اوضاع مرزی محور گفت‌وگوی وزرای خارجه قرقیزستان و تاجیکستان

وزرای امور خارجه قرقیزستان و تاجیکستان با حضور معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح در مورد تنش‌های مرزی اخیر گفت وگو کردند.

به گزارش مشرق، «جن بیک کولوبایف» وزیر خارجه قرقیزستان و «سراج الدین مهر الدین» وزیر خارجه تاجیکستان با حضور «رزماری دی کارلو»، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح، نشستی در نیویورک برگزار کردند.

شرکت کنندگان در این نشست درباره وضعیت مرز دولتی قرقیزستان و تاجیکستان تبادل نظر و آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات برای حل و فصل مسالمت آمیز بیشتر این موضوع اعلام کردند.

علاوه بر این، طرفین بر اهمیت اجرای توافقات و پروتکل امضا شده در مورد حل و فصل درگیری‌های مسلحانه در مناطق مرزی قرقیزستان و تاجیکستان در ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲ اشاره کردند.

همچنین در نیویورک، کولوبایف با «زبیگنیو رائو»، رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا و وزیر امور خارجه لهستان دیدار کرد.

طرفین در مورد تعامل دوجانبه در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا که لهستان در سال جاری ریاست آن را بر عهده دارد، گفت‌وگو کردند.

کولوبایف خاطرنشان کرد که قرقیزستان سازمان امنیت و همکاری اروپا را به عنوان یک پلتفرم چندجانبه مهم برای گفت‌وگوی برابر و متقابل در مورد مسائل امنیتی و همکاری در فضای سازمان امنیت و همکاری اروپا می‌داند.

وی از وضعیت مرز دولتی قرقیزستان و تاجیکستان خبر داد و بر تعهد بیشکک به تنش زدایی و تغییر موضع در مورد لزوم حل و فصل اختلافات بین کشورها منحصراً از طریق سیاسی و دیپلماتیک تاکید کرد.

 در این دیدار همچنین در خصوص تقویت همکاری‌های دوجانبه در تمامی زمینه‌های مورد علاقه و برنامه‌ریزی برای سازماندهی دیدارهای متقابل در سطوح مختلف تبادل نظر شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس