کد خبر 1449472
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
تایوان: ۳۱ جنگنده ارتش چین از خط میانه تنگه تایوان عبور کردند

چین رزمایش نظامی بزرگی با حضور سربازانی از چندین سرویس نظامی مختلف هوایی و دریایی در اطراف تایوان و در پاسخ به تصویب اقدام دفاعی آمریکا برای افزایش همکاری امنیتی میان واشنگتن و تایپه برگزار کرد.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع تایوان امروز اعلام کرد ۷ ناو جنگی و ۷۱ هواپیمای نظامی و جنگنده چین طی ۲۴ ساعت گذشته در اطراف جزیره تایوان رصد شدند و جنگنده های چینی از خطوط میانی هوایی که به مدت دهه ها مرز مورد احترام هر دو طرف بود عبور کردند.

این وزارتخانه افزود ارتش تایوان از نزدیک شرایط را رصد می کند و در صورت لزوم به این رزمایش بزرگ غیرمعمول چین واکنش و پاسخ نشان خواهد داد.

روز گذشته فرماندهی میدان شرقی در ارتش آزادیبخش خلق چین گفت این پاسخی قاطع به تنش‌آفرینی‌های اخیر و اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و تایوان است. نیروهای میدانی همه اقدامات لازم را برای دفاع راسخ از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی به کار خواهند بست.

روز جمعه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا لایحه سیاست دفاعی قانون ۸۵۸ میلیارد دلاری را امضا کرد که به تایوان مجوز کمک مالی تا ۱۰ میلیارد دلار در زمینه امنیتی می دهد که طی ۵ سال آینده برای به روزرسانی ظرفیت های امنیتی بازدارنده در برابر پکن به کار خواهد رفت.

این قانون همچنین از دولت آمریکا می خواهد تا تایوان را در سال ۲۰۲۴ برای شرکت در رزمایش دریایی چندگانه که به رهبری آمریکا برگزار می شود و به رزمایش «ریم پک» RIMPAC معروف است دعوت کند.

روز شنبه وزارت خارجه چین با ابراز تاسف درباره اقدام آمریکا، قاطعانه آن را محکوم کرد و واشنگتن را به توقف فریبکاری، تحریف کردن و توخالی کردن اصول " چین واحد" ترغیب کرد.

وزارت خارجه چین بر این باور است که افزایش این کمک‌ها می‌تواند موجبات بروز آسیب‌های جدی به صلح و ثبات تنگه تایوان را فراهم آورد.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه در تازه ترین گفت‌وگوی تلفنی با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود تاکید کرد که واشنگتن باید دست از قلدری بردارد و مانع توسعه چین نشود.

وانگ افزود: واشنگتن باید به نگرانی‌های مشروع پکن توجه داشته باشد، از فشار برای جلوگیری از توسعه چین دست بردارد و مدام خطوط قرمز چین را به چالش نکشد.

چین و تایوان از سال ۱۹۴۹ به دلیل جنگ داخلی با دولت های جداگانه اداره می شوند اما چین همواره این جزیره را بخشی از خاک خود می داند.

از زمان سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ماه اوت سال جاری به این جزیره، چین فشار نظامی بر تایوان را افزایش داده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    2 0
    چین فقط ادادرمی اورد عرضه جنگ ندارد
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    چین اگر حمله کند بدون شک باید با قوای متحد آمریکا در خاک ژاپن و کره جنوبی و تایوان بجنگد. برای همین می‌ترسد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس