رایزنی مقامات ارشد نظامی آمریکا و جمهوری آذربایجان

رئیس ستادکل ارتش جمهوری آذربایجان امروز با معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش مشرق به نقل از آذرتاج، ژنرال «کریم ولی اف» (Karim Valiyev) رئیس ستادکل ارتش جمهوری آذربایجان امروز سه شنبه با دریاسالار «کریستوفر گریدی» (Christopher Grady) معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، طرفین در خصوص چشم انداز همکاری نظامی میان جمهوری آذربایجان و آمریکا و همچنین مسائل امنیتی منطقه ای گفتگو کردند.

تا کنون جزییات بیشتری از دیدار امروز طرفین رسانه ای نشده است.

در همین ارتباط، وزیرخارجه آمریکا چندی پیش با رئیس جمهوری آذربایجان به صورت تلفنی گفتگو کرد.

خبر گفتگوی «آنتونی بلینکن»، وزیرخارجه آمریکا با «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان را «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد.

پرایس با انتشار بیانیه‌ ای در این ارتباط گفت: آنتونی جی بلینکن وزیر امور خارجه امروز با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان گفتگو کرد. بلینکن از گام‌ های مثبت باکو و ایروان برای دستیابی به یک توافق صلح پایدار، از جمله گفتگوهای مستقیم اخیر بین وزرای خارجه و رهبران دو کشور، ابراز قدردانی کرد.

به گفته پرایس، در این گفتگوی تلفنی، بلینکن بر حمایت ایالات متحده از مسائل دوجانبه در روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان از جمله در موضوعات تعیین مرزهای مشخص، ارتباطات حمل و نقل، بازیابی و شناسایی افراد مفقود شده، بازگشت بازداشت شدگان و سایر مسائل تاکید کرد.

در میانه تشدید بحران میان جمهوری آذربایجان و ایروان، سفر ۲ ماه گذشته نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ایروان خبر از برنامه و اهداف راهبردی واشنگتن در منطقه قفقاز جنوبی می‌ دهد. نخستین هدف آمریکایی‌ ها از حضور فعال در مناقشات منطقه قفقاز گسترش دامنه نفوذ ناتو در این منطقه است. پیمان آتلانتیک پس از حضور در گرجستان به دنبال ایجاد ردپایی در باکو و ایروان است. بی‌ شک عدم توجه روسیه به پیمان‌ های نظامی- امنیتی با ارمنستان و شکست این کشور در جنگ قره باغ، دلیل محکمی برای تمایل دولتمردان این کشور برای تمایل به غرب ایجاد خواهد کرد.

دومین هدف آمریکا از حضور در منطقه قفقاز، تکمیل کریدور انرژی از دریای خزر به سمت جنوب اروپا است. بی‌ شک منابع هیدرو کربن این منطقه می‌تواند بخشی از فشار روسیه بر قاره اروپا را کاهش دهد. اما سومین هدف واشنگتن از افزایش مداخله در تحولات این منطقه ایجاد پایگاه در مرزهای شمالی ایران و مرزهای جنوبی روسیه است تا از این طریق بتواند ضمن رصد اطلاعاتی تحرکات نظامی- امنیتی این دو کشور، در هنگام نیاز پایگاهی برای مداخله در امور داخلی تهران- مسکو نیز در اختیار داشته باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس