کد خبر 1449866
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
کمبود آب تهران، با وجود بارش‌ها حل نشد/ مخازن سدهای تهران یک‌سوم نرمال است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: علی رغم اینکه در روزهای اخیر شاهد بارش باران و برف در تهران بودیم اما با توجه به اینکه عمده بارش‌ها در بالادست سدها به شکل برف بوده، کمبود آب تهران حل نشده و لازم است که مشترکان همچنان به موضوع مدیریت مصرف حساس باشند.

به گزارش مشرق، محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با بیان اینکه ذخایر سدهای تهران وضعیت مناسبی ندارند، اظهار کرد: بارندگی‌هایی که اتفاق افتاد خوب است، اما نکته‌ای که در مورد بارندگی‌ها وجود دارد این است که این بارش‌ها عمدتا در سرشاخه و بالادست سدها عمدتا به شکل برف بوده و تبدیل به روان آب نمی‌شود که بتواند مشکل را در کوتاه‌مدت حل کند.

وی گفت: بی‌شک این بارش‌ها نعمت هستند و برای فصول گرم سال ذخیره خواهد شد اما نکته‌ای که وجود دارد، با توجه به اینکه در پاییز بارندگی نداشتیم و روان‌آب ایجاد نشد، بارش‌های اخیر خیلی به مخازن سدها کمک نخواهند کرد و آورده ای برای رودخانه‌ها ندارند.

تا شب عید دچار مشکل هستیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران افزود: با توجه به این شرایط در کوتاه‌مدت یعنی تا شب عید دچار مشکل هستیم و می‌بایست هموطنان تهرانی به موضوع مدیریت مصرف توجه ویژه‌ای داشته باشند چراکه در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم شد.

بختیاری با اشاره به نیاز آبی تهران، گفت: شهر تهران روزانه بین ۲۹۰۰ تا ۳ میلیون مترمکعب مصرف آب شرب دارد که بخشی از آن از منابع آب سطحی و بخشی از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود، ذخایر سدهای تهران کاملا در حالت بحرانی قرار گرفته و ذخایر نامناسبی دارند، اگرچه حجم مخزن سدهای تهران ۲۷۴ میلیون است اما کل این آب قابل برداشت نیست.

از تابستان تا کنون در نقطه تنش آبی هستیم

وی با بیان اینکه بخشی از این منابع، حجم مرده سد است و نمی‌توان روی آن حساب کرد، ادامه داد: به همین دلیل وضعیت تهران مناسب نیست و این بارندگی‌هایی که اتفاق افتاده نباید این تصور را ایجاد کند که مشکل آب تهران حل شده است و دیگر هیچ مشکلی برای تامین آب پایتخت وجود ندارد، از تابستان تا کنون در نقطه تنش آبی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران افزود: با توجه به اینکه اکنون شاهد ورودی به سدها هستیم و نمی‌توان میزان دقیق آن را مشخص کرد، لذا نمی‌توان در مورد کسری نیز اظهار نظر قطعی کنیم اما به دلیل برودت هوای بالادست سدهای پنجگانه تهران میزان ورودی مناسب نیست؛ مخازن سدهای تهران در سال‌های نرمال در این برهه زمانی حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب داشت، یعنی نسبت به سال‌های نرمال حدود ۴۵۰ میلیون مترمکعب کسری مخازن داریم.

بختیاری با بیان اینکه این عدد گویای شرایط نامناسب منابع آبی تهران است، گفت: مخازن سدهای تهران نسبت به سال‌های نرمال یک‌سوم آن چیزی است که باید باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران اظهار کرد: خواهش من از همه شهروندان این است که مانند گذشته رعایت کنند، همانطور که اکنون در بحث گاز به شدت در چالش هستیم و مردم رعایت می‌کنند، در بحث آب هم باید این مدیریت وجود داشته باشد، این تصور نباید وجود داشته باشد که با کاهش دمای هوا و وجود بارش‌ها مشکل کم‌آبی برطرف شده و دیگر نیازی به مدیریت مصرف نیست.

بختیاری با بیان اینکه آبفای استان تهران برای تامین آب به شدت تحت فشار است، خاطرنشان کرد: علی‌رغم سختی‌هایی که داشتیم حتی یک ساعت هم در تامین آب تهران دچار مشکل نشدیم و از این به بعد نیز تلاش می‌کنیم که همین‌گونه باشد اما واقعیت این است که مردم به هیچ عنوان نباید تصور کنند که کمبود آب حل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    7 0
    شستشوی پارکینگ رو جریمه کنید، استخر رو جریمه کنید، یا آب خوردن رو تو بطری به مردم تحویل بدید و آب نیمه تسویه بزارید تو لوله
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    3 0
    از یه چوپان بیابون پرسیدن علاج کم آبی ایران چیه؟ گفت کدوم کمبود آب؟ مگه مملکتی که کنار اقیانوس هند هست مشکل آب پیدا می کنه. بهش گفتن اون آب شوره جیگر. گفت با روش اسمز معکوس (RO) شیرینش کنین و به همه مملکت لوله بکشید و برای همیشه مشکل بی آبی رو حل کنید هروقت اقیانوس هند خشک شد ایران هم بی آب میشه.
  • علیرضا US ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    2 0
    چرا؟ دانش بنیان نشد مگه؟ دژمن خراب کرد؟
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 0
    حالا اگه برف نیاد میگن ذخیره برفی هم خیلی مهمه، فقط بارون کافی نیست! فقط میخوان تن و بدن مردمو بلرزونن.
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    2 0
    کمی هندوانه و خربزه و گوجه و خیار کمتری در دشت ورامین بکارند، مشکل حل می شود.
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 0
    در سالهای اخیر خیانتی بنام صاردات صیفی جات راه افتاده است و توسط دولت، آب داخل کشور به کشورهای همسایه به بهای نازلی صادر می شود. بطور مثال المان بزرگترین تولید کننده سیب زمینی در جهان، اصلاً این محصول را صادر نمی کند. معلوم می شود دستهایی در وزارت بازرگانی دارند خیانت می کنند با نام های جذاب حمایت از تولید کننده داخلی و کشاورز و از این حرفها. امنیت کشور مهم است یا چند دلار هندوانه؟
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 0
    داعش همیشه از مرزها وارد نمی شود. حامیان داعش با کاشت صیفی جات در اصفهان و تهران دنبال چه چیزی می گردند-جز سرنگونی نظام؟ و این کار را با ایجاد بحران آبی دنبال می کنند. رشوه های کلان برای صادرات صیفی جات پرداخت می کنند. در اصفهان و تهران جز گندم نباید هیچ چیزی کاشت. چرا اینقدر برای کاشت صیفی جات و صادرات ان در استان های تهران و اصفهان اصرار دارند؟ چون این دو استان، قلب ایران و اسلام هستند. اینها مشتی اغتشاشگر مسئول یا یقه سفید هستند.
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 0
    وقتی مردم رعایت نمی کنن شما هم مثل ترکیه آب آشامیدنی به صورت بسته بندی عرضه کنید. دیگه از گفتن، گذشته، کسی گوش نمی ده، باید سریعاً تغییر روش بدین، وگرنه آبی نخواهد ماند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس