ستایشی

سخنگوی قوه قضائیه گفت: محاکمه اغتشاشگران شروع شده و به عنوان نمونه در تهران، استان البرز، اصفهان و کردستان پیشتاز هستند و سایر استان‌های کشور نیز در حال انجام است .

به گزارش مشرق،مسعود ستایشی در یازدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با گرامی‌داشت سال‌روز شهادت سید مصطفی خمینی خاطرنشان کرد: ایشان کارنامه قابل توجهی از خود در مباحث انقلابی و مبارزاتی به جای گذاشتند و جدای از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی به عنوان شخصیت برجسته علمی در عرصه تحصیل و تدریس بسیار موفق بودند و در ساحت تألیف آثار پرتعداد، متنوع و ماندگاری از ایشان به جای مانده است.

وی در ادامه با گرامی‌داشت سال‌روز سخنرانی امام خمینی در خصوص موضوع کاپیتولاسیون اظهار کرد: همواره تکلیف داریم که موضوع وطن فروشی و ملت فروشی را که از جانب رژیم منحوص ستم شاهی صورت پذیرفت و این مملکت و مردم را به آمریکای جهان خوار و غرب در لایحه کاپیتولاسیون فروختند، توجه ویژه کنیم.

ستایشی افزود: در دوره ستم شاهی وجود بیش از ۲۵ هزار مستشار آمریکایی مبین وابستگی شدید کشور به استکبار و عدم استقلال ایران بود که امام خمینی با قدرت تمام و اقتدار کامل، با این اقدام مقابله کردند و هزینه آن نیز به واسطه دستگیری و تبعید ۱۴ ساله ایشان صورت پذیرفت.

استقلال خواهی و مقابله با غرب زدگی در جمهوری اسلامی ایران

سخنگوی دستگاه قضا عنوان کرد: استقلال خواهی و مقابله با غرب زدگی، فروخته شدن عزت ملی در برابر غرب و آمریکا از جمله اهداف ملت ایران در سده اخیر بوده که همچنان در لایه‌های مختلف توسط مردم دنبال می‌شود و هر جا با خصم مقابله کردیم محکوم به موفقیت بوده‌ایم.

وی با اشاره به سالروز شهادت شهید فهمیده تصریح کرد: پیشتازی جوانان و نوجوانان از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی همچون پیشتازی فهمیده‌ها در دوران دفاع مقدس و قبل و پس از آن، از جمله وجوه برجسته و ارزشی انقلاب اسلامی است. دلبستگی و اعتقاد نسل فعلی به انقلاب و اصول اولیه آن از جمله عدالت و مقابله با تبعیض ناروا و ایستادگی در برابر دخالت بیگانه و احیا عزت ملی اگر از نسل‌های اول انقلاب بیشتر نباشد، کمتر نیست.

ادبیات نسل جدید از سوی ما به عنوان نسل قبلی به درستی شناخته شود

ستایشی بیان کرد: مهم آن است ادبیات نسل جدید از سوی ما به عنوان نسل قبلی به درستی شناخته شود که اگر توجه شود رمزها حاصل خواهد شد. مسئولان قدر جوانان و نوجوانان را می‌دانند و باید زمینه را برای تحویل مسئولیت‌ها به نسل بعدی فراهم کنند.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به مساله گفتگو و اهمیت این مقوله اظهار کرد: این مهم از ناحیه ریاست محترم قوه قضائیه به ملت بزرگ ایران ارائه شد و اصل طرحی که ریاست محترم قوه قضائیه در خصوص گفتگو ارائه کردند، مورد استقبال تقریباً تمامی صاحب نظران لایه‌های مختلف جامعه واقع شد و نشان از صحت و درستی اصل ایده و راهبرد آن است و اولین گواه آن این است که رئیس قوه قضائیه از ابتدای مسئولیت بارها و بارها از مجاری مختلف این ایده را دنبال کردند.

وی ادامه داد: حتی ساختارهایی نیز برای تحقق این ایده‌ها در قوه قضائیه ارائه شد و افراد مشخص سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و جامعه هدف در یک سال و اندی اخیر بارها با رئیس قوه قضائیه دیدار کردند و پیشنهادات خود را ارائه کردند و این پیشنهادات نیز پس از اعمال نظر و بررسی در لایه‌های کارشناسی مورد ابلاغ، تاکید، ابرام و اجرای رئیس قوه قضائیه و سایر مسئولان ذی مدخل در دستگاه قضائی واقع شده است.

اصلاح رویه‌ها و رویکردها در صورت احراز اشتباه بودن آن‌ها در اثر گفتگو

ستایشی در ادامه خاطرنشان کرد: همان گونه که رئیس قوه قضائیه اعلام کردند اگر در اثر گفتگوها مشخص شود که رویه و رویکردها اشتباه بود، این جسارت و شهامت وجود دارد که رویه‌ها و رویکردهای جدید جایگزین شود.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه اذعان کرد: در باب تکلیفی که در راستای جهاد تبیین داریم، در واقع نکاتی که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود در این زمینه داشته‌اند، اگر یکایک به احسن وجه صورت گیرد شاهد برخی مشکلات نخواهیم بود. انقلاب اسلامی بر اساس روحیه مردمی و حضور همه جانبه آحاد مردم شکل گرفت و هیچ دسته و گروهی حذف نشدند؛ بلکه همه ملت به پاخاستند و پس از انقلاب نیز این موضوع در بیان امامین انقلاب اسلامی متجلی بود و همگی زیر پرچم واحد و زیبای انقلاب اسلامی منسجم و متحد بوده‌اند.

وی افزود: همین انسجام بود که دفاع مقدس نهایتاً به نفع ملت بزرگ ایران خاتمه پیدا کرد و این موضوع پس از جنگ نیز ادامه پیدا کرد و موفقیت‌های خیره کننده به دست آمد.

آخرین جزئیات دستگیری جاسوسان فرانسوی

ستایشی در ادامه و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص آخرین جزئیات دستگیری جاسوسان فرانسوی و نقش آن‌ها در اغتشاشات اظهار کرد: این پرونده، پرونده مهمی است و ابعاد و زوایای آن نیاز به کار و تحقیقات طاقت فرسا، فشرده و منسجم دارد. این پرونده به لحاظ این مؤلفه‌ها در مرحله تحقیقات است و کار با دقت، سرعت و صحت انجام می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: اتهام کسانی که دستگیر شدند و تحت بازداشت هستند، اجتماع و تبانی به قصد مقابله با امنیت کشور و جاسوسی است. نکته قابل توجه این است که اطلاعات ذی قیمت و راهبردی مختلفی از متهمان به دست آمده است و این به لحاظ اهمیتی که دارد در دستور کار ضابطین خاص قوه قضائیه قرار دارد و تحقیقات با روش‌ها و تمسک به مسائل فنی و علمی استمرار دارد.

خواب‌های تعبیرناشدنی رژیم صهیونیستی برای امنیت مردم

وی گفت: رژیم صهیونیستی برای امنیت مردم خواب‌های تعبیر ناشدنی دیده است و اطلاعات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد دشمنان قسم خورده نظام جمهوری اسلامی با برنامه ریزی های قبلی درصدد خشونت سازی، به خطر انداختن امنیت شهروندان، مدیریت احساسات و عواطف و شایعه سازی رسانه‌ای است.

ستایشی با بیان اینکه در اغتشاشات اخیر موضوع هجمه‌های رسانه‌ای مطرح بوده است، گفت: علاوه بر این افراد بازداشت‌های دیگری در این پرونده صورت گرفته که زنجیره اطلاعات و داده‌ها در شرف تکمیل است و به محض جمع بندی کار با تشکیل جلسه فوق‌العاده اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد تصاویر منتشر شده از زندان اوین در جریان آتش‌سوزی این ندامتگاه و آخرین اقدامات گفت: مقدمتا جای دارد که از همه رسانه‌ها اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری در جهت اطلاع رسانی شفاف، ضابطه مند و قابل دفاع به سهم خود و به نمایندگی از قوه قضائیه تشکر کنم.

وی در ادامه با بیان اینکه ابهام افکنی یکی از شگردهای رسانه‌های بیگانه است، اظهار کرد: با مستندی که ارائه شد، موجبات رسوایی شایعات آتش سوزی بازداشتگاه اوین فراهم آمد. مرکز رسانه قوه قضائیه اولین مجموعه سازمانی بود که مبادرت به اطلاع رسانی در این زمینه کرد و آخرین داده‌ها را به سمع و نظر شهروندان رساندند و ملاحظه شد که این اطلاع رسانی توانست بسیاری از نکات را که موجب ابهام شده بود، پاسخگو باشد.

ستایشی خاطرنشان کرد: با توجه به عملکرد رسانه‌های بیگانه باید گفت حجم دروغ سازی این رسانه‌ها کاملاً آنها را از مرجعیت رسانه‌ای که صداقت اولین شرط آن است، خارج می‌کند؛ با این حال ما آمادگی داریم به محض اینکه این داده‌ها جمع بندی و بررسی شد به مرور محضر عزیزان ارائه شود.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اظهارات منجر به دوقطبی سازی جامعه از سوی برخی سیاسیون گفت: برخی از موارد به صراحت قانون جرم سیاسی که در جلسه علنی تصویب شد، برخی از جرایم به موجب ماده ۳ قانون مورد بحث احصا شده است.

وی با بیان اینکه نشر اکاذیب اگر نگاه، نگاه سلطه و اخلال در امنیت کشور نباشد در شمول این ماده محسوب خواهد شد، اظهار کرد: نسبت به سایر نشر اکاذیب مقررات موضوع ماده ۷۴۶، ۶۹۸ و ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی قانون گذار احصاء و مشخص کرده و در صورت احقاق عناصر مادی و معنوی تشکیل دهنده جرم باید از سوی قاضی بررسی و نسبت به آن اتخاذ تصمیم کند.

تفکیک بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر استمرار پیدا خواهد کرد

ستایشی در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعداد افراد بازداشت شده در اغتشاشات اخیر چقدر است و محاکمه این افراد چه زمان آغاز خواهد شد، گفت: فرمان مقام معظم رهبری به قوه قضائیه ناظر بر این مطلب بود که کسانی که در اغتشاشات حضور داشتند، تقسیم بندی شود. در همان روز بدون درنگ طی بیانیه‌ای از طریق قوه قضائیه اعلام کردیم که غربالگری و تفکیک کسانی که در اغتشاشات مرتکب جرم شدند، شروع شده و با قوت و قدرت استمرار پیدا خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: افرادی که کم گناه هستند و مرتکب جرم خفیف شده باشند و مرتکب قتل، جرح و تخریب و تحریق نشده باشند و روان مردم را مورد تعرض قرار نداده باشند و امنیت مردم را مورد تعرض قرار نداده باشند، کسانی هستند که مورد رأفت اسلامی قرار خواهند گرفت و دادگاه با تشریفات مقرر می‌تواند این مسائل را مورد عنایت قرار دهد.

وی تصریح کرد: کسانی که به حقوق مردم تعرض کرده باشند و مرتکب تخریب، تحریق و قتل شده باشند، بدانند قوه قضائیه نسبت به این افراد برخورد عبرت آموز، بازدارند و با اقتداری انجام خواهد داد و به اشد مجازات خواهند رسید؛ البته رسیدگی به این جرایم با مقام قضائی صالح خواهد بود و حکم شرعی و قانونی نسبت به این افراد اعمال خواهد شد.

ستایشی بیان کرد: با دستور ریاست قوه قضائیه و تأکیدات ایشان دادسراها با سرعت و دقت لازم تا حقی تضییع نشود، کار را در حوزه اختیارات دادستانی انجام دادند و قسمتی از پرونده‌ها در دادسرا تعیین تکلیف و منتهی به صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست شده است.

آغاز محاکمه اغتشاشگران در کشور

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در خصوص آن دسته‌ای که مجرم هستند با قرار جلب دادرسی و کیفرخواست به دادگاه صالح حسب مورد ارسال خواهد شد. برابر گزارشات ارائه شده در سراسر کشور این محاکمات شروع شده و به عنوان نمونه در تهران، استان البرز، اصفهان و کردستان پیشتاز هستند و سایر استان‌های کشور نیز در حال انجام است تا کسانی که مجرم هستند تعیین تکلیف شوند.

وی ادامه داد: در خصوص جرایم خفیف نیز این گونه نیست که بلاقید آزاد شوند و در خصوص این افراد قرار تأمین لازم صادر می‌شود و وضعیت این افراد بررسی خواهد شد و قطعاً در پرونده‌هایی که مهیا برای ارسال به دادگاه می‌شود، نظر دادسرا بررسی خواهد شد و تحت رصد و پایش ضابطین عام و خاص قرار خواهند داشت.

ستایشی در ادامه و در پاسخ به سوالی در مورد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اجمالا قبول داریم که آمارها در این زمینه مطلوب نیست. ضابطان و عزیزانی که در این عرصه خدمات مؤثر و ویژه‌ای دارند، در صدد پیگیری جدی در این زمینه هستند که با موضوع قاچاق کالا و ارز با جدیت و قاطعیت برخورد کنند و برنامه‌های کنترلی و مقابله‌ای خوبی تدارک دیده شده که به زودی عملیاتی خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه بیان کرد: معاونت مبارزه با قاچاق در دادستانی کل کشور هماهنگی‌های ویژه ای با ستاد مبارزه با قاچاق، سازمان‌ها و کارگروه‌های مربوطه دارند و تفاهم نامه‌های خوبی منعقد شده و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی هماهنگی‌های خوبی با گمرک دارد و مشکلات به حداقل رسیده است.

مبارزه با قاچاق کالا، فرا قوه‌ای است

وی افزود: در استان‌های ساحلی ما در زمینه مبارزه با قاچاق کالا ابلاغیه و دستورالعمل‌های لازم با توجه به شرایط ارائه شده و در حال حاضر در حوزه گمرکات مشکلاتی وجود دارد که اعتقاد داریم با سرعت این مشکلات حل شود و اعتقاد بر این است که مبارزه با قاچاق کالا، فرا قوه‌ای است و تمامی دستگاه‌های ذی مدخل با تمسک به مقررات و قوانین مربوطه اقدام کنند و اگر نیاز به قوانین جامع و کامل‌تری است، قوه مقننه آمادگی این موضوع را دارد و شورای نگهبان این شرایط را برای کمک دارد و دولت کریمه سهم قابل توجهی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارد.

شناسایی عوامل حادثه زندان اوین

ستایشی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد شناسایی عاملان حادثه زندان اوین گفت: در خصوص بازداشتگاه مورد سوال پرونده‌هایی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران ویژه امور جنایی تشکیل شده و کسانی که در موضوع تحریق و تخریب عمدی نقش داشتند و مرتکب جرم شدند، شناسایی شده‌اند و کسی از چنگ قانون فرار نخواهد کرد و تفهیم اتهام شده‌اند و پرونده در حال تحقیقات است و در ایام پیش رو نتیجه تحقیقات، اقدامات و تصمیمات به سمع و نظر خواهد رسید.

شکایت زندانیان از عاملان آشوب در زندان اوین

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: در این حادثه دلخراش ۸ نفر فوت شدند و نسبت به ۲۵ نفر پرونده تشکیل شده و تحقیقات ادامه دارد و ممکن است کسانی اضافه و یا کم شوند. در خصوص بازداشتگاه اوین، چند نکته ویژه وجود دارد، عده‌ای از زندانیانی که درگیر این حادثه بودند از حیث ضررهایی که به آنها وارد شد و یا اگر مراقبت لازم در خصوص این افراد صورت نمی‌گرفت، آسیب بیشتری متوجه آنها می‌شد، از آشوب طلبان و اغتشاشگران در این بازداشتگاه شکایت کردند.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته از ناحیه آشوب طلبان، برنامه آن های این بود که از زندان خارج شوند اما هیچ زندانی نتوانست از بازداشتگاه اوین متواری شود و دست به فرار بزند. در این حادثه متأسفانه ۸ نفر از این زندانیان فوت شدند و مطمئناً این برنامه ریزی می‌توانست تبعات بیشتری داشته باشد که با لطف الهی و مدیریت میدانی همکاران ذی مدخل ختم به خیر و کنترل شد و اهداف مورد نظر دشمن محقق نشد و در نطفه خفه شد.

ستایشی با اشاره به حضور به موقع نیروهای فراجا و حفاظان امنیت و آتش نشانی و امداد در بازداشتگاه اوین اظهار کرد: این موضوع سبب شد که فوراً دامنه این آشوب جمع و مدیریت شود و در ساعات ابتدایی تمامی زندانیان به جای مناسب منتقل شدند و در اولین لحظات موجبات تماس زندانیان با خانواده‌های آنها فراهم شد.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: بلافاصله پزشک‌های متعددی مستقر شدند و تمامی مددجویان را مورد معاینه قرار دادند که از نظر سلامت حصول اطمینان شود. قوه قضائیه تلاش کرد در لحظه اطلاع رسانی صادقانه، سریع و شفاف خود را اعمال کند.

وی با گلایه از برخی از رسانه‌های داخلی در مورد طرح ادعای مین گذاری و سایر ادعاهای طرح شده گفت: به جد این موضوع را تکذیب و رد می‌کنیم.

آخرین اقدامات در خصوص پرونده قتل برومند نجفی

ستایشی در ادامه و در خصوص سوالی پیرامون آخرین اقدامات در مورد دستگیری قاتل محیط بان برومند نجفی گفت: بر اساس دستور دادستان محترم عمومی و انقلاب کرمانشاه پرونده به بازپرس ویژه قتل ارجاع شد و بدون درنگ اقدامات قضائی به صورت فنی و تخصصی صورت پذیرفت و کاراگاهان آگاهی با تمسک با اقدامات فنی پیگیر می‌شوند و دو معاون در جرم شناسایی می‌شوند و انشاالله با اقدامات خوبی که صورت می‌گیرد، شاهد دستگیری ضارب و معاونین وی باشیم.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه و در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات جنجالی حسن عباسی اظهار کرد: تاکنون شکایتی در این زمینه مطرح نشده و شکایتی علیه این فرد صورت نگرفته است.

وی در خصوص احقاق حقوق افراد آسیب دیده در جریان اغتشاشات اخیر گفت: برای دستگاه قضائی رعایت عدالت و اجرای عدالت هیچ حد و مرزی ندارد و ما متوقف نیستیم و به دنبال تجلی عدالت هستیم و افتخار ما این است که رسیدگی‌های ما عدالت را متجلی کند؛ لذا برای تحقق این مهم در تلاش هستیم.

ستایشی با بیان اینکه قوه قضائیه محل تظلم خواهی عموم افرادی است که از این ناحیه متضرر شده‌اند، اذعان کرد: کسانی که ظلمی علیه ملت مرتکب شده‌اند باید عملکرد خود را جبران و تصحیح کنند و اشخاصی که مسبب، مباشر، شریک و معاون هستند جایگاه آنها احصا خواهد شد و باید پاسخگوی خسارات مادی و معنوی به ملت باشند. در همین جا اعلام می‌کنیم هر شهروندی که فکر می‌کند در خصوص حوادثی که رخ داده و مورد ظلم واقع شده، مراجع قضائی ملجا و پناهگاه مظلومان خواهد بود و می‌توانند به ما رجوع کنند و قابل بررسی و رسیدگی قاطع خواهد بود.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه عنوان کرد: ظلم بزرگی که به آحاد مردم و جامعه اسلامی و مردم خوب، فهیم و فکور و نظام مقدس جمهوری اسلامی صورت گرفت از ناحیه دشمنان قسم خورده و عوامل داخلی قابل پیگیری، تعقیب و قابل مواخذه و اتخاذ تصمیم قاطع خواهد بود.

مأموریت دادستان کل کشور در خصوص دانشجویان بازداشتی در اغتشاشات اخیر

وی در ادامه و در خصوص آخرین وضعیت پرونده دانشجویان بازداشتی در اغتشاشات اخیر گفت: در این خصوص از ابتدا و حتی در سنوات گذشته همین رویه و شیوه دستگاه قضائی بوده است؛ نسبت به این موضوع از ابتدای کار ریاست قوه قضائیه توجه ویژه داشتند و دستورات موکدی در جهت تعیین تکلیف عاجل و قانونی دانشجویان صادر شد و موضوع به دادستان کل کشور محول شد و ایشان شخصاً مراتب را مدیریت کردند و قریب به اتفاق دانشجویان در همان روزهای اول و ابتدای ماجرا آزاد شدند و در حال حاضر تعداد محدود و انگشت شماری بازداشتند که بنا بر گزارشات موثق یا در معرکه بودند و وظیفه خاصی در میدان اغتشاشات داشتند و یا ارتباطات خاصی با شبکه‌ها و گروه‌های تابلودار جنایت پیشه داشته‌اند.

ستایشی گفت: مسائل این افراد در حال بررسی است و در ایام پیش رو اطلاع رسانی خواهد شد. دادستانی کل کشور با وزیر آموزش عالی نشست داشتند و در شورای عالی انقلاب فرهنگی دادستانی کل مورد تقدیر واقع شده و ۲۰۰ گروه از همکاران در دادستانی‌های عمومی و انقلاب در بازداشتگاه‌ها ورود پیدا کردند و در سراسر کشور تعیین تکلیف شده‌اند و افراد زیر ۱۸ سال نیز تعیین تکلیف شده‌اند و کسی از این افراد به عنوان بازداشتی نداریم.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص مجازات دروغ و عاملین تحریک با انتشار اخبار کذب اظهار کرد: تشخیص اینکه فعل یا ترک فعلی جرم است این است که مقام رسیدگی کنده این تشخیص را با تمسک به محتویات پرونده و مقررات ماهیتی دهد و قاضی باید در محکمه صالح به این موضوع رسیدگی کند.

وی ادامه داد: قوه قضائیه بر این مهم تاکید دارد که مسببین و کسانی که زمینه ساز هستند، تحریک، تشویق و ترغیب می‌کنند و شرایط و بستر را برای حضور عده‌ای در میدان فراهم می‌کنند، مطمئن باشند مرجع قضائی در صورت احراز مجرمیت این افراد، بنابر قوانین و مقررات اقدام خواهد کرد.

حقوق عامه همواره باید اولویت مسئولان باشد

ستایشی در ادامه با تاکید بر اهمیت مساله حقوق عامه اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود در کشور نباید حواس مسئولین از مبحث احقاق حقوق عامه پرت شود و نباید این موضوع از اولویت کاری خارج شود و در هر جا که حقوق عامه در معرض خطر قرار می‌گیرد دادستان‌ها در این زمینه با قوت و قدرت پیگیری مجدانه داشته باشند و اقدام کنند تا حقوق عامه تضییع نشود.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اقدامات دستگاه قضائی در حوزه احقاق حقوق عامه گفت: در حوزه حقوق عامه ۶۲ هزار و ۷۲۹ پرونده در دادسرا و ۵۹ هزار و ۶۹۲ پرونده در محاکم مطرح شده و در این زمینه حدود ۴۳ هزار و ۱۲۹ نفر محکومیت پیدا کرده‌اند. در راستای اجرای احکام صادره پیرامون حقوق عامه هزار و ۵۹۳ نفر محکوم به حبس شده‌اند که ۴۳ درصد این افراد از متصرفین اراضی ملی و منابع طبیعی هستند.

وی عنوان کرد: همچنین هشت هزار و ۳۹۰ مورد پلمب یا توقیف صورت گرفته که قریب به ۴۴ درصد این توقیف و پلمب مربوط به سلامت و بهداشت عمومی بوده که از رکن رکین حقوق عامه است. در مجموعه از ۴۴ هزار و ۱۱۰ مورد قلع و قمع بنا و مستحدثات حدود ۸۱ درصد مربوط به تغییر کاربری اراضی زراعی بوده است.

ستایشی در ادامه عنوان کرد: در اجرای احکام قضائی ۳۸ هزار و ۲۲۹ هکتار اراضی به بیت‌المال برگشته و از بیش از دو هزار هکتار از سواحل رفع تصرف شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که با بازیگران، ورزشکاران و روزنامه‌نگارانی که در جریان اغتشاشات اخیر مسائلی را بدون سند و مدرک اظهار کردند، آیا پرونده در خصوص این افراد تشکیل شده است؟، بیان کرد: پرونده‌هایی در این رابطه تشکیل شده و عده‌ای از این افراد به استناد دلایل موجود موازین قوانین احضار شده اند و از آنها سوال و حسب مورد بازداشت شدند. دستگاه قضائی در این رابطه به وظایف خودش عمل کرده و در مورد آن نیز اهتمام دارد.

پیگیری حقوقی اقدامات رسانه‌های معاند در جریان اغتشاشات اخیر

ستایشی در ادامه و در پاسخ به سوالی در مورد پیگیری حقوقی اقدامات رسانه‌های معاند در جریان اغتشاشات اخیر گفت: مطمئن باشید که دادستانی کل کشور طبق گزارشات واصله بر این اعتقاد و نظر استوار است که علیه بوق‌های استکباری که در خارج از کشور مشغول دروغ پراکنی و بیان سخنان کذب هستند، اعلام جرم کند.

سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرد: مراتب در شورای عالی قوه قضائیه مطرح شده است و از این بٌعد که این رسانه‌ها در تخریب و ایجاد ناامنی که منجر به دست زدن به فعالیت‌های تروریستی شده، نقش داشته‌اند، از ناحیه نهادهای ذی مدخل در حال مستندسازی است و پیگیری‌های لازم و قاطع از ناحیه دستگاه قضائی هم در داخل و هم خارج انجام خواهد شد و تمهیدات آن فراهم شده است. انشاالله امید داریم که در ایام پیش رو اقدامات محکم و قاطعی که در این زمینه صورت خواهد پذیرفت را اطلاع رسانی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    18 2
    شواهد نشان میدهد در همین اغتشاشات پای کله گنده های اصلاح طلب در کار است راستی محاکمه روحانی و جهانگیری و نوبخت و زنگنه و آخوندی و .. چه شد؟!
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      2 0
      توقع داری با پرونده ناقص این کنسرتیها محاکمه شوند؟
  • سجاد IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    11 2
    هر فرد اغتشاشی که پرتاب کننده سنگ بسوی مردم بوده که منجر به کور شدن و زخمی شدن و...افراد شده است بایستی قصاص شود و اگر زیر 18 سال دارد هم فرقی نباید داشته باشد تنها زمان اجرا حکم تاخیر خواهد داشت
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 3
    سلام ان شاءالله اصله
    • محمد قزل IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      1 0
      حتماً اصلشو خوب میشناسی
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    3 2
    ببینیم و تعریف کنیم
  • RU ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    4 1
    امیدوارم بدون مماشات
  • DE ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 2
    وقتی طرف با کوکتل مولوتف ضرر چند صد میلیونی یا چند میلیاردی زده بایستی علاوه بر سالها زندان با کار اجباری خسارت را پرداخت کند حتی اگر 20 سال طول بکشد. باید با کار در اردوی کار خسارت را بپردازد.
    • هاشم CA ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      0 0
      آفرین با این افکارت ی اینارو فقط باید اعدام کرد، کار اجباری چیزه. کلا 70000 هزارتان
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    2 2
    نگویید شناسایی کردید بگویید با انها چه کردید ؟ میلیاردها تومان خسارت . قتل 8نفر و مجروح شدن چند نفر دیگر جرم انهاست به غیر از تبعات بین المللی .
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    7 2
    مایه فحش به روسامون دادیم قوه قضاییه پدرمارا درآورده تا مدیون نمونه اما اینها کاری نبود نکرده باشن از آتش زدن و فحش به مقامات گرفته تا فرستادن فیلم خرابکاریشون به شبکه اونور آبی اماقوه قضائیه بجای رسیدگی داره کش میده قضیه را تا اینها بیشتر جری بشن ،واقعا تبعیض تا کجا؟!من که حلال نمی کنم
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    6 1
    مایه فحش به روسامون دادیم قوه قضاییه پدرمارا درآورده تا مدیون نمونه اما اینها کاری نبود نکرده باشن از آتش زدن و فحش به مقامات گرفته تا فرستادن فیلم خرابکاریشون به شبکه اونور آبی اماقوه قضائیه بجای رسیدگی داره کش میده قضیه را تا اینها بیشتر جری بشن ،واقعا تبعیض تا کجا؟!من که حلال نمی کنم
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      1 0
      تبعیض نیست وضعیت رواینطوری کردن میزنن میکشن ویاطرف فوت میکنه توشبکه هاشون این فاسدهای بی شرف میگن پلیس کشتدش مادرش هم سپاه کشته مادره میگه من زنده ام یکم شلوغ بشه شک نکن ازمردم ومعترضین گورجمعی میسازن میگن حزب الله لبنان کشته سوریه روباهمین دروغها به این روزگارانداختن عراق همینجور
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 1
    تکلیف فائزه رفسنجانی از سران اصلی چی شد ؟
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    3 0
    هرچی سر جهان سوم می‌آید از بی سوادی و بی قانونی و رفتارهای هیجانی است برخورد سلیقه ایی با قوانين، تشدید کننده جرم است
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 1
    اگر امکاناتت امنیتی اجازه میداد این محاکمات باحضور مردم در میادین اصلی شهر ها بر گذار میشد بهترین تودهنی به اغتشاشگران خواهد بود حتی بهتر از اعدام کردند انها باعث ارامش میشد
  • حسین IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    مماشات با این قوم اشوب گر امنیت کشور رو در اینده به چالش میکشه ،باید طبق قانون و بدون ملاحضه با اونهایی که اقدام به خرابکاری و جنایت کرده اند برخورد بشه.
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    9 1
    دیگه همه فهمیدند که قوه قضائیه ترسو است و هیچ ابهتی ندارد مخصوصا برای اقازاده ها و گردن کلفت ها. حداکثر چند سال زندان بهشون میده که فرقی با هتل نداره و ده روز یکبار مرخصی میروند و توی زندان هم با نت کار می کنند انگار نه انگار که زندانند . پس بیخود کسی را نترسانید
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 1
    پس میشه که پرونده چند سال تو پیچ و خم نمونه!
  • DE ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    0 2
    ریش و قیچی دست شماست ! مرگ بر قاتل اغتشاشیون
  • DE ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    0 1
    الان چی شد اون حرفها چی شد دروغ بود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    1 1
    دادگاه واقعی چند وقت بعد هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس