اغتشاشات در ایران - نمایه

ناآرامی‌های سال‌های اخیر هیچیک به دلیل نبود فضای اعتراضی رخ نداده‌اند بلکه جملگی پیش‌لرزه‌های فتنه‌ای با مسمّای "فتنه اقتصادی" بوده‌اند که فرماندهان کت و شلواری ستاد اصلاحات تدارک دیده‌اند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

هشدار آیت‌الله جوادی‌آملی به طلّاب و حوزویان

هم‌پیمانی "بانیان آشوب" برای تکرار حادثه/ هشدار آیت‌الله جوادی‌آملی به طلّاب و حوزویان

ایرنا گزارش داد: آیت‌الله جوادی‌آملی مفسّر شهیر قرآن کریم و از مراجع عظام تقلید در مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب که به مناسبت میلاد پیامبر اعظم و امام صادق علیهم السلام در بیت ایشان برگزار شد، طی سخنانی با تاکید بر لزوم پاسخگویی به شبهات گفته است:

"حوزویان باید نسبت به پاسخ به شبهات غرب اهتمام ورزند و توانایی پاسخ به شبهات جامعه را داشته باشند. اندلس سابق بزرگانی از فقه و علوم اسلامی داشت اما چیزی که دین را از اندلس گرفت جنگهای صلیبی نبود بلکه شبهات فکری بود. لذا نباید نسبت به شبهات مطرح در جامعه بی تفاوت بود و باید آنها را به وسیله روایاتی که مفسر قرآن هستند جواب داد."[1]

*مسئله اندلسیزه کردن ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران پیش از این در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز مورد اشاره قرار گرفته است.[2]

این هشدار راهبردی که ابواب و شعوب مختلفی دارد؛ بایستی در تمام حیطه‌های مفهومی خود مورد اقتراح کارشناسان و صاحبنظران قرار گیرد و البته در مقابل تمامی یمین و یسار این لشکر تا دندان مسلح؛ استفاده از سلاح کارآمد "جهاد تبیین" لازم است.

آنچه که علامه جوادی‌آملی در بحث پاسخ به شبهات خواستار شده‌اند نیز رویه‌ای دیگر از مفهوم جهاد تبیین است که خواص جامعه بویژه طلاب و حوزویان باید به آن توجه داشته باشند.

***

هم‌پیمانی "بانیان آشوب" برای تکرار حادثه

هم‌پیمانی "بانیان آشوب" برای تکرار حادثه/ هشدار آیت‌الله جوادی‌آملی به طلّاب و حوزویان

عباس عبدی، تحلیلگر چپ در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که اخیرا برخی فعالان سیاسی اصولگرا در واکنش به حوادث اخیر پیش آمده، نسبت به وضعیت حکمرانی و نحوه مدیریت اجرایی در کشور هشدار داده‌اند، نظر شما نسبت به این اظهارات چیست؟ گفت:

"برای اینکه این خطرات را کسی ببیند یا ابراز کند، نیاز به تحقیق و مطالعه عجیب و غریبی نیست. همه با صحبت کردن با اطرافیان، کسانی که در خیابان‌ها تردد می‌کنند یا افراد فامیل؛ می‌توانند از وضعیت کشور مطلع شوند. بعلاوه این نحوه حکمرانی، مورد حمایت کسی نیست و با این وضعیت امکان ندارد که کشور رو به بهبودی پیش رود. چه خطری از این بالاتر که مردم حکمرانی را نمی‌پسندند."[3]

*حکما اگر آقای عبدی در شام سال 40 هجری از چند عابر می‌شنیدند که علی(ع) نماز نمی‌خواند و دشمن امیرالمؤمنین است(!) متعبدانه می‌پذیرفتند و امروز باید نام عبدی را در زمره سرداران سپاه معاویه می‌شنیدیم!

این چه استدلال مزخرف و کم‌مایه‌ای است که برویم در خیابان‌ها و هرچه شنیدیم را تعمیم عام بدهیم و نتیجه استراتژیک بگیریم؟!

اگر یک آدم نااهل در خیابان نظری غلط داد آیا ما به نسبت شرایط مکلف نیستیم این اظهارات را با نگاه نقادانه بنگریم و اگر توانستیم به آن پاسخ دهیم؟

تکلیف مراجع اجتماعی و خواصی از قبیل عباس عبدی که سال‌های عمر خود را در نهادهای امنیتی و سیاسی و رسانه‌ای سپری کرده‌اند چه می‌شود؟

آیا باید به مانند مصرع "کوری عصاکش کور دگر شود"؛ آقایان هرچه در کوی و برزن از اهل و ناهل شنیدند را مخلوط کنند و به عنوان نتیجه راهبردی در سیاست و استراتژی و... تکرار کنند؟

شأن رجل سیاسی و مرجع اجتماعی "زیست طوطی‌وار" نیست. که هرچه شنید را بدون هیچ تعقل یا نقد یا انصافی تکرار کند و بدتر آنکه به آن تعمیم عام هم بدهد.

جدای از این مسئله که رجل سیاسی باید شنیده‌ها را در فرایند "تحلیل معقول" قرار دهد اما فاجعه ذهنی آقای عبدی عمیق‌تر از این حرف‌هاست...

او بدون هیچ فکت عقلانیت‌پسندی می‌گوید: "این نحوه حکمرانی، مورد حمایت کسی نیست و با این وضعیت امکان ندارد که کشور رو به بهبودی پیش رود"!

اولا عبدی نمی‌داند حاکمیتی که مورد حمایت کسی نباشد بلافاصله فرو می‌پاشد و یا دیر یا زود با انقلاب اکثریت مردم مواجه می‌شود.

گزینه‌ای که نه تنها در مورد حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران رخ نداده بلکه در عمر 43 سال گذشته انقلاب اسلامی شاهد بوده‌ایم که اتفاقا این حاکمیت با حمایت اکثریت مردم از تمام بحران‌ها و جنگ‌ها و تحریم‌ها سر به سلامت عبور کرده است.

ثانیا عبدی با مثبتات و پیشرفت‌های فعلی چه می‌کند هنگامی که می‌گوید امیدی به بهبود نیست!

آیا وضعیت امنیت و استقرار و اقتصاد امروز مردم و ایران با 100، 50 و حتی 20 سال پیش قابل مقایسه است؟

امروز در ایران دیگر کسی در صف نفت و کپسول گاز نمی‌ایستد. (مقایسه شود با زمستان سخت اروپا)

امروز ایران می‌تواند تهدیدهای امنیتی‌اش را در هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای خود از بین ببرد.

و امروز این ایران است که به الگویی جهانی برای مقابله با تحریم‌ها بدل شده است و هیچ تحریمی نتوانست ایران را به زمین بکوبد.

پس حاکمیت فعلی ایران چیزهایی در چنته دارد که عبدی قصد انکار آنها را دارد و مزوّرانه اینکه این انکار بی‌مبنا را به مردم ربط می‌دهد!

باید دانست که از عوامل انحطاط یک جامعه –حتی اگر آن جامعه در حد اعلی دستاورد باشد_ "عوامزدگی خواص"  و البته انزوای نخبگان است.

خواصی که باید بعنوان لنگر جامعه عمل کنند، پر و خالی لیوان را همزمان ببینند و از عقلانیت محض برخوردار باشند اما منزوی می‌شوند و عده‌ای از ماندگان به ناگاه تبدیل به کسانی می‌شوند که منعزل از عقل در مسیر همصدایی با دشمن قرار می‌گیرند و دانسته یا ندانسته جامعه را به سمت "آشوب‌های خیابانی بر اساس انگاره‌های غلط ذهنی" پیش می‌برند.

پیش از این نیز محمدجواد حق‌شناس، یکی دیگر از فعالان چپ در اظهاراتی عجیب گفته بود: "جوانان امروز هنگامی که مشاهده می‌کنند خواسته‌های‌شان شنونده‌ای ندارد، ترجیح می‌دهند برای بیان‌شان به کف خیابان بیایند و در میدان‌های اصلی شهر فریاد بکشند."[4]

او توضیح نداده بود که چگونه به انگاره ذهنی "اکثریت جوانان امروز" پی برده است و البته چرا به همان چند جوان هم توضیح نمی‌دهد که خیابان جای مناسبی برای بیان مطالبات نیست؟!

به زعم ما این قبیل اظهارات منحرف‌کننده و سیاه‌نما و یا سخنانی مثل "سگ مسلکی" خطاب کردن تحلیلگران مخالف با اغتشاش؛‌ صرفا برای انهدام ذهنی مردم و باز کردن مسیر ادامه آشوب‌ها در آینده صورت می‌گیرد.

در مسیر خطرناکی که آنرا توصیف کردیم، 3 عامل برای ترشح پادتن لازم است:

1_ جهاد تبیین

2_ عمل خواص دلسوز به وظایف خود در عرصه‌های مختلف

3_ برخورد قضایی و امنیتی روشنگرانه با مروّجان عوامزدگی مجرمانه.

لازم به تأکید است که خوانش اظهارات افرادی از قبیل عباس عبدی و محمدجواد حق‌شناس، آشکارا توضیح می‌دهد که "فرماندهان کت و شلواری" آشوب کیانند و چرا برخی محافل تحلیلی معتقدند ریشه اغتشاشات اخیر را باید در سیاه‌نمایی‌ها و آدرس‌های خیابانی که همین افراد در ذهن فریب‌خوردگان و اوباش فرو کردند؛ جُست...

***

فانتزی‌های یک حزب تک‌نفره!

هم‌پیمانی "بانیان آشوب" برای تکرار حادثه/ هشدار آیت‌الله جوادی‌آملی به طلّاب و حوزویان

رسول منتجب‌نیا، فعال چپ و دبیر حزبی موسوم به جمهوریت، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با ایسنا گفته است:

"اعلام می‌کنیم حزب جمهوریت این آمادگی را دارد که به همراهی سایر احزاب اصلاح طلب، تجمعی را با حضور صاحب نظران از هر گرایشی و همچنین مردم برگزار کنیم. وزارت کشور محلی را در اختیار ما بگذارد و ما هم تضمین می دهیم کسی به خیابان نرود و اقدام ضدّ امنیتی انجام نشود. اگر این شرایط فراهم شود، ناآرامی های اخیر هم پایان می‌یابد در غیر این صورت با بگیر و ببند و بستن فضای مجازی، مشکلی حل نمی‌شود."[5]

*درباره اظهارات منتجب‌نیا گفتنیست که اولا ناآرامی‌های اخیر پایان یافته است و فضای فعلی صرفا در اماکنی مثل توییتر اندکی ملتهب است.

ثانیا آقای منتجب‌نیا قطعا می‌توانند درخواست خود را پس از التهابات به وزارت کشور تسلیم کنند و نتیجه پیگیری خود و تصمیم وزارت کشور را هم به اطلاع مردم برسانند تا همه بدانند سیاسیونی هستند که هشتگ‌محور و جوّزده نیستند و جدای از درگذشت تصادفی خانم مهسا امینی هم به فکر "مطالبات اعتراضی" هستند!

ثالثا آقای منتجب‌نیا باید بدانند که اینترنت در هنگام آسیب دیدن امنیت؛ حتی در آمریکا هم قطع می‌شود و کسی از عبارت "بگیر و ببند" استفاده می‌کند که فهم چندانی از امنیت و لزوم حفظ دسته‌جمعی امنیت نداشته باشد.

و رابعا ما جهان فانتزی آقای منتجب‌نیا را به قضاوت مخاطبان محترم می‌گذاریم آنجا که از همراهی با سایر احزاب اصلاح‌طلب و پایان ناآرامی‌ها (التهابات فعلی یا آینده) سخن می‌گویند!

چه اینکه حزب جمهوریت یک انشعاب از حزب اعتماد ملی است که پس از اختلاف آقای منتجب‌نیا و دوستانشان با سایرین ایجاد شد و در حال حاضر نیز عملا هیچ فعالیتی ندارد و بعید است سایر احزاب اصلاح‌طلب بخواهند کار مشترکی با جمهوریت انجام دهند.

ضمن اینکه ناآرامی‌های سال‌های اخیر هیچیک به دلیل نبود فضای اعتراضی رخ نداده‌اند (زیرا امکان اعتراض مسالمت‌آمیز و دارای مجوز در ایران هست) بلکه جملگی پیش‌لرزه‌های فتنه‌ای با مسمّای "فتنه اقتصادی" بوده‌اند که فرماندهان کت و شلواری آن در ستاد اصلاحات تدارک دیده‌اند و البته تاکنون تیرشان به سنگ خورده است...

اینکه منتجب‌نیا با آنهمه سابقه سیاسی در مقابل این واقعیت‌های محرز و قابل اثبات اما یک موضع فانتزی اخذ کرده است؛ از تأملات تأسف‌آور روزگار ماست.

***

1_ https://irna.ir/xjKLkL

2_ https://www.leader.ir/fa/speech/2391

3_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1287300

4_ mshrgh.ir/1426745

5_ isna.ir/xdMzPF

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 17
  • حمیدرضا IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    30 18
    افسادطلبای کثیف..از اول انقلاب رد پای این اصلاحطلبان در هر حادثه ای دیده میش. اسرائیل: اصلاحطلبان سرمایه هوی اسرائیل در ایران است.
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      31 10
      اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا به چه علتی همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند به غیر از اینترنت؟ ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گرنه ؛ آش همین و کاسه همین است.
    • شهرام IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      14 10
      کاملا پیداست شما دستت تو اقتصاد نیست و نونت بی زحمت تو سفره ات میاد وگرنه اینطور بی محتوا حرف نمیزدی فقط اگه خواستی کمی روشن بشی برو بخوان قطب صنعت شوینده ایران که در خاورمیانه رودست نداشت کی به خاک سیاده نشاند
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      5 1
      علت اصلی اعتراضات این چند ساله چیه؟
    • DE ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      13 6
      عباس عبدی : .... همه با صحبت کردن با اطرافیان، کسانی که در خیابان‌ها تردد می‌کنند یا افراد فامیل؛ می‌توانند از وضعیت کشور مطلع شوند. ...// باور کنید راس میگه دوست ما میگفت با ازدواج یکی از اقوام با خانواده های لاکچری و ثروتمند اصلاحطلب اقوام شدیم ..دقیقا همین حرف را میزد ..آقا هرجا میری همه با حکومت بد هستند بیا قصاب بقال سلمونی کف آش منظور کفاش معلم موسیقی معلم شنا معلم بالت و رقص و زبان خارجی ....تعمیرگاه ..همه ضد حکومت خخخ بعد از مدتی بیشتر آشنا شدیم دیدیم اینها برای خودشون یک مجتمع درست کردند همه دور همی از بقالشون ...گرفته تا حمومی و کیسه کش ... معلم دانس و زبان وآشپز همه اصلاح طلب و رفیق و پارتی و زیر یک چتر خب پیداست همه شون یه حرف میزنند هر اداره ای جائی که بخوان برن از دوستشون میپرسن و باز میرن سراغ همپالگی هاشون .شما ولی بیا از سوپری محله ما سلمونی محله ما ....تعمیرگاه... بپرس تا ببینی که از همین میلیونها نفری هستند که وقتی لازم باشه خودشون میان خودجوش تظاهرات ولی شزمنده فقط معلم رقص و دانس نداریم تو مون ببخشید.
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      2 1
      منتجب نیا یادت هست از مسجد... بیرونت کردن حداقل خجالت بکش
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      0 2
      تروا بس کن دیگه
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    24 9
    مشرق جان سلام. اینهایی که شما هر روز به عنوان خیانت کار و همصدا با دشمنان خارجی نظام معرفی می کنید اینها همه از وزرا و مدیران ارشد همین نظام هستند. سالهای سال اختیار جان و مال و نوامیس و ثروت ملی کشور در دست همین افراد بوده و مورد تایید سیستم گزینش کشور بوده اند و همین الان هم هستند. من به عنوان کسی که مقلد رهبر در مسائل شرعی و پیرو ایشان در مسائل سیاسی و اجتماعی هستم هنوز هم پس از ۳۰ سال خدمت در پائین ترین رده اداری هستم اونوقت اینها که شما منافق و معاند و ضد انقلاب می نامیدشان همه کاره هستند. شما را به خدا قسم می دهم حالا که خودتان را شیعه ائمه اطهار معرفی می کنید آزاده مرد هم باشید. مگه میشه کسی پیرو اهل بیت باشه و در عین حال اینقدر نامرد هم باشه. بجای اینکه هر روز وقتتان را صرف افشا کردن این افراد بکنید ی کمی وقت بگذارید ببینید ریشه مشکل کجاست؟
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      15 4
      متاسفانه مردم به این نامردهای تحلیل آبکی کن در مقاطعی رای داده اند... چکار میشه کرد وقتی ضرورت رای به اصلح را نتوانستیم به بدنه مردم بفهمانیم
    • شهرام IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      5 6
      وقتی اعتقادت خیلی بیش از بینش و تفکرته
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      2 0
      قدرت طلبی جریانات منشأ این درگیری‌های و بس . ولی نکته این‌جا ست که قدرت باید در دست افراد صالح باشد. تشخیص افراد صالح هم کار زیاد مشکلی نیست.
    • ایران قوی IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      3 0
      شما یا خوابی یا خودت رو به خواب زدی مشرق در مورد کسانی صحبت میکنه بجز وطن فروشی .خیانت چیزی از اونها ندیدیم از رفسن گرفته تا خاتمی ملعون و روحا و موسوی وزراشون و .... برو یه کوچولو در مورد این افراد مطالعه کن ببین ۲۶ سال حکومت دست این به اصطلاح آقایون بوده و بقیه ماجرا .....
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      1 0
      ای خدا رحمت کند رفتگانت را
  • سید IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    41 6
    در چهار دهه پس از استقرار جمهوری اسلامی اصلاح طلبان تهوع آور از جمله عباس عِبری و باج زاده هموار در فتنه انگیزی و چوب لای چرخ نظام گذاشتن به نحوی از انحاء مشارکت فعال داشته اند! یا بانی یا مشوق یا محرک و یا مجری بوده اند! از حمایت شان از بنی صدر که البته آن زمان هنوز این عنوان را برای خود جعل نکرده بودند تا آخرین فتنه شان در پاییز امسال! اما چرا!؟ چون اساساً با این نظام و به خصوص موضوع ولایت فقیه مشکل اساسی دارند هرچند منافقانه سعی دارند این مسئله شان را علنی نکنند! پس باید گفت مرگ برضد ولایت فقیه!
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    14 3
    تحلیل آقای عبدی هم مثل نظر سنجی اون آقایی است که از پشت شیشه دودی خودرو ضد گلوله نظر سنجی میکرد
    • SE ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      3 1
      عبد ابلیس هستند و طی 43 سال نقاب بر چهره زده اند اصحالات جماعت
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    10 3
    ما هم میدانیم شما هم میدانید مسولان هم میدانند اما هیچکس هیچگاه هیچ اقدامی نخواهد کرد و مردم هرسال ناامیدتر از گذشته به انفعال مسولان نگاه خواهند نمود میدانید چرا چون همه مشکل اقازاده دارند و به هم نان قرض میدهند و این وسط شهدایی که از مظلومترین اقشار جامعه برای اینها پرپر شده اند
  • فیروزاسماعیلی IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    7 2
    ازتمام اظهارات که موجب تفرقه درجامعه می شودبایدپرهیزکردکه متاسفانه اظهارات وتوهین وانگ زدن شمااین زمینه رافراهم می کنداقای ریس جمهورازموقع شروع کارش هرگزوقت خودرابرای جواب دادن به اتهامهاتلف نکرده است.
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      0 0
      پاسخ نداد که فتنه رخ داد
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    10 4
    دشمن که وظیفه ذاتیشو داره بخوبی انجام میده،
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    9 3
    عباس عبدی و اصلاح طلبان رسما مردم رو به حضور در خیابان دعوت می کنند اونوقت ما نشستیم اینجا جمله هاش رو بالا پایین می کنیم و غلطش رو در میاریم. والا ما تو این فتنه از آقای اژه ای جز تهدید و بی عملی هیچی ندیدیم.
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      6 1
      کی نظام به این نتیجه می رسدخطر، اصلاح طلبان ازخطر دشمنان خارجی بیشتر است
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    10 7
    نصف نفت وگاز دنیا زیر پای ما است میگه کسی توی صف گاز نیست .صف روغن صف دارو صف خودرو......
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    7 1
    (زیرا امکان اعتراض مسالمت‌آمیز و دارای مجوز در ایران هست) ؟؟؟
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 1
    کی و کجا
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    5 1
    شما هم متلک پرانی کنید
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    8 5
    رتبه امنیت واقتصاد ایران امروز در منطقه خاورمیانه نسبت به جایگاهی که پنجاه سال قبل داشت بله پایین تر است خیلی هم پایین تر است
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      3 2
      باچه معیاری میگی باپروازهای ماهواره بریارونمایی های علمی دانش بنیان وایجاداشتغال جنگ داخلی هم نداریم ودراتش بس باکشورها هم نیستیم وتکفیری های نیابتی برای خرابه کردن منطقه راهم که نداریم مشکلاتی هست مثل لوله کشی نشدن برخی مناطق روستایی ولی ایران بنابرامارمیانگین سایت اقتصادجهانی بیشترین شتاب رشد علم بومی واشتغال ودرتورم وفقرجزوپایین ترین کشوربومی است کارگران خارجی درعربستان همین الان بیماروتظاهرات وبه خرده خلاف مشغولند وتورم راتجربه میکند وبسیاری ازکشورها هم جوانانشان تولیدبومی ندارند وغذا وزندگیشان به شیرذخایرنیمه خالی شده ی نفتشان میرسداین هم نکته که اسلام رااستکباربرنمیتابدحتی ازدید رجوی وپهلوی
  • محمدایوب IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    5 3
    اینها یک مرد در میانشان پیدا نمی شود فقط حرف مفت میزنند جرعت رو در رویی با منتقدان خود ندارند یکی از آنها نمی آید در مقابل دوربین رسانه ملی حرف بزند تا مردم خود قضاوت کنند فقط یک مورد زنهایشان ابتکار وزهرا شجاعی را فرستادند آنها هم حرف زدند موقع پاسخ فرار کردند کشور بیش از 30سال دست شما بوده هرچه دزد گرفته اند از شما بوده هرچه جاسوس گرفتند با شما ارتباط داشتند نمونه برادر رییس جمهورتان برادر معاون اول رییس جمهورتان دختر وپسر وداماد وزرایتان پسر پدر معنوی تان مهدی شرف داشته باشید بیایید میان مردم آنها از دزدی‌های شما ناراحت هستند
  • یاور IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    7 2
    با سلام و احترام مدیست خبرهای شمار را میخوانم نمیدانم وابسته به کجا و چه کسانی هستید اما در این مدت کوتاه چیزی که خواندن خبرهای شما به بنده القا میشود ، تحلیل های جهت گیری شده است البته در مسایلی که مربوط به افتخارات کشور عزیزمان ایران میشود و خصوصا در جهت گیری با کشورهای خارجی هست باعث خوشحالی بنده میشود اما باید کمی هم واقع بین باشیم مثلا گزارش تحلیل عباس عبدی واقعا تحلیل شما فاقد مقبولیت هست کاری به عباس عبدی معلول الحال ندارم اما آیا شما واقعا درد جامعه را نمیفهمید؟ آیا وضعیت نابسامانی در اقتصاد را نمیبینید؟
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    6 3
    این آشوبهای خیابانی خواسته و آرزوی افساد طلبها بود...از ماهها قبل تو خیلی از صحبتها و اظهار نظرهاشون این مطلب رو مطرح میکردند و نظام رو با این مقوله تهدید میکردند...مطمنا دست این جماعت ....لقمه به خون افرادی که تو این قائله ریخته شد آلودست....تک تکشون باید جواب بدن...
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    3 1
    در منطقه‌ای که برف نمی‌بارد کبک‌ها سرشان را زیر شن میکنند
  • DE ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    6 19
    مرگ بر اغتشاشگران...
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    4 1
    واقعا این بقره عباس عبدی چکاره است که شما تحلیل هایش را می نویسی یک امریکایی است وحقیر بزرگش نکنید
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    5 19
    همان طور که آیة الله جوادی آملی اشاره کردند، اندلس دقیقا با شبهه زن، زندگی، عیاشی از دست رفت.
  • ایرانی IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    6 3
    موضوع امروز که بیشتر دلیل اقتصادی دارد چه ربطی به مردم زمان حضرت علی دارد که فکر میکردند حضرت نماز نمی خواند.
  • امیر IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    3 0
    دوستان عزیز من در خبرگزاری مشرق و دیگر بزرگواران در رسانه های خبری کشور ، برای پیدا کردن آرامش و امنیت سرزمینمان ، نه به سمت و سوی اروپای وحشی و آمریکاییان بی قلاده ، بلکه نگاه تسویه حسابی به درون باشد .
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 2
    مشرق خیلی خوشت مساد چهره کریه عبدی رو نشون بدید؟
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 1
    از اول انقلاب جنگ بین غربگرایان امریکاپرست و اسلام گرایان متدین بوده است بجز در 11سال اول انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) که هنوز شهرنشینی و زیر ساخت های غربی در کشور ایجاد نشده بود اما پس از آن و بخصوص از سال 68 و پایان جنگ که مصادیق و زیر ساخت های شهرنشینی غربی در کشور ایجاد شد متاسفانه به فرهنگ دینی و اسلامی اهمیتی داده نشد بدون شک تمدن و شهرنشینی غربی بخصوص در تهران پوشش غربی را طلب میکند
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    3 0
    از اول انقلاب جنگ بین غربگرایان امریکاپرست و اسلام گرایان متدین بوده است بجز در 11سال اول انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) که هنوز شهرنشینی و زیر ساخت های غربی در کشور ایجاد نشده بود اما پس از آن و بخصوص از سال 68 و پایان جنگ که مصادیق و زیر ساخت های شهرنشینی غربی در کشور ایجاد شد متاسفانه به فرهنگ دینی و اسلامی اهمیتی داده نشد بدون شک تمدن و شهرنشینی غربی بخصوص در تهران پوشش غربی را طلب میکند لذا لازم بود از مصادیق و تمدن و شهرنشینی غربی علی الخصوص در زمان شهردار کرباسچی دوری شود که نشد و امروز با کمال تاسف موضوع اعتراضات در ایران بجای پرداختن به مسائل مهمتری مثل رفع بی عدالتی پارتی بازی و گرانی و جلوگیری از تصویب قوانین غربی در مجلس شده است برداشتن روسری! آیا با برداشتن روسری اقتصاد و فرهنگ مملکت درست میشود؟!
  • ژيان IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 2
    عباس عبدي بينام ...نشان تو آن همه جمعيتهاي مختلف امت حزب الله و مردم را در خيابانهاي تهران و در ميدان انقلاب نديدي كه چنين حرفهاي گنده تر از دهنت مي زني؟ من از بيگانگان هرگز ننالم / كه هر چه كرد با من آشنا كرد.
  • محمد IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 7
    آقای عبدی، خطر اینه که خدا از انسان راضی نباشه، نه مردم
  • محمد IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 6
    آقای عبدی، خطر اینه که خدا از انسان راضی نباشه، نه مردم
  • محمد IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 5
    آقای عبدی، خطر اینه که خدا از انسان راضی نباشه، نه مردم
  • محمد IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 5
    آقای عبدی، خطر اینه که خدا از انسان راضی نباشه، نه مردم
  • من IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    5 6
    بااین همه ثروت نفت وگاز بایدبریم توصف نفت وگاز؟؟؟؟.. جزو افتخارات ماست ؟؟
  • ب س IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 3
    این احزاب اصلاح‌طلب همیشه خودشون رو با مردم و دیگران جمع می بندند تا به چشم بیایند. همچین گفته: "اعلام می‌کنیم حزب جمهوریت این آمادگی را دارد که به همراهی سایر احزاب اصلاح طلب، تجمعی را با حضور صاحب نظران از هر گرایشی و همچنین مردم برگزار کنیم.» که آدم اولش فکر میکنه میخواد بگه با اینها بنشینیم بحث و تبادل نظر کنیم. نگو میخواد بگه من با بقیه بسیاریم!
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    4 3
    چرا باید افرادی مانند عباس عبدی که همیشه ادعای نبود آزادی بیان در جامعه را دارند با کمال وقاحت زمیه چینی کنند برای آشوب و واقعا از عوامل اصلی آشوب هستند و کسی هم با این ها کاری ندارد .عدم برخورد با این قماش پررو و خائن خیانت به شهدای امنیت است. ( روزانه چند مقاله می زنه که همش پر از مغلطه ، دروغ و توهین و افترا به حکومت و انقلابیون هست و نه کسی جواب محکمی در رسانه ها به این فرد می دهد نه در موارد مجرمانه که زیاد هم هست با او برخورد می شود.
  • احمد IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    3 2
    اصلاح طلبی به دروغ بزرگه اینها زمان روحانی هر چی توانستند دزدیدند بچه هشون را با پولهای که از بیت المال وپول فروش کارخانه ها این مملکت بود ه آن طرف فرستاند الان هم مامورتشان نابودی کلی ایران وفرار به طرف آن وره و ملحق شدن به بچه هاشونه خدا از این جماعت فاسدو پولپرست نگذرد که فقط به فکر جیب خودشان وبچه هاشونددم از مردم زدن کلکی قدیمیه که دیگه جواب نمیده ...
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 3
    جناب عباس عبدی! اگه خدای ناکرده نظام برگردد، آمریکایی ها اولین کسانی که آنها را از صحنه روزگار محو می کنند و بدتر از داعش با آنها رفتار می کنند، شما و اصلاح طلبانی هستید که روزی سفارت آمریکا را تسخیر کردید و آمریکا را تحقیر کردید و برای امام و نظام و کشور هزینه درست کردید.
  • ناجی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 1
    همه دعواها از اول انقلاب تا بحال فقط و فقط بر سر اسلامیت و غربگرایی(بی دینی) است البته در یازده سال اول انقلاب مصادیق غربی ومحیط و شهرنشینی غربی بشکل امروزی وجود نداشت و لذا تمایل به فرهنگ اسلامی و حجاب بیشتر بود اما متاسفانه با تشکیل حزب اصلاح طلب که متمایل به غرب بود بتدریج شهرنشینی و برنامه ها و قوانین غربی وارد ایران شد و از اصول اساسی اسلام و انقلاب فاصله گرفته شد بخصوص بعداز جنگ که ارزش های اسلامی رفته رفته کنار گذاشته شد درواقع تمدن و شهرنشینی غربی فرهنگ اسلامی را ازبین برد بهمین خاطر است که موضوع اعتراضات مردم شده است برداشتن روسری! در حالیکه موضوعات مهم تری مثل تغییر رویه بانکداری از ربا به بانکداری اسلامی و همچنین جلوگیری از تصویب قوانین غربی در مجلس و نیز اجرای اقتصاد اسلامی وجود دارد که نباید نادیده گرفته شوند پرواضح است که مسئولین غربگرا انقلاب را از مسیر اصلی اش خارج کرده اند و تا دیر نشده باید کاری کرد
  • وطن پرست DE ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 1
    چقدر دقیق صحبتاز اندلس کردند. ای کاش تاریخ اندلوس رو برای مردم بازگو می کردید
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    3 0
    با سلام این تحلیل ها متاسفانه واقع بینانه نیست وکاملا یکطرفه هست همان تقسیم کشور به دو دسته خودی وبیخودی هست
  • ایرونی IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 2
    لطفا بگو کجا باید بریم و نسبت به بی عدالتی و عدم مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی اعتراض کنیم؟ ماهم مثل شما از این نظام حمایت میکنیم ول
  • ایرونی IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    4 0
    لطفا بگو کجا باید بریم و نسبت به بی عدالتی و عدم مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی اعتراض کنیم؟ ماهم مثل شما از این نظام حمایت میکنیم ولی نمیتونیم چشمامون رو روی واقعیت عدم وجود امکانی برای اعتراض ببندیم.
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    1 2
    باور کنید منبع خبر خیلی ازین تحلیلگرا bbcوسعودی است .ونهایتا دانشگاهی که توش درس میدن ومحل کارشون یناا اصلا تو جامعه نیستن
  • روجا IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    3 2
    این عباس عبدی لعنتی تا کی باید تیشه به ریشه نظام و اسلمدوارد کند آیا زمان بستن دهان کثیف این فرا نرسیده است . کجاهستندیاران شهید نواب صفوی !!! که احمد کسروی های امروزی به جان اسلام افتاده اند.!
  • کریم IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    4 2
    هرکس برعکس فکر ومنطق شما حرف میزند که نباید کوبید..عبدی داره میگه تو جامعه داره این حرفها زده میشه شما ربطش می‌دین به زمستان سخت اروپا..
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    3 0
    به نظر بنده رسانه ملی باید زمینه مناظره بین جریانات مختلف را فراهم کند تا مردم خود قضاوت کنند که کدام جریان درست می اندیشد و صلاحیت اداره مملکت را دارد.
  • FR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    1 3
    وای قیافه عبدی 🤮
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 2
    عبدی یک شیرده مزدور است
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    4 0
    خیابان جای مناسبی نیست اماقطعاجزئ حقوق لاینفک هرایرانی است؛
  • کامران IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 4
    کارشناس و استراتژیستای خارجی همه از مواضع ایران حمایت میکنن و حکومت و ایستادگی مردم رو تحسین میکنن این عبدی ها هنوز دنبال براندازی و نوکری امریکان. چرا تموم نمیشن اینا
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    3 2
    نمیدونم امثال جناب عبدی، تو این هشت ساله روحانی، کجا بود؟ چرا هیچ وقت انتقادی، نقدی و یا حتی جمله‌ای در مورد افتضاحات دولت بنفش چیزی نمیفرمودند؟ چی شد تو این یکساله زبان مبارکشان باز شد؟
  • محمود IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    3 0
    مشرق جان ما در این روزها نیاز به یک دگر داریم بهر حال اقایان عبدی و منتجب نیا از فرزندان ایران زمین هستند و مطمئن باشید دلسوز کشور میباشند و نظری و تحلیلی متفاوت از شما اما مردمان ایران زمین دشمنان مشروب بدستی دارن در اون طرف اب که از سوی عرب ها. اسرائیل و امریکا حمایت میشوند ممنون میشوم ناخواسته اتش بیار معرکه نباشید
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 2
    از جناب عبدی استاد نظرسنجی و مبدع تئوری نظرسنجی دلبخواهی که به دیپلم افتخار محکومیت و حبس برای به کار بستن تئوری خود هم مزین هستند بیشتر از این هم انتظار نمی رود
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    4 3
    عبدی را بفرستید همون جایی که هاشمی رفت
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    1 1
    بنظر شما عجیب نیست بازی دراردوگاه غرب که هزارانبلکه صدهاهزار انسان را میکشه برای دختری که درکلاس اموزشی سکته کرده واقعا اسلام وپیروانش چقدر مظلوم است تازه ازبالا تا همه مسعولین برای چنین چیز پیش پا افتادها اظهار تاسف هم کردهاند که نشان از پاکی وانسان دوستی انها دارد وگرنه مثل امریکا یک فرقه دیدیدیه را با هواپیما نابود میکنند واخم به ابرو نمی اورند بعد کسانی که وطن فروشی وخدمت به همان جنایتکاران میکنند ودرمکتب انها درس خواندهاند طلبکار وخونخواه ان دختر میشوند پس خدایالعنت بفرست بر شیطان ویاوران وپیروان فاسدش فاسدینی که خون صدهاهزار شهید را قربانی مطامع خودشان میکنند
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    1 1
    این عبدی واقعآ کیه که با این ژست مغرورانه و اخمو برای هر چیزی از پفک گرفته تا مستحبات غسل نظریه میدهد والبته همیشه هم نوک پیکان حمله اش به سمت دین ودینداران است گویی یک توده ای یا لائیک است ...اصلاح طلبان با وجود عبدی ها زیبا کلامها و....میتوانند عملا یک باغ وحش راه بیاندازند ودرآمدزایی کنند
  • GB ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 2
    اونها سالهاست که هم پیمان هستند
  • رستم سورن از سوئد IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    1 1
    دوستان اصلاحاتچی متاسفانه شما مستقیما با دشمن برای ایجاد آشوب در کشور و تجزیه کشور همکاری میکنید و ولایت اهل کتاب و کفر را پذیرفته اید و در خدمت اونها هستید. مومنین و کسانیکه عشق وطن دارند و خواهان کشوری یک پارچه هستند به شما اطمینان ندارند.
  • حمید IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    1 1
    کاملا واضح است که درد مردم را درک نکرده اند
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    1 1
    من اگه یه روزی بفهمم فاز این جماعت چیه، پیروزی بزرگی کسب کردم
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    0 0
    اقای اژهای دوره بزن دررو تمام شد اگر مقابله نکنی فتنه بعدی قویتر سراغمان میاید فقتلوهم حیث وجدتموهم
  • ایران IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    شبهه ای باقی نمانده که پاسخ دهید .
  • بهلول IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    این ها را باش ملت ازبن این قوماش قبول ندارد چه خوش خیالند حضرات.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس