کد خبر 1451152
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۷
خشکسالی

گزارش‌های منتشر شده از وضعیت خشکسالی سال ۲۰۲۲ ، نشان می‌دهد در سال‌های آینده نیز وضعیت نگران کننده در مورد کمبود آب و محصولات کشاورزی ادامه دارد.

به گزارش مشرق از ان بی سی، طبق گزارش و آمارهای جهانی سال ۲۰۲۲ خشک‌ترین سال کره زمین در چند ده سال گذشته نام گرفت که بسیاری از کشورهای جهان در قاره‌های مختلف با خشکسالی و کمبود محصولات کشاورزی دست به گریبان بودند.

در قاره آسیا کشورهای هند و پاکستان نسبت به بقیه کشورهای این قاره بیشتر با خشکسالی روبرو بودند به طوری که در ماه مارس موج گرما جان ۹۰ نفر را در این کشورها گرفت. در چین بخش‌هایی از رودخانه یانگ تسه طولانی‌ترین رودخانه قاره آسیا خشک شد و نگرانی همچنان برای سال‌های آینده وجود دارد.

به گفته سازمان حفاظت از طبیعت کشور چین، حدود ۴۰۰ میلیون نفر در این کشور برای آب آشامیدنی و آبیاری برنج، گندم و سایر محصولات به رودخانه یانگ تسه وابسته هستند.

در استان سیچوان در جنوب غربی این کشور، شدیدترین موج گرما و خشکسالی در شش دهه اخیر باعث کاهش شدید جریان آب به مخازن برق آبی منطقه در اواخر ماه آگوست شد و دولت محلی را بر آن داشت تا نسبت به قطعی برق شدید هشدار دهد.

در قاره آفریقا گرمای شدید و خشکسالی بسیاری از کشورهای این قاره را با قحطی بی‌سابقه روبرو کرد. به گزارش سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، شاخ آفریقا در سال ۲۰۲۲ طولانی ترین خشکسالی خود را در ۴۰ سال گذشته تجربه کرد.

در سال گذشته سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بشردوستانه هشدار دادند که ادامه خشکسالی‌ها و کمبود محصولات کشاورزی امنیت غذایی بیش از ۵۰ میلیون نفر را در این منطقه با خطر روبرو کرده است.

سازمان ملل اعلام کرد، خشکسالی شدید و کمبود مواد غذایی احتمالاً ادامه خواهد داشت که می‌تواند منجر به قحطی در بخش هایی از شاخ آفریقا شود.

مایکل دانفورد مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذای سازمان ملل برای شرق آفریقا، در بیانیه‌ای در ۲۸ نوامبر گفت: متاسفانه، ما هنوز به اوج بحران نرسیده‌ایم.

وی هشدار داد سال ۲۰۲۳ به مراتب شرایط خشکسالی برای کشورهای آفریقایی بدتر خواهد شد.

سازمان ملل و صلیب سرخ با انتشار گزارشی مشترک در ماه اکتبر اعلام کردند که مناطقی از آفریقا و آسیا به دلیل گرمای شدید ظرف چند دهه آینده غیرقابل سکونت خواهند شد.

تابستان گذشته در سایر نقاط جهان شرایط به طور مشابه بود.

در ماه آگوست کمیسیون اروپا نیز در گزارشی از وضعیت وخیم کشورهای این قاره در مواجهه با خشکسالی منتشر کرد. در این گزارش عنوان شد که اروپا در سال ۲۰۲۲ بدترین خشکسالی در حداقل ۵۰۰ سال اخیر را داشته است.

بر اساس این گزارش، در ماه آگوست تقریباً دو سوم قاره اروپا تحت شرایط هشدار خشکسالی یا هشدار قرار داشتند. بارندگی کم در ماه‌های تابستان و شرایط خشک مداوم باعث افزایش استرس به محصولات تابستانی در بخش‌هایی از ایتالیا، آلمان، فرانسه، اسپانیا، پرتغال و مجارستان شد.

در سال گذشته بسیاری از مناطق آمریکای شمالی نیز با خشکسالی شدید روبرو بودند که نتیجه آن آتش‌سوزی مناطق جنگلی در آریزونا، کلرادو، کالیفرنیا، اورگان و ایالت واشنگتن بود.

مجله نیچر در ماه فوریه در گزارشی اعلام کرد که خشکسالی سال ۲۰۲۲ در آمریکا به خصوص در بخش‌های جنوبی این کشور بدترین وضعیت از سال ۸۰۰ پس از میلاد بوده است.

طبق این گزارش مخازن آبی آمریکا در سال ۲۰۲۲ به پائین‌ترین حد خود رسید و این نگرانی را برای کمبود آب آشامیدنی بسیاری از ایالت‌های جنوبی ایجاد کرد.

موسسه زمین‌شناسی ناسا در گزارشی از خشک شدن نگران کننده دریاچه پاول دومین مخزن آب آمریکا خبر داد و اعلام کرد آب این دریاچه به کمترین میزان آن از سال ۱۹۶۰ تا کنون رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس