سکوت دانایان؛ جلودار شدن اراذل و اوباش/ حجت‌الاسلام مهدیان: مارپیچ سکوت یعنی مرگ جامعه!

عضو شورای مرکزی خانه طلاب جوان گفت: انقلاب یعنی همان حرکت و سلوک که در اندازه یک جامعه رخ می‌دهد. شما اگر قصد کشتن جامعه را داشته باشید، آن را بیاندازید داخل مارپیچ سکوت، آن موقع است که همه چیز می‌خوابد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام علی مهدیان عضو شورای مرکزی خانه طلاب جوان با اشاره به بلایی که سکوت خواص و نخبگان بر سر جبهه حق آورده، گفت: سکوت به سر جبهه حق، بلا آورده است؛ خواص و نخبگان و مراجع و هر کس که در هر موضعی که تأثیر می‌گذارد، وقتی در شرایطی که لازم است حرف بزند، سکوت کند، ضربه خواهد زد.

ترس را می‌فهمم

حجت الاسلام مهدیان تصریح کرد: زمانی به یکی از دوستانم که الان مسئول شده گفتم، من بعضی اوقات می‌ترسم که حرف بزنم، یعنی معنای ترس از گفتن را می فهمم. فرض کنید جمعی دارند بحث می‌کنند که مملکت چقدر سیر نزولی داشته و ما در همان جمع ادعا داریم کشور از سال ۵۷ تا الان از نظر مادی و معنوی به شکلی ارتقا پیدا کرده که با قبل اصلا قابل مقایسه نیست؛ در این شرایط واقعا سختی حرف زدن ملموس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی گمان می‌کنند ابوموسی اشعری یک شخصیت ساده است، اظهار کرد: داستان ابوموسی اشعری آنطور که بعضی‌ها او را به عنوان یک شخصیت ساده جلوه می‌دهند نیست، در آن زمان کاملاً صحنه برای او معلوم بود و کنار کشیده بود. 

مهدیان ادامه داد: امام خمینی رحمة الله علیه در آخر عمرشان پیام منشور روحانیت را نوشتند و در آن پیام گفتند که خون دلی که از این متحجرین خوردم، از دشمنان نخوردم.

حجت الاسلام مهدیان افزود: جامعه‌ای که در آن همه ساکت شوند و وارد مارپیچ سکوت شود، بیچاره می‌شود زیرا هنجارهای اجتماعی و محاسبات انسان‌ها عوض می‌شود.

سکوت دو نوع است

مهدیان درباره انواع سکوت گفت: سکوت دو نوع است، یک موقع شخص چیزی نمی‌داند و سخن نمی‌گوید ولی یک موقع شخص می‌داند ولی می‌ترسد که اتفاقی برایش بیافتد، برای همین سخن نمی‌گوید. اباعبدالله در خطبه منا می‌گویند که شما ساکت شدید چون ترسیدید؛ طبیعی است که در این زمان اراذل اوباش جلو می‌آیند.

وی بیان کرد: سعدبن ابی وقاص یک شخصیت سیاسی موثر بود ولی در ماجرای جنگ امیرالمومنین(ع) خفه شد. حتی وقتی که در خفا از او می پرسیدند، می‌گفت من نمی‌خواهم موضع بگیرم ولی اگر بخواهم این کار را بکنم، موضع من حمایت از علی(ع) است. آن موقع مشهور بود که اگر سعد می‌آمد و قبیله خود را هم به میدان می‌آورد، کار معاویه تمام شده بود.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: مثال دیگر خواجه ربیع است که گفت ما در این قتال شک کردیم. شک کرده بود به حضرت علی (ع)؛ کاری نداشت که از شک خارج شود.  اگر می‌خواست مسئله برای او روشن شود، می ایستاد و بحث می‌کرد تا این اتفاق رخ بدهد، چون همین را سوال کردند و امیرالمومنین هم توضیح دادند. او رفت و کنار کشید. فردی که برخی او را جزو عرفا یاد می کنند. 

مهدیان اظهار کرد:‌ ما از این دست سکوت‌ها کم نداریم، مانند سلیمان بن صرد خزاعی در کوفه. مسلم کاخ ابن زیاد را محاصره کرد، سلیمان گفت من با نائب امام کاری ندارم و با خود امام کار دارم. این جمله بسیار جمله مهمی است.

قصه کوفه را باید یک‌بار از جنبه عوام، یک‌بار هم از جنبه خواص تحلیل کرد

وی افزود: قصه کوفه را باید دو نوع تحلیل کرد؛ یک بار از جنبه عوام و یک بار دیگر از جنبه خواص. شریح وقتی از داخل دارالاماره بیرون آمد، قصه هانی را می‌دانست و می‌توانست به قبلیه‌اش بگوید اما نگفت. خفه شدن دانایان! مسئله این بود. آنچه می‌دانستند صحیح است را بروز ندادند، این‌ها خواص هستند.

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار کرد: داستان عوام هم در کربلا را حتما شنیدید، ما یک جماعت خوبی از مردم کوفه داریم که این ها وارد لشکر ابن زیاد نشدند ولی به حضرت اباعبدالله(ع) هم کمک نکردند؛ رفتند در کوه‌ها و مشغول شدند به دعا و مناجات با گریه و زاری که خدایا امام حسین(ع) را نجات بده. امام حسین(ع) را شهید کردند اما آن‌ها داشتند آنجا دعا می‌کردند. این چه اثری دارد؟ بیچاره شدند! نوع رفتار اهل بیت(ع) در کوفه را نگاه کنید، وقتی برگشتند مدل حرف زدن امام سجاد(ع) با این جماعت را نگاه کنید. می فهمید که چقدر این ها را ظلمت گرفته که امام با آن ها به این روش صحبت می‌کند.

انقلاب وقتی می‌میرد که همه بیخیال شوند

مهدیان ادامه داد:‌ خداوند رحمت کند مرحوم شهید بهشتی را که گفت: انقلاب وقتی می‌میرد که همه بی‌خیال شده و ساکت شوند. می فهمند اما می‌گویند بی‌خیال. ما خیلی اینگونه هستیم یعنی آدم هایی که کم کم بی خیال شدند. یادم نمی‌رود در دانشگاه بچه‌هایی داشتیم که وقتی یک اتفاقی رخ می‌داد تا صبح خوابشان نمی‌برد و می‌گفتند چیکار کنم.

وی درباره مفهوم سکوت گفت: اصل سکوت یک فعل و یک کار است. این گونه نیست که بگویید کاری نکردیم، یک کاری کردید به نام سکوت و می‌تواند به نفعمان باشد. یک کاری کردید، اینگونه نیست که بگویید من سر یک سه راهی هستم، می‌توانستم کمک کنم یا کمک نکنم و یا هیچ کاری نکنم.

وی افزود: وقتی سکوت کردید یک کاری کردید و باید ببنید که پازل چه کسی را پر می‌کنید. دشمن جوری القا می‌کند که شمای بچه حزب اللهی فقط اینجا ساکت باش من کار خودم را انجام می‌دهم. بقیه را به یک شکل درست می‌کنم، برای آن طیف یک نقشه دارم، برای طیف دیگری هم نقشه دیگری دارم؛ برای جریان حزب اللهی منحرف شده یک نقشه دارم که این ها شروع کنند به حرف زدن، دیگر جریان‌ها هم به یک دلیل دیگر حرف بزنند. تو فقط سکوت کن، همین. پازل من پر هستش و کار تمام. بابا یک نفر بلند شود و این مارپیچ سکوت را بشکند. مانند این بچه رزمنده‌ها که یک مرتبه کپ می‌کردند. خدا رحمت کند معاون حاج قاسم در زمان دفاع مقدس. آن طور که نقل می‌کنند ایشان اصلاً اسلحه نداشت و فقط یک بلندگو داشت. اونجایی که رزمنده‌ها کپ می‌کردند؛ داد می زد و می‌گفت بلند بشید. این آدم در درجه اول با آدم‌ها کار داشت. یک نفر می‌خواهیم فقط فریاد بزند، خراب کنید این بازی را. مشکل این است کسی حرف نمی‌زند. انقلاب آنجایی رخ می‌دهد که همه آنچه متوجه می‌شوند را فریاد بزنند. عقب‌گرد آن وقتی است که عموم آنچه متوجه می‌شوند را بیان نمی‌کنند و سکوت می‌کنند.

وی تصریح کرد:‌ من در بیانات حضرت آقا شنیدم؛ طرف آمده جلوی حضرت آقا حرف زده، آقا را نقد هم کرده و هر چه خواسته را هم گفته است. بعد، حضرت آقا گفته همین حالی که داری و اینکه آنچه می‌فهمی را بیان می‌کنی را حفظ کن، چون این روحیه خوب و ارزشمند است. در مقابل، دهه 70 که برنامه ریزی کردند دانشگاه ها سیاسی نباشد، جملات آقا را نگاه کنید؛ تعابیر بسیار عجیب است؛ آقا می‌فرماید خدا لعنت کند افرادی که می خواهند دانشگاه ما سیاسی نباشد. هیچ وقت مدل حرف‌های آقا این قدر تند نمی‌شود، این عمل ضد انقلابی است.

مارپیچ سکوت یعنی مرگ جامعه

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار کرد:‌ انقلاب یعنی همان حرکت و سلوک که در اندازه یک جامعه رخ می‌دهد. شما اگر قصد کشتن جامعه را داشته باشید، آن را بیاندازید داخل مارپیچ سکوت. آن موقع است که همه چیز می‌خوابد. بلایی سر این جامعه می آید که اراذل اوباش این گونه میاندار می شوند. در کوفه‌ای که خواص و نخبگان جامعه دینی همه آنجا بودند و اصلا ساخته شده بود برای مجاهدین، چگونه این اراذل و اوباش این جنایت‌ها را انجام دادند؟ این ها از جایی نبودند، از کوفه و اطرافش بودند. البته نقل‌هایی هم هست که تعدادی هم از شام آمدند. این جماعت چگونه نگاه کردند به جنایت‌هایی که رخ داد؟ با سایه ترسی که ابن زیاد روی سر مردم انداخت، رفتند توی کوه‌ها دعا کردند و اراذل و اوباش آمدند.

وی تشریح کرد:‌ روایتی از حضرت علی(ع) داریم که حق را از بین بردند و به باطل کمک نکردند. این ها ساکتین بودند. کسی که به لشکر و جبهه حق کمک نکرده، جبهه دشمن را کمک داده است. به قول حضرت آقا با اشاره به بیان حضرت علی(ع) طوری عمل کنید که دشمن نتواند از شما استفاده کند. یعنی دشمن به هیچ‌گونه‌ای نمی‌تواند از شما در فتنه استفاده کند. یک طوری گارد بگیرید که نتواند از شما استفاده کند، اما دشمن از این سکوت استفاده می‌کند.

مهدیان گفت:‌ در درون هویت جامعه، افرادی که حق را دریافت کرده و آن را کتمان کنند، این حقیقت در قیامت تبدیل به آتش می شود. خداوند دیگر با این افراد سخن نمی‌گوید و پاک نمی‌شوند و برای آن ها عذاب شدیدی خواهد بود. یعنی اگر اهل سلوک باشد آن مقدار که حرکت کرده را به ظهور و بروز نرساند و دستگیری نکند، همه داشته‌هاش تبدیل به آتش می‌شود. این فقط برای خوبان نبوده بلکه برای همه افراد است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 66
  • در انتظار بررسی: 25
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    59 26
    عالی بود
    • محمد IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      3 14
      از نظر شما عالي بود
    • CA ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      2 2
      خطیب جمعه همدان
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      4 4
      بله برادر عالی بود، ولی کسی هم عمل میکنه؟؟ یا فقط به دانایی مون اضافه کردیم ؟ الان خیلی ها منتظر هستند تا غبار اغتشاشات بخوابه بعد بیان در رسای حکومت حرف حرف حرف بزنن,,, فقط حرررررف
    • سهیل IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      2 6
      خوب بود اما معلوم نبود اونایی که ساکت ماندن کدوم طرف را باید بگیرن مردم. یا مسوولیت. حق کدام است، صاحبان قدرت و ثروت و تبلیغات یا مردم بی دفاع
    • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      3 2
      افرادی که حق را دریافت کرده و آن را کتمان کنند، این حقیقت در قیامت تبدیل به آتش می شود. خداوند دیگر با این افراد سخن نمی‌گوید و پاک نمی‌شوند و برای آن ها عذاب شدیدی خواهد بود. یعنی اگر اهل سلوک باشد آن مقدار که حرکت کرده را به ظهور و بروز نرساند و دستگیری نکند، همه داشته‌هاش تبدیل به آتش می‌شود. این فقط برای خوبان نبوده بلکه برای همه افراد است......تلنگر محکمی بود.
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    6 2
    آفرین
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    2 7
    داداش تاریخ اسلام رو با تحریفات گفتی
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    6 4
    سایت برترینها بدون فیلتر تمام اخبار آشوب رو منتشر میکنه مردم رو تحریک میکنه و نظرات تروریستها رو بدون سانسور منتشر میکنه پاتوق براندازهای محارب شده
  • سروش IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    4 2
    دقیقا درست می فرمایند.چرا هرروز در گوشه ای از کشور اغتشاش است اما خبری از انقلابیها نیست که بصورت خود جوش نه دستوری بریزند در خیابانها وبا راهپیماییها وبا سردادن شعارهای اسلامی هیمنه خود را به رخ سرسپردگان غربی که بادستور وهدایت انها برای اغتشاش به خیابانها میریزند بکشند.
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    5 4
    خدا حفظش کنه با این سن کم و اینهمه بصیرت سایه خدا و امام زمان رو میشه روی سرش دید واقعا بدور از هیاهو و جهت گیری های مخرب به زیبایی ریشه مشکلات رو بیان کرد کاش این روزهای سیاه از سر این مرز و بوم دور بشه به لطف خدا و دوباره نظام عاشق و دلسوز مردم بشه مثل اوایل انقلاب و مردم هم همه یک دل عاشق نظام و انقلاب و کاش دوباره اعتماد و همدلی و محبت در دل مردم و مسئولین محترم شکل بگیره
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    8 3
    واقعا عالی گفتی. وقتی غرب در ذهن غربگرایان نفوذ کرده وبه وسیله ی آنها حرفهای خود را می زند وقهرمان قلابی می سازد،فلسفه زندگی را فقط خور وخواب تعریف می کند و... در حالی که انقلاب برای ساخت تمدن نیرو می خواهد از جنس انقلاب نه از جنس غرب.
  • حیدری IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    6 17
    حاج آقا چی داری برای خودت میگی مردم از دروغ خسته شدن از بی عدالتی خسته شدن
  • مهدی صادقی IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    5 4
    عدالت و رفع تبعیض همه چیز رو درست می کنه
  • شهروند بازنشسته IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    5 1
    درست می فرمائید
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    4 3
    تمام حوادث صدراسلام ومظلومیت وتنهایی امام علی دارد الان دراین آخرالزمان برای رهبرحکیم مظلوم ما تکرار می‌شود ولی هرچند خواص جانبه ما بی بصیرت شد ه اند ولی خوشبختانه مردم عادی بسیاری درایران بصیرت دارندوپشت رهبرشان راخالی نمی‌کنند ونمیگذارند حوادث صدراسلام تکرارشود تامولایمان امام عصربیاید وپرچم ایران راتحویل بگیرد
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    8 2
    کمی واقع بین باشیم اگر همه چیز را گردن دشمن بیندازیم و کوتاهی و فساد های خودمان را نبینیم مثل کبکی خواهیم بود که سر خود را در برف کرده
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    5 2
    جامعه بابد توسط خواص هدایت بشه ولی الان آیا اینطوریه؟؟
  • شهرام IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    10 2
    درست فرمودید متاسفانه برخی علما و خواص سالها فساد اختلاس دزدی و ربا نابرابری و تضاد طبقاتی رو دیدن ولی دم نزدن
  • روزبه IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    8 3
    متاسفانه باز هم شاهد سکوت خواص در وقایع اخیر بودیم، خدا به آقای نوری همدانی طول با عزت عنایت بفرماید، بعضی از خواص متوجه نیستن بعد از دوران حکومت امام حسن(ع) برای اولین بار در تاریخ حکومت شیعی مبتنی بر شرع مستقر شده ولی متاسفانه بعضی از خواص قدر این نعمت رو نه میدونن نه میخوان متوجه بشن کجای تاریخ ایستادن، انگار قراره خواص بی بصیرت با سکوتشون برای چندمین بار سقوط کنن ولی این بار تا هم فیهاخالدون ...
  • هموطن IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    5 4
    سلام خوب بود ولی مشکل اینجاست که کسانی که سکوت کردند از قشر خودشون هستند و بی تفاوت هستند و فقط دردشان دین خشک است نه دینی که برای جامعه خوب باشد .
  • US ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    8 1
    مردم ايران خيلى خويشتن دارى كردند خيلى تحمل كردند
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    8 0
    باید شایسته سالاری اتفاق بیفتد شایسته کسی است که متخصص متعهد باشد مدیریت رانتی با انتخاب غیر متعهدها یا غیر متخصص ها می انجامد که هر دو کار کشور را خراب میکنند
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    1 3
    با سلام در این هنگامه که دشمنان خدا و اسلام و گمراهان ضجه سر داده اند و ارزوی مرگ نظام و اسلام را می کنند بر هر مسلمان و مومن انقلابی واجب است از سکوت بپرهیزند تا مبادا در حساب خداوند در شمار دشمن خدا قرار نگیرند. باید رساتر تر از همیشه در خلوت و علن و در عبادت و نماز دعا کنند و ندا سر دهند خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خامنه ای امام نگهدار دشمن اسلام و مملکت را روسیاهتر بگردان.
  • مهدی اسدی IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    3 2
    سلام : اللهم الجعل عواقب امورنا خیرا . خدایا عاقبت ما هم ختم به شهادت و سعادت بفرما . آمبن یا رب العالمین
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    3 3
    احسنت... با این سن کمش چقدر عالی تحلیل کرده...
  • نوری IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    2 6
    بایستی اینجوان هیجانی ابتدا تعریف دانایان واراذل واوباش را بداند وسپس حرف بزند.
  • حسن IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    2 4
    آفرین.روحانی واقعی یعنی این ،البته اگر توام با عمل باشد..سکوت در مقابل دروغ و شبهه بر مبنای دروغ مثل برنده شدن موسوی در انتخابات قبل از شمارش صندوق ها و کشته شدن مهسا امینی قبل از گزارش پزشکی قانونی و ......که با کمال تاسف هنوز عده ای نادان خواهان رفع حصر و تکریم آن مرده متحرک هستند باعث جری شدن و نقش آفرینی عده ای اراذل و اوباش و ضد انقلاب که منجر به کشته شدن 200 نفر تاکنون شده است.
  • GB ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    2 8
    جبهه حق همان جبهه مردم واقعی است البته نه اغتشاشگران
  • افشین IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    5 3
    شما خواهشا صحبت نکن .شما اگر نظریهددتشتی وقت اختلاس کردنها میگفتی
  • FR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    4 1
    احسنت.
  • ... IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    3 3
    فوق العاده عالی فوق العاده
  • رسول IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    1 5
    وقتی حرفی مخاطب نداشته باشد انگار گفته نمیشود همه افرادی که میتوانستند جامعه را آرام کنند سکوت کرده اند
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    4 4
    حا ل نداشتم بخونم ولی مردمی که پول ندارند دیگه هیچ چیزی قبول ندارند
  • مسعود IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    1 2
    وقتی خواص و نخبگان در مواقع معمول خانه نشین هستن
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    3 3
    همیشه از سکوت دانایان ضربه خوردیم
  • مجید IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    1 3
    به نظر میرسه رسانه ها باید کمی بلوغ سیاسی و اجتماعی و انصاف رسانه ای داشته باشند و جامعه را در مسیر درست هدایت کنن و جانب داری الکی و تعصبی راه به جایی نخواهد برد نه سایت های انتخاب و تیک و آفتاب و .. موفق عمل می کنند چون فقط جناحی و غلط حرکت میکنن و کاملا اخبار حاشیه دار و مشکل دار رو میزارن و نه سایت مشرق و رجا و فارس و اینا چون اینا هم حرف حق رو کم میزنن و بیشتر گرایش های فکری در رسانه شون مطرح هست
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    6 4
    تا خون درگ ماست خامنه ای رهبر ماست
  • مهسا IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    3 4
    درود بر شما ،بسیاری از جامعه ما گوش به دهان امثال اینترنشنال دارن و راه گم کردن و بیرون آوردنشون از ظلمت کار سختیه
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    1 2
    امیدوارم درک کنند
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    2 4
    کاملا موافقم.۷۷۸۲۲
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    2 1
    بس است
  • فریاد IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    3 3
    واقعا عالی بود.افرین به این بینش سیاسی خوب.جهاد تبین یعنی این .سپاس
  • US ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    1 3
    آسیایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است....با دوستان مروت با دشمنان مدارا
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    2 1
    برو ب درستو بخون
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    1 3
    تشکر عالی بود
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    5 1
    دانایان ظاهرا فقط شما هستید که تریلون دارید والا بقیه اگر حرفی بزنن براتون خار هست و ناسزا نثارشون میکنید.
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    0 4
    سعد ابن وقاس و رقاص و ولش کن برو تو کار یوگوسلاوی و میلوسوویچ و کاراچیچ و امثال ذالک
  • SE ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    2 0
    خودش موضعش رو مشخص نکرده
  • IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    5 0
    انقلاب وقتی می میرد که انقلابی ها فاسد شوند رانت خوار شوند یک پالایش نیاز است
  • IR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    2 2
    کمک نکذدن به جبهه حق، کمک کردن به جبهه باطل است
  • محمد نور کجوری IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    2 5
    الان متوجه نشدم . سلبریتیها که سکوت نکردند و خیلی هم البته اصلن سکوت نکردند . خوب بود یا بد بود . البته اگر ایشان را جزء دانایان بدانیم .
  • IR ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    2 4
    نمره علما در این ماجرا صفر کمتر بود . پشتیبان ولایت فقیه و نظام نبودند و سکوت کردند .
  • CN ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    7 1
    دانایان سالهاست در مورد اختلاس و دزدی، فامیل بازی و پارتی پازی، تصاحب پستها و مسیولیتها و مدیریتها توسط بی‌سوادان پرمدعا، جاه‌طلب ، فاسد، ریاکار و متظاهر هشدار میدهند
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    3 1
    برو بابا
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    0 2
    اول انقلاب رو می گی؟
  • NL ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    3 1
    دوران خواب غفلت به سر آمد
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    1 3
    عالی. ساکتین فتنه مشخص هستند و روسیاه
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    3 4
    اگر یک جسم مقابل دو اینه موازی قرار بگیرد بی نهایت تصویر ایجاد می کند الان اغتشاشگران در بین هزاران اینه و رسانه موازی قرار گرفته اند که بی نهایت تصویر ازشون ایجاد می شود و توهم بی شمار بودن بهشون دست میده. دانایان باید سکوت را بشکنن و همه را اگاه کنن که این تصویرها انعکاس بی شمار از یک اتفاق نه بی شمار اتفاق است
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    2 3
    اگر یک جسم مقابل دو اینه موازی قرار بگیرد بی نهایت تصویر ایجاد می کند الان اغتشاشگران در بین هزاران اینه و رسانه موازی قرار گرفته اند که بی نهایت تصویر ازشون ایجاد می شود و توهم بی شمار بودن بهشون دست میده. دانایان باید سکوت را بشکنن و همه را اگاه کنن که این تصویرها انعکاس بی شمار از یک اتفاق است، نه بی شمار اتفاق. که اگر بی شمار بود همه مردم همیشه و در همه جا می دیدند
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    5 0
    سکوت دانایان؟ مگه داریم
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    2 0
    همین که گفت خدا خیرش بده
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    1 2
    آهای افراد بی غیرت و حقیر وپست احمق که جز استادی حماقت و مفت خوری هنری ندارید با سکوت و آتش بیار معرکه شدید.
  • یوسف از همدان IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    2 1
    چی شد؟ احساس خطر کردید؟
  • ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    0 0
    احسنت
  • عمو IR ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    0 0
    جناب مهدیان وقتی گوش نمی دهند و ریشه های همه مشکلات بیشتر و بزرگتر و عوامل سازنده و علل ثروتمند تر و قدرتمند تر می شوند چه باید گفت. دانایان سکوت نکرده اند آقایان و رجال خبر از اطراف خود ندارند که چطور پلکانهای ترقّی بدگوهران برای امثال خودشان فقط محیاست و باقی باید فکری به حال خود کنند در اینهمه از تروریسم بین المللی با ثروتهای مختلف و جنایتکاران با درآمدهای تریلیون دلاری در روز فقط از مواد مخدّر نه فقط در ایران و ... .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس