کد خبر 1426567
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۸
وزیر آموزش و پرورش: به سؤالات دانش آموزان پاسخ داده شود/روش‌های بازدارنده کارساز نیست

وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: اگر به سؤالات دانش آموزان پاسخ داده نشود، تبدیل به اغتشاش خواهد شد، در برخورد با معلمان و دانش آموزان روش‌های بازدارنده، کارساز نیست.

به گزارش مشرق از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، یوسف نوری در همایش سراسری جهاد تبیین و آگاه‌سازی ویژه افسران سپاه پیشرفت کشور و پایه ریزان تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه دانش آموزان استقلال‌طلب، عدالت‌جو، ساختارشکن، زیست در فضای مجازی دارند و با بازی بیشتر خو می‌گیرند و بر همین اساس به دنبال هویت‌یابی خود هستند، اظهار کرد: تا قبل از این مسائل فکر می‌کردیم دانش آموزان تمایل به فضاهای فردی و مجازی دارند، اما متوجه شدیم در فضای مجازی به‌صورت گروهی در حال بازی هستند.

وی با تشریح چگونگی نظام آموزشی گفت: یک نظام آموزشی وارداتی داریم و این نظام به سمت کالایی شدن رفت و بنگاه‌های اقتصادی متوجه شدند که کودکان هم مصرف‌کننده هستند و هم رفتار مصرف خانواده را شکل می‌دهند.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: برنامه درسی ما دارای دیسیپلین و نظام مدیریتی ما بر اساس مدیریت کلاسیک است، درحالی‌که نظرات علمی زیادی در حوزه برنامه درسی و مدیریت در طول این سال‌ها ابداع و تدوین‌ و این نظام آموزشی به دلیل رویکرد، برنامه درسی، مدیریت و نگاه به دانش‌آموز، تبدیل به یک نظام حافظه محور و کنکور محور شده است، از این رو بخشی از ساحت‌ها را ارائه می‌کنیم و بقیه ساحت‌ها را به‌صورت تشریفاتی توجهی به آن نمی‌کنیم، بنابراین دانش آموزان را از ساحت‌های اخلاقی و اعتقادی دور کردیم.

نوری با بیان اینکه در نظام آموزشی ما معلم متکلم وحده است و دانش‌آموز نقش یادگیرنده را دارد و امتحانات خود را می‌دهد، اظهار کرد: وقتی اجازه سؤال به دانش‌آموز ندهیم، این سؤال تبدیل به انتقاد و اگر به انتقاد جواب ندهیم، تبدیل به اعتراض و اگر اعتراض را پاسخ ندهیم، تبدیل به اغتشاش می‌شود و اگر امروز اغتشاش داریم نتیجه عدم پاسخگویی به دانش آموزان بوده است.

وی ادامه داد: جوانان ما در مدارس تربیت‌ شده‌اند و کارهای بزرگی انجام داده‌اند و فناوری‌های روز دنیا را در کشور جاری و ساری کرده‌اند و این موضوع ناشی از تلاش‌های شبانه‌روزی معلمان است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باید چرخش‌های تحولی با استفاده از دانش‌آموز باشد و به سؤالات دانش آموزان پاسخ دهیم و اجازه ندهیم سؤالات آنان بدون پاسخ بماند، کاری که شهدای ما در جبهه‌های جنگ هم کردند پاسخگویی به سؤالات رزمندگان بود، بنابراین عرصه خشن و سخت جنگ را به یک عرصه تربیتی تبدیل کردند.

نوری گفت: باید دغدغه مدیران دانش آموزان شود و مدیران به آنها اهمیت دهند و به‌جای توجیه کردن به دنبال اقناع‌سازی حتی برای دانش آموزان ابتدایی باشیم.

وی تصریح کرد: تغییر محیط‌های یادگیری در مدارس ضروری است، دانش آموزان به اردوها و مسابقات ورزشی نیاز دارند و عرصه‌های یادگیری را بزرگ کنیم تا دانش آموزان بتوانند هیجانات خود را تخلیه کنند.

نوری افزود: از اولیا مدارس باید کمک گرفته شود و فقط به‌ عنوان منابع مالی دیده نشوند، بلکه از آنان استفاده‌های معنوی هم کرد.

وزیر آموزش‌ و پرورش تصریح کرد: استفاده از روش‌های بازدارنده برای معلمان و دانش آموزان کارساز نیست و توطئه‌های جهانی را نمی‌توان با روش‌های بازدارنده خنثی کرد، از این رو از ظرفیت معلمان در گروه‌های جهادی، مؤسسات خیریه آموزشی و سلامت و ... استفاده کنیم تا مشکلات افراد مشکل‌دار را ببینند و براین اساس عرصه‌ها و میدان‌های جدیدی را برای آن‌ها ایجاد کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    0 0
    فضای مجازی رو سازماندهی کنیم و مقابل امپراطوری رسانه ای غرب از جمله شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و شبکه های ماهواره ما هم ابزار رسانه ای داشته باشیم و یک امپراطوری رسانه ای راه بندازیم و به دانش آموزان و خانواده هم مفاهیم قران و سیره پیامبر و مفاهیم تاریخی و انقلابی رو آموزش بدیم.
  • ساس IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    0 0
    متن بازنویسی و پاکنویسی شده ای باید تهیه شود که کاملا روانشناسانه و سیاستمدارانه توانایی مبارزه با افکار بعضا مخالف در خانه را کتترل کرده و دانش آموزان را نسبت به (اخبار داغ ماهواره ای در منزل و هواداری برخی از اعضاای خانواده از تخریبهای سیاسی و اجتماعی و تراکنش افراد بی مسئولیت در سطح اجتماع ) واکسینه ی پنهان و آشکار کند. و سریعا کتابی در جهت افشا سازی برنامه های دیجیتالی و هجمه رسانه ای تبلیغاتی و سیاسی تدوین و در دسترس همه پایه های متوسطه به بالا قرار بگیرد و ترجمه ی آن هم در اختیار نظام آموزشی کشور های مستقل و در شیب بحران قرار بگیرد تا غرب در سطح جهان از این وسیله خلع سلاح شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس