سیاستمدار عراقی: آمریکا 3 بار مانع از خرید اس-400 توسط عراق شد

یکی از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به چارچوب هماهنگی خبر داد که آمریکا سه بار مانع از خرید اس-۴۰۰ توسط عراق شد.

به گزارش مشرق، «عدی عبدالهادی» از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به الاطار التنسیقی (چارچوب هماهنگی) از توطئه‌های آمریکا علیه ارتش عراق خبر داد.

عبدالهادی به پایگاه خبری المعلومه گفت: آمریکا برنامه روشنی در عراق دارد که مهمترین آن، جلوگیری از ایجاد ارتش قدرتمند است که این مسئله از رهگذر خنثی‌سازی هر گونه تلاش برای خرید سامانه‌های مدرن در زمینه‌های جنگی است».

وی با بیان اینکه آمریکا اجازه نمی‌دهد، عراق به سامانه پدافندی دست پیدا کند، ادامه داد: پدافند هوایی، هرم مصونیت امنیتی هر کشور است. آمریکا اما سه بار تلاش جدی عراق برای خرید سامانه اس-۴۰۰ روسیه را ناکام گذاشت».

این سیاستمدار عراقی با اشاره به اینکه سامانه‌های اس-۴۰۰ در سطح جهانی، طراز اول هستند و قیمت مناسبی دارند، خاطر نشان کرد، مزدوران آمریکا در عراق بسیار هستند و می‌کوشند از هر تلاشی برای خرید سلاح مدرن جلوگیری کنند.

در همین ارتباط، «البروس کوتراشف» سفیر روسیه در عراق اواسط آذر ماه گذشته تأکید کرد که ایالات متحده و نیروهای ناتو در حال مداخله در امور داخلی عراق هستند.

وی تصریح کرد، در حالیکه عراق به دست آمریکا و ناتو اشغال نشده است اما آن‌ها در امور داخلی این کشور غرب آسیا مداخله می‌کنند.

سفیر روسیه در عراق در ادامه تأکید کرد که ناتو در حال پیشبرد یک مأموریت باصطلاح مستشاری در عراق است و تمامی مردم عراق با حضور ایالات متحده در ظرفیت فعلی مخالف نیستند.

کوتراشفدر این خصوص گفت: «با این حال، اوضاع در این کشور بسیار مبهم است. هیچ‌گونه اشغالگری به شکل مطلق وجود ندارد اما مداخلاتی در امور داخلی وجود دارد که هدف آن ممانعت از همکاری عراق با آن‌هایی است که از واشنگتن و متحدان این کشور ناراضی هستند».

مأموریت ناتو در عراق رسماً در ژوئیه ۲۰۱۸ آغاز شد و بنا بر اطلاعات رسمی،‌ مأموریت آن منحصراً‌ مشارکت در آموزش نیروهای امنیتی عراق تحت کنترل مستقیم دولت بغداد است و در عین حال، نیروهای ناتو در عملیات‌های نیروهای عراقی مشارکت نمی‌کند.

ائتلاف ناتو مأموریت آموزش نیروهای امنیتی در عراق را در پی حمله تروریستی نظامیان آمریکایی به فرودگاه بغداد در ژانویه ۲۰۲۰ و به شهادت رسیدن سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران به حالت تعلیق درآورد و بغداد تصریح کرد که شکل جدید همکاری با ناتو باید به شیوه‌ای باشد که به حاکمیت عراق احترام گذاشته شود.

در آوریل ۲۰۲۰، وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در جریان یک ویدئو کنفرانس، با توسعه مأموریت در عراق موافقت کردند و به خصوص به توافق رسیدند که مأموریت ناتو، آموزش افسران درجه دار، سربازان و پلیس فدرال عراق باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    4 10
    عراق نیازی به اس۴۰۰ ندارد
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      0 0
      اما اربابت بن سلمان و خلیفه راشد ملعون به اس 400 نیازمند است درست است
    • جلال میاندواب IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      2 0
      بله چون ایران پیشرفته ترش را برا عراق میفروشه انشالله
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      5 1
      تو سر پیازی یا ته پیاز.
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      0 0
      نظرات گوسفندی نده اونم بعد این همه تهدید و جنگی که تو دنیا اتفاق افتاده
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      0 0
      لعنت بر انگلو ساکسونها
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    3 0
    قزاقستان باید 300 هزار نیرو برای کمک به روسیه باید یفرستد تا زلنسکی را دستگیر کنند اینطوری برق اوکراین مشکلش حل می شود کمی هم از بابت نجات دولت قزاقستان از دست کودتاچیان قدردانی می شود
  • مهیار IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 1
    روسیه به ترکیه اس ۴۰۰ داد و به عراق هم میخواسته اس ۴۰۰ بده ولی به ایران که دوست و متحد نزدیکش است با کلی ناز و افاده اس ۳۰۰ داده .!!!
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    1 0
    هر جا نام استکبار و زورگویی به ملت هاست نام کریه آمریکا و بدتر از آن نوکرانش در کشورهای فقیر خودنمایی می کنند. مثل سق سیاه.
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 0
    قابل توجه گاگول های پای منقل و ماهواره و طرفدار شاه مزدور خدابیامرز! حدس بزنین زمان شاه خائن آمریکا تو ایران حاکم مطلق بوده.
  • نوید IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 0
    بیا باور 373 بخر
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 19
    بزارن اس 400 بخره که فردا همش بیوفته دست تروریستا مثل افغانستان. عراق فعلا بیاد اینو بخره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس