کد خبر 1429176
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
بحران در انگلیس؛ «ریشی سوناک» نخست‌وزیر می‌شود؟

منابع رسانه‌ای در انگلیس گزارش دادند، «ریشی سوناک»از بیشترین بخت برای انتخاب به عنوان نخست‌وزیر و رهبر حزب حاکم این کشور برخوردار است.

به گزارش مشرق، در شرایطی که استعفای نخست‌وزیر انگلیس بحران تازه‌ای به بحران‌های سیاسی و اقتصادی این کشور افزوده است، رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند که به احتمال زیاد، جانشین او تا عصر امروز تعیین می‌شود.

شبکه جهانی «بی بی سی» گزارشی درباره رقابت برای جانشینی «لیز تراس» در مقام نخست‌وزیر و رهبر حزب حاکم محافظه کار این کشور منتشر کرد و در آن به بررسی مدعیان این منصب پرداخت.

طبق این گزارش، «ریشی سوناک» وزیر خزانه‌داری اسبق انگلیس که پیش از این در رقابت با «لیز تراس»  برای منصب نخست وزیری و رهبر حزب محافظه کار ناکام ماند، بیشتری شانس را برای تعیین شدن به عنوان نخست‌وزیر را دارد.

در گزارش بی‌بی‌سی آمده است: «بعد از اینکه بوریس جانسون اعلام کرد که او وارد رقابت نمی‌شود، ریشی سوناک به عنوان نامزد پیشتاز در رقابت برای تبدیل شدن به نخست‌وزیر آینده بریتانیا ظاهر شده است».

بنا بر گزارش این رسانه انگلیسی، ریشی سوناک وزیر خزانه‌داری اسبق انگلیس در میان نمایندگان حزب محافظه کار در پارلمان، از بیشترین میزان حمایت برخوردار است.

بی‌بی‌سی البته به سراغ «پنی موردانت» وزیر دفاع اسبق انگلیس هم رفته است که پیشتر نامزدی خود را برای منصب نخست‌وزیری اعلام کرده است.

طبق این گزارش، در حال حاضر تنها ریشی سوناک و پنی موردانت برای نامزدی اعلام آمادگی کردند و باید دید که آیا موردانت تا ساعت ۱۴ به وقت محلی انگلیس (حدود ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران) می‌تواند حمایت ۱۰۰ نماینده پارلمان را برای نهایی کردن نامزدی خود کسب کند یا خیر.

«ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس می‌شود؟
ریشی سوناک و پنی موردانت

طبق قوانین انگلیس، کسی می‌تواند خود را برای نخست‌وزیری این کشور  نامزد کند که از حمایت حداقل ۱۰۰ عضو پارلمان برخوردار باشد.

بی‌بی‌سی با اشاره به اعلام موضع بوریس جانسون برای عدم شرکت در رقابت برای منصب نخست‌‎وزیری نوشت: «بسیاری از حامیان آقای جانسون از عقب نشینی او شگفت زده شدند...با خروج آقای جانسون از رقابت برای رهبری (حزب محافظه کار و منصب نخست وزیری)، چندین تن از نمایندگان پارلمان به سمت دو نامزد باقی مانده رجوع کرده‌اند».

طبق این گزارش، حدود ۱۸۰ عضو محافظه کار پارلمان انگلیس از مجموع ۳۵۷ قانونگذار این حزب به طور علنی رای‌شان را اعلام کردند که ۱۵۵ نفر از آنها حمایتشان را از ریشی سوناک اعلام کردند و ۲۵ نفر هم گفتند که به پنی موردانت رای می‌دهند.

بی‌بی‌سی ادامه داد: «اگر پنی موردانت بتواند به حد نصاب ۱۰۰ حامی برسد، رقابت (برای رهبری حزب و نخست وزیری) به رای گیری آنلاین از اعضای حزب محافظه کار کشیده می‌شود و برنده این رقابت هم روز جمعه اعلام می‌شود».

این رسانه افزود: «آقای سوناک قطعا به عنوان نامزد محبوب به منظور جایگزینی خانم تراس به عنوان نخست وزیر است و ممکن است تا عصر دوشنبه (امروز) به این ممکن برسد البته اگر خانم موردانت در رسیدن به حد نصاب (۱۰۰ حامی) ناکام بماند».

انتشار این گزارش در شرایطی انجام شده که به دنبال استعفای لیز تراس از نخست وزیری و رهبری حزب حاکم این کشور بعد از ۴۴ روز تکیه زدن بر این منصب، بحران تازه‌ای به بحران‌های سیاسی و اقتصادی انگلیس اضافه شد.

بعد از استعفای لیز تراس، برخی چهره‌های شناخته شده در حزب محافظه کار از بازگشت بوریس جانسون نخست‌وزیر مستعفی انگلیس به این مقام حمایت کردند اما جانسون رسما اعلام کرد که برای جانشینی لیز تراس وارد رقابت نخواهد شد.

در خبرها آمده بود که روز یکشنبه (دیروز)، ریشی سوناک با بوریس جانسون دیدار دو جانیه ای ترتیب داده بود. این دیدار درشرایطی انجام شد که در رقابت قبلی سوناک با لیز تراس برای نخست‌وزیری، بسیاری از اعضای حزب محافظه کار او را «به خنجر زدن از پشت» به جانسون، محکوم کرده بودند. آنها معتقد بودند با استعفای سوناک از خزانه‌داری انگلیس در واکنش به رسوایی‌های متعدد دولت جانسون، سلسله استعفاها در دولت آغاز شد و کار را به جایی رساند که خود جانسون هم مجبور به استعفا شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس