افغانستان

دیپلمات آمریکایی در سازمان ملل در نشست شورای امنیت در واکنش به تعلیق حضور زنان و دختران در دانشگاه‌ها در افغانستان اظهار داشت: اقدام طالبان در ممنوعیت حضور زنان را در دانشگاه‌ها محکوم می‌کنیم.

به گزارش مشرق، "رابرت وود" سفیر و دیپلمات آمریکایی در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل افزود که آمریکا به شدت اقدام طالبان در ممنوع کردن حضور زنان در دانشگاه های خصوصی و عمومی را محکوم می کند .

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: تا زمانی که طالبان به حقوق مشروع تمام افغان ها به خصوص آزادی های اساسی و حقوق زنان و دختران احترام نگذارد، نمی تواند توقع داشته باشد که در جامعه جهانی پذیرفته شود .

وی اضافه کرد که آمریکا به همکاری با شورای امنیت برای رسیدگی به این موضوع ادامه خواهیم داد.

نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در سخنانی کوتاه در حمایت از سخنان نماینده آمریکا، اقدام طالبان را محکوم کرد.

دیپلمات آمریکایی همچنین در سخنانی در نشست شورای امنیت، از بازگشت طالبان به"روش های قدیمی" از جمله مجازات های عمومی که به حقوق و حیثیت همه افغان ها خدشه وارد می کند، انتقاد کرد.

نماینده آمریکا از سازمان ملل خواست که گفتگو با طالبان را حفظ کند و از طالبان خواست که به تعهدات خود در مبارزه با تروریسم احترام بگذارند و برای ارتقای ثبات اقتصادی بیشتر تلاش کنند.

وی همچنین هشدار داد که بازگشت خشونت در افغانستان امکان پذیر است.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی درباره تعلیق تحصیل زنان در دانشگاهها در افغانستان گفت که این اقدام یک نقض تعهد دیگر از سوی طالبان است .

دوجاریک تصریح کرد: از زمانی که طالبان قدرت را بدست گرفته است، ما شاهد محدود شدن فضا ی آموزش، اجتماع برای زنان و دختران در افغانستان بوده ایم.

سخنگوی سازمان ملل اظهار داشت: این اقدامات بسیار نگران کننده است. تصور اینکه یک کشور چگونه می تواند بدون مشارکت فعال و آموزش زنان به چالش ها و مشکلات خود رسیدگی کند، دشوار است.

منابع خبری اعلام کرده اند که وزارت تحصیلات عالی طالبان در نامه‌ای به همه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان تحصیل دختران را تا اطلاع ثانوی در دانشگاهها را تعلیق کرده است.
بر اساس گزارش ها، در این نامه نوشته شده است که تصمیم تعلیق تحصیل زنان براساس مصوبه کابینه‌ طالبان گرفته شده و ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان نیز آن را امضا کرده است.

منابع خبری اعلام کرده اند که ضیاءالله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی دولت طالبان این مطلب را تایید کرده است.

ممنوعیت اخیر تحصیلات عالی، کمتر از سه ماه پس از آن صورت می‌گیرد که هزاران دختر و زن در سراسر افغانستان در امتحانات ورودی دانشگاه شرکت کردند و بسیاری از آنها آرزو داشتند تدریس و پزشکی را به عنوان شغل آینده انتخاب کنند.

اکثر دختران نوجوان در افغانستان پیش تر از تحصیلات دبیرستانی تعلیق شده‌اند و پذیرش دانشگاه نیز برایشان به شدت محدود شده بود.

طالبان در ماه اردیبهشت طی تصمیمی ناگهانی و با چرخشی قابل توجه صبح همان روزی که قرار بود دبیرستان‌های دخترانه بازگشایی شوند، مانع از بازگشت دختران به مدارس متوسطه شدند.

چندین مقام طالبان می‌گویند که ممنوعیت دختران از تحصیل در مقطع متوسطه موقتی است، اما در مقاطع مختلف دلایل و بهانه‌های زیادی برای این تعطیلی بر می شمارند: از کمبود بودجه گرفته تا زمان مورد نیاز برای بازسازی برنامه‌های درسی مطابق با آنچه که آن را اسلامی می‌دانند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس