کد خبر 1363027
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
معضل کم‌آبی تهران در بهار و تابستان ۱۴۰۱ / آیا قطع آب در راه است؟

همین امروز تهران با ۹۰ روز کسری آب مواجه است و در واقع اگر وضعیت بارش‌ها به همین صورت ادامه یابد و بهار کم‌بارشی داشته باشیم، با توجه به ظرفیت برداشت از منابع زیرزمینی، احتمال بروز اختلال در تأمین آب تهران برای تابستان گرم امسال وجود دارد.

به گزارش مشرق، سال آبی جاری که بیش از نیمی از آن و اغلب فصل بارش آن سپری شده، سال خشک و کم بارش برای کل کشور بوده؛ اما در برخی از استان‌ها وضعیت کسری بارش و کسری ذخایر سدها، به نسبت متوسط کشوری، بدتر و حتی فاجعه‌بار است. یکی از این استان‌ها، استان تهران است که ۱۸ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.

سال آبی گذشته نیز یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی ایران بوده، اما وضعیت سال آبی جاری از سال آبی خشک قبل نیز بدتر است. در تاریخ ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۰، میزان ذخایر آبی ۵ سد اصلی تأمین آب تهران بالغ بر ۷۱۷ میلیون مترمکعب بود. این رقم در روز متناظر سال جاری، یعنی ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ به ۴۵۳ میلیون مترمکعب رسیده است.  

یعنی در مقایسه با سال آبی گذشته، با ۲۶۵ میلیون مترمکعب کسری آب در مخازن سدهای تهران مواجه‌ایم.

افت ذخایر آبی تهران در شرایطی است که مردم با خیال راحت و حتی اسراف‌گونه در حال مصرف آب هستند. مصرف آب در تهران در روزهای پایانی فروردین ماه به بیش از ۳ میلیارد لیتر در روز رسیده و  فقط در یک روز (۲۳ فروردین) سه میلیارد و یکصد و ده میلیون لیتر آب شرب در تهران مصرف شده است که رکوردی کم‌نظیر برای مصرف آب در این زمان از سال هست که هنوز حتی کولرهای آبی هم به مدار بهره‌برداری نیامده‌اند.

یعنی با توجه به این روند مصرف آب در تهران، می‌توان انتظار داشت که با ورود کولرهای آبی که هر کدام بیش از یک نفر در شبانه‌روز آب مصرف می‌کند، شاهد ثبت رکوردهای عجیب و غریب مصرف آب در تهران برای تابستان سال جاری باشیم و این در شرایطی است که میزان‌ آب در دسترس برای تأمین آب تابستان امسال، بسیار کم‌تر از سالهای گذشته است.

در سالهای نرمال، حدود ۷۰ درصد آب استان تهران از ذخایر سدها تأمین می شود، امسال با توجه به کسری قابل توجه ذخایر سدها، پیش ‌بینی می شود در تابستان امکان تأمین حدود نیمی از نیاز آبی تهران از سدها ممکن باشد و باید حدود ۵۰ درصد نیاز آبی تهران را از مخازن زیرزمینی تأمین کرد که در خصوص وجود چنین ظرفیتی در برداشت از منابع زیرزمینی، تردید جدی وجود دارد.

همین امروز تهران با ۹۰ روز کسری آب مواجه است و در واقع اگر وضعیت بارش‌ها به همین صورت ادامه یابد و بهار کم‌بارشی داشته باشیم، با توجه به ظرفیت برداشت از منابع زیرزمینی، احتمال بروز اختلال در تأمین آب تهران برای تابستان گرم امسال وجود دارد.

راهکار کاهش مشکلات آبی تهران در تابستان گرم امسال، علاوه بر ضرورت اجرای طرح‌های جبرانی زودبازده از سوی مسئولان امر و جلوگیری از آبیاری فضای سبز شهری با آب قابل شرب، کاهش مصرف آب توسط مردم است و به نظرمی‌رسد کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی مصرف روزانه آب توسط تمامی مشترکان خانگی، برای گذر از تابستان بدون قطعی آب، ضروری است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • M IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    13 14
    کثرت گناه
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      25 1
      برادر یا خواهر عزیزم سنتهای خدا یکی نیست نباید یک چیز رو فقط از یک جهت نگاه کرد اثرات گناه جای خود اما گناه علت نامه نیست، شما مثلا یک فرد مومن تشریف ببر وسط بیابون انتظار داری از خدا اونجا رو گلستان کنه؟ قوانین طبیعت هم از سنتهای خدا هستن، حالا کدام سنت ارجحیت پیدا کنه یا تاثیر همه چه نتیجه ای در پی داشته باشه الله اعلم اروپا قاره سبزه چون مومنن؟! نه وضعیت آب و هوایی به خاطر شرایطی که داره همه اینها تابع قوانین خداست گرمایش کره زمین هم یکی از عللش نتیجه آلودگی محیط توسط انسانه مسیولین باید آینده نگر باشن ، مردم اسراف نکنن که خودش یک گناه بزرگه و یکی از علل مشکلاتمون شاید مقصود شما هم از این جهت بوده، تاثیر گناهان دیگه هم بله جای خود. تولیدکنندگان هم لوازم با بازدهی مناسب بسازن به نظرم کولر های معمولی دورش گذشته، کولر گازی هم مصرف بالایی داره باید کولرهای بسیار کم مصرف طراحی و ساخته بشن، فرهنگ مصرف باید ارتقا پیدا کنه، صنایع ابر به کنار دریا منتقل بشن نه اینکه وسط یک استان کم آب ساخته بشن! و...
    • پری مجرد 46 ساله IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      7 1
      احسنت بی بارانی، زمین لرزه، سیل، خشکسالی فقط و فقط به خاطر کثرت گناه است و بس
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      5 1
      فورا تعارف را کنار بگذارند و استفاده از اب اشامیدنی برای استخرهای خانگی را ممنوع و برای هر لیتر اب مصرفی 10 میلیون جریمه بگیرند و در مرحله بعد جریمه+زندان+ کار در معدن باید شرکتهای دانش بنیان و IT وارد میدان شوند و کنترل مصرف اب هوشمند شود طبق امار میزان مصرف اب در مناطق بالا شهر بیشتر از سایر نقاط ست که باید مبلغ بسیار بیشتری آب بها از انها گرفت
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      4 3
      درجواب15.14 اگرگناه باشه درکشورهای اروپایی وآمریکا باران می بارد وبرف هم میادودرزمان قبل ازانقلاب هم بیشتربرف وباران میبارید.مشکل اقلیمی رابه گناه نسبت ندهید.
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      3 3
      گناه بسیار است یکی جمع کردن پیاده رو هاست که ۵ ملیون نفر را در خانه زندانی کرده اند در تهران فقط با ماشین و موتور میشود بیرون امد
    • حاجی IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      1 0
      پری بلند مجرد کمتر گناه کن ازدواج کن خدا از گناهان تو در میگدرد وانشالله به ما وبچهای ما هم رحم میکند
    • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      1 0
      با پری متاهل موافقم الان ما در سوریه سر افراد بیگناه را می بریم و باران نمیاید.ما داعشی ها زنان را به اسارت می بریم باران نمیاید.
    • بشار عبدالواحد IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      1 0
      پری مجرد شما ساکت
  • بنده خدا IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    9 11
    مطمئن باشید به یکی از این دو نتیجه خواهیم رسید. یا کاملا خشک و نابود می شویم یا آنکه مسیر غربزدگی که در دوران پهلوی براه افتاد و متاسفانه بعد از آن با شدت بیشتر ادامه یافت را اصلاح می کنیم و به شیوه زندگی اجداد خود در فلات ایران باز می گردیم. لوله کشی آب شهری می بایست قطع گردد و آب آشامیدنی و استحماما هم به صورت جدا و با قیمت های بالا فروخته شوند. اگر لازم باشد حمام های عمومی دوباره احیاء شوند. بخصوص و بخصوص بوستان سازی های بی ارزش و فضای سبز شهری که با اقلیم محل احداث شهر هیچ مناسبتی ندارد متوقف گردد. ویلاسازی و باغچه های شهری که محل فساد گسترده و تجمل گرایی و ویرانی زمین های زراعیست باید متوقف و تخریب شوند. کشاورزی دیم، و منحصر به محصولات استراتژیک گردد و کشت های خارج فصل و چند باره متوقف گردند. دولت می بایست با واردات محصولات کشاورزی آب بر از کشورهای همسایه، انتفاع کشت آنها را از بین ببرد. دامپروری مجتمع و وابسته به گاو را در کشور تعطیل کنید و زندگی عشایری و تولیدات احشام کوچک را احیاء کنید. صنایع آب بر در فلات ایران بصورت فوریتی به سواحل جنوب کشور منتقل شوند و صرفا به صنایع کم آب بر اجازه فعالیت در فلات مرکزی داده شود. حریم رودها و دریاچه ها و دریاها محترم شمرده شوند. شرکت های حفاری و راه سازی خارجی را با تهاتر نفت به کشور بیاورید تا آب دریا را شیرین سازی و به استان های همجوار با استان های ساحلی منتتقل کنند. همین الان هم خیلی دیر شده اما هیچ یک از اقدامات فوق را انجام نخواهیم داد تا به همان گزینه اول برسیم. خداوند رحمت کند مراجعی که هزاران تهمت و تحقیر را تحمل کردند و آب لوله کشی و حمام غربی و با هزاران فرهنگ وارداتی عصر رضاخان مبارزه کردند و تا به امروز کسی دلیل فتاوی آنها را درک نکرده است.
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    11 0
    دوستان مشرقی عزیزقطعی آب وبرق صددرصدی است شک نکنید اقدامات لازم راانجام بدهید
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    10 1
    بهتر حداقل یاد میگیریم که قدر آب رو بیشتر بدونیم و انقدر الکی آب رو هدر ندیم
  • !! IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    3 1
    خیلی از افراد اسراف کارند و اصلا رعایت نمیکنند ! بعد هم که قطعی آب و برق پیش آمد ؛ ناله میکنند که ؛ این چه کشوری است ، که کمبود آب و برق دارد؟؟!!
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    6 0
    کثرت گناه را چه کسی دامن زده؟ مردم بیا مسئولین دزد و بی کفایت که جامعه را به فساد کشاندند.
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    4 0
    خدا رو شکر هر سال یه چشمه جدید رو میکنید. امسال توی گرما هم آب قطعه هم برق
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    10 0
    کسانی که تحت عنوان دانش بنیان پول می دید بهشون رو بفرستیدبرای تأمین آب
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 1
    آب و انرژی توسط مردم باید مصرف بهینه گردد و با بهره وری از کمترین نیاز بیشترین استفاده شود. ما ملتی اسراف کار هستیم....
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    2 1
    ظلم وستم
  • محمد IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 1
    فقطباید گران شود تا کم مصرف کنند وسلام
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    3 0
    جایی مونده که آباد نکرده باشین؟
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    خانم پری مجرد نظر دهنده محترم پس اروپا و امریکا از نظر شما سیاستمداران ومردمش هیچ گناهی ندارن و فقط درایران هست که ما گناه کردیم که به این وضعیت افتادیم؟
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    جالبه هیچ دولتی دراین چندسال برای منابع آبی کاری نکرد هرسال هم دایم همین حرفاست چرااینقدر کمبود آب و برق داریم. مجوز ساختمان سازی شهرداری میدهد؟ چرا مثل بعضی ازکشورها دستگاه آب شیرین کن نمیارید؟ چرا برای برق بااین آفتاب خوبی که کشور ما دارد از انرژی خورشیدی بهره نمگیرید چرا مجلس فقط نشسته به حقوق بازنشسته های تامین اجتماعی و طرح صیانت و حجاب گیر میده و فکری برای آب و برق نمیکنند چرا چون تخصص لازم را ندارند خب اگر ندارند حداقل ازمتخصصین استفاده کنند نه بشینند ایرادهای ویرگولی بگیرن که اصلا هم درحیطه کاری اونها نیست. واقعا کار کنند برای کشور و مردم نه ایرادگیری و سنگ اندازی. 8456
  • وطن پرست IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    بسمه تعالی راه حل کم آبی تو مملکت مهمترینش ایجاد آب هسته ای هست هیچ چیز مثل قدرتی مثل نیروگاه هسته ای ندارد که ۱۰ الی ۲۰ برابر آب شیرین کن های معمولی آب دریای شور را شیرین کند پس اونهایی که دنبال مذاکرات بیهوده و مسخره ی هسته ای با آمریکا و اروپا و سازمان ملل هستند خائنند که دلشان میخواهد ابرقدرت‌های غرب و شرق با انرژی هسته ای و غنی سازی۹۰درصد پیشرفت کنند ولی ایران و وطن خویش خیر... 2_ مثل تمام دنیا باید آبیاری غرقابی به شدت ممنوع شود و جایش آبیاری قطره ای باشد هر کس آبیاری قطره ای کرد فقط و فقط نود ضربه شلاق زد 3_ مثل تمام عالم آب شستشوی ظرف وظرف و دستشویی و حمام و ... از آب شرب جدا شود و اصلا در لوله های آب شهری آب شرب نباشد آب تسویه فاضلاب باشد و آب شرب به صورت سهیمه ای مثلا روزی ۲ لیتر یا کارت آب به قیمت دولتی داده شود و بیشتر از روزی ۲ لیتر به قیمت آزاد فروخته شود..3_ ثروتمندان و خرپولان اگر بخواهند استخر خود را پُر آب کنند هیچ اشکالی ندارد از آب تسویه شده فاضلاب باشد نه آب شرب شهری .. این روش ها در تمام دنیا اعمال شده و فقط و فقط با این روشها میتوان از بحران آب عبور کرد ایران تنها مملکتی در دنیاست که هنوز از آبیاری غرقابی استفاده میکند..والسلام
  • نظر ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    با استفاده از تکنولوژی روز دنیا ابرهارا بار دار کنند ودوم اینکه جلوی ریزگرد ها رابگیرند سوم صنایع آب بر پر مصرف را کناردریابزنند نه کویر خشک چهارم از دانش نانو ودانش بنیان برای مدیریت منابع استفاده کنند پنجم آب را از کشور همسایه وارد کنند
  • ابن الرضا IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    از تجارب دیگر ملتها برای ذخیره وصرفه جوئی دراب استفاده کنیم .درقبرس تمامی ابکرمکن ها بیش از ده دقیقه کار نمی کنند وخاموش می شوند دربسیاری از کشورهای اروپا حمام ها به اندازه ایران اب مصرف نمی کنند ایران خشک وکم اب درهرخانه یک ابگرمکن وان هم بی قانون چه معنی دارد فکری شود.برای نظارت برا ابگرمکم ها
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    بیشتر آب تهران بدلیل فرسوده بوده لوله های پوسیده زیر زمین هدر می ره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس