کد خبر 1336157
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
سبد معیشت خانوار کارگری ۸میلیون و ۹۷۹هزار تومان تعیین شد

در جلسه عصر دیروز شورای‌عالی کار سبد معیشت خانوار کارگری ۸میلیون و ۹۷۹هزار تومان تعیین شد.

به گزارش مشرق، در نشست دیروز شورای‌عالی کار نرخ سبد معیشت خانوارهای کارگری ـ موضوع بند دوم ماده ۴۱ قانون کار ـ تعیین شد و هر سه گروه حاضر در جلسه، پای این رقم را امضا گذاشتند.

بیشتر بخوانید:

کارگران فاقد بیمه باز هم درگیر بی‌توجهی وزارت کار

براساس محاسبات انجام‌شده، سبد معیشت حداقلی خانوارهای کارگری برای مذاکرات مزدی، ۸۹۷۹۸۲۰۵ ریال نرخ‌گذاری شد، با این حساب، حداقل هزینه‌های ماهانه زندگی، حدود ۸ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان تعیین شده است.

در محاسبات سبد معیشت، سهم اقلام خوراکی، ۳۶.۶ درصد و سهم اقلام غیرخوراکی ۶۴.۴ درصد در نظر گرفته شده است. سبد خوراکی‌ها ۳۲۸۶۶۱۴۳ ریال نرخ‌گذاری شده است که این محاسبه براساس متوسط قیمت اقلام خوراکی اعلامی از سوی مرکز آمار ایران برای دی‌ماه ۱۴۰۰، صورت گرفته است. این سبد برای خانوار متوسط شهری با بعد ۳.۳ نفر انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

پرداخت عیدی کارگران اجباری است

سبد خوراکی‌های محاسبه‌شده، نسبت به سبد خوراکی‌های دی ماه سال قبل، ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. در این محاسبات، برای مشخص کردن سهم خوراکی‌ها در سبد معیشت کلی، دهک چهارم هزینه‌ای در نظر گرفته شده که دهک درآمدی خانوارهای کارگری کشور است.

تعیین رسمی نرخ سبد معیشت و امضای سه گروه دولتی، کارگری و کارفرمایی پای این رقم، اولین گام در تعیین دستمزد ۱۴۰۱ است. ادامه مذاکرات مزدی با محوریت این رقم توافقی صورت خواهد گرفت.

محمدرضا تاجیک نماینده کارگران در شورای‌عالی کار دراین‌باره گفت: در مورد تعیین سبد معیشت میانگین یک خانوار کارگری اعدادی که از سوی وزارت اقتصاد و مرکز پژوهش‌های تأمین اجتماعی تعیین شده بود در شورای‌عالی کار به تصویب شرکای اجتماعی یعنی نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت رسید.

وی افزود:‌ براساس مصوبه شورای‌عالی کار سبد معیشت خانوار کارگری ۸۹ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۲۰۰ ریال برای یک خانوار میانگین کارگری با ۳.۳ نفر در ماه تعیین شد که این اطلاعات مربوط به دی‌ماه سال جاری از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است که اختلاف این رقم با سال ۱۳۹۹ گذشته ۲۰ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۶۰۹ ریال روی داده است.

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار عنوان کرد: طبق تبصره ۲ ماده ۴۱ قانون کار حداقل مزد کارگران برای سال آینده باید براساس سبد معیشت خانوار کارگری و نیز نرخ تورم تشکیل شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • رضا IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    0 0
    من دامپزشک با مدرک دکتری دارم ماهی ۴/۵ و نیم از دولت حقوق میگیرم
  • کارگر بیسواد! IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    3 0
    رقم سبد معیشت کارمندان دولت و نظامی ها را هم اعلام کنید! تفاوت قشر کارگر با نان خور های دولت چه نظامی و کارمند در این است که نفت ایران فروش می رود در جهت رفاه حال کارمندان دولت ولی کارگر اگر با ساعت کاری دوازده ساعته هم کار و زحمت بکشند حتی با مدرک دانشگاهی به اندازه نصف نان خور دولت هم حقوق نمی گیرد!!!! زنده باد نان خور دولت چه نظامی و چه کت شلواری! وای بر کارگر با دست های زمخت و خسته!
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    0 0
    اتفاقا حقوق پایه۵میلیون تومان با انواع مزایا وپایه وسنوات۵۰۰میلیون تومانی آخر خدمت مسئولین وکارکنان رسمی ودایمی امتیازات تفریحی تحصیلی وام خودرو خانه لوازم خانگی خوراک وپوشاک تعاومیهای قسطی فروشیشان ...)خوبه-ولی بیکارها بی درامدها وبی بیمه ایها وبی پارتیها وبی امتیازیهارا دریابید
  • علی IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    4 0
    خجالتم نمیکشین ۱۶میلیونه
  • حافظ IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    6 0
    کارگر بدبخت کارگر بی کس
  • کارگر IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    5 0
    چقدر به تصویب میرسد که بدهند مهم است وگرنه هر سال از این چیزها مینویسند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس