دستگیری

دستگیری ۹۰ درصد لیدرها و عوامل تعرض به پلیس و روحانیت، استقرار مأموران مسلح محسوس و نامحسوس در حرم شاه عبدالعظیم الحسنی از جمله اقدامات فرماندهی انتظامی شهرستان ری است.

به گزارش مشرق، فرماندهی انتظامی شهرستان ری با پیگیری زیاد مردم و مسوولان و سلسله مراتب فرماندهی انتظامی کشور در خرداد ماه ۱۴۰۰ از سرکلانتری نهم پلیس پیشگیری به فرماندهی انتظامی شهرستان ری ارتقا پیدا کرد.

شهرستان ری با وسعت ۲۴۰۰ کیلومتر در پنج بخش مرکزی، خاوران، قلعه نو، کهریزک، فشافویه و دربرگیری شش شهر، نه دهستان، ۴۸ دهیاری و ۹۵ آبادی، بیش از یک میلیون نفر جمعیت با ملیت ایرانی و حدود نیم میلیون جمعیت از اتباع را در خود جای داده است.

امنیت شهرستان ری از خرداد ۱۴۰۰ با ۱۱ کلانتری، ۴ پلیس تخصصی از جمله پلیس اطلاعات، فتا، مبارزه با مواد مخدر، پلیس آگاهی و معاونت‌هایی اجرایی از جمله عملیات، پلیس پیشگیری، پشتیبانی، اداری_ مالی و بازرسی تأمین می‌شود.

از طرفی با توجه به آنکه شهرستان ری قبله تهران شناخته شده و چهارمین شهر مذهبی با وجود آستان مبارک حضرت عبدالعظیم الحسنی و امامزادگان واجب التعظیم است ویژگی خاصی را به خود اختصاص داده و توجه تعداد زیادی از زوار و گردشگران را به خود اختصاص داده است.

آگاهی از آخرین روند وضعیت امنیتی در شهرستان ری و اقدامات پلیس در راستای تأمین آرامش و آسایش مردم به خصوص در اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر که با عملیات‌های ترکیبی و تحرکات سازماندهی شده در حال انجام است ما را بر آن داشت تا با «سرهنگ دوستعلی جلیلیان» فرمانده انتظامی شهرستان ری به گفتگو بنشینیم؛ فرماندهی که سابقه خدمت در استان‌های خوزستان، کرمانشاه، یزد و سیستان و بلوچستان در رده‌های مختلفی همچون رئیس کلانتری، رئیس آگاهی، فرمانده پاسگاه مرزی و فرمانده انتظامی را در کارنامه خود داشته و رتبه اول اشراف فرماندهی در تهران بزرگ را نیز به خود اختصاص داده است؛ بخوانید.

دستگیری ۹۰ درصدی لیدرها و عوامل تعرض به پلیس در ری/ استقرار مأموران مسلح در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی

تجمعات منجر به اغتشاش مقتدرانه مدیریت شد

* در حوزه ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر در سطح شهرستان ری با چه موضوعاتی مواجه بودید؟

در خصوص ناآرامی‌های اخیر در سطح شهرستان یکبار تجمعاتی منجر به اغتشاش صورت گرفت و در چند نقطه التهاباتی به وقوع پیوست؛ چهارشنبه شب ۳۰ شهریورماه بود که تجمعات، شهروندان را به زحمت انداخت، ولی با حضور مقتدرانه و باصلابت پلیس و همکاری بسیج و سپاه موضوع مدیریت شد.

دستگیری ۹۰ درصد لیدرها، شعار نویسان و عاملان تعرض به پلیس و روحانیت

* در خصوص دستگیری لیدرها و افرادی که در اغتشاشات نقش اساسی داشتند پلیس شهرری چه اقداماتی انجام داد؟

با اشراف اطلاعاتی و رصد و اقدامات فنی بیش از ۹۰ درصد مسببین تجمع و اغتشاش و التهابات که نقش لیدری داشته یا در مواردی همچون شعاردهی، شعارنویسی، تعرض به مأموران و خودروهای انتظامی، فراخوان، پخش تراکت و اعلامیه علیه مسئولان و همچنین یکی دو مورد در عمامه‌پرانی نقش داشتند شناسایی و دستگیر شدند.

دستگیری ۹۰ درصدی لیدرها و عوامل تعرض به پلیس در ری/ استقرار مأموران مسلح در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی

* جناب سرهنگ فرمودید بیش از ۹۰ درصد مسببین و عوامل اغتشاش شناسایی و دستگیر شدند، درصد باقیمانده شامل چه افرادی می‌شود؟

این تعداد درصد باقیمانده که دستگیر نشده‌اند در حوزه شهرستان یا استان نبودند، البته تحت رسیدگی و پیگیری و اقدام برای دستگیری هستند.

رصد ۱۲ نشانگاه مورد نظر معاندین/ گسترش نیرو و حراست از مردم در دستور کار

* پلیس شهرستان ری در خصوص تأمین امنیت و جلوگیری از تحرکات آشوبگران چه اقداماتی انجام داد؟

باید بگویم فرماندهی انتظامی شهرستان ری اقدامات پیشدستانه و پیشگیرانه را در دستورکار خود قرار داده و گروهان‌های عملیاتی در این خصوص آماده و در صحنه حاضر هستند.

روزانه ۱۲ نشانگاه مسبوق به سابقه که مورد نظر معاندین است در رصد مأموران بوده و با گسترش نیرو و حضور مقتدرانه و با انگیزه و با صلابت همکاران، حفظ و حراست از آرامش و امنیت مردم را در دستورکار داریم.

مصدومیت تعدادی از ماموران در ناآرامی‌های اخیر/ شهید نداشته ایم

* در طول دو ماهه اغتشاشات اخیر آیا مأموران پلیس شهرری دچار مصدومیت شده‌اند؟ آیا ماموری در سطح شهرستان به شهادت رسیده است؟

در راستای تأمین امنیت و آسایش شهروندان تعدادی از همکاران متأسفانه مصدوم و مجروح شده‌اند، اما برای خدمت به مردم حتی یک روز از مرخصی‌های استعلاجی خود استفاده نکرده و به صحنه مأموریت بازگشتند هر چند برای برخی از آن‌ها مرخصی‌های استعلاجی بلندمدت با توجه به مصدومیت‌شان لحاظ شده بود؛ در خصوص سوال بعدی شما باید بگویم مامور شهیدی نداشته ایم.

عدم همکاری مردم با فراخوان‌ها مهمترین دلیل امنیت و آرامش منطقه است

* در حال حاضر وضعیت امنیتی شهرستان ری با توجه به فراخوان‌هایی که اخیرا اعلام شده؛ چگونه است؟

در حال حاضر در امنیت و آرامش کامل هستیم و با اقدامات پلیس، سپاه و شورای تأمین و همچنین حمایت دستگاه قضایی و از همه مهمتر همراهی نکردن مردم با اغتشاشات و فراخوان‌های اخیر، امنیت و آرامش را شاهد هستیم.

موردی از آتش زدن موتور و ماشین پلیس نداریم

* آیا موردی از آتش زدن خودرو یا موتور پلیس در سطح شهرستان ری داشته‌اید؟

در شهرستان ری موردی از آتش سوزی خودرو یا موتورسیکلت پلیس نداشته‌ایم اگرچه دو ماه پیش در ابتدای اغتشاشات دو سه خودروی سازمانی به واسطه اقدامات اغتشاشگران دچار تخریب جزئی شد.

دستگیری ۹۰ درصدی لیدرها و عوامل تعرض به پلیس در ری/ استقرار مأموران مسلح در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی

امنیت حرم شاه عبدالعظیم الحسنی بر عهده پلیس است/ ماموران مسلح آشکار و نهان حضور دارند

* حرم شاه عبدالعظیم الحسنی در حوزه استحفاظی فرماندهی انتظامی شهرستان ری قرار دارد، با توجه به وقایع اخیر به خصوص قضیه اقدام تروریستی داعش در شاهچراغ، پلیس برای تأمین امنیت حرم و زوار چه اقداماتی را در دستور کار داشته و دارد؟

برابر مصوبه شورای امنیت کشور، امنیت حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی به فرمانده انتظامی کشور واگذار شد و فرمانده انتظامی شهرری حسب دستور سلسله مراتب فرماندهی انتظامی و سردار رحیمی، یک گروهان واکنش سریع را که متشکل از مأموران مجرب و آموزش دیده است در حرم حضرت عبدالعظیم مستقر کرده‌است و در حال حاضر در تمام درب‌های ورودی و خروجی مأموران چه به صورت آشکار و چه به صورت پنهان به صورت مسلح حضور دارند.

همچنین در راستای تأمین امنیت زوار، مأموران به صورت محسوس و نامحسوس در صحن‌ها، شبستان‌ها، حریم و اطراف حرم هم مستقر هستند.

* آیا در داخل آستان مقدس کلانتری یا پاسگاه پلیس تعبیه شده است؟

بنا بر جلساتی که با تولیت حرم و مسئولان حراست و حفاظت فیزیکی و مسئولان آستان برگزار کرده‌ایم درصدد هستیم که در داخل آستان مقدس یک کلانتری یا قرارگاه یا پاسگاه انتظامی ایجاد شود. اگر مکانی برای این امر اختصاص پیدا کند فرمانده انتظامی شهرستان ری تأمین نیرو و تجهیزات را برعهده می‌گیرد.

در صورت استقرار مجموعه انتظامی در داخل حرم می‌توان با استقرار پلیس‌های تخصصی از جمله آگاهی، اطلاعات، فتا و مبارزه با مواد مخدر در راستای پیشگیری از جرم و تأمین امنیت بیش از پیش اقدام کرد؛ اما به هر حال تا فراهم شدن ساختار، گروهان‌های ضربت برای تأمین امنیت حرم و زوار عزیز هم در داخل حرم و هم در محیط پیرامونی به صورت فعال و شبانه‌روزی حضور دارند، حتی قبل از اینکه مصوبه شورای امنیت به پلیس شهرستان ری ابلاغ شود ما به صورت داوطلبانه در حریم و اطراف حرم استقرار داشته و در پاسگاه و ایستگاه و شعبه منتهی به حرم مأموران پلیس با رصد اطلاعاتی حضور فعال داشتند.

دستگیری ۹۰ درصدی لیدرها و عوامل تعرض به پلیس در ری/ استقرار مأموران مسلح در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی

سرقت در شهرستان ری کمتر از یک درصد سرقت کل کشور را به خود اختصاص داده است

* جناب سرهنگ! بحث سرقت موضوع مورد مطالبه اکثر شهروندان است؛ آن هم مبارزه و برخورد با سارقان؛ اقدامات پلیس ری در راستای برخورد با سارقان چگونه بوده و آیا طرح گشت ویژه برخورد با سارقان مثل تهران در شهرستان ری هم اجرا می‌شود؟

خوشبختانه در حوزه سرقت وضعیت شهرستان ری به گونه‌ای است که کمتر از یک درصد سرقت کل کشور را به خود اختصاص داده است.

با تلاش همکارانم کشفیات و دستگیری سارقین نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته و می‌توان گفت در خصوص دستگیری سارقان ۱۵ درصد افزایش داشته‌ایم چرا که بعد از استقرار فرماندهی انتظامی در شهرستان ری و اجرای طرح‌های مختلف، عرصه بر سارقان تنگ شده و دستگیری مجرمین افزایش داشته است.

باید بگویم طرح ویژه مقابله با سرقت در قرارگاه ویژه سرقت در شهرستان ری با جدیت در حال انجام است و با اجرای ۱۶ مرحله طرح رعد توانسته‌ایم در حوزه کشف اقلام ممنوعه، سلاح سرد و گرم، کشف کالای قاچاق، کشف اموال سرقتی، مشروبات الکلی، موادمخدر و همچنین جرایم سایبری و جعل و کلاهبرداری توفیقات مطلوبی کسب کنیم.

نکته مهم دیگر این است که اگرچه طرح‌های رعد ۴۸ ساعته اجرا می‌شود، اما حاصل یک ماه کار اطلاعاتی و تلاش شبانه‌روزی همکاران است.

در خصوص گشت ویژه پلیس نیز باید گفت شهرستان ری طرح ضربتی برخوردبا سارقان را با جدیت در دستورکار دارد و فقط خودروی ویژه‌ای را که پلیس تهران برای این امر به خود اختصاص داده در اختیار ندارد وگرنه عملکرد و اقدامات همانگونه است.

بطور مثال در طرح ضربتی که هفته گذشته در راستای برخورد با مجرمین خشن و سرقت‌های به عنف در سطح شهرستان به مرحله اجرا درآمد ۷۰ نفر از تبهکاران دستگیر شدند؛ ۱۹ نفر از این‌ها فقط زورگیر، سارق به عنف و از مجرمین حرفه‌ای و سابقه‌دار بوده‌اند.

اجرای طرح پاکسازی پارک‌ها و تفرجگاه‌ها هر پنجشنبه و جمعه!

* در خصوص امنیت محله‌محور چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

بحث امنیت محله‌محور در نقاط و محلات بی‌دفاع شهری و جرم‌خیز در دستورکار بوده و با اجرا و پاکسازی مناطق آلوده توانسته‌ایم رضایت شهروندان را کسب کنیم.

طرح پاکسازی پارک‌ها، تفرجگاه‌ها از وجود اراذل، اوباش، مزاحمین نوامیس، سارقان و خرده‌فروشان مواد مخدر به طور مرتب هر پنجشنبه و جمعه اجرا می‌شود. همچین طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر اگرچه زیرساخت‌ها فراهم نیست، اما اجرا شده و این افراد تحویل مراکز بازپروری می‌شوند.

دستگیری ۹۰ درصدی لیدرها و عوامل تعرض به پلیس در ری/ استقرار مأموران مسلح در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی

جمع آوری اتباع غیر مجاز در دستور کار پلیس

* شهرستان ری یکی از محلاتی است که در آن اتباع نیز سکونت دارند؛ در خصوص دستگیری اتباع غیرمجاز و کنترل جرائم چه اقداماتی انجام دادید؟

متأسفانه اقبال عمومی در مورد به کارگیری اتباع غیرمجاز با توجه به نیروی کار ارزان بودن و همچنین سهل الوصول بودن به کارگیری آن‌ها باعث شده که کارفرمایان بدون هیچ سازوکار و گرفتن استعلاماتی نسبت به کارگیری اتباع غیرمجاز اقدام کنند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه ارتکاب جرایم را از سوی تعداد معدودی از اتباع شاهد هستیم جمع‌آوری این افراد به خصوص آن‌هایی که جرم را مرتکب می‌شوند در دستور پلیس است چرا که همانطور که می‌دانید شهرستان ری حدود نیم میلیون جمعیت اتباع دارد و برای تأمین امنیت جمعیت بیش از یک میلیون نفری خود باید بسیار قوی عمل کند.

افزایش ۲۰ درصدی موتور، ماشین و نیروی انسانی

*در خصوص بهره برداری از نیروی انسانی و تجهیزات، وضعیت پلیس شهرستان ری چگونه است؟

خوشبختانه از خرداد ۱۴۰۰ که فرماندهی انتظامی شهرستان ری آغاز به کار کرد تاکنون در حوزه نیروی انسانی چه کادر چه سرباز افزایش ۲۰ درصدی نیرو را شاهد بوده و همچنین در خصوص خودرو و موتورسیکلت نیز ۲۰ درصد افزایش تجهیزات داشته‌ایم.

همانطور که گفتم در حوزه امکانات و نیروی انسانی کمبود نداریم؛ فقط در خصوص ساختمان و زیرساخت‌ها با توجه به قدیمی بودن و فرسودگی ابنیه مشکل وجود دارد که این مسائل نیز با همت مسوولان محلی انشاالله مرتفع می‌شود.

*وضعیت اماکن و ساختمان‌های انتظامی در شهرستان ری چگونه است؛ آیا کلانتری‌های مورد هدف به مرحله اجرا و بهره برداری رسید؟

همین ساختمان موقت ستاد فرماندهی انتظامی شهرستان ری پس از ۱۱ سال که رها شده بود با اقدامات و تلاش جهادی ۴ ماهه به بهره برداری رسید و به عنوان ستاد فرماندهی _ به صورت موقت_ با تمام معاونت‌ها پاسخگوی امور مردم شهرری شده و آن‌ها را از رجوع افراد به تهران بی نیاز می‌کند.

پروژه کلانتری علایین ۸۰ درصد کارش انجام شده‌است؛ پروژه ۳/۵ هکتاری ستاد فرماندهی شهرستان ری در فاز یک و در حال انجام اقدامات اداری است؛ البته باید برای پلیس‌های تخصصی نیز زمینی در نزدیک ستاد فرماندهی در نظر گرفته شود تا مقر پلیس‌های تخصصی در مکانی تجمیع شود.

پیگیری ساخت دو کلانتری علایین و شمس آباد ادامه دارد

*در حال حاضر وضعیت کلانتری‌های علائین و شمس آباد به کجا رسید؟

به طور کلی ساخت و راه‌اندازی دو کلانتری علائین و شمس آباد را در دستور کار داریم آن هم با توجه به وسعت و گستردگی حوزه استحفاظی؛ اما مشکل موجود در حال حاضر زیر ساخت و ساختار کلانتری است؛ حتی ما اعلام کردیم که اگر در محدوده شمس آباد فضای اداری مناسبی باشد ظرف ۴۸ ساعت می‌توانیم با استقرار نیرو و تجهیزات کلانتری شمس آباد را دایر کنیم.

ابنیه و ساختمان‌های پلیس قدیمی و فرسوده است

مساله دیگر بحث کلانتری‌ها و پلیس‌های تخصصی سطح شهرستان با توجه به قدمت ابنیه است که اماکن و مراکز پلیس در ساختمان و فضاهای قدیمی، فرسوده و کوچک فعالیت دارند که پاسخگوی مراجعات روزمره شهروندان نیست اگرچه ما با مسئولان محلی برای بازسازی و یا جابجایی اماکن و ابنیه جلساتی برگزار کردیم، اما برای اینکه خدمت رسانی به مردم دچار وقفه نشود بازسازی و زیباسازی مجموعه‌های انتظامی را انجام داده ایم تا حداقل از لحاظ ظاهری و امکانات خدمت رسانی در خور شخصیت مراجعه کنندگان باشد.

تامین امنیت شهروندان با گروهان‌های ضربت، واکنش سریع و گروهان در احتیاط/ با افتخار خدمت می‌کنیم

* و سوال پایانی؛ وضعیت پلیس شهرستان ری در راستای تأمین امنیت شهروندان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باید گفت مجموعه فرماندهی انتظامی شهرستان ری با گروهان‌های ضربت، گروهان واکنش سریع و گروهان در احتیاط و مأمورانی که با افتخار خدمت می‌کنند در صدد است تا امنیت و آرامش شهروندان، زوار حرم، بقاع و اماکن متبرکه و همچنین نمازگزاران ۶ نماز جمعه مستقر در سطح شهرستان را تامین کند و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند.

دستگیری ۹۰ درصدی لیدرها و عوامل تعرض به پلیس در ری/ استقرار مأموران مسلح در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    4 0
    زحمت کشیده ودستگیرشان کردید ولی به این راحتی رهایشان نکنید .
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    0 0
    تو این وضعیت قاچاق هر نو سلاح حتی یه قبضه اسلحه باید حکم اعدام بهش بدن اون هم سریع و فوری...یکی از راههای بازدارنگی در برابر قاچاق سلاح وضع مجازاتهای سنگینه...باید هر چه سریعتر این کار انجام بشه ورنه با موج سنگینتر قاچاق سلاح روبرو میشیم....در برابر این حربه اسراییل و امریکا باید این کار انجام بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس