کد خبر 1445429
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
محمدصادق فقفوری

تجربه تاریخی ملت ایران ثابت کرده است که حتی اگر جمهوری اسلامی لائیک هم شود، ایرانیان برای حفظ حجاب خواهند جنگید.

به گزارش مشرق، محمدصادق فقفوری طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: تجربه تاریخی ملت ایران ثابت کرده است که حتی اگر جمهوری اسلامی لائیک هم شود، ایرانیان برای حفظ حجاب خواهند جنگید. بسیاری از آن‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند، اعتقادی به اسلام ندارند و رعایت حجاب در مجامع عمومی برای آن‌ها وجوب شرعی ندارد هم، نه به دلایل دینی، که از جنبه‌های دیگری حاضر به رواج بی‌حجابی نیستند؛ زنان آن‌ها پوشیدگی را بر بی‌حجابی و برهنگی ترجیح می‌دهند، مردان آن‌ها هم حاضر نیستند سر و بدن زنان و دختران‌شان خوراک دائم چشم‌های مردان باشد.

این بافت فرهنگی ارزش‌گرا و نهادینه شده در نسل‌ها و جامعه ایرانی، در نهایت اقلیت بی‌حجاب را در خود هضم خواهد کرد. اما همه این‌ها مانع از پرداختن اجتماعی – حقوقی به وضعیت کنونی حجاب نیست. آنچه اکنون اقلیت پرنمایش در خیابان‌های تهران و معدودی از مراکز استان‌ها مرتکب می‌شوند، در صورت استمرار، یکی از پایه‌های حکمرانی ما را با چالش غیرقابل‌انکار مواجه خواهد کرد. اقلاً از سه جنبه می‌توان برای این موضوع استدلال کرد.

۱- فلسفه تشکیل جمهوری اسلامی ایران، اقامه شرع اسلام است. اگر شریعت و طریقت اسلامی از جمهوری اسلامی ایران حذف شود، شیوه حکومتی ایران هیچ تفاوتی با سایر شیوه‌های حکومتیِ غیردینی ندارد. معدود کشورهایی که هنوز بر پایه پادشاهی موروثی اداره می‌شوند به‌کنار؛ تفکیک قوا، گردش قدرت با انتخابات، شوراها، آزادی‌های فردی و اجتماعی و دادرسی مستقل، از اشتراکات شکلی همه نظام‌های حکومتی، چه دینی و چه غیردینی، است. اسلام و احکامش، روح، ماهیت و وجه تمایز نظام جمهوری اسلامی ایران با سایر شیوه‌های حکمرانی مرسوم است.

حفظ حجاب در محیط غیرخصوصی، از محکمات شرع اسلام است. این یادداشت، محل پرداختن به استدلال‌های موافقان و مخالفان حجاب نیست، اما حتی به‌اصطلاح مخالفان حجاب در جامعه، ان‌قلتی نسبت به «اصل وجوب حجاب» نداشته، تنها نسبت به حدود و ثغور، کم و کیف، زمان و مکان و سایر «عرضیات وجوب حجاب» ایراداتی را وارد می‌کنند. از صدر اسلام تاکنون هم هیچ فقیهی حکمی مبنی بر نفی و نقض «اصل وجوب حجاب» صادر نکرده است. بنابراین، علاوه بر دلایل عقلی و نقلی وجوب حجاب، بین همه اسلام‌شناسان در طول ۱۴ قرن گذشته نسبت به این موضوع اجماع وجود دارد.

ذکر یک نکته دیگر هم در استدلال اول لازم است: همه روشنفکرانی که اختیاری بودن حجاب را در کشورهای مسلمانی نظیر لبنان، مالزی، عراق و قطر مثال می‌زنند، نسبت به شیوه حکمرانی این کشورها خود را به تغافل می‌زنند. هیچ کشوری در جهان شیوه «جمهوری اسلامی» را برای اداره خود نپذیرفته است. چند کشوری هم که «جمهوری اسلامی» را پیشوند نام کشور خود کرده‌اند، از حیث حکمرانی ماهیتاً تفاوتی با یک «جمهوری غیراسلامی» ندارند، چراکه الزامات کشورداری منطبق بر آموزه‌های جمعی و فردی اسلامی را در ساختارهای تقنینی، اجرایی و قضایی خود به‌طور کامل عملیاتی نمی‌کنند، بنابراین انتظار اجرایی کردن واجب محکمی، چون حجاب در این قبیل از کشورها، توقع نابجا و سالبه به انتفاء موضوع است.

۲- مؤسسان جمهوری اسلامی ایران، یعنی مردم، به این شرط حاضر به پذیرش جمهوری اسلامی شده‌اند که فقه اسلام در آن ملاک عمل باشد. قانون اساسی به‌عنوان میثاق‌نامه بین مردم و مسئولان یک بار در سال ۵۷ و مجدداً پس از بازنگری در سال ۶۸ به رأی عمومی گذاشته شده است. در جهان، کمتر قانون اساسی‌ای را می‌توان مانند قانون اساسی ما یافت که علاوه بر اصل نظام، دو مرتبه مورد تأیید اکثریت قریب به همه آحاد جامعه قرار گرفته باشد. اجرای احکام و محکمات اسلامی در بیش از ۴۰ اصل از ۱۷۷ اصل قانون اساسی مورد تأکید قرار گرفته است. صریح‌ترین مورد در اصل چهارم آمده است: «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر این‌ها باید بر اساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است.»

معنای این اصول چنین است: مردم به این شرط به زمامداری حاکمان در جمهوری اسلامی رأی داده‌اند که احکام اسلام را در آن اجرا کنند. در صورت بی‌توجهی حاکمان به اصول اسلامی، نظیر حجاب، حداقل و بیش‌از ۴۰ اصل قانون اساسی نقض‌شده محسوب می‌شود. نقض ساختاری و وسیع اصول قانون اساسی هم به معنای نقض پیمان میان مردم و حاکمان و در صورت استمرار از عوامل زوال قانونی بودن حکمرانی است.

۳- علاوه بر دلیل عقلی و حقوقی که در دو بند قبل به آن اشاره شد، یک دلیل اجتماعی دیگر هم تأیید می‌کند که استمرار بی‌عملی کنونی در حوزه حجاب، چالشی اساسی برای قانونی بودن نهادهای اجرایی است: با بی‌توجهی مسئولان به اجرای قواعد اسلامی، صاحبان اصلی انقلاب اسلامی ایران، یعنی مردم، دچار یأس و سرخوردگی می‌شوند. این دل‌زدگی دو واکنش در پی خواهد داشت؛ یا مردم نسبت به امور حکومت‌داری و شئون مختلف از جلوه‌های حاکمیت اسلامی بی‌تفاوت خواهند شد و نسبت به شرکت در مراسم‌هایی نظیر انتخابات و راهپیمایی‌های ملی بی‌رغبت خواهند شد، یا کم‌کاری مسئولان را با گروه‌های خودجوش خارج از روال قانون جبران خواهند کرد. این مورد دوم، نمونه‌هایی هم در همین یک ماه گذشته داشته است. گروه‌هایی در شرف تشکیل است که اعضای آن با دغدغه‌های خاص و با هسته‌های خودجوش دارای کارویژه‌ای خارج از روال‌های اداری و قضایی برای مقابله با وضعیت بی‌حجابی است. مشارکت پایین در نمودهای زمامداری نظیر انتخابات از یک‌سو و حرکت‌های خودسرانه در پاسخ به بی‌عملی مسئولان از سوی دیگر، هر دو آفتی است که اولین نتیجه آن سست کردن پایه‌های قانونی بودن حکمرانی در ایران است.

***

با درنظر داشتن همه این موارد است که باید برای وضعیت حجاب فکری عاجل کرد. فکر عاجل هم به‌معنای مقابله فیزیکی و حذف بی‌حجابان از جامعه نیست.

نهادهای متولی و ساختار اجرایی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌تواند، باید و لازم است که با اصلاحاتی کار قانونی خود را قوی‌تر از پیش از سر بگیرند. این اصلاحات می‌تواند از کار فرهنگی آغاز شود و تا محرومیت‌های پیش‌بینی شده در قوانین جدید گسترش یابد. تفاوت بی‌حجابی در ایران با دیگر کشورهای اسلامی بی‌حجاب به آن است که تقید به حجاب در سازمان‌های حکومتی و دولتی و نهادها و شرکت‌های خدماتی و بانک‌ها می‌تواند مانع از جولان اقلیت بی‌حجاب در کل کشور و تلاش برای عادی‌سازی و همه‌گیر کردن آن باشد.

خجالت در اجرای قانون، به اسم مصلحت یا با هر نام دیگری، مقدمه ذبح مصلحت و عدالت، هر دو با هم است. مراجع عظام که زمانی برای تنباکوی انگلیسی فتوا می‌دادند، عجیب است که نسبت به فتنه بسیار پیچیده‌تر انگلیسی – سعودی کنونی فتوا و رها کردن حاشیه امن که هیچ، موضع‌گیری ساده هم نکرده‌اند! ورود جدی حوزه‌های علمیه و سایر نخبگانِ صاحب‌کلام، لازمه همبستگی ملی در اعتلای فرهنگ‌های ارزشمند است.

در غیر این‌صورت و در صورت استمرار این وضعیت و با هر بهانه جدیدی، حتی چیزی مثل گرم‌تر شدن هوا، می‌توان انتظار داشت که ویروسِ ارزش‌خوار در جامعه ایرانی با موتور محرکه و پیشران بی‌حجابی، جولان دهد؛ هرچند پس از مدتی و به همان دلایل فرهنگی که در اولین بند این یادداشت به آن اشاره شد، دیگر خود بی‌حجابی مسئله جامعه ایرانی نباشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 7
  • بنده خدا IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    2 4
    فقط بیحجابی تنها نیست اگه روسری برداشته شد بعد بعضی از اینها دنبال ؟؟؟؟ هستند.اگه خودتون نمیکنید یک مشت از طالبان را بفرستین تا با اینها برخورد کنند.
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    3 3
    اینا بعد از حجاب دوباره دنبال فساد بیشترین تا مثل جوامع غربی خانواده رو نابود کنن. و البته دیگه اسمی از اسلام هم نخواهد بود
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    0 0
    چی بگم
  • حمید IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    3 6
    محمدصادق چی چی؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      1 0
      فغفوری اسم فامیل مربوط به منطقه فغفور در مرزهای شمال شرقی ایران نشنیدی لابد
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    3 3
    البته جناب این مسئله مال قبله الان اینقدر حرامخوری زیاد شده که بی غیرتی افتخار این جماعته و البته این موضوع فقط اختصاص به ایران نداره.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    3 4
    لازمه این امر کنترل و قانونمند کردن فضای مجازی است چه بسا اوضاع فرهنگی امروز معلول همین فضاست. ما نمیتوانیم توقع داشته باشیم جوان ما در اینستاگرام بزرگ بشود ولی تربیت اسلامی داشته باشد
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      2 2
      به عنوان یه دهه هشتائی میگم تربیت اسلامیتون برا خودتون
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      1 1
      ۱۳:۲۰ تو خودت مختاری راه زندگیتو انتخاب کنی و در خونه وخودت خودت هرجور میخوای زندگی کنی ولی برای جامعه و قوانین اجتماعی به تنهایی نمیتونی تعیین تکلیف کنی و هر قانون اجتماعی که مورد تایید اکثریت بوده و هست رو باید رعایت کنی وگرنه با عواقبش روبرو میشی.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    2 1
    لازمه این امر کنترل و قانونمند کردن فضای مجازی است چه بسا اوضاع فرهنگی امروز معلول همین فضاست. ما نمیتوانیم توقع داشته باشیم جوان ما در اینستاگرام بزرگ بشود ولی تربیت اسلامی داشته باشد
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    3 2
    موافقم. ادامه روند کنونی به یک انارشی و هرج و مرج اجتماعی بد منجر میشه. باید تا فرصت باقی مانه تا پایان سال قوانی و زیر ساخت های اجتماعی جدید برای اجرای قوانین اجتماعی تبیین کرد. البته با مشورت و اجماع همگانی. یعین همه اونهایی که این کشور و تاریخ و فرهنگش رو دوست دارند
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    0 0
    خوبه پاییزه و هوا سرد ، چند ماه دیگه با چه سر و وضعیتی میان بیرون !!!؟؟ مسئولین باید زودتر راه حلی بیاندیشند
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    3 1
    مقاله عالی و مستدل. کاش مسئولان به فقرات این متن توجه کنند وگرنه به زودی شاهد رویگردانی جامعه متدینین از حکومت خواهیم شد.
  • ناشناس IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    6 0
    از حجاب جلوتر محکماتی داریم به نام قیام بالقسط...اگر قائم بالقسط باشیم دیگران به باور به خدا و در ادامه باور به حجاب ، میتوانند برسند....اگر از اقامه قسط که شامل رسیدگی اقتصادی به افراد جامعه میباشد غافل شویم و آنها را در رقابت های اقتصادی نفسگیر رها کنیم نباید انتظار باور به خدا و در ادامه اقدام به رعایت حجاب داشته باشیم.... اختلاف در توان ذهنی و تدبیر وسیله امتحان الهی است برای آنهایی که به توان اقتصادی میرسند تا توان علمی و ذهنی خویش را نعمت الهی بدانند و به کمک اقتصادی به دارندگان توان تدبیر کمتر بشتابند...و این صدقه دادن و تعارف نیست ، حق و الزام است...
  • ناشناس IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    1 0
    از حجاب جلوتر محکماتی داریم به نام قیام بالقسط...اگر قائم بالقسط باشیم دیگران به باور به خدا و در ادامه باور به حجاب ، میتوانند برسند....اگر از اقامه قسط که شامل رسیدگی اقتصادی به افراد جامعه میباشد غافل شویم و آنها را در رقابت های اقتصادی نفسگیر رها کنیم نباید انتظار باور به خدا و در ادامه اقدام به رعایت حجاب داشته باشیم.... اختلاف در توان ذهنی و تدبیر وسیله امتحان الهی است برای آنهایی که به توان اقتصادی میرسند تا توان علمی و ذهنی خویش را نعمت الهی بدانند و به کمک اقتصادی به دارندگان توان تدبیر کمتر بشتابند...و این صدقه دادن و تعارف نیست ، حق و الزام است...
  • FR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    1 0
    کاملا درست است هر کسی که معنای فرهنگ ایرانی اسلامی را درک کرده و معتقد به انقلاب و قانون اساسی ست الزامی بودن حجاب در ایران را در مکان های عمومی پاس میدارد
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    0 0
    بی حجابی مشروعیت نداره مشرق جان
  • ناشناس IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    0 0
    الزام توانمندان و متمولین مومن (توانمندان و متولین غیر مومن که جای خود دارند) به ادای زکات و قیام بالقسط از جانب آنان موجب دوری از فساد خود آنان و خانواده اشان از فساد است (از جمله تمایل به شل حجابی) و این الزام قانونی است نه خیرات و مبرات فصلی و آیینی...
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    0 0
    نویسنده محترم همانطور که فرمودید اقوام ایرانی فارغ از وجود یا عدم وجود دولت اسلامی ، به حجاب پایبند هستند خوب مسئله حل شد
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    0 0
    انشا االله خداوند نسل این بی حجابی هارا از کشور کم کند اگر قابل هدایت هستند هدایت شوند ولی اگر هدایت پذیرنیست گورهااز وجودشان پرشود
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    0 0
    لعنت خداوند بربی حجال ها وانگل های جامعه وویران کننده گان خانواده ها انشا الله که خداوند نسل این بی حجابی ها معاندین دشمنان دین وشیاطین اشباه رجال اشباه نساءرا از کشور کم کند اگر قابل هدایت هستند هدایت شوند ولی اگر هدایت پذیرنیست گورهااز وجودشان پرشود اَللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِيعاً اَللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِيعاً اَللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِيعاً اَللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِيعاً
  • ناشناس IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    0 1
    رسیدن به تمول و ثروت دنیا موجب تمایل به فساد میشود و برای جلوگیری از آن باید پرداخت زکات لزوما و بیشتر صورت گیرد... بی جهت نیست که در سوره احزاب و پس از اعلام پیروزی بزرگ و راحت مومنین در مقابل مخالفین و بدست آوردن غنائم بسیار اولین هشدار به خود پیامبر مصطفی و خانواده ایشان است که اگر طالب دنیا هستید بیایید بزیبایی از هم جدا شویم....و سپس هشدار هایی از حجاب و عفاف برای بانوان پیامبرذکر میشود...
  • ناشناس IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    0 0
    رسیدن به تمول و ثروت دنیا موجب تمایل به فساد میشود و برای جلوگیری از آن باید پرداخت زکات لزوما و بیشتر صورت گیرد... بی جهت نیست که در سوره احزاب و پس از اعلام پیروزی بزرگ و راحت مومنین در مقابل مخالفین و بدست آوردن غنائم بسیار اولین هشدار به خود پیامبر مصطفی و خانواده ایشان است که اگر طالب دنیا هستید بیایید بزیبایی از هم جدا شویم....و سپس هشدار هایی از حجاب و عفاف برای بانوان پیامبرذکر میشود...
  • شاپرک IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    1 0
    به کسی که برای اعتقادات شخصیش میجنگه تروریست میگن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس