دولت باید امسال 89 هزار میلیارد تومان سهام به تأمین اجتماعی واگذار کند - کراپ‌شده

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت:‌ براساس قانون بودجه سال جاری، دولت باید امسال ۸۹ هزار میلیارد تومان واگذاری سهام به تأمین اجتماعی انجام دهد.

به گزارش مشرق، میرهاشم موسوی در مورد مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت اظهار داشت: اکثر این مطالبات به خاطر این است که دولت در قوانین بودجه‌ای احکامی می‌آورد که هزینه‌هایی بر دوش سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌دهد که همانگونه که خود دولت زیر بار طرح‌های دارای بار مالی مجلس نمی‌رود، سازمان تأمین اجتماعی زیر بار تعهدات مالی قرار نمی‌گیرد.

وی این را هم گفت: در حال حاضر میزان بدهی دولت به تأمین اجتماعی را بررسی می‌کنیم که عمده آن مربوط به تصمیمات اقتصادی دولت در بیمه‌های اجتماعی بوده است که ۲۸ نوع بیمه اجتماعی خاص داریم که در آن دولت سهم کارفرما را قبول کرده، اما هنوز نپرداخته است. مانند بیمه تأمین اجتماعی زنان سرپرست خانوار، بیمه قالیبافان، بیمه رانندگان و بیمه کارگران ساختمانی و اینها عمده مطالبات تأمین اجتماعی از دولت است که رقم آن به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تأمین اجتماعی می‌رسد.

موسوی افزود: براساس تبصره ۲ بند «و»‌ قانون بودجه ۱۴۰۰ دولت مؤظف است ۸۹ هزار میلیارد تومان واگذاری سهام شرکت‌های دولتی را به سازمان تأمین اجتماعی انجام دهد، این قانون مصوب شده و سازمان خصوصی‌سازی باید مقدمات این واگذاری را فراهم کند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرد: براساس لایحه بودجه سال آینده از محل واگذاری سهام دولت و تأمین اجتماعی رقم ۹۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی  شده است، البته هنوز لایحه بودجه سال آینده تبدیل به قانون نشده است.

موسوی گفت: در چند روز باقیمانده از سال جاری کارهای واگذاری و انتقال مالکیت سهام دولت در سازمان خصوصی‌سازی انجام می‌شود، مانند سهام پتروشیمی شازند اراک و سهام لوله‌سازی اسفراین که امیدواریم به این وسیله بخش مهم از رقم ۸۹ هزار میلیارد تومان تکلیف دولت برای پرداخت بدهی به تأمین اجتماعی پرداخت شود.

وی افزود: براساس قیمت‌گذاری، ارزش این دو شرکت یعنی پتروشیمی شازند و لوله‌سازی اسفراین معادل ۶۰ هزار میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده‌اند و بقیه سهام نیز در مرحله شناسایی و قیمت‌گذاری قرار دارد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در مورد منابع و مصارف صندوق تأمین اجتماعی عنوان کرد: عمده این مباحث مربوط به ورودی و خروجی صندوق تأمین اجتماعی است که تراز نباشد و معمولاً نقطه آغاز بحران به شمار می‌رود. ضریب پشتیبانی صندوق تأمین اجتماعی از ۶.۵ کارگر به ازای هر بازنشسته الان به ۴.۲ کارگر در مقابل یک بازنشسته کاهش یافته یعنی ورودی صندوق کمتر شده است. بنابراین باید به فکر تأمین منابع پایدار باشیم.

موسوی گفت: تلاش بر این است فاصله منابع و مصارف صندوق تأمین اجتماعی را از محل سرمایه‌گذاری و اصلاح پارامتریک مدیریت کنیم.

وی افزود: با توجه به تعهدات صندوق تأمین اجتماعی و افزایش سن جمعیت و افزایش امید به زندگی از یکسو و کاهش میزان زاد و ولد که منابع ورودی صندوق تأمین اجتماعی را تشکیل می‌دهند همه اینها باعث شده منابع و مصارف صندوق تأمین اجتماعی تراز نباشد و ما باید برای پایداری منابع صندوق برنامه‌ریزی کنیم. 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه خوبی برای نجات صندوق تأمین اجتماعی تهیه کرده است که امیدواریم با همکاری دولت، مجلس و مردم وضعیت پایداری در صندوق‌های تأمین اجتماعی ایجاد شود.

موسوی در مورد اینکه آیا منابع حق بیمه‌ای کارگران تأمین اجتماعی با صندوق‌های دیگر به صورت اتکایی عمل می‌کند، خاطرنشان کرد: به هر حال محاسبات اکچوئری و بیمه‌ای در صندوق‌ها انجام می‌شود، اما روند ورودی و خروجی صندوق تأمین اجتماعی با یکدیگر نمی‌خواند و صندوق بیمه تأمین اجتماعی دچار کمبود منابع می‌شود.

وی این را هم گفت: مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باعث شد، تعهدات صندوق تأمین اجتماعی از ۹۵۰۰ میلیارد تومان به حدود دو برابر یعنی ۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس