جان‌فدا|کرمان روی موج عشق و ارادت/ تکرار صحنه‌های سفر عشق در سالگرد سوم «حاج‌قاسم»

حاج‌قاسم جان مردم کرمان بود و قلب کرمانی‌ها برای شهادت او سخت شکست و تا همیشه عزادار سردار شدند، مردم کرمان برای میهمانان سردار ارزش و حرمت قائلند و از مدت‌ها قبل خود را آماده کرده تا در سالگرد فرزند شهیدشان برای آنها سنگ تمام بگذارند.

به گزارش مشرق، گزارش‌های اخیر در ارتباط با سالگرد سوم حاج‌قاسم را بررسی کردیم، چیزی که در همه آنها مشترک بود، احترام حاج‌قاسم به مردم و آماده‌سازی شهر کرمان برای حضور پرشور مردمی است تا دوستداران و ارادتمندان به شهدا به‌ویژه سردار پرافتخار جهان اسلام بتوانند راحت‌تر از همیشه وارد کرمان شده و دور مزار این شخصیت بین‌المللی بگردند.

مدیران شهری هم قول داده‌اند مسیر را برای سومین سالگرد شهادت حاج‌قاسم متحول کنند و یک مسیر زیبا و شسسته‌رُفته تحویل دهند تا ما کرمانی‌ها که به مهمان‌نوازی شهره‌ایم در برابر مهمانان حاج‌قاسم خجالت‌زده نباشیم.

برنامه‌های گلزار در ایام سالگرد

مدیر گلزار شهدای کرمان پیش‌بینی کرده است تا امسال نسبت به سال‌های دیگر زائران بیشتری وارد کرمان شوند.

سردار حسنی‌سعدی برنامه‌های گلزار را هم بیان کرده و گفته: در گلزار شهدا برنامه‌ها در سه زمان مختلف؛ صبح‌ها از ۹ تا ۱۱ و برنامه اذان و نماز ظهر و عصر، بعداز ظهرها از ۱۵ تا ۱۷ و نماز جماعت مغرب و عشا و سپس برنامه شبانگاهی در گلزار با حضور مداحان و سخنرانان کشوی برگزار می‌شود.

نمی‌گذاریم به مهمانان حاجی بد بگذرد

گزارشی هم از اسکان مردم در کرمان با گفت‌وگویی از امین گزستانی داشتیم، او نمونه‌ای از یک فرد موفق در این مورد است، موکب بزرگی در کربلا داشت و کرمانی‌ها را اسکان می‌داد، وقتی پای آقای گزستانی وسط ماجرای اسکان می‌آید، خیال‌مان راحت می‌شود.

او در گفت‌وگو با مهسا حقانیت با بیان این مطلب که مهمانان حاج‌قاسم وقتی به کرمان می‌آیند، تعجب می‌کنند که این شهر، این همه جای دیدنی دارد، خاطرنشان می‌کند: در سومین سالگرد حاج‌قاسم هم با همان روال همیشگی به‌عنوان یکی از موکب‌های مردمی این خدمات را به مردم ایرانی و خارجی ارائه می‌دهیم و نمی‌گذاریم به مهمانان حاجی بد بگذرد.

وی ادامه می‌دهد: قوانین اسکان را با توجه به تجربه‌ای که از اسکان در کربلا داریم برای اسکان در کرمان هم گذاشته‌ایم، بنابراین برای هر زائر دو شب اسکان را در نظر گرفته‌ایم و توانایی اسکان دو تا سه‌هزار نفر در هرشب را طی ۱۰ روز داریم.

این خادم شهدا یادآور می‌شود: تعدادی از خادمان موکب معراج شهدا هم به‌عنوان راهنمای زائر در سومین سالگرد حاج‌قاسم فعالیت می‌کنند و اطلاعات لازم در زمینه رفت و آمد و اسکان در کرمان را ارائه می‌دهند و مردمی که می‌خواهند برای اسکان اقدام کنند، می‌توانند کد *۶۶۵۵*۷۲۰۰۰۰# را شماره‌گیری کنند.

گزارش میدانی دیگر نشان می دهد امین گزستانی در امر اسکان تنها نیست، به دفتر گلزار شهدا که می‌رسم، سردار حسنی‌سعدی با یک بسته خرما کنار در ورودی ایستاده است و از مهمانان خود پذیرایی می‌کند، چند دقیقه‌ای منتظر می‌مانم تا دوروبر سردار خلوت‌تر شود و برای مصاحبه بیاید، هنوز مصاحبه را شروع نکرده‌ایم که خانم جوانی وارد دفتر می‌شود و بر روی یکی از صندلی‌ها می‌نشیند، خودش را عروس یکی از شهدای کرمانی معرفی می‌کند و می‌گوید: ما خانه‌ای را برای پذیرایی از مهمانان حاج‌قاسم آماده کرده‌ایم، اما نمی‌دانیم چگونه می‌توانیم میزبان آنها باشیم.

سنگ‌تمام بانوان کرمانی برای سالگرد سردار

بانوان کرمانی هم در این مراسم نقش‌آفرین بوده و کمیته بانوان ستاد مردمی سومین سالگرد حاج‌قاسم قرار است با برنامه‌هایی که تدارک دیده برای سردار دل‌ها در این ایام سنگ‌تمام بگذارد.

زهره مرشد در گفت‌وگو با زهرا بمی به تشریح برنامه‌های این کمیته پرداخت و اظهار کرد: کمیته بانوان ۱۲ کارگروه دارد که هریک از کارگروه‌ها نیز زیرمجموعه‌هایی دارند که با هم‌افزایی در راستای برگزاری سومین سالگرد حاج‌قاسم نقش‌آفرین خواهند بود.

وی به نقش بانوان در کارگروه اطعام اشاره کرد و گفت: نظارت بر پخت غذاهایی که طی هفته مقاومت بین زائران توزیع می‌شود با حضور کارشناسان علوم پزشکی انجام می‌شود تا در این امر به نحو احسن کار صورت گیرد.

کرمانی‌ها هرچه داشتند وسط آوردند

یکی از فعالان فرهنگی از استان دیگری که میهمان حاج‌قاسم بود به این موضوع اشاره می کند و با اشاره به اینکه از استان چهارمحال و بختیاری تا کرمان سختی‌های راه داشتیم اما شیرینی حضور در گلزار شهدای کرمان آن را جبران کرد، افزود: فضای کرمان بسیار خوب است و مردم مهمان‌نواز و متأثر از حاج‌قاسم هستند.

این هموطن خاطرنشان می‌کند: انقلابی که در روحیه و نگاه مردم متأثر از سردار دلها اتفاق افتاده کاملا محسوس است. هرجا اسم برده می‌شود که این‌ها زائران حاج‌قاسمند مردم کرمان خودشان باهم و خودجوش پای کار می‌آیند و سنگ‌تمام می‌گذارند.

اینجا همه اقدامات مردمی است، حتی نذر پتو هم داریم، مسؤول کمیته اسکان زائران سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی در یکی از گفت‌وگوهایی که با خبرنگاران داشت، پویش‌ نذر پتو و هرخانه یک زائر را ذکر کرد و توضیح داد: هدف از این پویش ترویج فرهنگ مکتب حاج‌قاسم و دغدغه اسکان کاملا مردمی در بین محلات به شکلی که در هر محله تعدادی خانه در دهه مقاومت خدمات اسکان زائر داشته باشیم، پیش‌بینی شده که این مهم مستلزم همکاری همه همشهریان شهید عزیز در جهت تکریم زائران سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی‌ است.

حاج‌قاسم جان کرمانی‌ها بود و مردم کرمانی عشق حاج قاسم، پیش از این با یکی از محافظان حاج‌قاسم گفت‌وگویی داشتم، این محافظ، او را دوستدار مردم و به‌ویژه مردم کرمان دانست و گفت: همیشه هروقت در کرمان بود، برای مردم وقت می‌گذاشت، غالبا مسیری را پیاده طی می‌کرد تا اگر کسی مشکلی، سوالی یا ابهامی دارد، بی‌واسطه بتواند با او در میان بگذارد و صحبت کند.

از سردار آرامش می‌گرفتیم

وی به بیان خاطره‌ای در این زمینه پرداخت و گفت: حاجی یک روز در حسینیه ثارالله سخنرانی داشتند، مسیری را برای پیاده‌روی تا حسینیه انتخاب کردند، با فاصله پشت سر ایشان راه افتادم، متوجه شدند و با همان اخم‌های معروف‌شان و با حالت اعتراض به من فهماندند که نیایید.

وی ادامه داد: بر خلاف سایر مسؤولان، حاجی از همان درب ورودی که مردم وارد می‌شدند، وارد حسینیه شدند، بنده هم همان موقع رسیدم و در کنار حاج‌قاسم قرار گرفتم و او با همان حالت عصبانیت گفتند تو را به حضرت زهرا(س) پشت سر من نیایید.

این محافظ حاج‌قاسم عنوان کرد: بارها به ما گفته بودند در کرمان هیچ خطری تهدیدم نمی‌کند، او اعتقادی به محافظ نداشت و صراحتا می‌گفت دنبال من راه نیفتید، اما ما دوست داشتیم با حاج‌قاسم باشیم، ما از سردار آرامش می‌گرفتیم. حالا عطر همیشگی سردار و آرامش ابدی حاج‌قاسم در کرمان سایه انداخته و به میهمانان او نیز تزریق می‌شود. سلیمانی اینجاست، در قطعه بهشتی کرمان ... درست به اندازه روزهایی که از شهادتش می‌گذرد، میهمان دارد، از هر جایی و از هر کشوری که بتوان فکر کرد.

همه دعوتید...

در هفته‌ها و روزهای منتهی به سالگرد شهادت اما بیشتر، امسال با وجود گذر از پیک‌های کرونا شرایط ویژه‌تر و بهتر است، همه کرمان آماده شده تا با همه وجودش از میهمانان حاج‌قاسم پذیرایی کند، آنها روی پلک‌های چشم ما کرمانی‌ها جای دارند، نبض مقاومت اینجاست، در ملک سلیمانی، قلب مقاومت شما را فرا می‌خواند ... همه دعوتید.

اگر قدم روی چشم ما گذاشتید و به کرمان آمدید یادتان نرود در کنار این مرید عاشق، مرادمان را یاد کنیم و نائب‌الزیاره ایشان باشیم و به جای امام هم فاتحه‌ای بخوانیم و برای دل بی‌قرار ایشان دعا کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس