به گزارش مشرق، روزنامه جوان نوشت: چالشهای پیامرسانهای خارجی برای کشور ما یکی دوتا نبوده است؛ از چالشهای امنیتی گرفته تا چالشهای اخلاقی و محتواهای نامناسب برای کودکان و نوجوانان. این مسئله موجب شد تا مدیران کشور تصمیم بگیرند پیامرسانهای غیربومی را محدود یا مسدود کنند؛ پیامرسانهایی که در سایه آنها پیامرسانهای بومی فرصتی برای خودنمایی و عرضاندام پیدا نکنند.
حالا با بسته و مسدودشدن این پیامرسانها، اقبال عمومی به پیامرسانهای داخلی بیشتر شدهاست؛ پیام رسانهایی که خدماتشان مشابه پیامرسانهای غیربومی است و توانستهاند با این خدمترسانی نظر کاربران را به خود جلب کنند.
مشکل اصلی جایی شکل میگیرد که با تعدد پیامرسانهای داخلی مواجهیم! تعددی که موجب میشود برقراری ارتباط که اصلیترین هدف استفاده از این اپلیکیشنهاست، با چالش مواجه شود، چراکه هرکس به فراخور نیاز و حیطه فعالیت خود یکی، دو تا از این پیامرسانها را در تلفن همراهش نصب کردهاست. بنابراین نخستین سؤالی که بین افراد برای ارتباطگیری از طریق پیامرسانهای داخلی مطرح میشود، پرسش درباره پیامرسانهای مشترکی است که هر دو طرف در تلفن همراه یا سیستم خود نصب کردهاند و این مسئله خودش چالشبرانگیز شدهاست.
گپ، آیگپ، ایتا، سروش، بله و روبیکا معمولترین پیامرسانهایی هستند که این روزها مردم آنها را جایگزین پیامرسانهای خارجی کردهاند، اما کاربران برای تسریع و تسهیل ارتباط یا باید همه این پیامرسان را در تلفن همراه خود نصب کنند یا هر بار با چالش مواجه شوند که طرف مقابلشان کدامیک از این پیامرسانها را در دسترس دارد!
این در حالی است که پیش از این، پیامرسانهای خارجی تنها دو اپلیکیشن بودند و همه میتوانستند از طریق تلگرام و بعد از فیلتر شدن آن واتساپ با یکدیگر در ارتباط باشند. حالا کاربران پیامرسانهای داخلی بر لزوم ترکیب پیامرسانهای داخلی و ارتقای کیفیت این پیامرسانها به جای کمیت و تعدد آنها تأکید دارند؛ موضوعی که میتواند هدف اصلی از طراحی این اپلیکیشنها را که همان تسهیل ارتباط است، محقق کند.
عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در واکنش به تعدد پیامرسانها، وجود پیامرسانهای داخلی متعدد را در شرایط فعلی یک دوره گذار میداند و تأکید کردهاست: «ما هم معتقدیم که این تعداد پیامرسان متعدد مورد نیاز نیست و ضرورتی برای آنها وجود ندارد.»
از نگاه وی، در عین حال نمیتوان به یکباره این پیامرسانها را کنار گذاشت. وزیر ارتباطات از تقویت پیامرسانهای بومی کنونی خبر داده و گفتهاست در نهایت دو تا سه پیامرسان که از همه اقبال بیشتری دارند و زیرساختشان آمادهتر است به عنوان پیامرسانهای عمومیتر مطرح میشوند و عمومیت پیدا میکنند.
چنین رویکردی هم اگر چه میتواند به شکلگیری فضای رقابتی میان پیامرسانها برای ارتقای کیفیت و خدمات منتهی شود، اما میتواند بخشی از نیرو و انرژی متخصصانی که این اپلیکیشنها را طراحی کردهاند، هدردهد و شاید ادغام این پیامرسانها رویکردی منطقیتر باشد و موجب همافزایی و ارتقای کیفیت و خدمات بیشتر و بهتر شود. در عین حال طرح جدیدی برای یکپارچهسازی پیامرسانهای بومی ارائه شدهاست که با راهاندازی یک مرکز تبادل پیام بین پیامرسانهای داخلی، ارتباطی میان این پلتفرمها ایجاد شود که مخاطبان یک پیامرسان داخلی مشخص بتوانند بدون نصب پیامرسانهای داخلی دیگر، به کاربران فعال در آن پلتفرمها پیام ارسال کنند.
البته ظاهراً این همکاری و یکپارچهسازی بین پیامرسان گپ با دو پیامرسان روسی در شرف ورود به مرحله آزمایشی است. در پی همکاریهای انجامشده به زودی ارتباط سهجانبه میان کاربران پیامرسانهای گپ (بیش از ۷ میلیون کاربر)، اوکی (بالغ بر ۶۰ میلیون نصب) و فی کنتاکته (دارای بیش از ۹۰ میلیون کاربر) برقرار میشود تا کاربران این سه سکو که ساکن گستره جغرافیایی کشورهای حوزه اوراسیا، ایران و روسیه هستند با نصب هر یک از آنها امکان برقراری ارتباط در گستره بینالمللی با یکدیگر را دارند. با وجود این، به نظر میرسد چنین ارتباطی میان پیامرسانهای متعدد و متنوع داخلی بسیار ضروریتر است و میتواند کاربران را از سردرگمی کنونی نجات دهد.