو سانسور کنن و درواقع از اروپاییا جانبداری کنن و براشون آبرو بخرن. واقعا خاک تو سرتون...
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    0 0
    الان اروپا اینقدر گرم😊
  • مصطفی IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 0
    روسیه بما درباره نابودی اروپا دروغ گفت که پای ایران به جنگ اوکراین باز کنه
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 0
    هر وقت از سرمای زمستان اروپا بنویسید اصلاح طلبان ناراحت می وشند و شروع به بد و بیراه می کنند که دیدید فعلا زمستان و کم گازی به نیروگاه های ما رسیده اما قیمت گاز در اروپا کاهش یافته حالا که نیاز به گاز روسیه ندارند روسیه هم برای همیشه گاز را بروی آنها ببندد تا از منابع زیر زمینی آمریکا استفاده کنند سالهای بعد هم خواهد آمد
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج الهی به امید تو ما پشتیبان ولایت خواهیم ماند
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج الهی به امید تو
  • ساس IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    از نظر فنی اروپا میتواند مشکل برق را حل کند ولی زیرکانه برای اطاله جنگ فرسایشی و دادن مدارکی به سران مسکو برای اقناع افکار عمومی مردم روسیه مبنی بر اینکه ما هنوز اهرم فشار بر اروپا داریم و همچین هم دست و بالمان خالی نیست پس همینطور به جنگ کلاسیک ادامه میدهیم تا بیشتر آنها را بزانو درآوریم. ولی سران اروپا برای تحمیق سران مسکو و ارضا روسیه که سراغ جنگ سطح اتمی نرود تا تجهیزات فلج کننده دفاع و حمله هوایی با تعداد زیاد در مرزها و برای زدن عمق استراتژیک روسیه مستقر شوند. گپارد و CRam و... بسیار خوب عمل میکنند. و همین هنگام هم نفوذ و ضربه در داخل خاک روسیه از طریق اشخاص خریداری شده ادامه میابد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس