کد خبر 1433310
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
تحلیلی بر نقش عبدالحمید در وقایع اخیر/ آیا نوبت تفرقه شیعه و سنی است؟

«عبدالحمید اسماعیل‌زهی» برخلاف فقه اهل سنت، متعرض حکومت شده است. اخیراً در مناجاتی از خداوند آزادی بیان و آزادی قلم خواسته و از حاکمیت درخواستی داشته که در فقه بزرگان اهل سنت اصلا وجود ندارد: رفرامدم!

به گزارش مشرق، اغتشاشات اخیر از جنبه های مختلف قابل بررسی است. مشخص است دشمن سناریوهای متعددی را از مدتها قبل با هدف تجزیه ایران طراحی کرده است. سوار شدن بر گسلهای قومیتی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی به وضوح در سیاستهای آنها قابل مشاهده است که البته تبیین این موضوعات می تواند مدتها جامعه ایرانی را نسبت به این خباثتهای پیچیده واکسینه کند.

به نظر می رسد بعد از تحریک اقوام مختلف با سناریوهای دختران کشته شده از اقوام کرد، ترک، لر و بلوچ حالا نوبت به ایجاد تقابل مذهبی بین شیعه و سنی شده باشد. موضوعی که نقش امام جماعت مسجد مکی در آن قابل بررسی است.

مولوی عبدالحمید کیست؟

عبدالحمید اسماعیل‌زهی معروف به مولوی عبدالحمید، امام جماعت مسجد مکی و مدیر شورای هماهنگی مدارس اهل‌سنت سیستان و بلوچستان است. عبدالحمید تحصیلات دینی خود را در پاکستان و در مدرسه «دارالهدی» در ایالت «سند» انجام داده است وی از گذشته از حامیان طالبان در افغانستان بوده است به نحوی که در سال ۹۳ اعلام کرده بود طالبان گروه تکفیری نیست.

در سال ۱۳۹۸ عبدالحمید توافق‌نامه صلح بین «طالبان» و «دولت آمریکا» را «موفقیت بسیار بزرگ عصر حاضر» و مصداق «پیروزی حق بر باطل» دانسته و گفته بود که پیشروی‌های گسترده طالبان در افغانستان نتیجه نصرت خدا و حمایت‌های مردمی از آنهاست، و هدف طالبان، اجرای شریعت اسلام و سیره حضرت رسول و حکم بما انزل‌الله است.

اظهارات و مواضع مختلف او همیشه با حاشیه هایی همراه بوده است. وی عموما در فتنه ها علیه جمهوری اسلامی موضع می گیرد و در مواقع دیگر خود را همراه منافع ملی نشان می دهد.

    عبدالحمید در فتنه سال ۸۸ مواضع کاملا تحریک آمیزی در شعله ور کردن آتش فتنه داشت. مواضع وی عموما با هدف تحریک شیعه و سنی در ایران صورت می گیرد به طور مثال همین چند وقت پیش عامل شیوع کرونا در ایران را طلاب چینی جامعه المصطفی معرفی کرده بود. البته عبدالحمید شخصیت محافظه کاری دارد و بارها نشان داده از چرخش مواضعش ابایی ندارد.

در روزهای اخیر نیز همزمان با فروکش کردن اغتشاشات در برخی نقاط کشور، عبدالحمید به یکباره با باز کردن یک پرونده اثبات نشده قدیمی اقدام به تحریک اهل سنت در مسجد مکی کرد.

وی در تازه ترین اقدام تحریک آمیز خود روز ۱۳ آبان در نماز جمعه اهل سنّت زاهدان خطاب به نظام گفت: «رفراندومی فوری با حضور ناظران بین‌المللی برگزار کنید».

برخی منتقدین وی می‌گویند عبدالحمید چیزی از حاکمیت خواسته است که در فقه اهل سنت اصلاً وجود ندارد. عناد با حکومت مستقر در مذهب برادران اهل سنت نیز جزو بالاترین گناهان تئوریزه شده است. این افراد به سخنان عبدالله بن عمر بن خطاب درباره حکومت یزید اشاره می کنند که می‌گوید که بالاترین گناه، شکستنِ بیعت با یزید است!

منتقدان عبدالحمید به کنایه می گویند: مولوی عبدالحمید درحالی متعرض حاکمیت است که نظر صریح یکی از پیشوایان خود را زیر پا گذاشته است.

عبدالحمید در وقایع اخیر بر روی لفظ آزادی نیز بسیار مانور داده است. شبکه‌های سعودی نظیر «ایران اینترنشنال»، «العربیه فارسی» و «ایندیپندنت فارسی» هم رپرتاژ گسترده‌ای برای او رفتند.

رابطه نزدیک با عربستان

«عبدالحمید» رابطه نزدیکی با خاندان آل سعود دارد و برخی نسبت او به جمهوری اسلامی ایران را با نسبت شیخ «باقر النِمِر» شیعی به حکام آل سعود مقایسه کرده اند.

اما رفتار سعودی با شیخ نمر چگونه بود؟ شیخ نِمِر در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۷ از سوی نیروهای سعودی دستگیر شد. اتهام وی درخواست رسیدگی به قبرستان بقیع و به رسمیت شناخته شدن مذهب تشیع در عربستان سعودی بود!

شیخ نمر در سال ۱۳۹۱ از آل سعود خواست انتخابات برگزار کنند. به دنبال این درخواست نیروی‌های امنیتی سعودی به سراغ شیخ نمر رفتند، چهار بار به پای او شلیک و شیخ را اسیر کردند. سرانجام نیز جلّادان سعودی در سال ۱۳۹۴ شیخ نمر را به طرز وحشیانه گردن زدند و به شهادت رساندند. این درحالی بود که نظرات شیخ نمر در موضوعات منطقه‌ای بعضاً متضاد با مواضع ایران  بود.

در مقابل، رژیم سعودی خفقانی مرگبار علیه شیعیان اعمال کرده تا جایی که در فرامینی تحت عنوان «پروتکل‌ ویژه برگزاری مراسم عاشورا» خروج دسته‌های عزاداری امام حسین (علیه السلام) را ممنوع اعلام کرده است.

هم‌زمان با آزار شیعیان عربستان، «عبدالحمید» آزادانه مراسم سالانه «ختم بخاری» در ایران برگزار می‌کند و شیوخی از پاکستان، سعودی و سایر بلاد سنّی مذهب را به این مراسم می‌آورد. ختم بخاری مراسمی است که طلاب اهل سنت با فراگیری احادیث کتاب «صحیح البخاری» فارغ التحصیل می‌شوند.

کتاب «صحیح البخاری» معتبرترین کتاب نزد اهل سنت پس از قرآن است. جمهوری اسلامی با وجود با وجود اختلافات علمی، فضا را به قدری برای اهل سنت داخل باز گذاشته که علاوه بر تدریس، اجازه برگزاری این مراسم سالانه را نیز در زاهدان صادر کرده است.

نزدیکی عبدالحمید به سعودی ها به قدری است که در یکی از این مراسم‌ها به صورت علنی، هدیه‌ای از جانب پادشاه عربستان سعودی به شخص عبدالحمید در زاهدان اعطا شد و شیخ عربستانی عبای سعودی را به تن عبدالحمید نشاند! استقبال از فرستاده پادشاه سعودی در مراسم زاهدان از سوی عبدالحمید به قدری گرم بود که زبان شیخ سعودی از تشکر قاصر بود. فیلم زیر را ببینید:

کافی بود معکوس واقعه زاهدان ایران در قطیف عربستان رخ می‌داد و  هدیه‌ای از جانب یکی از مراجع تقلید به یکی از روحانیون شیعه عربستان اعطا می‌شد؛ همین یک فقره کافی بود تا آن فرد و خاندانش به جرم رابطه با ایران از سوی نیروهای امنیتی سعودی غارت شوند. هنوز روحانیون شیعه عربستانی اگر سفری به اماکن مذهبی ایران نظیر مشهد داشته باشند؛ به محض بازگشت،اتاق تعزیر استخبارات عربستان در انتظارشان خواهد بود.

تحلیلی بر نقش عبدالحمید در وقایع اخیر+ عکس و فیلم

سفره طعام مجلل برای عبدالحمید در عربستان سعودی در سال ۱۳۹۷

میزان آزادی عمل این شیخ و مقلّدانش را می‌توان فقط با جستجوی عبارت ختم بخاری در زاهدان در گوگل متوجه شد؛ آزادی عملی که بعضاً شهروندان شیعه را از نظام  دل آزرده کرده است.

اهل سنّت ایران در مناسک مذهبی، آزادتر از مصر ۱۰۰ میلیونی و سنّی مذهب هستند. فقط در یک نمونه؛ ژنرال السیسی، رئیس جمهور مصر، اخوان المسلمین (بزرگترین سازمان اسلام سیاسی اهل سنت در جهان) را در این کشور به معنای دقیق کلمه از هستی ساقط کرد. استدلال قاهره نیز تامین امنیت ملی مصر بود.

در همین حال، امام جمعه سابق اهل سنت بندرعباس در رابطه با آزادی عمل اهل سنت می‌گوید: «هرچه دلمان بخواهد در خطبه می‌گوییم. هیچ مشکلی هم نداریم. به جرات می‌توانم بگویم که از خیلی از کشورهای عربی که خطیب‌شان بالای منبر می‌رود، ما بهتر، قوی‌تر و آزادتر هستیم.»

تحلیلی بر نقش عبدالحمید در وقایع اخیر+ عکس و فیلم

مسجد مکی زاهدان

پروژه تخریب و ساخت مجدد مسجد مکّی زاهدان نیز با تامین مالی اعراب خلیج فارس از سوی عبدالحمید در سال ۱۳۸۹ انجام شد. خانه و مغازه‌های منطقه‌ مورد نظر در زاهدان با پول سعودی و امارات  خریداری شد و زمین آن در اختیار ساخت مسجد مکی قرار گرفت. طرح ساخت نیز از عبرستان آمد. این سخن گزافه نیست که عبدالحمید در جنوب شرق کشور یک امارت اسلامی برای خود ایجاد کرده و در حال سلطنت است.

جمهوری اسلامی حتی پخش زیارت عاشورا از تلویوزیون را به دلیل جایگاه معاویه برای سنّی‌های شرق کشور ممنوع کرده است و طی ۴ دهه اخیر برای حفظ وحدت، چشم بر بسیاری از مسائل بست و سعی کرد برخی اخبار رسانه‌ای نشود تا بهانه ای به دست تفرقه افکنان شیعه و سنی نیفتد. برخی در واکنش به اظهارات دیروز وی گفتند: اگر مولوی عبدالحمید واقعاً معتقد به آزادی است، از ارتباطات فوق العاده خود با سعودی استفاده کند و اجازه ساخت مقبره برای ائمه شیعه و برگزاری انتخابات با حضور شیعیان عربستان را از بن سلمان بگیرد.

التهابات منطقه جنوب شرق کشور مختص به وقایع یک ماه اخیر نیست. حدود شش ماه قبل، در گزارش فارس پلاس به تاریخ پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱ تحت عنوان «جنگ اوکراین و وقایع شرق کشورمان چه ارتباطی دارند؟» ذکر شد که سعودی با پشتیبانی جبهه آنگلوساکسون درصدد توطئه در منطقه شرق کشور است. تحریکات ۳۲ روز اخیر عبدالحمید را می‌توان در همین پازل سنجید.

اظهارات تفرقه افکانه عبدالحمید که گفته شده توسط کشورهای خارجی به وی دیکته می شود این روزها در حالی صورت می گیرد که اخیراً برخی مریدانش با او به عنوان امیرالمومنین(!) بیعت و او را واجب الاطاعه خواندند.

به نظر می رسد در این برهه ماموریتی به عبدالحمید سپرده شده تا بتواند با تحریک اختلافات شیعه و سنی بخشی از پازل تجزیه طلبان برای ایران را تکمیل کند. شنیده ها حاکی از آن است که برخی اطرافیان عبدالحمید به وی یاداوری کرده اند که وحدت شیعه و سنی جزو اصول اعتقادی جمهوری اسلامی است و در این زمینه با افراد در هر لباس و مذهبی اعم از شیعه و سنی مدارا نخواهد شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 59
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    وقتی به طالبان تبریک گفت بابت اشغال افغانستان باید نوکشو میچیدین
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      لایک
  • نیما IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    اصولا هیچ حکومتی در دنیا همین یکبار رفندوم هم که جمهوری اسلامی گذاشت را هم نگذاشت بروید تحقیق کنید از گذشته تا حالا از غرب تا شرق جنوب تا شمال کدام حکومت در دنیا رفندوم گذاشته است به جز جمهوری اسلامی ؟ گشتم نبود نگرد نیست
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    به به یک شیخ وهابی در ایران داره برای خودش حکومت میکنه بعد عربستان هم شیوخ وافراد شیعه را سر میبرد
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    وقتی با دشمن ایران همکاری می کند و دسیسه می کند و در این چند هفته کاملا عیان کرده این خط گیری از آنان را لطفا ترحم نکنید و کارتان را در قبال این مردک انجام دهید
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    مگه فرقه سنی واقعی هست!!!
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    4 110
    شیخ اسلام مولوی عبدالحمید راست گفتن
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    عبدالحمید داره به نفع سعودیا حرف میزنه
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    5 78
    انسان بسیار باشرفی است شیخ اسلام عبدالحمید
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      8 0
      عبدالحمید با اظهارات تحریک‌آمیز و تفرقه‌افکنانه‌اش باعث آشوب و کشتار در شهرهای زاهدان خاش شد و شما او را باشرف می‌خوانی! خدا را شکر که معنای باشرف را هم فهمیدیم. پس با این تعریفِ شما، باشرف یعنی کسی که وطن‌فروشی کند، از پسمانده‌های آل سعود جنایتکار تغذیه کند، مردم کشور خود را به کشتن دهد، ناامنی ایجاد کند، به فقه مذهب خودش پای‌بند نباشد و به جای بندگی خدا، بندگی ابلیس را بکند.
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    ایشان فکر کرده ایران هم مثل عراق و افغانستان بی در و پیکر است که هرکاری کرد و هر اتشی به راه انداخت هیچ کس به او چیزی نگوید امنیت ایران خط قرمز است و ما با هیچ کس سر امنیت ملی شوخی نداریم
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    خودمان زمینه را برای این آدم فراهم کردیم بعد داد می‌زنیم چرا .
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    استعداد ابوبکر البغدادی شدن را دارد
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    باید جلوی بوجود امدن داعش در ایران را گرفت
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    عبدالحمید فکر میکردم بصیرت داشته باشی ولی هیهات
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    چندین سال است که دلسوزان هشدار می دادند که این عبدالحمید افکار داعش و وهابی دارد و از عربستان و امارات پول می گیرد عربستان و امارات برای ایجاد داعش در ایران برنامه دارند ولی متاسفانه کوتاه امدید
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    باید چاه های نفتی عربستان و امارات را به اتش کشید تا دلارهایی نفتی که به این وهابی می رسد قطع شود سر مار را هم باید زد
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    اگر هر چه زودتر جلوی این عبدالحمید را نگیریم چند سال دیگر مثل ابوبکر البغدادی تشکیل خلافت می دهد
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    امنیت ایران خط قرمز است و ما با هیچ کس سر امنیت ملی شوخی نداریم
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    متاسفم برای عبدالحمید
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    دنبال تجزیه ست و حرفش هم در همین راستاست
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    چند سال پیش که در سوریه جنگ بود همین عبدالحمید از گروه های تروریستی جبهه النصره و القاعده حمایت کرد و از انها به عنوان "مجاهد" یاد کرد حتی بعضی از وهابی ها برای ملحق شدن به النصره و القاعده به سوریه رفتند
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    اگر هر چه زودتر جلوی این عبدالحمید را نگیریم چند سال دیگر مثل ابوبکر البغدادی تشکیل خلافت می دهد
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    این آقا چه حقی داره که با حرفهایش یک استان را به آشوب بکشد
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    چند سال پیش که در سوریه جنگ بود همین عبدالحمید از گروه های تروریستی جبهه النصره و القاعده حمایت کرد و از انها به عنوان "مجاهد" یاد کرد حتی بعضی از وهابی ها برای ملحق شدن به النصره و القاعده به سوریه رفتند
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    با سلام ,اکثر مردم زاهدان میدونن که این آقا اجیر شده عربستان هستش،و دستورات را از اربابان خودش دریافت میکند ،بر طبل تفرقه میکوبد.باید برای خون‌های ریخته شده در زاهدان جوابگو باشد.از جمله حجت الاسلام سجاد شهرکی و دیگر شهدای زاهدان و مردم عادی،این شخص شده عامل تفرقه
  • رضا IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    خوبه ابنا رو میدونین و ساکتین.؟
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    هر گلویی که از آن صدای تفرقه بین شیعه و سنی بیرون بیاید آن حنجره و گلوی شیطان است
  • رحیم IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    محاکمه اش کنید
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    ننگ بر هرکه وطن فروشی کند
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      4 0
      تا این لحظه که بنده کامنتم را می‌گذارم، 449 وطن‌فروش به نظر فوق، رای منفی داده‌اند! وطن‌فروشی ننگ است؛ چه کسی بنویسد ننگ بر وطن‌فروش و چه ننویسد.
  • مسعود دیپلمات IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    0 0
    بله عناد با حکومت مستقر، در مذهب برادران اهل سنت جزو بالاترین گناهان است. ولی این آقایان فقط حکومت مستقر در حرمین شریفین را به رسمیت می شناسند و نه دیگران را. الباقی باید بزعم ایشان با آل سعود بیعت نمایند!
  • علی علوی IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    3 0
    ظاهرا واکسن فایزری که جناب مولوی پرحاشیه عبدالحمید در ترکیه با کمک های مردم بدبخت زاهدان به مسجد مکی زدند بیش از آنکه روی جسمش اثر گذاشته باشد روی مخش اثر گذاشته و عقل زایلش را باطل کرده است . ما فکر می کردیم که واکسن فایزر فقط باعث رعش دستش شده است .. مثل اینکه ذهنش را نیز به رعشه انداخته است..
  • مم IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 0
    اونوقت الان که خرابکاری هاش کرده باید میخایین از حکومت خلعش کنید؟؟
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    0 3
    فقط نظر خودتون رو پخش کردید خخ
  • مصطفی IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    2 0
    آقای عبدالحمید نه یک وجب بلکه کیلومترها از اطاعت حاکم خارج شده است طبق فقه اهل سنت عدم اطاعت از حاکم موجب کفر و آتش است و به مرگ جاهلیت مرده است . شیعه معتقد است اطاعت از اهل بیت علیهم السلام واجب است اهل سنت معتقدند اطاعت از حاکم واجب است .اکنون مشخص شد که عبدالحمید در حالی رهبری اهل سنت سیستان را بر عهده دارد که اعتقادی به فقه مذهب خود هم نداشته است.
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    3 0
    دستگیرش کنید و مسجد زرارش رو هم رو سر تروربست ها و تفکیری ها خراب کنید
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    6 0
    این روزا لشکر سایبری عرعرستان اومده سایت مشرق داره کامنتهای فله ای منفی میده و تعدادشان هم کلا 700 نفر بیشتر نیست
  • سیامک IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    5 0
    مسجدهمان مسجد ضرار است که باید خراب شود
  • سعید فکار IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    1 0
    تمام این قضايا بخاطر دولت های فتنه انگیز قبل است و جسارت عبدالحمید را می توان بحساب مدارا کردن بیش از حد دولت ها قبل گذاشت
  • یک هموطن IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    1 0
    باسلام به نظرمن کوتاه آمدن بیش ازاین درمقابل این شخص عبدالفتنه که پاراازگلیمش درازترکرده جایزنیست مسئولان منتظر چه هستند چشم فتنه رابایددرآورد آیا منتظرهستید فردا ادعای خلافت کرده وسیستان وبلوچستان را مقرفتنه خود اعلام کند بخدا کوتاه آمدن خیانت به قرآن واسلام است شمابدانید که اکثریت برادران اهل سنت هم بااین شخص همراه نیستند شمارابه خدا یکباربرای همیشه اوراخانه نشین کرده واجازه حضوردرهیچ محفلی رابه اوندهید وبجای اوشخص دیگری را منصوب کنید
  • نصر IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    2 0
    ایشان هم ممکن است مثل بعضی ها که بدام مستر همفر جاسوس انگلیس افتادند ووهابی شدند و حکومت ال سعود راا تشکیل دادند در حالی که هیچ اعتقاددرستی به دین اسلام ندارند،تحت اموزشهای وهابی صهیونیستی قرار گرفته باشد و خودش هم نداند چه میگوید و چه میکند .لذا لارم است عده ای افراد صالح و اگاه با او ارتباط بر قرار کرده و او را اگاه سارند . و اگر اگاهانه دست به این اقدامات میزند جلو فعالیت های او گرفته شود.
  • زکیه IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    اونقد فریبکاره 🤧چشاشوو که اونجوری میکنه ..مدعی شده که بهش وحی میشه و فرشته میبینه😐😐😐😐😐😐

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس