ایران روسیه

ایران بزرگ‌ترین بازیگر در منطقه جنوب آسیاست و به همین دلیل شراکت با این کشور برای روسیه بر اهمیت ارزیابی می‌شود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: «آنا رایسکایا» گزارشگر رادیوفردا، ضمن انتشار ارزیابی فوق به نقل از رسانه‌ها و تحلیل‌گران روسیه نوشت: گئورگی بوت، تحلیلگر سرشناس روس، با اشاره به ارتقای روابط با ایران به سطحی بی‌سابقه معتقد است «با چرخش به سوی ایران می‌توانیم از تجربه غنی‌اش در دور زدن تحریم‌ها بهره‌مند شویم.»

گزارشگر رادیو فردا می‌افزاید: در یک تحلیل دیگر به چالش عظیم ژئوپلیتیک و ژئواقتصادی روسیه در پی عملیات ویژه نظامی اشاره شده و آمده است «ایران از دو لحاظ مهم‌ترین شریک‌ روسیه است: به عنوان پل ارتباطی با کشورهای دوست در خاورمیانه و جنوب آسیا و به دلیل تجربه بی‌همتای تحمل و حتی موفقیت در شرایط تحریم‌های غرب. ما با ایران در یک جبهه قرار گرفته‌ایم، متوجه ظرفیت‌های بزرگ برای همکاری با این کشور شده‌ایم و اکنون این همکاری با شتاب بسیار در حال توسعه است‌».

در گزارش دیگری از رسانه‌های روسیه ضمن طرح این سؤال که «چرا ایران برای ما مهم شده؟» آمده است: ایران مهم‌ترین بازیگر جنوب اوراسیا با زمینه‌های همکاری‌های بالقوه می‌باشد: نفت و گاز و سوآپ مواد هیدروکربن، احداث تاسیسات گاز مایع، پتروشیمی، ماشین‌آلات پیشرفته، توسعه بنادر و ترانزیت. روسیه و ایران دشمنان زیادی دارند که مانع اتحاد کشورهای تحت تحریم می‌شوند.

گزارشگر رادیو فردا همچنین نوشت: در کنار تحلیل‌ها از منظر ژئوپلیتیک، لحن مصاحبه با یک تاجر (غربگرای) روس که اخیراً در جمع هیئت بیش از ۱۰۰ نفره از ایران دیدار کرده بود، متفاوت است. به گفته او، مشکلات همکاری با ایران زیاد است و از آنجا که ایرانیان متوجه‌اند ما به آنها نیاز داریم، از موضع قدرت مذاکره می‌کنند. می‌گویند، به یخچال برای حمل مواد غذایی نیاز دارید، برای ما بخرید، می‌خواهید حجم نقل و انتقال دریایی افزایش یابد، برای ما کشتی بخرید. برخلاف امارات متحده عربی که سرمایه‌گذاری در طرح‌های مشترک با آنها انجام می‌دهیم، ایران از ما طلب سرمایه‌گذاری می‌کند و ناچاریم شرایط آنها را بپذیریم. هیچ چیز در این کشور غیر از موقعیت جغرافیایی‌اش برای ما جذاب نیست اما همان‌گونه که گفتم بدون آنها کارمان لنگ می‌ماند.

رادیو فردا در پایان خاطرنشان کرد: روسیه و ایران که در شرایط تحریم‌ها قرار گرفته‌اند با عجله کریدور شمال- جنوب را توسعه می‌دهند. شرکت راه‌آهن روسیه تعهد داده ۵۰۰ میلیون دلار در تکمیل خط آهن رشت-آستارا سرمایه‌گذاری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    1 3
    شرکتهای روسی به شرکتهای ایرانی به بهانه تحریم کالا نمیفروشند!کدام شریک؟
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    2 0
    هیچ چیز در این کشور غیر از موقعیت جغرافیایی‌اش برای ما جذاب نیست/// با این جمله رادیو CIA مثلا کرمش رو ریخت. طفل کودکستانی.
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    0 2
    چی شد ؟ رادیو فردا حالا خبرش معتبر و قابل انتشار شده و به مذاق خوش اومده؟
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    3 0
    تا چش بدخواهان رابطه ی گرم ایران و روسیه درآد بخصوص رادیوفردا، انترنشنال و بی بی سی و دنباله روهای داخلی چشم بسته به دهانشان
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    2 0
    تا چش بدخواهان رابطه ی گرم ایران و روسیه درآد بخصوص رادیوفردا، انترنشنال و بی بی سی و دنباله روهای داخلی چشم بسته به دهانشان
  • flib IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    0 0
    از زمان سلطه گر های انکلیس بعد از حکومت قاجار به طور مسلم ما شاهد تبلیغات منفی در ارتباط با روسیه بودیم - حتا در ارتباط با بیشتر کشورهای واقع در شرق آسیا . و این تفکر باید تغییر کند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس