.

رییس سازمان فضایی ایران گفت: توجه به اقتصاد فضا با همکاری بخش خصوصی و خارج کردن تدریجی وابستگی کشور از این صنعت، مهمترین محور و اولویت راهبردی ایران است.

به گزارش مشرق، حسن سالاریه روز سه‌شنبه در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران در جزیره کیش اظهار کرد: اقتصادی‌سازی، راهبردی ترین اولویت ایران در آینده نزدیک است و تلاش برای دست یابی به آن را نیز آغاز کرده ایم که توجه به اقتصاد فضا و خارج کردن تدریجی وابستگی این صنعت به سرمایه گذاری دولتی است.

وی اضافه کرد: فضا یک عاملی برای ایجاد ثروت برای کشورها است و اقتصادی کردن این صنعت با محورهایی از جمله توسعه خدمات سنجشی، ارتباطات، ناوبری، حمل و نقل پرتاب، مبتنی بر داده‌های فضایی، مکانی و سنجشی و در نهایت بهره‌مندی از منابع ارزشمند فضایی دنبال می شود.

سالاریه گفت: صنعت فضا، عامل اصلی افزایش بهره‌بری از جمله مصرف بهینه آبی، پایش آفات کشاوری، محیط زیست و اقلیم، توجه به تجاری سازی محصولات صنعت فضایی، توسعه اپراتورهای فضایی بوده و تحقق این اهداف با همکاری بخش خصوصی و دولتی کشور در حال پیگیری است.

وی افزود: دولت اهتمام ویژه ای به توسعه زیر ساخت های پرتاپ، آزمایشگاه و مراکز صنعتی ساخت ماهواره ها، حرکت به سمت حرفه ای شدن در صنعت فضا دارد و در این راستا همکاری با کشورهای همکار از جمله فدراسیون روسیه در اولویت است.

سالاریه با بیان اینکه شروع خدمات فضایی در ایران بیش از ۴۰ سال سابقه دارد اما اتکا به دانش بومی و صنعتی سازی به اویل دهه ۸۰ با توسعه صنعت پرتابگر و مخابرات شکل گرفته است، افزود: ساخت انواع ماهواره با قابلیت حمل تا ۲۰۰ کیلوگرم محموله و قرار دادن در مدار ۵۰۰ کیلومتری، کپسول های زیستی، محموله های اپتیکی و مخابراتی، سنجنده های مادون قرمز و مافوق قرمز از جمله دستاوردهای این صنعت در کشور است.

رییس سازمان فضایی ایران، توانایی در ساخت پایگاه های مختلف، انواع پرتابگرهای سوخت جامد و مایع، آزمایشگاه های زیستی، ارایه خدمات مبتنی بر داه های سنجشی در بخش های محیط زیستی، پایش منابع آبی-خاکی، معادن، فرسایش خاک، کشاورزی، آتش‌سوزی، ریسک مخاطره های زیستی را از دیگر توانایی های کشورمان در این صنعت اعلام کرد.

۹۰ شرکت ایرانی و خارجی با هدف ارایه آخرین دستاوردهای زمینه صنعت هوای در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران در جزیره کیش حضور دارند.

در این نمایشگاه ۸۰ شرکت داخلی و ۱۰ شرکت خارجی از کشور های روسیه، چین و اتیوپی آخرین دستاوردهای خود در زمینه صنعت هوایی را ۲۲ تا ۲۵ آذر به نمایش می گذارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 0
    روسیه به عنوان گران ترین کشور در حوزه فضایی کاملآ اقتصادی هست!!!..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس