کد خبر 1423295
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰
عبدالله گنجی

این هم بگذرد، اما هم باید درس گرفت و هم عبرت. وظیفه نیروهای مومن به انقلاب اسلامی نشان دادن دائمی پله اول است و این شدنی است.

عبدا...گنجی طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: ماه رمضان۱۳۸۸- بعد از فتنه -  در دیدار رمضانیه دانشجویان با رهبری، دانشجویی از وسط جمعیت بلند شد و با حرارت هرچه بیشتر گفت: آنچه در کهریزک اتفاق افتاد، خیانت بود.

رهبری بلافاصله پاسخ دادند که بالاتر از خیانت، آن یک جنایت بود و من شخصا موضوع را دنبال می‌کنم اما شمای جوان یادت نرود که مسئله کهریزک تابعی از مسئله اصلی است. مسئله اصلی را فراموش نکنید و پرسید می‌دانید مسئله اصلی چه بود؟ و خود پاسخ دادند مسئله اصلی این بود که از فردای انتخابات کاری کردند که به‌رغم مشارکت ۸۵درصدی مردم، نظام جمهوری اسلامی نتوانست سرش را در مقابل چشم ملت‌های اسلامی بالا بگیرد. یعنی برای فهم داستان کهریزک باید از این نقطه شروع کنی نه اینکه شما را در وسط داستان ایزوله کنند. در جنگ روانی، اصلی به‌نام پله دوم وجود دارد؛ یعنی داستان / اتفاق از اول تعریف نمی‌شود. به تعبیر بهتر کنش سانسور می‌شود اما واکنش به نحو دلخواه روایت می‌شود. فرض کنید کسی به‌صورت شما سیلی زد و شما هم او را هل دادید و به زمین خورد و دستش شکست. آنچه فردا منتشر می‌شود اینکه: فلانی دست فلانی را شکسته است و سیلی اول و اصل موضوع کلا پنهان می‌ماند یا پنهان می‌شود.

روایت‌های امروز دشمن و برخی دوستانی که نام آنان را باید «اصحاب تردید» گذاشت، همین است.

به این عبارت توجه کنید: «به دانشجویان دانشگاه شریف حمله شد!» گویی دانشجو خواب بود یا سر کلاس بوده یا یک تجمع آرام و منطقی داشته و عده‌ای دیوانه یا مشروب‌خور و مست به آنان حمله کرده‌اند و تمام. آیا روایت واقعی این است؟ در تیرماه۱۳۷۸ تیتر روزنامه‌های آتش‌بیار معرکه این بود: «کوی دانشگاه تهران به خاک و خون کشیده شد»، «اعلام عزای عمومی مراجع تقلید برای شهدای کوی دانشگاه» و... حال آنکه در آن حوادث فقط یک افسر وظیفه نیروی انتظامی به‌نام عزت ابراهیم‌نژاد کشته شد و تمام.

درباره حادثه زاهدان می‌شنوید: «نمازگزاران زاهدانی به رگبار بسته شدند» خب چرا جمعه‌های قبل به رگبار بسته نمی‌شدند؟ از مظلومیت‌های نظام جمهوری اسلامی همین موضوع است که داستان را از کمر آن روایت می‌کنند. مثلا در سال۹۸ حجم عجیبی از خبر کشته‌شدن جوانی به‌نام پویا بختیاری در کرج منتشر شد اما کسی نشنید و فیلم‌های اقدامات این جوان در روزهای قبل و انتشار پیام تسلیت ربع‌پهلوی توسط پدرش را ندید.

در ماجرای اعدام نوید افکاری گفتند جوان ورزشکار اعدام شد و گویی در خیابان قدم می‌زده است و به‌قید قرعه تصادفا اعدام شده . اینجا قتل فردی صاحب زن و فرزند توسط او به‌عنوان پله اول پنهان ماند.

خواص مورد اشاره سخنان دیروز رهبری که سراسیمه وارد میدان شدند و بیانیه و موضع اعلام کردند و مرگ خانم امینی را قتل خواندند نیز روی پله دوم نشانده شدند. عمده روایت دشمن اینگونه است و داستان از خط شروع گفته نمی‌شود و اینگونه چهره‌ای خشن، سرکوبگر و بی‌منطق از نظام را معتبرسازی و ادراک‌سازی می‌کنند.

طبیعی است که نظامی که به روش انقلابی به حکومت برسد، دشمنان باانگیزه‌ای دارد. اما دشمنی که به اخلاق پایبند باشد نیز به‌نوبه خود ارزش و نعمتی است. فاسدالاخلاق‌ها هیچ چیزی برایشان مهم نیست و از هیچ چیز فروگذار نمی‌کنند.

حالا می‌توان فهمید چرا مقام معظم رهبری برای مرحوم یدالله سحابی و بازرگان – به‌عنوان کسانی که جمهوری اسلامی را قبول نداشتند– پیام تسلیت فرستادند.

چون اپوزیسیونی بودند که اخلاق را فدای دشمنی نکردند. حالا از تجزیه‌طلب، منافق و قی‌شدگان ملت ایران در سال۱۳۵۷ تا صهیونیسم و غرب در یک جبهه آرایش گرفتند و اکنون که قیمت‌ها تاحدودی تثبیت شده است و فسادگران نیز کمرنگ شده‌اند عرصه دیگری را گشوده‌اند که تصاویر مخابره‌ای آن «دروغ» و «سرکوب» باشد.

این هم بگذرد، اما هم باید درس گرفت و هم عبرت. وظیفه نیروهای مومن به انقلاب اسلامی نشان دادن دائمی پله اول است و این شدنی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید نوید IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    20 4
    احسنت واقعا نکته مهمی بود... برای خودم اتفاق افتاده؛ بعضا با عوام صحبت میکنی میگه اون فیلمه رو دیدی که مثلا چکار شد و فلان...؟! در حالی که ماجرا رو از نقطه شروع روایت نمیکنن...
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      1 0
      اسب تروآی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآی آمریکا است پرورش یافتن نوجوانان ما توسط اسب تروآ ی آمریکا اولین مساله امنیت ملی ما باید قرار بگیرد.
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      0 0
      جهاد تبیین یعنی همین...
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    3 3
    درد از خواص بی بصیرت و مدعی هست که همراه با ضریب رسانه ای دشمنان است و هیچگاه حتی سعی نکردند که انگار شخصیت فردی موهوم خود مهمتر از آرمان های انقلاب که خود را وابسته و دلبسته بدان مینامیدند البته بدروغ و اکنون که کشور در مسیر و بر ریل صحیح و پر شتاب پیشرفت قرار گرفته این همنوائی ها قابل درک است دشمن نگران و هراسان از موفقیت های ایران بعنوان یک الگو در برابر همه دسیسه ها از جمله تحریم کم نظیر و اینان در مقابل پرسش مردم که چطور شما که مصدر خدمت بودید چنین نبود و نشد اشکال معلومه و جواب قانع کننده ای نیست پس بهتره صورت مسئله را تغییر داد
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    6 3
    مرسی ، عالی بود. نکته است.
  • IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    8 3
    عین حقیقت، زنده باشی جناب گنجی عزیز. از تآن جمله حلیل های که باید با آب طلا نبشت‌
  • IR ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    6 3
    عالی بود
  • IR ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    7 2
    عالی... این نکته در واقع یک تاکتیک شیطان صفتان برای خام کردن افکار عوام و رودررو کردن عوام با جامعه و اجتماع خودشان هست. تاکتیک خبیثانه ای که باعث میشود عده ای تیشه بر شاخه ای بزنند که بر ان نشسته اند.
  • سعید موسویان فرد IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    19 2
    این اختشاش گر های مزدور بد جوری کینه توزن عجیبه ( نانوا نان میپزه میگن تو این وضعیت نانوا بی غیرته که نون میپزه ! میگن تو این وضعیت تیم ملی فوتبال باید حذف بشه از جام جهانی ! میگن چرا ملی پوشان به فوتبال فکر میکنن ! به کشتی گیر ها و مدال آور المپیکی هم رحم نمیکنن و میگن چرا زیر این پرچم داری افتخار کسب میکنی ! حتی آتش نشان هم اگر آتیش و حریق یک مدرسه یا محله رو خاموش کنه میگن خیانت به آزادیه و تو این وضعیت نباید این کار و بکنه !!! ) لعنت خدا و پیامبر و عیسی و موسی و زرتشت و بودا بر اختشاش گران خائن اینها از صدام و بن سلمان و ترامپ هم بدجنس تر و وحشی ترند دو هفته هست مملکت و بی چاره کردن لطفا با جدییت برخورد کنید لطفا از سلبریتی های خائن نگذرید روح وروان مردم را به بازی گرفتن و در حال تعقیر افکار مردم هستن ! حتی آدم های مسن تر را هم انقدر می ترساندند که کسی از نظام حمایت نکند ..
  • IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    4 2
    احسنت
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    2 8
    جان کلام بیانیه دیروز سید حسن خمینی دیروز این بود که مقام معظم رهبری دسته گلی است که آن بالا جدای از حاکمیت نشسته ‌و نسبتش با همه یکسان است.* همه گروهها و سلایق باید بر اساس گفتگو و توافق ( بخوانید دموکراسی ) در حاکمیت نقش داشته باشند و گر نه همواره همین اش است و همین کاسه. درست است که در طول اغتشاشات برخی راه افراط پیودند ولی مستحق لعن و عقاب نیستند همگان را به رحمت اسلام رحمانی حواله باید داد. و جان جان کلام:* ولایت فقیه یعنی نظارت فقیه . نظارتی بدون هرگونه قدرت اعمال نظر. مگر اینکه ان نظر موافق رای جمهور(= برایند جمع نظرات همه گروهای داخل در حاکمیت اعم از مستقل و وابسته /دینی و غیر دینی / ریشه دار و خلق الساعه/ و صد البته در راستای گفتمان جهانی) باشد.
    • سعید IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      2 0
      بله متاسفانه گویی‌ اقای سید حسن مصطفوی خود را بالاتر و محق تر از ولی فقیه میداند
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    2 0
    عجب
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    15 1
    آخرین و جدید ترین مصداق این مطلب جناب گنجی عزیز ، اظهار نظر آقای عال فردوسی پور است که طی چند خط بیانیه از تعدادی دانشجوی فحاش یک دانشگاه آه و ناله سر در داده و یک تنه به قاضی رفته و از پله دوم افاضات را شروع کرده برای قلب حوادث روز یکشنبه، تاریخ مصرف این فرد هم گویا تمام شد چند سالی بود نمی رفت گو برای اینچنین روزی نگهداری شده بود اکنو اونور آبی ها با رضایت خاطر پذیرایش خواهند شد و اوکی را دریافت کرده مبارکه آقا عادل.
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    3 2
    زن ، زندگي ، آزادي ، جمهوري اسلامي
  • NL ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    3 1
    چه قدر فیلسوف داریم و خبر نداشتیم
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    5 8
    قیمت‌ها تاحدودی تثبیت شده است! یعنی چی یعنی گرانی بصورا عالی تثبیت شده این چجور توجیه و تحلیل است بخش اعظم اعتراضها ریشه اقتصادی دارد داستان شما داستان همان کبک است حالا برای دولت دستوری رئیسی هورا بکشید!
  • وحید IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    0 0
    احسنت...ماشاالله به این بصیرت...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس