هشدار درباره وقوع بحران مالی و تجزیه در اتحادیه اروپا

کارشناسان هشدار داده اند که کمک های گزاف اقتصادی اتحادیه اروپا برای همراهی با آمریکا در حمایت از اوکراین در برابر روسیه، این نهاد را با بحران مالی و از هم پاشیدگی روبرو خواهد کرد.

به گزارش مشرق از خبرگزاری اسپوتنیک؛ سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه هشدار داده است که اتحادیه اروپا با توجه به فشارهای دولت آمریکا برای قراردادن بسته کمک چند میلیارد دلاری در اختیار اوکراین برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد این کشور، با تهدید رکود بسیار شدید اقتصادی روبروست.

تارنمای اقتصادی بلومبرگ به نقل از افراد آگاه نوشت: دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که افزون بر وعده پرداخت کمک ماهانه اقتصادی به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به کی یف، بسته کمک بلاعوض به ارزش چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار را برای تامین نیازهای اوکراین تا پایان جنگ، تصویب کرده و مقام های اتحادیه اروپا را برای اقدامی مشابه به منظور جلوگیری از فروپاشی این کشور شرق اروپا، تحت فشار قرار داده است.

صندوق بین المللی پول، نیاز ماهانه اوکراین را برای تامین خدمات اساسی نزدیک به پنج میلیارد دلار برآورد کرده است.

پائولو رافونه تحلیل گر راهبردی و مدیر بنیاد سی آی پی آی در بروکسل، گفته است که از هنگام آغاز بحران اوکراین در ۲۰۰۸ برایش آشکار بوده که غرب از آن برای نفوذ و اعمال فشار بر اتحادیه اروپا و روسیه بهره برداری می کند. اصولا رهبری اتحادیه اروپا با پیروی از سیاست های ایالات متحده، بریتانیا و ناتو، در تضاد با منافع کشورهای اروپائی، عمل می کند. بدون شک بزرگ ترین بار بازسازی اوکراین بر عهده اتحادیه اروپا خواهد بود و از اوکراین و لهستان به عنوان پایگاه آمریکا و انگلیس در شرق اروپا، برای دستیابی به هدف دور کردن اتحادیه اروپا از روسیه و جلوگیری از افزایش وزن آلمان به عنوان بازیگر منطقه ای و جهانی، استفاده می شود.

به نوشته تارنمای نشریه فورچون؛ تورم بالا، بحران انرژی و رشد ضعیف اقتصادی، بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی را برآن داشته است وضعیت اقتصادی امروز اروپا را با بحران نفت دهه ۱۹۷۰ مقایسه کنند.

اگرچه رکود تورمی کنونی به سبک دهه ۱۹۷۰ قابل توجه است، یک دهه مهم دیگر در تاریخ قاره اروپا نیز می تواند به توضیح روندهای سیاسی و اقتصادی امروزه کمک کند که دهه ۱۹۳۰ یعنی دهه منتهی به جنگ جهانی دوم است که با فضای کلی آمیخته با ترس و نگرانی در غرب معرفی می شد. در آن دوره، بحران های اقتصادی و فقر گسترده جذابیت احزاب راستگرای پوپولیست را افزایش داد و آسیب های پایدار جنگ جهانی اول توام با رکود بزرگ، به انزواگرایی و سیاست های ملی گرایانه دامن زد.

امروزه، پس از آنکه همه گیری کرونا و جنگ اوکراین، زنجیره های تامین جهانی را مختل کرد، کشورها از جهانی سازی رویگردان شدند و بار دیگر به درون می نگرند. پوپولیسم در اروپا نیز رو به موفقیت است، با توجه به اینکه شهروندان اروپایی خشم خود را از افزایش هزینه های زندگی و چشم انداز تیره اقتصادی به پای صندوق های رای می برند.

هر چند بزرگترین نهادهای دموکراتیک اروپا توانسته اند خود را حفظ کنند، اما چالش های سخت تری در راه است، زیرا بحران انرژی در این قاره باعث افزایش قیمت ها شده، نارضایتی در خیابان ها نمود یافته و بین کشورهای اروپایی اختلافاتی به وجود آمده است.

به گفته کارشناسان، قوی ترین شباهت بین اقتصاد کنونی اروپا و اقتصاد دهه ۱۹۳۰، گذر از جهانی به شدت یکپارچه به سوی جهانی است که به سرعت رو به منطقه گرایی است.  در دهه ۱۹۳۰، پیامدهای رکود بزرگ، یک دوره حمایت گرایی ایجاد کرد، به نحوی که از تجارت بین المللی در سراسر جهان عقب نشینی شد و کشورهایی در اروپا، آسیا و قاره آمریکا حلقه های تجاری کوچک خود را خلق کردند.

با اینکه جهانی سازی پس از جنگ جهانی دوم به رهبری آمریکا با ایجاد سازمان های پولی بین المللی و اصول تجارت جهانی گسترش یافت. اما در چند دهه گذشته، حجم تجاری جهانی کاهش یافته و با وجود اختلال های اقتصادی ناشی از همه گیری و جنگ اوکراین، ممکن است جهان بار دیگر خود را در یک دوره انزواطلبی جدیدتر به رسمیت شناسد.  

حمله روسیه به اوکراین باعث سرعت گرفتن انتقال به دنیایی کوچکتر شد و و وابستگی اروپا به انرژی مسکو به یک مسئولیت بزرگ بدل گشت. کشورهایی که روسیه را تحریم کردند، شاهد کاهش ۶۰ درصدی صادرات به این کشور بوده اند. گرایش به فعالیت های اقتصادی منطقه ای همچنین به واسطه همه گیری کووید – ۱۹ و زنجیره تامین مختلف شده جهانی ایجاد شده است.

اکنون برنامه هایی در آمریکا و اروپا برای تقویت عرضه داخلی کالاهای حیاتی که قبل از همه گیری وارد می شدند، در حال اجراست. بعلاوه، سیاست های قرنطینه در قطب های تولیدی چون چین باعث شده بسیاری از شرکت های آمریکایی و اروپایی تولید را به داخل معطوف کنند تا در برابر اختلالات زنجیره تامین در امان مانند.

این گزارش در ادامه حاکی است که در دهه ۱۹۲۰، کشورهای اروپایی تازه از جنگ جهانی اول کبود و ضربه خورده خارج شده و برخی کشورها همچون فرانسه تجربه ای شبیه به آمریکا در دهه ۲۰ داشتند، اما بسیاری با فقر و افول اقتصادی دست به گریبان بودند.  بسیاری از کشورهای اروپا به شدت نسبت به همسایگان خود در سال های بین دو جنگ، بی اعتماد بودند و مانع از تلاش های اولیه برای ایجاد نظام های نظم و قانون بین المللی و نهادهای دموکراتیک می شدند.

امروزه پس از سال ها همه گیری و وخامت بحران انرژی و چشم انداز اقتصادی در اروپا، کارشناسان می گویند چرخش مشابهی ممکن است روی دهد. مجارستان و لهستان سال هاست که توسط احزاب پوپولیست راستگرا رهبری شده اند، اما اکنون به نظر می رسد سایر کشورها از آنها پیروی می کنند. در فرانسه، امانوئل مکرون به زحمت توانست در برابر مارین لوپن رقیب راستگرای خود در انتخابات پیروز شود و به تازگی نیز یک ائتلاف راست افراطی در ایتالیا به رهبری جورجیا ملونی اولین نخست وزیر زن این کشور انتخاب شد. ملونی افزایش قیمت انرژی را بخش محوری کمپین خود قرار داد و گفت که خانواده ها و کسب و کارها به دلیل افزایش هزینه ها به زانو درآمده اند، ضمن اینکه از اتحادیه اروپا به خاطر سیاست هایش در زمینه انرژی انتقاد کرد. ویکتور اوربان نخست وزیر راستگرای مجارستان نیز از اتحادیه اروپا به دلیل افزایش بهای گاز طبیعی در اروپا انتقاد کرد و همچنین خواستار لغو تحریم های اروپایی علیه روسیه شد.

اما جدای از سیاست های انفرادی رهبران اروپایی، پوپولیسم تهدید بزرگتری را متوجه وحدت اروپا می کند، نظر به اینکه این قاره برای رویارویی با رکود اقتصادی، بحران پناهجویان و فشار مداوم روسیه آماده می شود. اگرچه امروزه گسترش پوپولیسم در ضمن بحران اقتصادی اروپا، شباهت هایی با دهه ۱۹۳۰ دارد، اما هنوز یک تهدید وجودی برای نهادهای دموکراتیک این قاره به شمار نمی رود. با این همه، اروپای دموکراتیک همچنان باید نگران این باشد که اوضاع ممکن است بسیار بدتر شود.

خانوارهای اروپایی ممکن است به دلیل بحران انرژی، شاهد افزایش ۲ تریلیون یورویی قبوض آب و برق خود در سال آینده باشند و کمبود سوخت و جیره بندی می تواند منجر به کاهش ظرفیت صنعیت یا حتی تعطیلی کامل آن در برخی بخش های خاص شود. برخی کشورهای اروپایی همچون نروژ همین حالا هم همسایگان خود را با کاهش صادرات انرژی خشمگین کرده اند، مساله ای که می تواند در صورت افزایش تقاضای انرژی در زمستان سرد، به امری رایج تبدیل شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سعید DE ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    1 0
    پیش بینی اعتراضات گسترده خیابانی در غرب در همزمان با شروع فصل سرما و تشدید بحران انرژی . منتظر نمایش آن روی اتوکشیده مقدمات غربی باشید .
  • مهدی IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    0 0
    یه عده رذل خبیث تو دول غربی اعتراض کردند که چرا با اغتشاشگران برخورد میکنید! الهی به لعن و عذاب و انتقام الهی گرفتار شوند!
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    1 0
    بالاخره امریکا داره، به اذروی دیرینه اش که از هم پاشیدن اتحادیه وتضعیف اروپا بود میرسه
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    1 0
    خودخواهی آمریکا دنیا را با تباهی مواجه ساخته
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    1 0
    بگذار تجزیه بشن و به گدایی بیفتند کثافت ها. اروپایی ها در قاره آفریقا جنایت هایی کرده اند. دست قطع میکردن، سر می‌بریدن. هرچی سرشون بیاد حقشونه.. خلایق هرچه لایق.
  • خسرو IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    0 0
    اینا همش برای دامن زدن همکاری رسانه ها با غربه . که دنیا رو همداستان بکنم برای فروپاشی روسیه . و عجیب هم آمریکا و ناتو تو این قضیه موفقیت گزافی بدست آوردند .
  • خسرو IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    0 0
    با این شانتاژها نمیشه عزم جزم شده رو تغییر داد . محصول نهایی شکست روسیه است . این خرده ریزه های جانبی و حاشیه ای رو فقط کره شمالی جدی گرفته .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس