کد خبر 1442750
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۰
تخم مرغ

برای افرادی که بیماری‌های قلبی ندارند و یا از چربی خون و یا دیابت رنج نمی‌برند، مصرف ۳ تا ۴ تخم مرغ در هفته توصیه می‌شود.

به گزارش مشرق، کارشناسان پایگاه آلمانی «Focus.de» در گزارشی به ویژگی‌های مثبت و منفی تخم مرغ و نیز پیامدهای مصرف روزانه آن از نگاه دانشمندان پرداخت.

این پایگاه آلمانی در گزارش خود که با عنوان «حقیقت در خصوص تخم مرغ: چه تعداد (تخم مرغ) سالم است و چه زمانی آن‌ها به بدن آسیب می‌رسانند» منتشر کرد، نوشت: مدت‌ها تصور بر آن بود افرادی که تخم مرغ‌های زیادی می‌خورند، در معرض خطر حملات قلبی و کلسترول قرار دارند؛ اما پژوهش‌های کنونی نشان می‌دهد تخم مرغ به عکس می‌تواند مانع چنین مشکلاتی شود.

در ادامه گزارش این پایگاه آلمانی آمده است: تخم مرغ هنوز تصویر نسبتا بدی را با خود به همراه دارد. علت این امر هم آن است که شماری از پژوهش‌ها، تخم مرغ را به دلیل دارا بودن کلسترول زیاد، در رده غذاهای عامل نگرانی دسته بندی کرده اند. می‌دانیم که کلسترول به مانند چربی خون، منجر به رسوب در رگ‌های خونی شده و می‌تواند سبب حمله قلبی و سکته مغزی شود.

پژوهش‌های متناقض

اما با این حال پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که تخم مرغ می‌تواند به واقع خطر سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش دهد. بر اساس این تحقیقات، پژوهشگران دریافتند افرادی که در هفته تا ۵ عدد تخم مرغ مصرف کردند، حدود ۱۰ درصد خطر پایین تری در زمینه ابتلا به این بیماری‌ها به نسبت افرادی داشتند که تنها در موارد استثنایی، تخم مرغ در منوی غذایی آن‌ها قرار گرفته بود.

اما در کنار این تحقیق، پژوهش دیگری وجود دارد که به عکس، مهر تأییدی بر شهرت بد تخم مرغ است. به نوشته این پایگاه آلمانی، یکی از دلایل پژوهش‌های متناقض این است که بیشتر آنها، پرسشی در خصوص رژیم کامل غذایی افراد مورد بررسی و نیز ورزش آن‌ها نداشتند. همانطوری که می‌دانیم، سطح کلسترول را با میوه و سبزیجات و مصرف فیبر فراوان و نیز فعالیت‌های ورزشی می‌توان کاهش داد.

کلسترول خون

علاوه براین، این مسأله نیز مطرح است که آیا بدن فرد به سرعت چربی خون را تجزیه می‌کند یا به عکس، آماده رسوبات خطرناک است؟ برخی افراد سه عدد تخم مرغ سرخ کرده روزانه می‌خورند و سطح کلسترول شان نیز در حد نرمال باقی می‌ماند. حتی در این زمینه یک مثال عجیب‌تر نیز وجود دارد: یک مرد ۸۸ ساله حتی روزانه به شکل منظم ۲۵ عدد تخم مرغ می‌خورد، احساس سلامتی می‌کرد و چربی خونش زیاد نبود حتی اثری از تصلب شرایین نداشت. این شاید به آن دلیل بود که به برخی دلایل، جذب کلسترول در روده وی به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود.

البته باید دانست که قطعا این فرد یک استثنا بوده و این طور نیست که دیگران هم از او در این کار تقلید کنند؛ چرا که افراد دیگری هستند که تنها روزانه یک عدد تخم مرغ صبحانه می‌خورند؛ اما با چربی خون دست و پنجه نرم می‌کنند.

اما در نهایت باید دانست که غذاهایی مانند تخم مرغ، تنها ۲۵ درصد مسئول چربی خون هستند و بیشتر کلسترول توسط خود کبد تولید می‌شود؛ بنابراین این چربی‌های خون در بدن تولید شده‌اند و نه از خارج بدن.

چه میزان تخم مرغ مصرف کنیم؟

این پایگاه آلمانی در ادامه نوشت مصرف سه تا ۴ تخم مرغ در هفته برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمی‌کند. به نوشته این پایگاه، متخصصان تغذیه موافقت کرده‌اند که نه تنها نباید بر بدی تخم مرغ اصرار کرد؛ بلکه باید آن را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم توصیه کرد؛ تا جایی که انجمن تغذیه آلمان نیز قوانین خود در زمینه مصرف تخم مرغ را تسهیل کرده است؛ بنابراین برای افرادی که بیماری‌های قلبی ندارند و یا از چربی خون و یا دیابت رنج نمی‌برند، مصرف ۳ تا ۴ تخم مرغ در هفته توصیه می‌شود.

حتی یک پژوهش که از سوی محققان سوئدی انجام شده، نشان می‌دهد مصرف تا ۶ تخم مرغ در هفته خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش نخواهد داد؛ اما باید دانست افرادی که بیش از این مقدار در هفته تخم مرغ مصرف می‌کنند؛ ممکن است با پیامدهای منفی آن روبرو شوند.

منبع:برنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمد IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    8 0
    چرا از مسئولان قبل که حالا که در زمانی که سر کار بودند فکر می کردند خدا هستند واینقدر به این کشور ومردم جفا کردند باعث این اغتشاشات شدند وحالا همه را گردن رئیسی انداخته اند اینها را محاکمه کنید حسن ردحانی و کابینه اش علی مطهری لاریجانی ها عارف پزشکیان صادقی وخانواده هاشمی رفسنجانی وووووبه انها بگوید خوب اب به اسیاب دشمن می ریزید به جای حل مسئله
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    6 1
    دقیق نیست. وزن بدن، سن شخص‌ و نوع تخم مرغ رسمی محلی یا مرغداری صنعتی هم باید لحاظ بشه. یک نفر با ۴۵ کیلو وزن با یک فرد با ۸۵ کیلو وزن تفاوت زیادی داره. تخم مرغ صنعتی که به مرغ ها دورریز ذرت تراریخته و داروهای زیاد میدهند زمین تا آسمون با تخم مرغ رسمی تفاوت داره.
  • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    21 2
    تخم مرغ شده کیلویی 45 ما ایرانی های فلک زده باید از این به بعد نون خالی بخوریم.. خدا لعنتت کنه حسن بنفش
    • US ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      1 5
      داداش ربطی به حسن نداره. از پایه و اساس باید همه چیز درست شه
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    5 7
    یه چیزی بگو که بگنجه . آخه تخم مرغ شانه ۱۰۰ هزار تومان مگه میشه زیاد خورد فعلا زدیم تو کار سیب زمینی و ماکارونی
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    0 4
    به لطف دولت های روحانی و رئیسی چاره ای جز تخم مرغ برامون باقی نمانده
  • لاله IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    0 0
    مشرق جان از این گزارش ها نده ما خودمان نمی خوریم خیالت راحت رایت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس