صرفه‌جویی ۲ میلیارد دلاری در واردات کالاهای اساسی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

آمار بانک مرکزی نشان می دهد در نیمه نخست امسال با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، صرفه‌جویی ۲ میلیارد دلاری در تامین ارز واردات کالاهای اساسی به کشور محقق شده است و در مقابل، شاهد بازگشت رونق به تولید کالاهای اس

به گزارش مشرق، مصطفی قمری‌وفا سخنگوی بانک مرکزی روز جمعه در رشته توئیتی که در حساب کاربری خود منتشر کرد، نوشت:

با اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی، همانطور که انتظار می رفت شاهد کاهش قابل توجه در تقاضای ارز برای واردات کالاهای اساسی بوده ایم.

به گفته وی، بررسی آمار تامین ارز کالاهای اساسی در ۶ ماهه نخست سال نشان می دهد که نزدیک به ۲ میلیارد دلار کاهش تقاضای ارز نسبت به مدت مشابه سال گذشته وجود داشته و این به رغم این واقعیت است که تورم جهانی و افزایش قیمت کالاهای اساسی در نتیجه تحولات بین المللی از جمله جنگ روسیه و اوکراین باعث افزایش تقاضای ارز برای واردات این اقلام در تمامی کشورها شده است.

قمری وفا افزود:‌ به عبارت دیگر، در حالی که تحولات بین المللی در همه کشورهای وارد کننده کالاهای اساسی موجب فشار به سمت تقاضای منابع ارزی شده، در ایران با سیاست حذف ارز ترجیحی نه تنها شاهد افزایش تقاضا نبوده ایم، بلکه کاهش تقاضا نیز رخ داده است. در عین حال، افزایش بهای نفت و فرآورده های نفتی موجب تقویت درآمدهای صادراتی کشور و افزایش عرضه ارز در بازار شده است.

سخنگوی بانک مرکزی در پایان گفت: در نتیجه این اقدامات، شاهد رقابت میان صادرکنندگان برای فروش ارز در بازار نیما هستیم به نحوی که تامین ارز در بازار نیما از حدود ۱۱ میلیارد یورو در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به نزدیک به ۲۰ میلیارد یورو در سال جاری رسیده است.

صرفه‌جویی ۲ میلیارد دلاری در واردات کالاهای اساسی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

به بار نشستن دستاوردهای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کمتر از شش ماه

یکی از ادله دولت سیزدهم برای حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی، وجود حجم عظیم تقاضای کاذب برای واردات کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی بود چراکه بخش قابل توجهی از کالاهای اساسی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی، به کشورهای همسایه قاچاق می‌شد.

علاوه بر آن، قاچاق داخلی محصولات وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی هم به شدت رایج بود به طوری که ذرت وارداتی به جای رسیدن به دامداری‌ها و مرغداری‌ها سر از کارخانجات کیک و شیرینی در می‌آورد یا گندم خبازی به مصارف صنعتی می‌رسید. همچنین با سرکوب بخش تولید محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی با تخصیص رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان، سهم واردات از تامین تقاضای داخلی روز به روز بیشتر می‌شد.

با حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی هم قاچاق کالاهای اساسی به خارج از مرزها متوقف شد و هم صرفه واردات نسبت به تولید داخل به شدت کاهش یافت. درنتیجه این اقدام دولت سیزدهم، تقاضا برای واردات کالاهای اساسی به شدت افت کرد و در مقابل، با حمایت دولت از بخش تولید، شاهد بازگشت امیدواری به این بخش بودیم. به عنوان مثال در تولید گندم در سال جاری شاهد افزایش ۶۰ درصدی خرید تضمینی نسبت به سال گذشته بودیم که سبب کاهش حداقل ۳ میلیونی نیاز کشور به واردات این محصول اساسی شده است.

بدین ترتیب در کمتر از نیم سال پس از اقدام دولت سیزدهم در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، آثار و برکات آن در صرفه‌جویی ارزی کشور و بازگشت رونق به تولیدات داخلی و افزایش امیدها به احیای خودکفایی در محصولاتی همچون گندم، در حال تحقق است. ضمن آن که دولت با واریز یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب مردم، قدرت خرید اقشار متوسط و کم‌درآمد را ارتقا داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    4 2
    زمان بگید این صرفه جویی ها که محسوس میشه فعلا که مردم هم مرغ را دارن گران می خرن و گوشت هم که نمی خریم باز نشتگان لشگری و کشوری خیلی گیر هستند
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      3 0
      حق دارید برادر. زمان می‌بره. ما هم مثل شما. مثل دوران جنگ با هم متحد باشیم.
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    7 0
    به مرورایران باتولیدداخل وتجارت واجلاسهای جهانی ومهندسی معکوس ودورزدن قانونی تحریم که انجام داردمیشودرشدمیکند
  • حاج کاطم IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    1 1
    بسم الله الرحمن الرحیم در زمان رضا پالان اگر ایران دارای راه آهن توسعه یافته ب نفع ملت ایران داشت ایران امروز یک کشور صنعتی بود راه آهن زمانه ات را بشناس متاسفانه رانت واردات مواد اولیه و رانت صادرات مواد خام امروز پاشنه ی آشیل اقتصا ایران است مواد اولیه امروز راه آهن زمانه هست متاسفانه گپ عمیقی در این بخش وجود دارد که نشان دهنده فساد عمیق هست صرفه جویی اصلی و اقتصاد مقاومتی اصلی تولید مواد اولیه هست
  • IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    1 0
    2 میلیارد صرفه جویی شده الان کجاست؟
    • رضا IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      0 0
      تولید.مسکن.خرید نهاده دامی و امثالهم
  • محسن IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    0 0
    یکخورد گنگه حالا با این وجود و دانه درشتهای اختلاص چه ربطی به مردم داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس