ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تفاوت زیادی با دلار جهانگیری دارد

یک کارشناس اقتصادی: تصمیم رییس جدید بانک مرکزی برای سقف گذاشتن نرخ نیما تصمیم اشتباه گذشته را باطل کرد.

به گزارش مشرق، یوسف کاووسی به سیاست ارزی رییس جدید بانک مرکزی اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه در دوره‌های قبل بیشتر واردات کالاهای اساسی از مسیر نیما عبور می‌کرد؛ بنابراین نرخ نیما مرکز ثقل سیاست‌ها بود.

وی ادامه داد: تصمیم رییس جدید بانک مرکزی برای سقف گذاشتن نرخ نیما تصمیم اشتباه گذشته را باطل کرد.

کاووسی تاکید کرد: برخی قیمت تعیین شده برای ارز نیمایی از سوی رییس کل بانک مرکزی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام شده از سوی جهانگیری در دولت قبل مقایسه کردند؛ در حالی که این نرخ گذاری تفاوت زیادی با ارز ٤٢٠٠ تومانی دارد و آسیب کمتری را به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات همه کالاها اعمال شد که زمینه ساز رانت و فساد بود، در حالی که نرخ جدید ارز نیمایی به هر کالایی تخصیص پیدا نمی‌کند و آن کالا باید در دسته‌بندی کالای اساسی قرار گرفته باشد که همین امر مانع از ایجاد رانت و فساد در اقتصاد کشور می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام نشان می‌دهد که سیاست دولت و ریاست جدید بانک مرکزی بر آن است تا با نظارت بر قیمت مصرف‌کننده نهایی در خصوص کالاهای وارداتی اعمال و فشار کمتری بر مصرف‌کننده ایجاد شود.

کاووسی معتقد است در هر مقطعی از زمان که با تغییر رییس بانک مرکزی همراه می‌شویم شاهد کاهش و سیر نزولی قیمت ارز در بازار خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر محدودیت تقاضا در سامانه نیما و تعیین سقف برای آن زمینه ساز کاهش قیمت‌ها در بازار می‌شود که با توجه به چنین اتفاقی ممکن است شاهد کاهش ۱۰ درصدی قیمت ارز در بازار آزاد باشیم.

وی در پایان گفت: اگر سیاست‌گذار تصمیمات و اهداف نهایی خود را به صورت دقیق اعلام کند، شاهد کاهش قیمت دلار در بازار آزاد خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    2 0
    البته که ای دو سیاست باهم تفاوت دارد این ارز قیمتش هفت برابر قیمت دلار جهانگیری می باشد یعنی هر ایران برای خرید مایحتاج زندگی با ارز جهانگیری می بایست 4200 تومان از جیبش می داد اما با ارز دولت جناب ریسی می باید 28500 تومان از جیبش بدهد درست هفت برابر قیمت دلار جهانگیری پس این یعنی خالی کردن جیب ملت مثلا در دولت روحانی اگر روغن را با 18 هزار تومان می خریدیم امروز به لتف دولت ریسی همان روغن را 170000تومان با ید بخریم ایا این تفاوت نیست البته که هست وای بر ما با توجیحات من در اوردی اسیب به ملت وای بر ما مرگ بر امریکا
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    3 0
    ماست مالی نکنید همون کالاهای اساسی میخرن تو بازار ازاد میفروشن یعنی ما ایرانی ها استاد ماست مالی هستیم برید اقتصاد از ریشه درست کنید
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    5 1
    خودتونو با این حرفا گول میزنید!!!!
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    2 0
    سال دیگر بالا نرفت دقیقا عین ارز جهانگیری هست
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    2 0
    معلومه که تفاوت زیادی داره 6 برابر اونه یعنی دست کم تورمو 6 برابر بیشتر از اون موقع کرده اونهم توی 1/5 سال نه 8 سال

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس