استاندار آذربایجان غربی: تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: ترمیم ۷۵۰ متر از تونل کانی سیب به سرعت در حال اجرا است و تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش مشرق، محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان‌غربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه امروز در جلسه هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیاء دریاچه ارومیه اظهار داشت: تمرکز بر پروژه‌های نیمه تمام که مهمترین آن انتقال آب از طریق تونل کانی سیب است اولویت برنامه‌های احیاء دریاچه ارومیه می‌باشد.

وی با بیان اینکه در فاز اول تونل ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب منتقل می‌شود افزود: ۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رییس جمهور به استان به این طرح اختصاص و باعث سرعت کار شده است.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: ترمیم ۷۵۰ متر از تونل کانی سیب به سرعت در حال اجرا است تا دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

معتمدیان با اشاره به اینکه تونل انتقال آب ۱.۵ مییارد متر مکعب ظرفیت انتقال آب از آب‌های مازاد منطقه را در سال دارد تصریح کرد: از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان صد درصد اعتبارات به پروژه‌های ستاد احیاء تخصیص داده شده است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در بخش تصفیه خانه ارومیه عنوان کرد: تصفیه خانه ارومیه تا پایان سال با ۵۱ میلیون‌متر مکعب انتقال پساپ به بهره‌برداری خواهدرسید.

این مقام مسؤول ادامه داد: سد چپرآباد اشنویه به‌ دلیل افتتاح زودهنگام به مشکل خورده بود در این راستا ۷۰ میلیارد تومان اعتبار به این بخش تخصیص داده شد تا به بلاتکلیفی این پروژه پایان داده شود.

وی با بیان اینکه رویکرد جدید دولت تغییر نگاه از سخت‌افزاری به نرم افزاری است اذعان کرد: بحث عدم مدیریت بر منابع و مصارف بوده که باعث توسعه ۱۲۰ هکتار توسعه کشاورزی با ۲.۵ میلیارد متر مکعب مصرف بیشتر شده است.

استاندار آذربایجان‌غربی اضافه کرد: توسعه گلخانه، مکانیزه کردن اراضی، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری برنامه مهم برای مدیریت آب است.

وی با اشاره به اینکه تغییر الگوی کشت یکی دیگر از برنامه‌های کارگروه ملی دریاچه ارومیه است افزود: چغندرقند محصول مهم تولیدی استان است، این استان در تولید یونجه دوم کشور و باید کشت این محصولات کم و کشت‌های کم مصرف جایگزین شود.

معتمدیان خاطرنشان کرد: مردمی‌سازی فعالیت‌ها اولویت ماست مردم باید پای کار آیند و تعامل با مردم و ظرفیت‌های اجتماعی مردم حلقه مفقوده برنامه‌ها است در این میان اگر مردم اگر اقناع شوند سرعت و کیفیت اجرای برنامه‌ها بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: باید دنبال شغل‌های جایگزین باشیم معدن ظرفیت مهمی است که تا به‌حال کوتاهی شده است و نقش مهمی در ایجاد درآمد داشته تنها یک درصد اشتغال در معدن داریم با وجود رتبه ۶ معادن در کشور و علت آن خام فروشی و نبود حلقه‌های ایجاد ارزش افزوده است.

معتمدیان ادامه داد: شرکت‌های بزرگ دولتی مثل شستا وارد سرمایه‌گذاری در بخش معدن شده‌اند و هم چنین سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی نشان از توجه ما به ظرفیت معادن است.

استاندار آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: همه برنامه‌های بخش کشاورزی باید موجب افزایش درآمد و انتفاع مردم باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 0
    آیا این طرح حرفه ای و علمی است ؟ یعنی به نتیجه مورد نظر خواهد رسید ؟
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 0
    صد تا تونل هم بزنید بی فایده است . کردوانی مرحوم ده سال قبل گفت اما کو گوش شنوا . بنده خدا چند پیشنهاد داد اما عملی نشد .
  • سید فروزان CH ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 0
    یقه آن مردک عیسی کلانتری را جرا نمیگیرند تا جوابگو باشد میلیاردها تومان بابت احیا دریاچه گرفت و نتیجه زیر صفر پولها را چکار کرد این مامور امریکا
  • عمو IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 0
    لایروبی که از جهانی به نفع اقتصاد عجیب کشور می شد باید از زمان رییس جمهور روحانی در مراحل اقدام قرار می گرفت که این طرح مزایا و امتیازات بیشتری داشته باشد. (خاک شور به جای سنگ نمک در جادّه های سرد،گلهای که ارزش طبّی دارند،صنعت توریسم و عوامل مثبت در حفاظت محیط زیست از جنبه های مثبت لایروبی قبل از جریان پیدا کردن آبها به دریاچه هستند.)
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 2
    نابود کردیندریاچه رو دنبال چی هستین رنگ کردن‌مردم؟ بیکفایتها
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      1 0
      خشکسالی تمامی دریاچه های جهان را نابد کرده کار این دولت و آن دولت نیست کار خداوندگار آسمان و زمین است بشری قدرتی ندارد خشکسالی نتیجه گناهان بشر است
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 1
    آب کردها را بگیرید بریزید توی دریاچه ترکها و خشم کردها را بیشتر کنید و اعتراضات را شعله ورت
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    0 0
    آب شرب و شیرین منطقه که برای اقتصاد کشاورزی و آشامیدنی است ریختنش درون شوره زار بی معنی است .. چرا یکبار برای همیشه از دریای خزر خط انتقال نکشیدید.. مصرف آب پشت سدها ده سال آینده خودشو نشون میده و باعث کویری کردن منطقه میشه..
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      0 0
      خزر خودش با مشکلات کمبود آب مواجه شده و تنها راه انتقال آب از خلیج فارسه. آن هم برای همه دریاچه های خشک نه فقط برای ارومیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس