کد خبر 1427791
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۴
وی پی ان

یک حساب و کتاب ساده نشان می‌دهد که تجارت فروش وی‌پی‌ان در ایران طی یک سال ۳۱۰۰میلیارد تومان است

به گزارش مشرق، جست‌وجو برای دانلود وی‌پی‌ان طی یک ماه گذشته براساس بعضی از گزارش‌ها، افزایش ۳هزار درصدی را تجربه کرده است.

منشأ این افزایش به‌خاطر محدودیت‌هایی است که به‌ویژه برای ۲پلتفرم محبوب کاربران ایرانی یعنی واتساپ و اینستاگرام، که در نبود جایگزین بومی رشد چشمگیری داشتند، به‌وجود آمده است.

در این میان، علاوه بر دانلود و نصب وی‌پی‌ان‌های رایگان، بازار خرید و فروش وی‌پی‌ان هم حسابی سکه شده است. این در حالی است که روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت فروش و کسب درآمد از فیلترشکن‌ها را مجاز ندانست.

عیسی زارع‌پور اما بر این نکته تأکید کرد که این موضوع جرم‌انگاری نشده و از برخی تلاش‌ها برای جرم‌انگاری فروش وی‌پی‌ان خبر داد. درحالی‌که بعضی از آمارها حکایت از استفاده ۸۰درصد کاربران از وی‌پی‌ان دارد، این آمار در اروپا تنها ۱۰درصد اعلام می‌شود.

اگر منصفانه بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم، این تفاوت قابل‌توجه، صرفا به محدودیت‌های گوناگون در زمان‌های گوناگون و به دلایل گوناگون برمی‌گردد. با یک حساب و کتاب ساده، اکنون گردش مالی تجارت وی‌پی‌ان در ایران بیش از ۳هزار میلیارد تومان در سال تخمین‌زده می‌شود.

وجود مافیای وی‌پی‌ان

سال‌هاست که عبارت «مافیای وی‌پی‌ان» از زبان مسئولان، کاربران و فعالان حوزه فناوری اطلاعات شنیده می‌شود.

شاید یکی از مستندترین آمارها به زمانی برگردد که وزیر ارتباطات دولت پیشین، در مجلس شورای اسلامی از گردش مالی چندصدمیلیارد تومانی این تجارت سیاه خبر داد.

محمدجواد آذری جهرمی خطاب به یکی از نمایندگان گفت که «مافیای فیلترشکن‌ها چه کسانی هستند؟»

و سپس تأکید کرد که «فیلترشکن به‌راحتی در کشور فروخته می‌شود و هیچ برخوردی با آن صورت نمی‌گیرد. معلوم است چه‌کسی پشت این کار قرار دارد؟ چه‌کسی تجارت فیلترشکن می‌کند؟ وقتی به این مسئله اعتراض می‌کنم، برخی‌ها به من می‌گویند ما قانونی نداریم که فروش فیلترشکن جرم است. این یک تجارت چندصدمیلیاردی در این حوزه است.» 

گردش مالی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی

روزنامه همشهری در سال۱۳۹۷ تخمین زده بود که گردش مالی تجارت وی‌پی‌ان در ایران حداقل ۵۰میلیارد تومان در ماه است. این عدد امروز با آمارهای جدید، افزایش قابل‌توجهی داشته است، به‌طوری که با یک حساب سرانگشتی می‌توان بیش از ۵برابر آن را در ماه تخمین زد.

اکنون، براساس آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیش از ۱۰۸میلیون مشترک اینترنت پهن‌باند(ثابت و سیار) در کشور فعال هستند.

همچنین آنگونه که غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرده، ۸۰درصد کاربران از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند.

این میزان به این معنی است که حدود ۸۶میلیون کاربر روی دستگاه‌های مختلف، وی‌پی‌ان‌های گوناگونی را دانلود و نصب کرده‌اند. این در حالی است که با فیلترشدن وی‌پی‌ان‌ها طی روزهای گذشته برآورد می‌شود که حداقل ۱۵درصد کاربران از وی‌پی‌ان غیررایگان استفاده می‌کنند که به این معنی است که حدود ۱۳میلیون کاربر در حال پرداخت پول برای خرید اشتراک فیلترشکن هستند.

درصورتی که میانگین حداقلی خرید وی‌پی‌ان را در ماه ۲۰هزار تومان درنظر بگیریم، این ۱۳میلیون کاربر حدود ۲۶۰میلیارد تومان برای خرید وی‌پی‌ان هزینه می‌کنند که در سال به عددی بیش از ۳۱۰۰میلیارد تومان خواهیم رسید.

مسیر یک‌طرفه فیلترینگ

تجربه فیلترینگ، طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که فیلترینگ مسیری یک‌طرفه است.

به‌عبارت دیگر، هرگاه پلتفرمی در کشور فیلتر شده، پس از آن، دسترسی به آن پلتفرم تنها از طریق فیلترشکن امکان‌پذیر بوده است.

نمونه این ادعا، درخواست ۶وزیر در دولت پیشین از کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه جرایم رایانه‌ای برای رفع فیلتر از توییتر بود که با مخالفت روبه‌رو شد. از سوی دیگر، تحریم‌های حوزه فناوری اطلاعات یا همان «فناتحریم» از سوی کشورهای متخاصم طی سال‌های گذشته، نیاز به وی‌پی‌ان برای دسترسی به بعضی ابزارهای مورد نیاز متخصصان این حوزه و کسب‌وکارهای اینترنتی را برجسته‌تر کرده است.

به این ترتیب، کاربران ۲راه بیشتر پیش‌رو ندارند؛ آنها یا باید از وی‌پی‌ان‌های رایگان استفاده کنند یا برای خرید وی‌پی‌ان، جیب مافیای وی‌پی‌ان را پر کنند. همچنین در حالی از رشد اینستاگرام و واتساپ در ایران انتقاد می‌شود که جایگزین‌سازی مناسبی برای آنها صورت نگرفته است. درصورت استفاده از وی‌پی‌ان‌های رایگان، کاربران باید خطر آنچه در قالب «وی‌پی‌ان» و با ماهیت «بدافزار» ارائه می‌شود را به جان بخرند.

این در حالی است که وی‌پی‌ان‌های پولی هم کاملا قابل اطمینان نیستند. این موضوع نه‌تنها برای کاربران خطرناک است، بلکه باعث می‌شود که وب‌سایت‌های دولتی هم در خطر حملاتی از نوع DDoS قرار بگیرند؛ چراکه یک بدافزار در قالب وی‌پی‌ان، گوشی‌های میلیون‌ها کاربر را می‌تواند تبدیل به بات نت یا زامبی کند.

آخرین گزارش شرکت امنیت سایبری کسپرسکای حاکی از آن است که ایران از نظر گوشی‌های آلوده در صدر جدول جهانی قرار دارد. این شرکت گزارش داده که از هر ۳ گوشی ایرانی، یک گوشی به بدافزارهای گوناگون آلوده است که بخش قابل‌توجه آن از طریق دانلود وی‌پی‌ان‌ها به گوشی‌ها نفوذ کرده است.

منبع: روزنامه همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    15 2
    خوش به حال پسر اون خانم
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      4 7
      اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چرا ؟؟؟؟؟ زیرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      11 1
      البته که خودشون فیلتر میکنن خودشونم از فروش وی پی ان کاسبی راه میندازن!
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      6 0
      اینم از فواید فیلترینگ در نظام جمهوری اسلامی
    • رضا IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      5 2
      مذهبی های افراطی و برعندازان هر دو چاقوی دو لبه برای نابودی ایران و شیعه هستن
  • صمیر IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    5 3
    اکثریت وی پی ان رایگان استفاده میکنند هرچند بعد مدت کمی کیفیتشون افت شدیدی میکنه.
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      3 8
      آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد امــــــــــــــــــــــــا اسب تروآ دارد ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چرا ؟؟؟؟؟ زیرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    1 0
    خب مالیات بگیرید و با استناد به قوانین امریکا در ایران حکم کنید.
  • علی IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    10 0
    خوب نگفتی در ایران چه کسانی و یا چه مقامی وی پی ان میفروشد که حتی وزیر ارتباطات سابق بدان مسلط نبود...لطفا شفاف و واضح اعلام کنید.
  • . IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    2 0
    خب چه باید کرد؟
  • IR ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    0 0
    یعنی ممکن است مافیا اغتشاش ایجاد کند سود ببرد ؟! چی میگی !؟ راس میگی !؟ گدا هایی که وارد می کنند سر چها راه ها می ذارند چی ؟ اونا هم مافیا دارد ؟! چی میگی !؟ راس می گی !؟
  • CA ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    10 0
    حالا معلوم شد چطور پسر میتونه خونه ۳ میلیون دلاری در ونکوور بخره
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    9 0
    این میتونید از فرزند دانش بنیان بپرسید راهنمائیتون میکنه
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    3 0
    شما خودتون هم با خودتون درگیرید. یعنی شما الان دارید به خودتون انتقاد می کنید که چرا vpn فروختید یا اینکه سهم شما رو کم حساب کردن. اگه vpn فروشی با اشراف و کنترل کامل اطلاعاتی ها نباشه که فاتحه امنیت کشور خوندس.
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    7 0
    جا داره پسر خانم خزعلی تشکر ویژه ای از وزیر ارتباطات در خصوص رونق کسب و کارش داشته باشه مامان به قربونش بره به خوابم نمی دید یک ماهه اینقدر به جیب بزنه
  • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    4 2
    این پول ها حرام است
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    5 2
    ریسک بدافزار را به جان می خریم ولی از نرم افزارهای داخلی استفاده نمی کنیم
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    4 1
    فقط دو پلتفرم ممنوع شده نیست که نیاز به وی پی ان دارد ، خیلی وبسایت های ضروری در ایران از طرف کشورهای دیگر هم ممنوع شده و برای همین وی پی ان یک ضرورت هست. با ممنوع کردن وی پی ان فقط صورت مسأله پاک خواهد شد. کسب و کارهای مرتبط با اینترنت که له و لورده شدند و واقعا نان شب خیلی ها با این رفتار از بین رفت
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    5 3
    تنها راه،. ارائه اینترنت آزاد، پرسرعت و بدون فیلترینگ است، تا مردم سراغ فیلترشکن ها نروند و باعث جاسوسی و به خطر افتادن امنیت جامعه نشود.همین فیلترینگ که به بهانه به خطر افتادن حاکمیت نظام برقرار شد، باعث حذف کسب درآمد اینترنتی فروشگاه ها شده، ارتباطات شرکت های تجاری با خارج را دچار اختلال کرده و خصوصاً پشتیبانی خارجی بعضی پلتفورم های داخلی را هم دچار مشکل کرده. این یعنی در خطر افتادن امنیت شغلی. پس فیلترینگ در بلند مدت هم باعث ایجاد خطر است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس