سرلشکر صفوی

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: سطح علم و فناوری ما در عملیات والفجر ۸ از ارتش‌های منطقه بالاتر و طرح‌ریزی و اجرای عملیات و نیز هماهنگی بین ارتش و سپاه در نوع خود بی‌نظیر بود.

به گزارش مشرق، ، سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا صبح امروز (شنبه نهم مهر) در پیش‌نشست همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس با محوریت عملیات والفجر ۸ اظهار داشت: پیروزی والفجر ۸ بزرگترین هنر راهبردی در دو هماهنگی علم سیاست یا دیپلماسی با علوم نظامی و هماهنگی بین ارتش و سپاه بود.

وی ادامه داد: دیپلماسی و فرماندهی جنگ برای رسیدن به هدف مشترک پیروزی در فاو هماهنگ شدند؛ البته امتیازات سیاسی پیروزی فاو از پیروزی نظامی برای فرماندهی جنگ اهمیت بیشتری داشت. سطح علم و فناوری ما در این عملیات از ارتش‌های منطقه بالاتر و طرح‌ریزی و اجرای عملیات و نیز هماهنگی بین ارتش و سپاه در نوع خود بی‌نظیر بود.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: در عملیات آزادسازی فاو با کمبود مهمات مواجه شدیم؛ چون مدت زمان عملیات را یک ماه پیش‌بینی کرده بودیم، اما عملیات بیش از ۷۰ روز طول کشید؛ به همین جهت از «رفیقدوست» که وزیر وقت سپاه بود، درخواست کردیم که مهمات برای ما تأمین کند؛ از این روی، رفیقدوست با عزیمت به سوریه، مهمات‌های مورد نیاز ما را با هواپیما به ارومیه و از آنجا به امیدیه آورد؛ البته از چین مهمات‌هایی را خریداری کرده بودیم، اما کشتی مهمات ما هنوز نرسیده بود.

امیر سرتیپ عبدالعلی پورشاسب جانشین رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس نیز در این مراسم اظهار داشت: قبل از اینکه عملیات‌های بیت‌المقدس و والفجر ۸ انجام شود در دانشگاه‌های نظامی عملیاتی نرماندی به‌عنوان درس سطح راهبری در دانشگاه‌های نظامی تدریس می‌شد، اما بعد از عملیات والفجر ۸ این عملیات مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ زیرا در آن ابتکارات نوین مورد استفاده قرار گرفت که در نوع خود بی‌نظیر بود؛ از سوی دیگر نباید از مؤلفه‌هایی چون نقش حفاظت اطلاعات و فناوری عبور از رودخانه، مهندسی رزمی، ابتکار در پدافند هوایی که به واسطه آن، ۷۰ فروند هواپیمای دشمن سرنگون شد، بکارگیری هوشمندانه توپخانه و استفاده جسورانه از هوانیروز نیز غافل بود.

سردار سرتیپ پاسدار یعقوب زهدی فرمانده توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دفاع مقدس هم درباره نقش توپخانه سپاه در این عملیات عنوان کرد: والفجر ۸ عملیاتی بود که‌ تمام رسته‌ها بالاترین علم و تخصص خود را در آن بکار گرفتند؛ در این عملیات، ارتش عراق برای حرکت از بصره به طرف فاو، محدود به دو جاده استراتژیک و کنار نخلستان بود که در تمام طول مسیر، هر دو مسیر زیر برد توپخانه قرار داشت.

وی افزود: جهاد سازندگی برای یگان‌های توپخانه از مدل اسرائیلی استفاده کرد؛ بدین‌صورت که سوله‌هایی با ابعاد ۲ در ۵ متر از پروفیل قوطی و پوشش تخته‌ای به جهت سهولت در نصب، طراحی شد که در این رابطه هزار و ۵۰۰ سنگر احداث شد و توانستیم ۱۲ خط آتش ایجاد کنیم.

سردار زهدی ادامه داد: سامانه‌ای با ترکیب رادار و دوربین دکل نیروی دریایی سپاه در نهر قاسمیه با آتشبار ۱۳۰ میلی‌متری برای مقابله با شناورهای عراقی بکار گرفتیم؛ همچنین برای اولین بار از پهپاد برای عکس‌برداری از مواضع دشمن و مشاهده آماج توپخانه و نتایج تیراندازی استفاده کردیم.

امیر سرتیپ براتعلی غلامی مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور پدافند هوایی هم گفت: در عملیات والفجر ۸، دشمن به مراتب قوی‌تر از قبل بود و این در حالی است که تجهیزات ما فرسوده‌تر شده بود؛ اما با این حال توانستیم ۷۲ فروند هواپیمای مدرن آن زمان عراق را سرنگون کنیم؛ لذا معتقدم هنوز هم تجربه حاصل از اقدامات پدافند هوایی در والفجر ۸ می‌تواند برای دانشجویان پدافند هوایی مورد استفاده قرار گیرد.

مسئول پدافند فرمانده قرارگاه رعد نیروی هوایی ارتش در والفجر ۸ افزود: در این عملیات همیشه سایت‌های پدافندی آماده درگیری با دشمن بودند؛ ما استانداردهایی که در استقرار سایت پدافندی باید لحاظ می‌شد را رعایت نکردیم و برای استتار سیستم‌های پدافندی هاگ از پوشش‌های گیاهی زنده استفاده کردیم؛ علاوه بر این برای فریب شناسایی دشمن، از سایت‌های فریب استفاده کردیم که هیچ تفاوتی با سایت اصلی نداشت و این باعث شد که در طول عملیات هیچ‌کدام از سایت‌های ما مورد شناسایی قرار نگرفت.

وی ادامه داد: در والفجر ۸ زیر زاویه ۳۰ درجه به سمت دشمن شلیک نکردیم و علاوه بر این برای شلیک، زمانی را انتخاب می‌کردیم که رادارهای ما کمترین تشعشع را داشته باشند؛ از سوی دیگر برای دشمن دام هم ایجاد می‌کردیم و با این شیوه تمامی هواپیماهایی را که به سمت سایت راداری غیر حقیقی (دام) حرکت می‌کردند، مورد اصابت قرار می‌دادیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس