.

بازپرداخت بدهی‌های انباشته از سوی دولت قبل، به مانعی بر سر راه تأمین بودجه‌های عمرانی تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در این باره گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد دولت امسال به‌طور متوسط ماهانه ۱۶ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های به ارث رسیده از دولت قبل را پرداخت کرده است.

براساس این گزارش در ۶ ماهه نخست امسال مبلغ ۹۶ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی و زیرساختی کشور محقق نشده و در مقابل معادل همین مبلغ صرف بازپرداخت بدهی‌های به جا مانده از دولت گذشته شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی با انتشار گزارشی، پیشنهاداتی برای اصلاح بودجه‌ریزی در کشور ارائه کرده است. در گزارش مذکور برای اولین بار در سال جاری، جزئیاتی از عملکرد منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۱ در شش ماه نخست امسال منتشر شده است.

طبق این گزارش منابع و مصارف کشور ۱۳۹۴ هزار میلیارد تومان برای کل سال جاری است که در نیمه نخست رقم ۷۱۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که در منابع ۵۱۸ هزار میلیارد تومان آن یعنی ۷۳ درصد و در بخش مصارف ۵۲۴ هزار میلیارد تومان تخصیص یافته که گویای تحقق ۷۴ درصدی است. در منابع کشور، درآمدهای مالیاتی که برای کل سال ۴۵۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده با رقم ۲۳۰ هزار میلیارد تومان تحقق ۹۹ درصدی داشته است. اما درآمدهای گمرکی با پیش بینی ۵۵ هزار میلیارد تومان برای نیمه نخست سال تنها ۱۷.۶ هزار میلیارد تومان تحقق یافته که بدین ترتیب ۳۲ درصد آن محقق شده است.

بررسی ارقام عملکردی منابع و مصارف، تحقق ۷۳ درصد منابع در نیمه نخست نسبت به مصوب شش دوازدهم را نشان می‌دهد. نگاهی به جزئیات منابع نشان می دهد عدم تحقق منابع عمدتا ناشی از محل فروش نفت و میعانات و درآمدهای گمرکی بوده است. مرکز پژوهش‌ها، بیش برآورد ارقام درآمدی در این دو حوزه را علت اصلی عدم تحقق این منابع اعلام کرده است. براساس گزارش، مجموع اعتبار درنظر گرفته شده برای بودجه عمرانی ۲۶۰ هزار میلیارد تومان است که در نیمه نخست امسال می بایست ۱۳۲ هزار میلیارد تومان تخصیص می یافت اما در این دوره تنها ۳۶ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.

نکته مهم در ارقام فوق اما پایبندی دولت و در راس آن سازمان برنامه و بودجه به حفظ تراز منابع و مصارف بودجه و پرهیز از تامین مالی تورم زا است.

رقم منابع و مصارف بودجه در نیمه نخست سال جاری با اختلافی بسیار ناچیز در حدود ۵۲۰ هزار میلیارد تومان تراز شده است. این موضوع نشان می دهد دولت بر هدف خود مبنی بر کاهش تورم وفادار بوده و اجازه تشدید فشار تورمی از مسیر کسری بودجه را نداده است. نگاهی به عملکرد مصارف دولت در نیمه نخست سال جاری نشان می دهد دولت برای جلوگیری از بروز کسری، حتی در تخصیص اعتبارات هزینه ای که جزو غیرقابل اجتناب‌ترین بخش‌های مصارف است تا حدود زیادی صرفه‌جویی کرده است.

نکته بسیار مهم و البته تلخ در این ارقام، عدم تحقق بودجه عمرانی و توسعه‌ای کشور در نیمه نخست سال جاری است. دولت در نیمه نخست امسال مبلغ ۷۳ هزار میلیارد تومان بابت بازپرداخت بدهی‌های به‌جا مانده از دولت گذشته پرداخت کرده است. همچنین ۲۲ هزار میلیارد تومان نیز بابت سود این بدهی‌ها پرداخت شده است. این ارقام یعنی دولت در نیمه نخست امسال مبلغ ۹۵ هزار میلیارد تومان بابت اصل و فرع بدهی دولت گذشته پرداخت کرده است. این مبلغ درست معادل همان اعتبار تخصیص نیافته عمرانی و توسعه‌ای کشور است. اوج فشار بدهی‌های بجامانده از دولت روحانی از قضا در سال جاری است به‌طوری که دولت باید حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اصل و سود بدهی های دولت روحانی را بپردازد؛ مبلغی که می‌توانست به جای بازپرداخت بدهی، صرف توسعه زیرساخت‌ها، ارتقای بهداشت و سلامت، رشد اقتصادی و اشتغال جوانان، بهبود معیشت مردم و محرومیت‌زدایی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    1 0
    روحانی ودولت قبلی باید محاکمه شود
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    1 1
    روحانی و وزراء بی کفایت دولتش چرا محاکمه نشدند ؟!
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
      1 0
      با پرونده ناقص؟
  • . IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    0 0
    احسنت
  • هادی IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    1 1
    حالا حالاها مونده خراب کاریای دوره روحانی جمع شه. اون پلید نا به کار خوب میدونست چه میراثی باقی گذاشته.
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    1 1
    رئیسی یک کار اشتباه کرده: او باید کارگروهی تشکیل می داد و ابعاد خیانت‌های دولت قبل را تحلیل میکرد و مردم را در جریان می گذاشت.
  • IR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    1 0
    اقای روحانی،، دلار ۳۹۰۰۰ تومانی،، سکه ۱۹ میلیون تومانی،، پراید ۲۴۰ میلیون تومانی،، البته فعلا تا این تاریخ،، همش ناشی از سیاست های مذاکره محور شماست.!!! ما نشون میدیم بدون مذاکره و بدون توجه به انچه قبلا در دولتهای قبل اتفاق افتاده ،، چگونه دلار را سر جاش میشونیم و مشکل خودرو رو حل میکنیم !!! خجالتم خوب چیزیه و عوام فریبی،، به همون سبک های احمدی نژادی. حالا البته از اینجا به بعدش هم خیلی مونده و زمان زیادی داریم.
  • سلام فرمانده IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    0 0
    از لیبرالها توقع خدمت نخاه این جماعت همش به فکر چپاول کشور وبخور بخور خودشونن و با زد و بند های جناهی میخان قدرت و در چنبره خودشون بگیرن
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    0 3
    حالا‌زود‌است‌از‌میراث‌دولت‌رئیسی‌صحبت‌شودچون‌هنوز‌بقایای‌میراث‌برادر‌بزرگترش‌احمدینژاد‌وجود‌دارد‌و‌نهایتا‌امام‌زمان‌آنها‌را‌جمع‌خواهد‌کرد‌چون‌کسی‌قادر‌به‌اتمام‌طرح‌های‌ابلهانه‌او‌نیست
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    3 0
    چرا چرا این مجرم محاکمه علنی نمیشود تا عبرتی برای اینده شود؟؟ آیا سران مجرم از محاکمه مبرا هستند ؟ بگذارید دوست و اشنا مثل فوتبال اشکارا گلهای خورده را ببینند
  • Reza IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    2 1
    مشرق جان خواهشا بس کن مردم تفاوتی بین رئیسی و روحانی قائل نیستند! شما همین خودرو رو نگاه کن وقتی برای حرف رهبری و گله ایشان هم تره خورد نمی کنن چه انتظاری از مردم داری چه چپ، چه راست و... همه ناراضی اند
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    1 1
    خدا لعنت کند روحانی را
  • علی اقا IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    1 0
    قابل توجه نهادهای امنیتی ! مماشات تا کی؟
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    0 0
    لعنت خدا ورسول گرامی اسلام وحیدر کرارواهل البیت ع بر روحانی وکسانی که ازش حمایت کردند وبی لیاقتی مثل روحانی رو کردند رییس جمهور مملکت باید روحانی محاکمه شود اگر محاکمه نشود مردم باید یه همپرسی برای محکومیت این دروغگوی بزرگ راه بییندازن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس