کد خبر 1448609
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳
هزینه سبد معیشت کارگران چقدر می شود؟

یک فعال کارگری با اعلام برآورد هزینه‌های سبد معیشت کارگران گفت: رقم دستمزد کارگران پس از مشخص شدن مبلغ هزینه سبد معیشت در کمیته دستمزد با حضور شرکای اجتماعی و در شورای عالی کار تعیین خواهد شد.

به گزارش مشرق، ناصر چمنی درباره برگزاری جلسات دستمزد کارگران و تعیین رقم مزد اظهار کرد: در خصوص دستمزد کارگران ماده ۴۱ قانون کار مبنا و ملاک عمل شورای عالی کار است و بند یک این ماده به نرخ تورم و بند دو به سبد معیشت خانوار اشاره دارد لذا از حالا نمی توان در مورد اینکه دستمزد چقدر خواهد شد یا چند درصد افزایش می یابد صحبت کرد. قبل از هر چیز جلسات کمیته دستمزد در خصوص هزینه‌های سبد معیشت کارگران باید تشکیل و مبلغ سبد معیشت مشخص شود.

وی ادامه داد: پس از تعیین رقم سبد معیشت، شورای عالی کار با حضور نماینده کارگر، کارفرما و دولت وارد مذاکره می‌شوند و در خصوص دستمزد تصمیم گیری می‌کنند. مبنای اصلی برای تعیین دستمزد کارگران، قانون است و ماده ۴۱ قانون کار و تبصره های آن باید لحاظ شود.

این فعال کارگری با بیان اینکه هزینه سبد معیشت کارگران سال گذشته ۹ میلیون تومان تعیین شد، اظهار کرد: در حال حاضر این رقم بین ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان در ماه برآورد می‌شود لذا ابتدا در کمیته دستمزد باید هزینه های سبد معیشت بر مبنای نرخ‌ تورم محاسبه و کارشناسی شود، سپس در جلسات دستمزد با حضور شرکای اجتماعی درباره رقم دستمزد سال آینده تصمیم گیری کنیم.

چمنی درباره گزارش مرکز پژوهش‌های تامین اجتماعی در خصوص محاسبه هزینه های سبد معیشت، گفت: این مرکز صرفا می تواند نتایج پژوهش خود را به عنوان کار کارشناسی در خصوص ارقام و اعداد هزینه معیشت و نرخ‌ تورم اقلام ارائه دهد اما به منزله آن نیست که باید مبنای تعیین مزد قرار گیرد بلکه در کنار گزارش نمایندگان کارگری در خصوص وضع معیشت خانوار و هزینه سبد زندگی می تواند مورد توجه قرار گیرد و به تعیین بهتر رقم‌ سبد معیشت وشفاف سازی هزینه ها کمک کند.

این فعال حوزه کار تصریح کرد: سال‌ها قبل در شورای عالی کار مصوبه‌ای به شکل سه جانبه به تصویب رسید که بر اساس آن برای به دست آمدن تبصره دو ماده ۴۱ قانون کار که بحث سبد معیشت خانوار است، کمیته دستمزد تشکیل شود و به صورت میدانی هر گروه اطلاعات و آمار و گزارش‌های خود را ارائه دهد و نظراتش را مطرح کند تا پس از بحث و بررسی، اعداد و ارقام سبد معیشت و هزینه های خانوار به دست آید.

وی در پایان گفت: اعداد و ارقام کف بازار و نرخ‌تورم بر کسی پوشیده نیست و طبیعی است که وقتی تورم بیشتر باشد کارگران کمتر خرید می کنند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    4 0
    باور بفرمایند که دستمزد کارگران باید ۴۷درصد افزایش یابد، مثل روز روشن هستش که بخاطرحدف ارز ترجیحی توسط دولت ، تورم موادغذایی بیش از ۹۶درصد درسال ۱۴۰۱ بوجود آمد.
    • محمد مهدی IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      0 2
      من خودم از خانواده کارگری ام و بیش از ۵۰ درصد کل آشناها و فامیل هم کارگرند باید حداقل ۶.۵ و به کارگر حرفه ای یا تخصصی مثل تراشکار و جوش بالای ۹.۵ بدن ولی تورم مواد غذایی انصافا ۹۶ درصد نبوده همون حدود ۶۰ درصد بوده که یارنشم به خود مردم پرداخت شده هرچند میدونم کفاف نمیده ولی دیگه جو سازی هم درست نیست
    • کارگر IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      1 0
      بعد شما این عدد رو از کجا آوردی؟؟؟ حقوق ما که الان 6100 هست اگر دوبرابر هم بشه باز اط بد معیشت پایین تره یعنی 100در100 هم پاسخگو نیست! بعدش هم تا قیمتها کنترل نشه و پول مدام بی ارزش بشه تمام افزایش حقوقها بعداز 2-3 ماه بی اثر میشه
  • یاران امام IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 0
    سلام وصبح بخیر. من خودم کارگر هستم کارشناس ارشد مهندسی مکانیک حکم کارگری و تابع قانون کار هستیم. وقتی که مسئله افزایش دستمزد کارگران پیش می آید تبصره زمین و زمان را کارفرمایان در پیش می گیرد. اگر منصفانه نگاه کنیم و انصاف را در نظر بگیریم دستمزد کارگران ایرانی بسیار پایین است. من یک ماه از نخ تا سوزن هزینه زندگی ام را محاسبه کردم بدون خرید لباس و متفرقه که از محاسبه معیشت زندگی خارج است. 21 میلیون باید داشته باشی درآمد داشته باشی تا در حد پایین تر از متوسط زندگی کنی یعنی نمیری و بمانی همین. آقای صاحب کارخانه چند درصد به روی تولیدات تان را اضافه کردید افزایش قیمت زدید. عینا مستند است. شما کارخانه دار صاحب شرکت در طول شش ماه 500 درصد افزایش قیمت کردید نمی خواهی 30 درصد به کارگر اضافه حقوق بدهی؟ ما نمی خواهیم غیر قانونی دستمزد دریافت کنیم همان قانون دستمزد جهانی که تعهد کردیم اجرا و عمل کنیم اگر اینو اعمال کنند همه کارگران راضی میشوند. آقای کارخانه دار محور اصلی تولیدات شما همان کارگران است که 12 ساعت از او کار می کشی و یک ساعت اضافه کار نمی دهی و اگر کارگران اعتراض کنند میگی از فردا نیائید. قیمت تولیدات خویش برحسب افزایش دلار افزایش می دهید ولی ریالی به دستمزد کارگران اضافه کنند زمین و زمان را بدهکار می کنید. دستمزد کارگران در ایران دور از انصاف است دقیقا برده داری است ولی مکانیزه. براساس محاسبه مطابق پارامتر های قانون کار حداقل دستمزد با تورم و هزینه معیشتی 50 میلیون در می آید اینان چگونه محاسبه می کنند ما نمیدانیم فکر میکنم کدخدامنشی محاسبه می کنند. پیامبر اکرم(ص) پینه دست کارگران را بوسید نه دست کارخانه دار و کارفرما را. آقای سایپا و ایرانخودرو چند درصد در طول 9 ماه به تولیداتان افزایش دادید. 3 درصد این افزایش قیمت تولیداتان را به کارگران زحمتکش به عنوان پاداش بدهید. آیا این عدالت است مدیر سالن ماهیانه 76 میلیون تومان دریافت کند کارگران زیر دستش اونم یک ماه دیر 11 میلیون. الله اکبر بخدا فردای قیامت چه جوابی برای خانواده کارگران خواهیم داشت. بلاخره مرگ هست و قبر هست و سئوالات نکر منکر به سوراغ مان خواهند آمد.
  • ایمان IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 0
    کارمندان محترم درسال جاری دردومرحله اول سال 25 درصد ودرشهریورماه هم 35 درصد افزایش حقوق ودستمزدداشتند ولی کارگران متاسفانه زیرخط فقر مطلق هستند وفقط چاره کارافزایش فوق العاده جذب با20 درصد حقوق وهزینه ایاب وذهاب دراحکام کارگزینی است والا افزایش درصدی مسکن کوتاه مدت است ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس