پیتر سیارتو: اتحادیه اروپا بر سر سقف قیمت گاز به توافق نرسید

وزیر خارجه مجارستان امروز اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا بار دیگر نتوانستند بر سر تعیین سقف قیمت گاز به توافق برسند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان امروز سه شنبه در سخنانی اعلام کرد: اتحادیه اروپا بر سر سقف قیمت گاز به توافق نرسید.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، وزیر امور خارجه مجارستان در این خصوص اعلام کرد که وزیران انرژی اتحادیه اروپا در بروکسل در مورد سقف قیمت گاز به توافق نرسیدند. البته، مذاکرات در سطح دوجانبه ادامه خواهد یافت.

مطابق با اعلام «پیتر سیارتو»، برخی از کشورها خواستار پایین آوردن سقف قیمت هستند؛ در حالی که کشورهای دیگر می‌ گویند که چنین اقدامی باعث ایجاد تلاطم در بازارهای انرژی خواهد شد.

در حالیکه سران اتحادیه اروپا هنوز موفق به اجماع نظر بر سر بسته نهم تحریم های روسیه نشده اند، وزیر خارجه مجارستان دیروز دوشنبه در اظهاراتی اعلام کرده بود که در بسته نهم تحریمی بروکسل علیه مسکو، تحریم‌ ها علیه بخش انرژی و انرژی هسته‌ ای روسیه گنجانده نشده است.

در همین راستا «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم دیروز دوشنبه اعلام کرد که دیپلمات های ارشد این اتحادیه در نشست خود بروکسل بر سر بسته نهم تحریم ها علیه روسیه به توافق نرسیدند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره تاکید کرد که اختلاف نظرها میان اعضای این اتحادیه همچنان پابرجاست، بنابراین، مذاکرات آنها بر سر تحریم ها بسیار دشوار پیش بینی می شود.

تحریم بهانه کشورهای غربی در قبال جنگ روسیه و اوکراین است.

از سوی دیگر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز ساعاتی پیش در این خصوص گفت: اروپا به راحتی از وابستگی به گاز روسیه به وابستگی به گاز طبیعی مایع آمریکا منتقل شده است. آنها وابستگی به روسیه را به وابستگی به آمریکا و گاز طبیعی مایع آن تغییر داده اند. این همان وابستگی است اما تبادل کمتری در آن صورت می‌گیرد. در حالی که اروپایی‌ها هر روز میلیاردها یورو ضرر می‌کنند واشنگتن میلیاردها دلار به دست می‌آورد.

این در حالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز جمعه در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در بیشکک پایتخت قرقیزستان، گفت که قیمت انرژی در اروپا سر به فلک کشیده است.

بر اساس این گزارش، پوتین در نشست شورای عالی اتحادیه اوراسیا با اشاره به اینکه اختلاف قیمت گاز بین کشورهای اتحادیه اوراسیا و اتحادیه اروپا ۱۰ برابر یا بیشتر است، تاکید کرد که این امر شرایط مناسبی را برای توسعه اقتصادی کشورهای اتحادیه اوراسیا ایجاد می‌کند.

پوتین خواستار رفع موانع تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه از جمله روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان شد و افزود: اتحادیه اوراسیا طی سال جاری تعدادی تصمیم اساسی با هدف رفع موانع گمرکی و اداری باقی مانده اتخاذ کرد. ما باید به طور مؤثرتری برای رفع این موانع کار کنیم، زیرا در تجارت آزاد بین کشورهای ما نقش دارند.

وی با بیان اینکه روسیه شاهد کاهش تورم است، اروپا بالاترین نرخ تورم را در ۳۰ سال گذشته تجربه می‌کند، ادامه داد: نرخ بیکاری در اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۱ درصد است در حالی که در اتحادیه اروپا حدود ۷ برابر بیشتر است. کاهش تولید ناخالص داخلی روسیه در سال جاری ۲.۹ درصد و سال آینده ۰.۹ درصد خواهد بود، اما پس از آن وضعیت در اقتصاد روسیه بهبود خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسن روحانی IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    0 0
    ای اربابان اروپایی مودب و باهوش من رو حمایت کنید تا دوباره بر اریکه قدرت تکیه بزنم و در عوض به شما گاز مجانی دهم
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 0
    تنها راه پای میز مذاکره آوردن اوکراین قطع سراسری برق اوکراین است یعنی خاموشی مطلق ظرف سه ماه میان پای میز زانو می زنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس