کد خبر 1431154
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
مسکو آمادگی گفت‌وگو با غرب را دارد

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد اگر غرب منافع و مسائل امنیتی این کشور را در نظر داشته باشد، مسکو آمادگی گفت‌وگو را دارد.

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه امروز یکشنبه اعلام کرد اگر غرب منافع و امنیت روسیه را به صورت کامل در نظر بگیرد، مسکو آمادگی گفت‌وگو با غرب را دارد.

بنا گزارش ریانووستی، وزیر خارجه روسیه هچنین افزود برای آغاز گفت‌وگو، غرب باید رویکردهای جدی را پیشنهاد دهد که تنش‌های موجود را کاهش دهد.

ساعاتی پیش «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین نیز اعلام کرد اگر آمریکا آماده پرداختن به نگرانی‌های امنیتی مسکو باشد، ممکن است زمینه برای گفت‌وگوی «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا فراهم شود.

طی روزهای گذشته پس از هشدارهای روسیه درباره برنامه کی‌یف برای انفجار یک «بمب کثیف» و مقصر جلوه دادن مسکو، تنش‌ها بر سر عملیات نظامی این کشور در اوکراین بالا گرفت.

پسکوف در پاسخ به اینکه چه اقدامی از سوی واشنگتن می‌تواند زمینه را برای مذاکرات فراهم کند، گفت که شاید تمایل کاخ سفید برای بازگشت به شرایط ماه‌های دسامبر-ژانویه، این زمینه را فراهم آورد.

وی درباره این اقدام و احتمال فراهم شدن بستر برای مذاکره رهبران دو کشور، گفت: تمایل آمریکا برای بازگشت به شرایط ماه‌های دسامبر و ژانویه و توجه به این موضوع که «شاید پیشنهاد روس‌ها به نفع همه ما نباشد اما شاید ارزش نشستن پای میز مذاکره را داشته باشد»؛ منظورم پیش‌نویس اسنادی است که هم به بروکسل و هم واشنگتن ارسال شده است.

اظهارات پسکوف در حالی مطرح شده که رئیس جمهور روسیه در ماه اکتبر گفته بود «از آنجا که هیچ سکو و بستری برای مذاکره وجود ندارد، لزومی هم برای مذاکره با بایدن نیست.»

روسیه در ماه دسامبر، نسخه پیش‌نویس ضمانت‌های امنیتی خود را صادر کرد و از آمریکا و ناتو خواست تا به منظور تنش‌زدایی، جلسه برگزار کرده و راجع به آن به گفت‌وگو بنشینند. در این ضمانت‌ها به اعمال محدودیت‌های عمده درباره اعزام نیرو، موشک و تجهیزات نظامی و همچنین تحدید گسترش ناتو با هدف دور نگه داشتن اوکراین از بلوک، اشاره شده بود.

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، آمریکا و غرب ضمن اعمال تحریم‌های گسترده علیه مسکو، با ارسال تجهیزات و فراهم کردن کمک مالی برای اوکراین، به تشدید جنگ و طولانی شدن آن دامن زده‌اند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس