آلمان برای سومین بار سفیر ایران را فراخواند

مقامات آلمان اعلام کردند که یک کارمند سرویس اطلاعات خارجی این کشور (BND) را به اتهام جاسوسی برای روسیه و ارتکاب خیانت دستگیر کردند.

به گزارش مشرق، دفتر دادستانی فدرال آلمان پنجشنبه گفت: پلیس فرد مظنون را که یک شهروند آلمانی به نام کارستن ال است، روز چهارشنبه در برلین دستگیر کرد.

گفته می‌شود پلیس به همین منظور به آپارتمان و محل کار او و نیز محل کار یک فرد دیگر یورش برده است.

دادستان فدرال در بیانیه‌ای اعلام کرد: متهم مظنون به خیانت دولتی است. او در سال ۲۰۲۲ اطلاعاتی را که در جریان کارش به دست آورده بود با یک آژانس اطلاعاتی روسیه به اشتراک گذاشت.

سرویس اطلاعات خارجی آلمان در بیانیه‌ای جداگانه گفت که این کارمند به منظور انجام تحقیقات در بازداشت موقت قرار گرفته و دفتر محل کار او و یکی از دوستانش مورد تفتیش و جستجو قرار گرفته است.

مقامات آلمانی نسبت به افزایش احتمالی جاسوسی برای روسیه با توجه به درگیری کرملین با غرب در حالی که جنگ میان این کشور و اوکراین ادامه دارد، هشدار داده‌اند.

به گفته آژانس اطلاعات داخلی آلمان، دولت آلمان در ماه آوریل (فروردین) ۴۰ جاسوس روسیه را اخراج کرد.

برونو کال رئیس سرویس اطلاعات خارجی آلمان، در بیانیه‌ای اظهار کرد: سرویس اطلاعات خارجی آلمان، به محض اطلاع از احتمال بروز خیانت از سوی کارمندان خود، تحقیقات داخلی گسترده‌ای را آغاز کرد و هنگامی که این سوء‌ظن‌ها ثابت شد، دادستان‌های فدرال را فراخواند.

کال افزود: احتیاط در خصوص این پرونده امری حیاتی است، زیرا افشای جزئیات تحقیقاتی می‌تواند به حریف مزیتی برای آسیب رساندن به آلمان بدهد. وقتی حریف ما روسیه است، بنابراین با بازیگری روبه‌رو هستیم که باید بی‌رحمی و تمایل‌اش به خشونت را در نظر بگیریم.

کال ادامه داد: سرویس اطلاعات خارجی آلمان تا زمانی که دادستان‌های فدرال تحقیقات خود را به پایان نرسانند، جزئیات بیشتری در مورد این پرونده ارائه نخواهد کرد.

این پرونده چند روز پس از آن مطرح شد که اتریش اعلام کرد یک شهروند یونانی ۳۹ ساله را که مظنون به جاسوسی برای روسیه است، شناسایی کرده است.

آخرین باری که یک کارمند اطلاعاتی آلمان به جرم خیانت دستگیر شد، در سال ۲۰۱۴ بود. البته جرم او خیانت و فروش اسرار دولتی آلمان به سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) بود. این مرد که مارکوس آر. نام دارد در سال ۲۰۱۶ به هشت سال زندان محکوم شد. در آن زمان و بر اثر این اتفاق، روابط گرم میان دو متحد نزدیک (آلمان و آمریکا) به سردی گرایید.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس