.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور به تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که این سازمان برای دانش‌آموزان در هفته بسیج دانش‌آموزی و روز ۱۳ آبان پرداخت.

به گزارش مشرق، هفته بسیج دانش‌آموزی و روز نوجوان از ۸ آبان آغاز شد و تا ۱۳ آبان که روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و دانش‌آموز است ادامه دارد. در این هفته سازمان بسیج دانش‌آموزی برنامه‌های متنوعی را برای دانش‌آموزان پیش‌بینی کرده است.

با مجتبی باستان رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور در خصوص برنامه‌های این هفته به گفت‌وگو نشستیم.

در راهپیمایی ۱۳ آبان چه خبر است؟/ از پویش‌های «ایران قوی» و «برای آرتین» تا موکب‌داری دانش‌آموزان

محورهای این گفت‌وگو شامل:

- کتاب «بالاتر از بهشت» پاسخ به ۶۰ سؤال پرتکرار دانش‌آموزان منتشر شد

- ۱۱ هزار و ۲۰۰ گروه جهادی مدرسه‌محور در مقطع متوسطه دوم فعالیت می‌کنند

- پویش «دنیای بدون تاریکی» و «# ایران قوی» با جوایز کمک هزینه سفر به مشهد مقدس

- توزیع پرچم ایران با درج رتبه‌های برتر ایران در جهان و # ایران قوی

- یک ایران برای آرتین به پاخاست

- موکب‌داری دانش‌آموزان در راهپیمایی ۱۳ آبان

** قرار بود جشن روز نوجوان را برگزار کنیم

هفته بسیج به روزهای پایانی نزدیک شده است؛ در این هفته چه برنامه‌هایی را برای دانش‌آموزان در نظر گرفته و اجرا کردید؟

هفته بسیج دانش‌آموزی را به دانش‌آموزان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. تبریک به خاطر اینکه روز نوجوان بوده و هفته دهه هشتادی‌هاست و تسلیت بابت شهادت سه دانش‌اموز که در حرم شاهچراغ(ع) به شهادت رسیدند. این واقعه همه را متأثر و متألم کرد و به همین جهت به دانش‌آموزان تسلیت می‌گویم.

برنامه‌های زیادی به مناسبت هفته بسیج دانش‌آموزی پیش‌بینی کرده بودیم که یکی از آنها جشن بزرگ دهه هشتادی‌ها بود. قرار بود یک برنامه بانشاط برگزار شود و سه رویکرد شامل تأکید بر نشاط و شادی در روز نوجوان، تأکید بر هویت ملی و تأکید بر امیدآفرینی پیش‌بینی شده بود. این سه رویکرد در سه سطح مدارس،‌ شهرستان‌ها و ملی برنامه‌ریزی شد و مصمم بودیم این مراسم در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار شود، اما به دلیل ماجرای تلخ حمله تروریستی در حرم شاهچراغ(ع) و شهادت جمعی از مردم کشور به ویژه سه دانش‌آموز، این جشن را تبدیل به تجمع در شهر تبریز کردیم که با حضور ۴ هزار دانش‌آموز دوره متوسطه دوم برگزار شد.

در این تجمع، از پویش ملی «یک ایران برای آرتین» رونمایی شد و در کل کشور اطلاع‌رسانی شد. روز گذشته نیز در حرم شاهچراغ مراسم گرامیداشتی با حضور دانش‌آموزان استان‌های مجاور برگزار شد.

در راهپیمایی ۱۳ آبان چه خبر است؟/ از پویش‌های «ایران قوی» و «برای آرتین» تا موکب‌داری دانش‌آموزان

** ۱۱۲۰۰ گروه جهادی مدرسه محور از تمیز کردن مدرسه تا تدریس به همکلاسی‌ها

برنامه دیگر ما، طراحی و پاسخ به ۶۰ سؤال بود که نوجوانان در این اغتشاشات با آن درگیر ذهنی داشتند. در همین راستا، سؤالاتی که بیشترین فراوانی را داشتند، جمع‌آوری کردیم و با آنها با زبان خود نوجوانان پاسخ دادیم که این پرسش و پاسخ‌ها در کتاب «بالاتر از بهشت» منتشر شده است؛ ضمن اینکه در حاشیه آن، یک مسابقه کتابخوانی نیز برگزار کردیم که از هر استان ۱۰ نفر برگزیده شده و به هر نفر یک میلیون تومان کمک‌هزینه سفر مشهد اهدا می‌شود.

از دیگر برنامه‌های هفته بسیج دانش‌آموزی اردوهای جهادی مدرسه‌محور است. ۱۱ هزار و ۲۰۰ گروه جهادی مدرسه‌محور در مقطع متوسطه دوم فعالیت می‌کنند که یکی از برنامه‌های این گروه‌های جهادی در جهت تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان کمتر برخوردار است که هرکدام از دانش‌آموزان ۲ تا ۳ ساعت با همکلاسی‌های خودشان درس کار می‌کنند.

در این هفته تعمیر و مرمت مدرسه از دیگر برنامه‌های گروه‌های جهادی مدرسه محور است. همچنین دانش‌آموزان به کمک بابای مدرسه رفتند و دو روز نظافت مدرسه را انجام دادند. رنگ‌آمیزی بخش‌هایی از مدرسه با هماهنگی مدیر مدرسه از دیگر فعالیت‌های آنها بود.

از دیگر فعالیت‌های گروه‌های جهادی مدرسه‌محور، جمع‌آوری کمک‌های مؤمنانه اعم از اقلام کمک درسی، کمک‌آموزشی و دیگر اقدامات متناسب با اقتضائات مدرسه است.

در راهپیمایی ۱۳ آبان چه خبر است؟/ از پویش‌های «ایران قوی» و «برای آرتین» تا موکب‌داری دانش‌آموزان

** جزئیات پویش «دنیای بدون تاریکی»

باید دانش‌آموزان را وارد فضای تربیتی و موقعیت تربیتی بکنیم. حوضچه‌های تربیتی تعریف کنیم تا آنها کنشگری کنند. در این راستا، دو پویش ملی طراحی کردیم، یکی پویش «دنیای بدون تاریکی۲» است؛ نوجوان ایرانی هیچ وقت عاملان کابوس‌ شبانه‌ مادرهایی که شاهد قتل‌عام فرزندان خود بودن را فراموش نخواهد کرد. تفاوتی ندارد در افغانستان ، سوریه، عراق ، لبنان یا هر جای دیگه از جهان باشد؛ هر جا که به ناحق خونی بر زمین ریخته شود، نوجوان ایرانی خودش را مسؤول دفاع از حق و حقوق ضایع شده می‌داند.

۳ موضوع پیش‌بینی شده است و نوجوان باید در زمان حداکثر ۹۰ ثانیه یک کلیپ تهیه کند. در موضوع اول، دو سؤال مطرح کردیم که دانش‌آموزان می‌توانند به یکی از آنها پاسخ دهند؛ عاملان قتل عام کودکان سوریه، لبنان، عراق ، افغانستان ، سوریه و ... چه کسانی هستند؟ یا این سؤال که فاصله آمریکا با ایران چقدر است وهدف آمریکا از حضور در غرب آسیا چیست؟

موضوع دوم، دانش‌آموزان چند لحظه چشمان خود را می‌بندند و دنیای بدون تاریکی و کشتار را مجسم می‌کنند؛ یعنی از نظر آنها دنیای بدون تاریکی چه شکلی هست؟ که می‌توانند در قالب یک مصاحبه خودمانی نظر سایر دانش‌آموزان را بگیرند و برای ما ارسال کنند.

موضوع سوم این است که تناقض‌گویی حرف و عمل استکبار جهانی (آمریکا، رژیم کودک‌کش صهیونیستی و...) را به تصویر می‌کشند که البته می‌توانند با خلاقیت خودشان کمی چاشنی طنز، دوبله  و ... هم به آن اضافه کنند.

در این طرح از هر استان ۲۰ نفر برگزیده می‌شوند و به هر نفر ۵۰۰ هزار تومان کمک هزینه سفر به مشهد مقدس اهدا خواهد شد.

در راهپیمایی ۱۳ آبان چه خبر است؟/ از پویش‌های «ایران قوی» و «برای آرتین» تا موکب‌داری دانش‌آموزان

** ایران قوی چه شکلی است؟

شعار هفته بسیج دانش‌آموزی «#ایران قوی» است و پویش ایران قوی را در  همین راستا راه‌اندازی کردیم؛ در این پویش گفتیم که قدرت برای هر کسی یک معنی می‌دهد مثلا اقتدار، استقلال، داشتن حق انتخاب یا ...
اما قدرت برای سرکردگان جنایت تروریستی شاهچراغ، یعنی کشتن دانش‌آموزان بی‌گناه مثل آرشام ، علی‌اصغر، محمدرضا یا کشتن خانواده آرتین است.

ما از دانش‌آموزان سؤال کردیم که به عنوان یک نوجوان ایرانی از قدرت و ایران قوی چه توقعی دارند؟ اگر قرار باشد ایران قوی را در یک قاب تصویر نمایش بدهید چه طوری آن را به تصویر می‌کشید؟

آنها می‌توانند قاب تصویرشان را با یکی از مدل‌هایی که توضیح می‌دهم، ببندند؛ البته کلیپ‌ها باید حداکثر۹۰ ثانیه باشد. مدل اول، رجز خوانی دانش‌آموزان دهه هشتادی برای دشمنان انقلاب و معرفی نسل سلیمانی‌ها، مدل دوم، دستاوردهای مهم کشور در سال‌های اخیر و مدل سوم،  عکس سلفی با پرچم ایران است.

بخش ویژه پویش برای روز ۱۳آبان هم عکس سلفی دسته جمعی (دانش آموزان ، معلمان و  ...) با پرچم ایران، عکس سلفی خانوادگی با پرچم ایران و عکس سلفی انفرادی در راهپیمایی ۱۳ آبان با پرچم ایران است. در این پویش از هر استان ۲۰ نفر و به هر نفر ۵۰۰ هزار تومان کمک‌هزینه سفر به مشهد مقدس اهدا خواهد شد.

** پرچم ایران با درج رتبه‌های برتر ایران در جهان

در هفته بسیج دانش‌آموزی، روی پرچم ایران رتبه‌های برتر ایران در جهان را درج کردیم و ۴۰۰ هزار پرچم را برای دانش‌آموزان فرستادیم، ضمن اینکه یکصدهزار پیکسل نیز آماده کردیم. در بخش سفید پرچم نیز #ایران قوی درج شده است. در حقیقت ما جلوه هویت ملی را با حضور دانش‌آموزان پررنگ می‌کنیم.

برای حضور دانش‌آموزان در نماز جمعه برنامه داریم که در نماز جمعه هفته گذشته تهران یکی از فرماندهان واحد بسیج دانش‌آموزی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه صحبت کرد که این برنامه برای این هفته نیز ادامه دارد. باید به این نسل اعتماد کنیم. نسل قوی‌ داریم، به شرط اینکه برای آنها موقعیت تربیتی فراهم کنیم و آنها را اقناع کنیم. این دانش‌آموزان پای کار نظام و ایران هستند.

در هفته بسیج دانش‌آموزی در مراسم آیین صبحگاه مدارس، میثاق‌نامه قرائت شد. همچنین دانش‌آموزان عکس هر سه شهید دانش‌آموز شاهچراغ را روی میز گذاشتند و به آنها دسته‌گل اهدا کرده و ادای احترام کردند.

در راهپیمایی ۱۳ آبان چه خبر است؟/ از پویش‌های «ایران قوی» و «برای آرتین» تا موکب‌داری دانش‌آموزان

** از پویش «مطیع امر رهبریم» تا پویش «یک ایران برای آرتین»

یک ماه پیش پویش ملی «من حجاب را دوست دارم» را آغاز کردیم که آثار فاخری به ما رسیده است و این پویش تا پایان آبان ادامه دارد که در این پویش، دانش‌آموزان در کلیپ یک دقیقه‌ای پاسخ می‌دهند چرا نیاز به حجاب است؟

مدتی است که پویش‌هایی همچون پویش «مطیع امر رهبریم»، «جانم فدای ایران»، «جانم فدای رهبر»، «لبیک یا خامنه‌ای» و... را اجرا می‌کنیم که این پویش در هر استان با عناوین مختلف اجرا می‌شود اما در تمام آنها دانش‌آموزان پای تخته در مقابل نام پویش، به احترام نظامی می‌ایستند  که ۱۰ هزار عکس برای این پویش رسیده است.

** موکب‌داری دانش‌آموزان در راهپیمایی ۱۳ آبان

در راهپیمایی سیزده آبان هم برنامه‌های متفاوتی داریم که اجرای پویش «یک ایران برای آرتین» از جمله این پویش‌هاست و دانش‌آموزان، دل‌نوشته‌هایشان را در این خصوص ارائه می‌دهند.

دستورالعملی در خصوص برنامه‌های ۱۳ آبان به استان‌ها ارسال کردیم و عنوان کردیم که دانش‌آموزان خودجوش به این مراسم بیایند. سازماندهی در این خصوص نباشد و آنها با خانواده‌ها حضور پیدا کنند. ما دوست داریم دانش‌آموزان دهه ۹۰ دین خود را به این انقلاب ادا کنند و ایمان داریم دهه هشتادی‌ها پای انقلابند و می‌دانند که آمریکا می‌خواهد با جنگ نرم، مدارس را تعطیل کند.

تحقیقات آمریکا می‌گوید ایران در حال پیشرفت است و به همین دلیل می‌خواهند مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شوند، اما دانش‌آموزان این را می‌فهمند و می‌ خواهند مقابله کنند. ان‌شاءالله امسال پرنشاط‌ترین ۱۳ آبان طول تاریخ انقلاب را خواهیم داشت.

۲۲ غرفه در راهپیمایی ۱۳ آبان داریم با همکاری سپاه تهران بزرگ داریم که گروه‌های دانش‌آموزی در آنجا به سرودخوانی می‌پردازند. ۱۴ موکب طراحی شده است که در ۱۰ موکب آب، چایی و غذا توسط دانش‌آموزان با لباس بسیجی ارائه می‌شود. در ۴ موکب نیز محصولات فرهنگی ارائه می‌شود، ضمن اینکه خطاطانی حضور دارند که در تراکت‌های A۳ شعارهای مرگ بر آمریکا را می‌نویسند و به دست راهپیمایان می‌دهند.

همچنین برنامه ماکت‌ها و کارهای خلاقانه آنجا نیز ارائه می‌شود. ۱۰ هزار پرچم در اختیار دانش‌آموزان قرار دادیم که در غرفه‌ها بین مردم توزیع می‌کنند که هویت ملی و پرچم ایران است و تأکیدمان این است که استکبار با ایران و ایران قوی مخالف است، اما ما پای پرچم‌مان هستیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    3 1
    آیامیدانیدلیبرالیسم باتلیغ رسانه ای فسدوالکل ومخدروسلاح شخصی بالاترین سرانه اماری درتعدادزندانی تعدادخودکشی تعدادتجاوزراداردزن زندگی ازادی
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    0 1
    درود
  • مهرداد IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    1 1
    یا علی
  • . US ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    1 1
    درود بر شرف ملت بصیر ایران
  • احسنت به ملت شریف ایران اسلامی US ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    1 1
    اینها در واقع مردم ایران هستن نه چند تا داعشی خود فروخته به دلار سعودی و قول آمریکایی که وطن فروشی میکنن و میفتن به جون بچه های مردم
  • . US ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    1 2
    عالی
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    0 1
    درود بر مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس