سربازی

معافیت های مختلف سربازی از تحصیلی گرفته تا پزشکی و کفالت و... همچنین آخرین وضعیت خرید خدمت سربازی از جمله مواردی است که رئیس سازمان وظیفه عمومی انتظامی کشور آنها را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، مشمول شده‌اند؛ مشمول سربازی آن هم بعد از رسیدن به سن ۱۸ سالگی تمام؛ باید وضعیت خدمتی خود را تعیین تکلیف کنند یا ادامه تحصیل داده و از معافیت تحصیلی برخوردار شوند یا به پلیس +۱۰ رفته و درخواست اعزام خود را ثبت کرده و در نهایت بعد از اعلام مرکز آموزشی به خدمت اعزام شوند؛ اما در این بین با افرادی مواجه هستیم که به دلایل مختلف و شرایط پیش آمده، امکان اعزام به سربازی و شرکت در دوره خدمت برایشان مقدر نبوده و می توانند از معافیت های قانونی پیش بینی شده استفاده کنند.

آگاهی از آخرین وضعیت و روند بهره گیری از معافیت های مختلف از تحصیلی گرفته تا پزشکی و کفالت و... همچنین قوانین پیش رو ما را بر آن داشت تا با «سردار تقی مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی انتظامی کشور» به گفت‌وگو بنشینیم.

* ورود به ۱۸ سالگی تمام = مشمول قانون خدمت وظیفه عمومی شدن!

**سردار بفرمایید پسران از چه سنی مشمول قانون خدمت سربازی می‌شوند؟

هر فرد ذکور ایرانی از اولین ماهی که وارد سن ۱۸ سالگی تمام می‌شود مشمول قانون خدمت وظیفه عمومی محسوب شده و باید برابر قانون وضعیت خدمت خود را تعیین تکلیف کند.

* معافیت چیست؟

** بحث معافیت از سربازی چیست و شامل چه افرادی می شود؟

برای افرادی که به صورت موقت و یا دائم امکان انجام خدمت مقدس سربازی را ندارند مواردی از قانون خدمت وظیفه عمومی در حمایت از این دسته از افراد در نظر گرفته شده است.

در قانون خدمت وظیفه عمومی برای مشمولان مبتلا به بیماری و مواردی دیگر همچون ادامه تحصیل، سرپرستی و کفالت اعضاءخانواده، بهره‌مندی از امتیاز ایثارگری والدین و... شرایط معافیت موقت و یا دائم درنظر گرفته شده است.

* ورود به سن مشمولیت از 18 سال تمام/ یک سال مهلت برای تعیین تکلیف سربازی

** معافیت تحصیلی دانش آموزی تا چه محدوده سنی است و چه زمانی افراد باید برای تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کنند تا در شمول غیبت قرار نگیرند؟

در معافیت تحصیلی دانش آموزی؛ دانش آموزان پس از ورود به سن مشمولیت (18 سال تمام) در صورت فراغت ، انصراف، اخراج و یا ترک تحصیل، از تاریخ آخرین وضعیت تحصیلی، حداکثر یکسال مهلت دارند تا با همراه داشتن برگ اعلام وضعیت تحصیلی ،برای تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود به یکی از دفاتر پلیس+10 محل سکونت مراجعه کنند.

مشمولان و خانواده های آنان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان به نشانی www.vazifeh.police.ir و کانال سازمان در پیام رسان های داخلی سروش ،روبیکا و ایتا به نشانی khabaresarbazi@ از آخرین اخبار و قوانین و مقررات خدمت وظیفه عمومی مطلع شوند.

 خرید سربازی نداریم!/ از معافیت‌های سربازی چه خبر؟

* انواع و اقسام کفالت‌ها کدامند؟

**کفالت در چند دسته تقسیم بندی می شود؟

معافیت های پیش بینی شده شامل : معافیت پزشکی ،کفالت، تحصیلی ، ایثارگری ، موارد خاص و مددجویان است.

** سردار یک موضوع مهم تر؛ افراد چگونه می توانند تشخیص دهند که در زمره کدام معافیت قرار می گیرند؟

برای هریک از معافیت های فوق شرایط و ضوابطی در قانون لحاظ شده است که مشمولان می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی سازمان به نشانیwww.vazifeh.police.ir از ضوابط و مقررات انواع معافیت ها مطلع شوند.

*معافیت تحصیلی صدرنشین معافیت از خدمت سربازی است

** در بین انواع معافیت ها، کدام معافیت متقاضی و در خواست بیشتری را به خود اختصاص داده است؟

عموما معافیت تحصیلی در بین مشمولان، بیشترین متقاضی را داشته و دارد.

* غیبت مانع رسیدگی به کسر خدمت سربازی است؟

** یک سوال؛ برخی از مشمولان این سوال را مطرح می کنند که مشمول غایب هستند آیا می توانند از معافیت‌ها برخوردار شوند؟

در معافیت های قانون خدمت سربازی به جزء معافیت های پزشکی و ایثارگری، غیبت مانع رسیدگی به درخواست مشمولان است ؛ البته در مورد کسرخدمت ایثارگری، غیبت مانع رسیدگی به درخواست مشمولان می شود.

* ثبت درخواست معافیت با مراجعه به سخا

** سردار، مشمولانی که در زمره معافیت قرار می گیرند چگونه برای ثبت نام باید اقدام کنند؟

مشمولان عزیز برای ثبت درخواست معافیت تحصیلی می توانند به صورت الکترونیکی از طریق اینترنت و با ورود به سامانه سخا به نشانی sakha.police.ir اقدام کنند.

** برای سایر معافیت ها چه باید کرد؛ آیا برای آنها هم باید از طریق سخا اقدام کرد؟

خیر؛ برای سایر معافیت ها باید مشمولان متقاضی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی همان پلیس+۱۰ اقدام کنند.

* شرط اصلی برای درخواست معافیت ، مشمول بودن است!

** برای تنظیم درخواست معافیت افراد چه زمانی باید اقدام‌کنند؛ قبل از رفتن به سربازی یا حین خدمت؟

افراد فقط در صورتی می توانند برای معافیت از خدمت سربازی اقدام کنند که به سن قانونی ۱۸ سال تمام رسیده باشند و مشمول شناخته شوند.

* معافیت تحصیلی شامل مشمولان فاقد غیبت است

** به موضوع معافیت تحصیلی باز گردیم؛ شرایط کلی بهره‌مندی از معافیت چیست؟

شرایط کلی صدور معافیت تحصیلی این است که مشمول به سن مشمولیت رسیده و فاقد غیبت باشد.

* غیبت سربازی مانع دستیابی به درخواست مشمولان!

** آیا برای بهره مند شدن از معافیت، زمان خاصی برای مراجعه و اعلام درخواست وجود دارد ؟

در معافیت های قانون خدمت سربازی به جزء معافیت های پزشکی و ایثارگری ، غیبت مانع رسیدگی به درخواست مشمولان است.

فعلا در مورد کسرخدمت ایثارگری والدین، غیبت مانع رسیدگی به درخواست مشمولان است.

* تشخیص معافیت با قانون و آیین نامه‌هاست

** تشخیص معافیت با چه فرد یا مجموعه ای است؟ آیا بعد از اعلام رای و نظر در خصوص معافیت می توان به رای صادره اعتراض کرد؟

تصمیم گیری درخصوص معافیت های سربازی براساس قانون خدمت سربازی و آیین نامه های مربوطه صورت می گیرد و در شوراهای پزشکی و کفالت موضوع را بررسی کرده و در صورت تطابق با قانون و آیین نامه های آن رای صادر می‌شود.

به وضع مشمولانی که ادعای تکفل می کنند در مراکز شهرستان ها توسط هیاتی مرکب از نماینده فرماندار، رئیس وظیفه عمومی شهرستان یا نماینده وی، نماینده سپاه پاسداران محل، نماینده دادستان شهرستان و درصورت نبودن دادسرا و وجود دادگاه صلح ،نماینده دادگاه، یک نفر از نمایندگان شورای اسلامی شهرستان یا شورای اسلامی بخش یا شهر به معرفی شورای مربوطه موضوع را بررسی و اعلام نظر می کنند.

* امکان دسیسه و تقلب کاهش داشته است!

** آیا در موضوع فرایند و صدور کارت پایان خدمت یا موارد معافیت با مواردی از تقلب مواجه شده اید؟

خوشبختانه با توسعه و بهره مندی از خدمات الکترونیکی در امور وظیفه عمومی و هوشمند سازی کارت های معافیت و پایان خدمت امکان دسیسه و تقلب در فرآیند و صدورکارت های پایان خدمت و معافیت به صورت چشم‌گیری کاهش داشته است.

* تفاوت کارت پایان خدمت و معافیت/ درج معافیت از رزم در کارت پایان خدمت

** کارت معافیت با کارت پایان خدمت چه تفاوتی با هم دارند؛ آیا در برخورداری از تسهیلات اجتماعی بین دارندگان این دو دسته کارت تفاوتی وجود دارد؟

دارندگان کارت معافیت هیچ گونه محدودیتی در خصوص بهره مندی از تسهیلات اجتماعی ندارند ، فقط در معافیت پزشکی در مورد برخی از بیماری‌ها به جهت دریافت گواهینامه و یا استخدام با حساسیت بیشتر برخورد می‌شود.

مقرر شده است که در صورتی که سرباز معاف از رزم باشد در کارت پایان خدمت قید شود.

* باز هم با کف پای صاف می توان معاف شد؟

** قبلا مواردی شایع بود که مثلاً می‌گفتند فلانی کف پایش صاف است و معاف از سربازی می‌شود ؛ آیا این مورد در حال حاضر هم اجرا می‌شود؛ یعنی با کف پای صاف می‌توان معاف شد؟

طبق بند ۱۰ بخش بیماری‌های استخوان آیین نامه پزشکی خدمت وظیفه عمومی، صافی کامل کف یک یا هر دو پا در انواع سخت به همراه دفورمیتی مچ پا برای مدرک تحصیلی کاردانی و پایین تر معافیت دائم با تشخیص شورای پزشکی دارد ولی دارندگان مدارک کارشناسی و بالاتر از معاف از خدمات رزمی برخوردار می شوند.

صافی کامل کف یک یا هردو پا در انواع بدون عارضه و دفورمیتی معاف از خدمات رزمی است.

* مشمولان معاف از رزم قادر به انجام خدمت دوره ضرورت در امور غیررزمی هستند

** معاف از رزم چیست و شامل چه افرادی می شود؟

کسانی که دچار بیماری یا نقص عضو یا اختلال روانی جزئی هستند و اگر چه به دلیل عدم برخورداری از سلامتی کامل ، توان انجام امور رزمی را ندارند ولی به تناسب نوع بیماری یا نقص عضو و با لحاظ میزان تحصیلات‌شان قادر به انجام خدمت دوره ضرورت در امور غیررزمی هستند به عنوان مشمولان معاف از رزم شناخته می شود.

* سقف سنوات مجاز تحصیلی برای معافیت دانشجویی

** دانشجویان برای بهره برداری از معافیت دانشجویی، مدت زمان تحصیل‌شان در مقاطع مختلف چگونه باید باشد؟

سقف سنوات مجاز تحصیلی برای کلیه دانشجویان داخل و خارج کشور در مقطع
کاردانی دو سال و نیم ، مقطع کارشناسی پیوسته پنج سال، مقطع کارشناسی ناپیوسته سه سال ، مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سه سال ، مقطع کارشناسی ارشد پیوسته شش سال،

مقطع دکتری پیوسته هشت سال و همچنین مقطع دکتری تخصصی شش سال خواهد بود.

* ضوابط معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور

** دانشجویان خارج از کشور برای برای بهره‌مندی از معافیت تحصیلی چگونه باید اقدام کنند؟ آیا باید وثیقه بگذارند؟

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر که رشته تحصیلی آنان در دانشگاه های مورد تایید وزارت های علوم یا بهداشت مورد پذیرش قرار می گیرند ، با تأییدیه وزارت مربوطه به سازمان وظیفه عمومی مراجعه و با سپردن وثیقه از معافیت تحصیلی برخوردار می‌شوند.

این عزیزان برابر مقررات دانشجویان داخل کشور از سنوات تحصیلی برخوردار می‌شوند.

 خرید سربازی نداریم!/ از معافیت‌های سربازی چه خبر؟

* معافیت دانشجویی اینترنتی صادر می‌شود

** معافیت تحصیلی دانشجویان چگونه است و چگونه می‌توان از این معافیت استفاده کرد؟

معافیت تحصیلی دانشجویان داخل کشور به صورت اینترنتی صادرمی شود و متقاضیان با ثبت نام در سایت sakha.epolice.ir و دریافت نام کاربری و کلمه عبور سایت سازمان وظیفه عمومی فراجا به نشانی www.vazifeh.police.ir و انتخاب درگاه خدمات الکترونیکی، وارد پرتال جامع سازمانی شده و مراحل ثبت درخواست را طی می‌کنند.

* درخواست استعلام کارت پایان خدمت یا معافیت با مراجعه به پلیس+۱۰

** متقاضیان استعلام کارت های معافیت یا پایان خدمت چگونه باید اقدام کنند؟

با توجه به هوشمندسازی کارت های معافیت و پایان خدمت سربازی ،کلیه درخواست های استعلام کارت های معافیت و پایان خدمت سربازی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) انجام می شود.

متقاضیان استعلام کارت های معافیت و پایان خدمت سربازی برای ارگان های دولتی، شرکت های خصوصی و... باید از طریق دفاتر پلیس+10 اقدام کنند و پاسخ استعلامات پس از بررسی به نشانی متقاضی ارسال می شود.

لازم به ذکر است که مشمولان و خانواده های آنان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان به نشانی www.vazifeh.police.ir و کانال سازمان در پیام رسان های داخلی به نشانی khabaresarbazi@ از آخرین اخبار مربوطه مطلع شوند.

* خرید خدمت سربازی نداریم/ مشمولان سربازی خود را تعیین تکلیف کنند

**سوال پرتکرار مشمولان غایب، خرید خدمت سربازی است گرچه بارها مسئولان سازمان نظام وظیفه و ستاد کل در این زمینه اعلام نظر کرده اند؛ اما شما به عنوان مسوول ارشد سازمان وظیفه عمومی کشور بفرمایید که آیا خرید خدمت سربازی برای مشمولان غایب دردر دستور کار قرار دارد یا خیر؟

همانطور که بارها اعلام شده است چند سالی است که خرید خدمت سربازی دیگر در دستور کار نیست و همه افرادی که به سن مشمولیت رسیده اند باید وضعیت خدمت سربازی خود را تعیین تکلیف کنند؛ همچنین کسانی که جزو مشمولان غایب هستند به امید خرید خدمت سربازی نباشند چرا که برنامه‌ای در این خصوص در دستور کار نیست.

مشمولان عزیز دقت داشته باشند که غیبت از سربازی، محرومیت‌های اجتماعی از جمله عدم استخدام در سازمان ها و دستگاه های خصوصی و دولتی، نداشتن اجازه ادامه تحصیل و خروج از کشور و همچنین برخوردار نشدن از یکسری تسهیلات قانونی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 0
    ماکه رفتیم امابایددراینده فکری به حال تغییرسربازی باشید....اگرزمان آن به یک سال یادوسری شش ماهه به اضافه دوماه آموزشی یعنی14ماه بسیار عالی میشه نه دوسال آن هم به شیوه فعلی
  • عبدالغفور آزادی IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    0 0
    خوب عالی پره بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس