کد خبر 1426873
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۸
معتادین متجاهر پایتخت کجا رفتند؟

اقداماتی در شهرداری تهران در زمینه معتادین متجاهر انجام شده است. سخنگوی شورای شهر می گوید که زیرساخت‌های لازم را گسترش داده‌ایم و معتادین متجاهر با هر شرایطی را جمع‌آوری می‌کنیم.

به گزارش مشرق، اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه محسوب شده و موجب رکود اجتماعی در زمینه‌های مختلف می‌شود.اعتیاد به‌عنوان یک آسیب اجتماعی، هیچ‌گاه به‌طور کامل ریشه‌کن  نشده است اما با تدبیر و تلاش حداقل می‌توان آن را به کنترل درآورد. وجود معتادین متجاهر بر هویت شهر و فرآیند زیستی شهر اثرگذار است.

متأسفانه شاهد  حضور معتادان متجاهر بی‌خانمان و بی‌سرپناه در ادوار گذشته در شهر تهران بودیم.این روزها  دیگر کمتر معتاد متجاهری را در شهر می بینیم که در حال استعمال مواد هستند چرا که بخش عمده ای از آنها جمع آوری شده اند.

 نسخه‌های فوری در گذشته برای رفع معضل آسیب‌های اجتماعی از جمله معتادین متجاهر نوشته شده بود

معتادین متجاهر در سطح شهر پرسه می‌زدند و باعث بروز مشکلات فراوانی برای شهروندان شده بودند. نسخه‌های فوری برای رفع معضل آسیب‌های اجتماعی از جمله معتادین متجاهر نوشته شده اما خروجی نداشت تا اینکه قرار شد در این دوره مدیریت شهری ساماندهی معتادین متجاهر به طور جد انجام شود.

معتادین متجاهر پایتخت کجا رفتند؟

 معتادین متجاهر با هر شرایطی را جمع آوری می کنیم

علیرضا نادعلی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر در این باره می‌گوید: اقداماتی در شهرداری تهران در زمینه جمع‌آوری معتادین متجاهر انجام شده است و خروجی کار هم خوب بوده است. 

وی تأکید کرد: زیرساخت‌های لازم را گسترش داده‌ایم و معتادین متجاهر با هر شرایطی را جمع‌آوری می‌کنیم.

معتادین متجاهر پایتخت کجا رفتند؟

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر گفت: حتی معتادین متجاهر با زخم‌های باز را هم جمع‌آوری کردیم.

حدود ۲۶ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد/ تغییر چشمگیر چهره تهران از حیث وجود معتادان متجاهر 

بیش از ۲۰ هزار معتاد متجاهر در شهر تهران وجود داشت. در دوره‌های قبل بعضا معتادان جمع‌آوری و پس از یک مدت کوتاه دوباره به شهر باز می‌گشتند. در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی، نهادهای مختلفی مسئولیت دارند.

سیدعباس جوهری معاون سیاسی - اجتماعی استانداری تهران با اشاره به برآورد وجود حدود ۲۶ هزار معتاد متجاهر در شهر تهران و ایجاد ظرفیت ۲۶ هزار نفری نگهداری معتادان متجاهر ظرف دو ماه آینده از تغییر چشمگیر چهره تهران از حیث وجود معتادان متجاهر تا نوروز خبر داد.

شهرداری کدام دسته از معتادان متجاهر را جمع آوری می کند؟

وی گفت که ظرفیت نگهداری معتادین متجاهر در قرارگاه اجتماعی استان با همکاری دستگاه‌ها آغاز شده است. در تهران مسئولیت این امر با شهرداری تهران است لذا مقرر شده ۵ هزار نفر ظرفیت توسط شهرداری ایجاد شود که این مهم محقق شد. افراد زیر هجده سال  وبالای ۶۵ سال، بانوان، بیماران اعصاب و روان هم پذیرش می‌شوند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

معتادین متجاهر پایتخت کجا رفتند؟

اشتغال؛ از بازگشت دوباره فرد به اعتیاد تا حد زیادی جلوگیری می کند

همچنین  اشتغالزایی و کارآفرینی برای افرادی که ترک  اعتیاد کرده اند قرار است ایجاد شود  چرا که پس از جمع‌آوری و بهبود معتاد متجاهر، اشتغال؛ از بازگشت دوباره فرد به اعتیاد تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. پس بحث حرفه‌آموزی و اشتغال این افراد به صورت همزمان مورد توجه قرار گرفته است.

براساس این گزارش، طرحی در نظر گرفته شده تا حمایت‌های لازم برای افراد بهبود یافته صورت گیرد و با ایجاد اشتغال بازگشت افراد بهبودیافته به اعتیاد کمرنگ می‌شود.جمع‌آوری معتادین متجاهر همچنان ادامه دارد و مدیریت شهری تصمیم دارد تا دیگر معتاد متجاهری در شهر نباشد. 

مراکز یاورشهر، مراکزی چون فشافویه، سروش و... در شهر وجود دارد و ضرورت دارد که معتادین متجاهر بعد از سم‌زدایی برایشان برنامه‌های حرفه‌آموزی ایجاد شود تا آنها شغلی یاد گرفته و به جامعه بازگردند.

شهرداری قصد کرده که مشکل معتادین متجاهر را برطرف کند و نگاه متفاوتی در این زمینه وجود دارد. افرادی که به کمپ‌ها می‌روند تلاش می‌شود که بعد از ترک اعتیاد، آنها بتوانند هنری یاد گرفته و دوباره شغلی برای خود دست و پا کنند تا بتوانند در کنار خانواده‌هایشان زندگی کنند. 

مهمترین اقدام بعد از ترک اعتیاد این است که فرد یک حرفه‌ای بیاموزد

براساس این گزارش، معتادین متجاهر باید مراحل درمان، سم‌زدایی، توانمندسازی، هویت‌یابی و بازگشت به خانواده و جامعه و ... را در مراکز سپری کنند.

براساس برنامه شهرداری تهران تمامی معتادین متجاهر در هر شرایطی جمع‌آوری می‌شوند. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران اقدامات شهرداری در زمینه جمع‌آوری معتادین متجاهر را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: مهمترین اقدام بعد از ترک اعتیاد این است که فرد یک حرفه‌ای بیاموزد، مشغول به کار شود و اگر شغلی نداشته باشد، دوباره به نقطه اول بازخواهد گشت. 

معتادین متجاهر پایتخت کجا رفتند؟

به گفته چمران،‌ بحث تربیتی و تربیت نسل  بسیار مهم است و نباید از مقوله مهمی چون تربیت و آگاهی‌بخشی در جامعه غافل شد. قرارگاهی در حوزه آسیب‌های اجتماعی تشکیل شده تا بحث معتادین متجاهر را برطرف کنند. بخشی از کار برعهده شهرداری است و شاهدیم که وعده‌ها محقق شده است.

بر اساس این گزارش،   بیش از ۱۰  سازمان متولی در یک سال گذشته  با تمام وجود پای کار آمدند تا اندکی در جهت کاهش آسیب های شهر تهران قدم بردارند.

در داخل شهرداری تهران نیز تمام مجموعه ها بسیج شدند تا بتوانند آسیب های اجتماعی را کاهش دهند.

توکلی زاده معاون شهردار تهران می گوید که به  مرحله ای رسیده ایم که می توانیم آسیب های اجتماعی را مدیریت کنیم و البته در برخی مناطق نیز کار زیاد داریم. وقتی اعلام می شود در پاتوق کوه سنگی معتاد وجود ندارد، یا  منطقه ۱۲ اعلام می کند که می توان مجموعه های مربوط به کاهش آسیب اجتماعی را به محله هرندی منتقل کنیم و یا دره فرحزاد به قطب گردشگری تبدیل می شود؛ اینها اتفاقات خوبی است که نشان می دهد، کار قرارگاهی شدنی است. به طوری که به یک الگوی خوب برای سایر شهرها تبدیل شده است. نگاه ما در فراهم کردن زیرساخت ها باید پیش دستانه باشد و نباید شرایط به گونه ای پیش رود که پس از آسیب حرکت کنیم.

معتادین متجاهر پایتخت کجا رفتند؟

براساس این گزارش، شهرداری تهران در خصوص ساماندهی معتادین متجاهر، افراد بالای ۶۰ سال و نوجوانان زیر هجده سال را پذیرش می‌کند.

پایدارسازی در مسیر بهبود کار دشواری است، اما پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است. سایر دستگاه‌ها هم باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند. بستر ایجاد اشتغال برای مددجویان باید مورد توجه قرار گیرد تا اثربخشی کار بالاتر رود.

البته شهرداری تهران تاکنون موفق شده بخش عمده‌ای از معتادین متجاهر را جمع‌آوری کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    13 8
    وجود این ها شرف داره به این اغتشاشگر ها که یه مشت قاتل و وحشی و نامتدن هستن
  • علی IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    3 4
    به معتاد به چشم یک بیمار نگاه کنید اعتیاد تبدیل به یک آسیب اجتماعی فراگیر شده نقش ارگان های فرهنگ ساز بسیار مهمه بجای صرف بودجه های میلیاردی جهت روند درمان باید از طریق اختصاص بودجه جهت کارهای پژوهشی با کمک جامعه شناسان و روان پزشکان خبره برای آسیب شناسی این پدیده و راه های جلوگیری از اعتیاد حرکت انجام بشه به امید روزی که همه بیماران اعتیاد درمان کامل و قطعی بشن. الهی آمین
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      5 3
      معتاد بیمار نیست، مجرم است. همین نگاه احمقانه غربی مابانه بوده که وضع اعتیاد رو در جامعه ما به این روز انداخته، خصوصا جامعه ای که هم مرز با افغانستان ، یعنی بزرگترین تولید کننده مواد مخدر دنیاست! شما و امثال شما با این سهل انگاری و سبک شماری جرم این مجرمین کاری کردید که هیچکس از کار خلافش ترسی نداشته باشه. همین معتادها بعضا چندین بار ترک کردن/ترک داده شدن ولی بازهم دوباره مصرف کردن چون به چشم بیمار بهشون نگاه کردن نه یک فرد مجرم. در همین صفحه حوادث این سایت مشرق یا روزنامه ها ببینید ، همین معتادها یا به قول شما "بیمار"ها به چند زن و بچه تجاوز کردن؟ چقدر جرایم و سرقت های خشن انجام دادند... واقعا اینها چقدر دیگه باید جنایت کنند تا شما بفهمید اعتیاد بیماری نیست بلکه یک جرم هست و کسی که مرتکبش میشه باید به اشد مجازات برسه/
  • هزینه ترک بالاست IR ۰۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    9 1
    هزینه ی ترک سربه فلک زده. ازکمپ گرفته تاکلینک های ترک اعتیادکه برای دارونگهدارنده چندبرابرهزینه مصرف موادپول دارومیشه.. بطورمثال وقتی قرص زیرزبانی هزینه یماهش برابربادوالی سه ماه هزینه مصرف مواده مشخصه ک اونایی ک دارومصرف میکنندبخاَطرگرانی وهزینه زیادش مجبوربه لغزشن. خداییش بایدخدمات در حدرایگان بدن ک تشویق کننده باشه برای فردمعتاد
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    1 0
    تو غلدانه راحت شوند از دست خود و دنیا
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    6 8
    توی دریا بریزیدشون
    • دوست IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      5 2
      لطفا خفه شو
    • بینام IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      3 1
      خفه شو آشغال معتادان باید مثل دهه هشتادی برخورد میکردن مثل الان...اینجوری نبود وضع شون
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    6 2
    دروغ های شهرداری تمامی نداره آدرس میدم برید ببینید که معتادین حضور دارند محکم و استوار: خ کمیل پارک باباییان
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    8 1
    سلام کدام جمع کردن برید شوش وراه آهن ببینید چه خبره
  • فیروز IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    1 1
    یک مدت معدی جمع شده بودند و در میادین وپارکها حظور نداشتند ولی اخیراً در مسیر تردد روزانه من در اطراف اتوبان بسیج وافسریه و آزادگان متاسفانه زن و مرد جمع می شوند ودسته جمعی جلو چشم مردم مواد مصرف می کنند شهرداری رسیدگی کند
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    3 1
    یادگار امام بین فرحزاد و نیایش فراوانند
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    3 7
    رفتن تو یگان ویژه! خخخ
    • نجف آبادی IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      0 3
      هه هه هه خندیدیم....
    • سحر IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      0 0
      نکنه خودتی خخخخخ
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    4 4
    این معتادا را بسوزونید تا جامعه پاکیزه گردد.
  • محمدرضارزمی IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    4 0
    با سلام..اینکه شهرداری نیست کرده برای معتادین کاری صورت بده تا وضعیتشان بهتر بشه خیلی کار خوبیه ولی حرف تا عمل باید خیلی نزدیک باشه و اینکه مقامات شهرداری بیان کاری که نیروی انتظامی انجام میده بنام خودش ثبت کنه وقاحت رسانه ای شهرداری رو می‌رسونه و ضعف رسانه ای نیروی انتظامی که عملکردش رو نمیتونه رسانه ای کنه ......تا باحال یک نفر از کارمندان شهرداری تهران و حتی شهرستانها به معتادین حتی نزدیک نشدن چه برسه به اینکه بخوان جمع آوری کنن..این پلیسه و پرسنل کلانتری ها و مواد مخدر هستن که در تمام فصول و تمام عرصه های مواد مخدر فعال و مشغول جمع آوری معتادین از پارکها و میادین شهر ها هستن ....این عزیزان که همیشه آماج تمام تهمتها و هجمه و حملات مختلف بودن با مظلومیت و انواع مشکلات شخصی خودشون (کسی هم حتی فرماندهان در عمل برای معیشتشون کار خاصی انجام ندادن)شبانه روز در حال جمع آوری معتادین هستن در ایام اوج کرونا چندین نفر از پرسنل در حین جمع آوری معتادین به این بیماری و انواع دیگه مبتلا و درگیر شده و چندین نفر فوت کردن که کوچکترین اشاره ای تو هیچ رسانه ای نشد و هنوزم ادامه داره ..........اون وقت مقامات شهرداری بادی به غبغب انداختن بدون بررسی مشکلات از اساس زحمات نیروی انتظامی علی الخصوص کلانتری هارو با مقالات و گزارشات بلند بالا بنام خودشون ثبت میکنن به این میگن وقاحت .....اونم از نوع رسانه ایش
  • محمدرضا IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    1 1
    با سلام داخل بزرگراه یادگارامام بعد از فرحزاد از شمال به جنوب روبه روی پمپ بنزین وسط بزرگراه جای درختان وبوته ها تا دلتان بخواهد مواد فروش ومصرف کننده وجوددارد
  • هوشنگ بهار IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    3 1
    دروغ شاخدار تر از این نشنیدم و نخوندم فقط کافیه محله هرندی و بوستان فداییان اسلام و علی آباد و خزانه و خاوران و شوش و،،،، سری بزنید مشاهدات با گفته های شورای شهر مغایرت دارد بهتر است حضرات از اتاق های مجلل خویش بیرون امده و به خرابه ها ی شهر سری بزنند واز مناطق مرفه نشین بیرون بیا یند
  • هموطن IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    3 0
    فقط میخوام بدونم کی این همه مواد به کشور بخش میکنه که هیچ کس نمیدونه البته
  • کیومرث IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    1 1
    در تهران هر روزه رانندگان و مغازه داران با مشکلات سرقت لوازم ماشین و وسایل از مغازه ها بودند . الحمد و الله این مشکل مدتی است برطرف شده و از لحاظ سرقت مقدار زیادی دقدقه ها برطرف گردیده است . و از لحاظ معتادین متجاهر احساس امنیت میکنیم.
  • مهین IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    2 0
    به رئیس سازمان شهرداری تهران ورئیس شورای شهرداری وخداقوت میگم انشاالله همیشه موفق وپیروزباشید اجرکم عندالله
  • خلیل IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    2 3
    از این قصه های قشنگ قبلاً هم زیاد تعریف کردین فقط اینبار یکم طنزش رو بیشتر کردین ایجاد اشتغال برای معتادان ترک کرده؟؟؟ آدم سالم کار نداره تو این مملکت
  • علی IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    2 0
    چرا خودمون رو گول می‌زنیم تا وقتی ورود مواد به کشور توسط برادران قاچاقچی آزاد هست این داستان ادامه خواهد داشت برادران قاچاقچی رو هم که همه میشناسیم
  • حمید اصلانی IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    1 2
    سلام .معتادان پایتخت .یا ترک کردند؟ یا به سفر،آنتالیا رفتند ؟
  • اکبر IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    4 0
    یه وزیر هم معرفی کنید به اسم وزیر مواد مخدر . هم روی قیمت مواد هم روی کیفیت مواد مخدر نظارت کنند مطمئن باشید با این کار قیمت بالا می‌ره و کیفیت پایین میاد و معتاد کم میشه خود به خود
  • علی IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    3 4
    خود حکومت مردم رو معتاد کرده است..والله..
  • حسن IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    4 0
    چرا دروغ میگید دها برابر بیشتر شده
  • محمد IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    2 0
    سلام اولا تو خودت مجرم هستی بی سواد که مریض ومجرم نمی شناسی دوم تو خودتو باید اتش بزنن که راجعب فرزندان مریص اینگنه نگی اینها بنده خوب خدا هستن تو سالم برای جامه وخانوادا چکار می کنی دروغ نمی گی تجاوز نمی کنی خیلی خوبی خجالت بکشین فکر راه حل باشی مواد وارد نشه وممعتادین را کمک کنیم به اغوش خانواده وجامه برگرده
  • محمد IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    1 4
    لطفا معتادین شهرستان بومهن و جاجرود رو هم جمع کنید! کنار رودخانه جاجرود مثل ریگ معتاد ریخته!!!
  • امیراز گودسیددرویش میدان شوش IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    1 4
    از چهارراه مولوی تا میدان محمدیه واز میدان محمدیه تا خ راه آهن و از خ راه آهن تا میدان شوش و از میدان شوش تا میدان خراسان و از میدان خراسان تا چهارراه مولوی و از مولوی تا توپخانه و میدان تجریش و سراه افسریه میدان امام حسین و فلکه صادقیه و میدان شهر ری بگیر تا کل شهر پراکنده هستند و اینکه نوشتید کجا رفتند؟؟؟!!! خواستم بگم نگران نباشید همین نزدیکیهاتون را خوب ببینید متوجه حضور گرمشان خواهید شد.
  • امینا IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    2 0
    فرحزاد تا زلزله نیامده درست کنید زلزله بیاد ۵۰ هزار انسان زیر آوار میمونه فقط معتاداتا تو دره فرحزاد میمونن۹۷۵۲
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    4 1
    معتاد های افغانی را به کشورشان بازگردانید. معتاد های غیر تهرانی را نیز به شهرخودشان بازگردانید.
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 0
    معتاد = انگل جامعه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس