کد خبر 1420823
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
لاپید بایدن

آشوبی که چند روز گذشته در برخی مناطق کشور رخ داده، فقط با نگاه به مولفه‌های داخلی قابل تحلیل نیست بلکه بدون هیچ تردیدی، چنین واقعه‌ای پشت‌پرده‌ای در آن‌سوی مرزها دارد.

به گزارش مشرق، چند شب اخیر چهره تهران و برخی شهرهای دیگر ایران به تصاویر ناخوشایندی آلوده شده که با دیدن صحنه‌های آن برای هر ناظر آگاهی تردیدی باقی نمی‌ماند که نوعی آشوبگری حرفه‌ای و برنامه‌ریزی‌شده در پشت پرده آن قرار دارد. هیچ‌کس نمی‌تواند باور کند که رفتارهایی چون حمله به نیروهای امنیتی، آتش‌زدن اتوبوس و آمبولانس، بر هم زدن نظم عمومی و اخلال در زندگی مردم، حمله به نمادهای مذهبی و ... ارتباطی معنادار با حادثه تلخ رخ‌داده برای «خانم مهسا امینی» داشته باشند.

به‌عبارت دیگر دیدن این تصاویر چنین آشکارا در ذهن آگاهان صورت‌بندی می‌شود که گویا درگذشت خانم امینی تنها بهانه‌ای برای سوار شدن بر یک موج و پیش بردن اقدامی برنامه‌ریزی شده بوده است. بدیهی است که بررسی تمام ابعاد چنین واقعه‌ای از حوصله روایتی چنین کوتاه خارج است اما این نیز منطقی به‌نظر می‌رسد که تحلیل واقعه‌ای از این دست بدون بررسی ابعاد و پشت پرده‌های بین‌المللی آن نمی‌تواند دقیق باشد.

سوال اصلی این نوشتار آن است که چرا اغتشاش و چرا در این مقطع از زمان؟ چه شده بود که افکار عمومی باید درگیر یک آشوب تمام‌عیار می‌شد، آن هم در شرایطی که ابعاد حادثه رخ داده برای آن شهروند ایرانی روشن نشده بود و حتی همین الان نیز به‌طور کامل روشن نشده است. چه اذهانی به این نتیجه رسیده بودند که – به‌زعم آنان - در این مقطع از زمان ایران باید وارد یک بحران داخلی شود؟

برای شرح ماوقع باید سه موضوع مورد بررسی کوتاه قرار بگیرند، یک موضوع داخلی، یک موضوع بین‌المللی و یک موضوع مرتبط با سیاست خارجی. تمامی موضوعات مزبور به بازه زمانی حدودا یک‌سال اخیر باز می‌گردند.

* دولتی جدید در تهران

اینکه دولت سیزدهم پس از به‌دست گرفتن سکان اداره کشور با چه شرایطی روبرو بود، برای هیچ خواننده‌ای پنهان و واجد حتی ذره‌ای ابهام نیست. تخم‌مرغ‌هایی که دولت قبل در سبد برجام چیده بود، نه یک‌به‌یک که یک‌جا زیر پای بدعهدی آمریکایی‌ها له شده بودند، دولت قبل عملا بی‌برجام، بی‌برنامه بود و از کوچک‌ترین مسائل مربوط به اداره کشور می‌توانست یک بحران بیافریند! کوتاه سخن آنکه دولت جدید به هر گوشه‌ای که سر می‌زد، آشفتگی می‌دید.

دولت «آیت‌الله سید ابرهیم رئیسی» به مرور توانست کنترل این شرایط را به دست گیرد. یکی از مهم‌ترین اقدامات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که اگرچه فشارهایی را به بازارها وارد کرد اما بمب ساعتی چاپ پول برای تامین این ارز را از تن اقتصاد ایران جدا ساخت. از سوی دیگر دولت تلاش کرد با افزایش یارانه‌ها تا حدودی فشارهای ناشی از حذف ارز ترجیحی را کاهش دهد. ثبات نسبی در نرخ ارز از یک‌سو و بهبود شاخص‌های اقتصادی کم‌کم این امید را زنده کرد که ایران می‌تواند دوباره چرخ‌های اقتصادش را بچرخاند.

در بسیاری از عملیات و پروژه‌های عمرانی کارهای چند ساله در چند ماه پیش رفتند. رئیس دولت مستمرا در استان‌های مختلف حضور داشت و مدیریت پشت‌میزنشین را به مدیریت میدانی تغییر داد. در حوزه سیاست خارجی نیز دولت با پیشبرد توامان توسعه روابط با همسایگان و سیاست نگاه به شرق فرصت‌هایی را پیش روی ایران ایجاد کرد که پیش‌تر مغفول مانده بودند.

موضوع این گزارش مسائل داخلی نیست، لذا از این بخش باید به‌سرعت عبور کنیم.

* جنگ اوکراین و تغییر در نظم بین‌المللی

کسی نیست که در رشته روابط بین‌الملل تحصیل کرده باشد اما با نظریات «جان مرشایمر»، نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی آشنا نباشد. اما جدا از نظریات مرتبط با «واقع‌گرایی آفندباور»، مرشایمر یکی از اصلی‌ترین منتقدین سیاستی بود که واشنگتن و متحدانش در قبال اوکراین و روسیه در پیش گرفته بودند. او شاید مدت‌ها قبل روزهایی را که امروز در شرق اروپا شاهد آن هستیم به‌نوعی پیش‌بینی کرده بود.

اما مخاطب آگاه حتما می‌داند که ماجرای جنگ روسیه و اوکراین، ماجرای ده کیلومتر پیشروی روس‌ها یا دو کیلومتر عقب‌نشینی آنها نیست. ماجرا حتی فراتر از جدایی احتمالی بخش‌هایی از خاک اوکراین و پیوستن آنها به فدراسیون روسیه است. ماجرا همه اینها هست اما اینها همه ماجرا نیست.

پس از شکست «آدولف هیتلر» و پایان دومین جنگ بین‌الملل، نظمی با محوریت ایالات متحده آمریکا در جهان شکل گرفت و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به‌شدت تثبیت شد. قواعد آمره در این نظم بین‌المللی مبتنی بر نظام سرمایه‌داری حاکم بر آمریکای شمالی و اروپای غربی بود. اما آنچه پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰ رخ داد، پیش از آنکه تاسیسات نظامی اوکراین را هدف گرفته باشد چنین نظمی را هدف گرفته بود. در خشت خام شلیک موشک‌های کالیبر و غرش جنگنده‌های سوخو، شاید می‌شد تغییراتی را در نظم بین‌المللی مشاهده کرد.

روس‌ها به‌وضوح دیده بودند که اگر به ادامه توسعه ناتو تن دهند، روزگاری خواهد رسید که در برابر این ائتلاف غربی دست‌بسته خواهند ماند؛ روزگاری که یا باید تسلیم خواسته‌های طرف غربی شوند و یا احتمال یک جنگ در موضع ضعف را به‌جان بخرند. آنها بدوا خواستار تضمین‌های امنیتی شدند اما دموکرات‌های مستقر در کاخ سفید به نظم بین‌المللی لیبرال غره‌تر از آن بودند که به چنین تقاضاهایی وقعی نهند. این بود که جنگ شروع شد.

واکنش طرف غربی اما تکیه بر سلاحی بود که ایرانیان به‌خوبی با آن آشنا هستند: «تحریم همه‌جانبه روسیه» به امید تسلیم کردن روس‌ها؛ اما داستان چنین است که تیغی چون زیاده به‌کار گرفته شود، لاجرم کُند خواهد شد؛ تازه اگر نشکند!

آنچه غربی‌ها ندیدند یا نخواستند ببینند این بود که آنها فقط با روس‌ها دچار تنش‌های متکثر و متعدد نیستند. در همسایگی روسیه، کشوری هست که مدت‌ها هدف «سیاست چرخش به آسیای واشنگتن» بوده است. اگر باز هم به آرای مرشایمر بازگردیم، می‌بینیم که او بارها درباره خطر ظهور جمهوری خلق چین در فضای بین‌المللی و تبعات آن برای ایالات متحده هشدار داده است.

اگر می‌خواهیم عمق اختلافات چین با ایالات متحده را بررسی کنیم، به دو ماجرا باید توجه داشته باشیم: جنگ تجاری آمریکا و چین در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» و سفر «نانسی پلوسی»، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، منطقه همیشه مورد مناقشه! چین می‌داند در کاخ سفید جمهوری‌خواه در قدرت باشد یا دموکرات، باید آماده زخم‌های واشنگتن باشد.

چین اما یک نقطه‌ضعف قابل توجه دارد: تامین انرژی و وابستگی شدید به واردات آن؛ روس‌ها از سوی دیگر منابعی سرشار از سوخت‌های فسیلی در اختیار دارند، آن‌قدر سرشار که به‌راحتی آب‌خوردن اروپا را وارد بحران انرژی کردند.

منابع انرژی روسیه تحریم‌شده چیزی نیست که چینی‌ها به آسانی از کنار آن بگذرند و روس‌ها نیز به چین برای تنفس در شرایط تحریم نیاز دارند؛ آیا همین برای شکل گرفتن یک اتحاد کافی نیست؟ اما لازمه اصلی چنین اتحادی چیست؟

خواننده محترم احتمالا حدس زده است که «شکست دادن نظم تحریمی غرب» لازمه اتحاد فوق‌الذکر است. ولی باز شدن این باب و شکست دادن این نظم آیا مساله‌ای دوجانبه بین چین و روسیه باقی خواهد ماند یا به کل فضای بین‌المللی تسری خواهد یافت؟

باز هم پاسخ این سوال آشکار به‌نظر می‌رسد، شکستی به‌گستردگی تامین نیازهای چین به انرژی از سوی کشوری به‌شدت تحریم‌شده برای نظم تحریمی غرب، انگاره‌ای اجتماعی را میان بازیگران بین‌المللی برخواهد ساخت که ناشی از تعامل دو قدرت بزرگ بین‌المللی است. چنین برساخته‌ای در تبادلات پکن و مسکو محصور نخواهد ماند بلکه تاثیر خود را در تمامی نظم بین‌المللی خواهد افشاند.

بر هم خوردن آن نظم ظالمانه تحریمی اگر در اسفند و فروردین گذشته امری انتزاعی تلقی می‌شد، اکنون دیگر امری انضمامی است. سیستم‌های مالی جایگزین در حال ایجادند و تبادل گسترده انرژی در حال انجام است.

لرزه افتادن بر اندام تحریم‌های غرب برای ایران هم می‌تواند یک فرصت تلقی شود، فرصتی در راستای بی‌اثرسازی تحریم‌ها به‌عنوان راهبردی مقدم بر رفع آنها. شواهدی وجود دارد که این فرصت کاملا واقعی بوده است.

* مذاکرات وین و ایستادگی دلیرانه

داستان برجام و خروج دولت ترامپ از آن، داستانی مکرر مسموع است. با روی کار آمدن دولت جدید در تهران، ایران ضمن تاکید بر ادامه مذاکرات با طرف غربی که احتمالا با رویکردی متفاوت در دولت قبل در جریان بود، بر ایستادگی بر حقوق ملت ایران پافشاری کرد.

رفع تمامی تحریم‌ها، اخذ تضمین درباره عدم تکرار واقعه‌ای شبیه به اردیبهشت ۱۳۹۷ از سوی آمریکایی‌ها و پایان یافتن ادعاهای سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، موسوم به مسائل پادمانی، از همان ابتدا در دستور کار دولت جدید ایران و تیم مذاکره‌کننده آن قرار گرفت.

از دیگرسو، طرف غربی با آغاز عملیات ویژه روس‌ها در شرق اوکراین و اختلافات پیش آمده با مسکو، دچار بحران انرژی شده بود. زمستان پیش‌رو برای اروپایی‌ها به یک کابوس تبدیل شده، اگرچه شاید بخش‌های مرکزی و غربی اروپا با کمبود انرژی مواجه نشوند اما مسجل است که چاره‌ای از پرداخت هزینه‌های سنگین برای انرژی ندارند. در چنین شرایطی ورود نفت ایران به بازار می‌توانست برای غرب و بالاخص اروپا فرصت خوبی باشد.

ایران اما توانسته بود با وجود تحریم‌ها، با توجه به سیاست توسعه همکاری با همسایگان و نگاه به شرق و همچنین با توجه به فرصت‌های پیش آمده با آغاز تغییر در نظم بین‌المللی فروش نفت خود را به‌شکل قابل توجهی افزایش دهد. آمارهایی غیررسمی در این خصوص در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده است. از دیگرسو تغییرات مدیریتی در داخل هم دست ایران را پُر کرده و چشم‌اندازی از بهبود اوضاع را به‌وجود آورده بود، لذا غرب اگر خواهان ورود انرژی ایران به بازار بود چاره‌ای نداشت جز آنکه خواسته‌های تهران را بپذیرد.

اما به موازات این ماجرا، ماجرایی دیگر در آمریکا وجود دارد. دولت «جو بایدن» در داخل مرزهای آمریکا ضعیف‌تر از آن است که بتواند تن به خواسته‌های ایران دهد چرا که اگر چنین کند بیش از پیش ضعیف به‌نظر خواهد رسید. بایدن از یک سخنرانی درست عاجز است، درباره سلامتی‌اش شبهات جدی وجود دارد، نتوانسته قیمت سوخت را کنترل کند، تقریبا روشن است که حزبش انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره را واگذار خواهد کرد و .... این دولت قطعا اعتماد به‌نفس توافقی پایدار با ایران را ندارد، بلکه به‌دنبال توافقی است که بتواند اصطلاحا آن را به افکار عمومی آمریکا بفروشد و ادعا کند که به یک پیروزی دست یافته است.

بایدن همچنین با توجه به افتضاحی که در جریان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و واگذار کردن قدرت به طالبان به‌بار آورده اصلا ریسک‌پذیری لازم برای مورد انتقاد قرار گرفتن مجدد را ندارد. دولت بایدن بی‌رمق‌تر از آن است که بتواند توافقی خوب را با ایران به‌ثبت برساند.

با خودداری آمریکایی‌ها از اخذ تصمیم نهایی همچنان توافقی در وین حاصل نشده است؛ ایران البته راه را بر مذاکره و حصول توافق نبسته اما همواره تاکید دارد توافقی را خواهد پذیرفت که متضمن حقوق ملت ایران باشد؛ توافقی برای انتفاع ایران، نه توافقی صرفا برای توافق.

* و اما اغتشاش ...

با نگاه مجدد به آنچه نوشته شد، چنین به‌نظر می‌رسد که تصمیم‌سازانی چون «رابرت مالی»، «آنتونی بلینکن»، «جیک سالیوان» و امثال آنها با ایرانی مواجه شده‌اند که از یک‌سو در داخل دست به اصلاح امور زده و تا حدودی از مشکلات مدیریتی کاسته، در فضای بین‌المللی با فرصت‌هایی مواجه است که برای آمریکا و دوستانش ناامیدکننده هستند و در وین نیز دلیرانه و منطقی بر خواسته‌های برحق خود ایستادگی می‌کند.

در چنین شرایطی طبعا چنین سیاست‌پیشگانی منتظر می‌مانند تا سوار بر یک موج شوند، تا حلقه‌های اعتشاش مرتبط با خود را که دست‌کم برخی از آنها مرتبط با گروهک‌های شناخته‌شده هستند در زمان مناسب فعال کنند؛ گروهک‌هایی که وابستگی آنها به واشنگتن بارها اثبات شده است. آشوبگرانی حرفه‌ای که از فرصت به‌وجود آمده از ناراحتی بخش‌هایی از جامعه از یک حادثه حداکثر سوءاستفاده ممکن را به‌عمل می‌آورند.

شاید بتوان حداقل دو هدف را در این رفتار شناسایی کرد:

اول، ناامیدسازی جامعه ایران از توسعه و بهبود شرایط. ذهن جامعه ایران به‌جای آنکه درگیر عضویت رسمی کشورشان در «سازمان همکاری‌های شانگهای» یا ناظر یکی از بهترین حضورهای یک نماینده ایران در مجمع عمومی سازمان ملل باشد، از نگاه آمریکایی‌ها باید درگیر آشوب‌هایی باشد که بخش‌هایی از کشور را مشغول خود کرده‌اند. برای آمریکایی‌ها و متحدانشان امید ایرانیان به آینده یک خط قرمز است، انگاره‌ای است که اگر شکل بگیرد تمام آنچه رشته‌اند پنبه خواهد شد.

دوم، امید به امتیازگیری از ایران با برآشفتن شرایط و بر هم زدن رویه رو به‌بهبود. آمریکایی‌ها احتمالا در گوشه ذهنشان به‌این باور غلط می‌اندیشند که ممکن است با برهم زدن آرامش جامعه ایران کورسوی امیدی به امتیازگیری از تهران داشته باشند یا بتوانند آن ایستادگی دلیرانه را متوقف کنند.

با این حال، اگر آمریکایی‌ها با اغتشاش‌های پیشین به اهداف خود رسیده‌اند، با این یکی که از قبلی‌ها کوچک‌تر هم هست، می‌رسند! این خیال باطل که ایران و ایرانی به آشوب‌گر و طراح آشوب امتیاز خواهد داد، زودتر از آنچه فکر کنند، نقش بر آب می‌شود.

تمام تیرهای واشنگتن به سنگ خورده است و این یکی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 184
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 60
  • علی IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    50 25
    نزدیک جام جهانی قطر و ورود جهانگردان بود
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      6 3
      میگن چین هم استاد شده
    • ارش IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      14 7
      شناسنامه های اکثر اینها که توخیابون بودن همه آمریکایی بوده از خود آمریکا تا اینجا اومدن خیلی عجیبه
    • علی IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      3 0
      در کل ۳ گروه داخل خیابانها بودن.گروه اول فریب خوردگانی که متاسفانه با رفتارشون آب در آسیاب دشمن میریختن.گروه دوم منافقان و دشمنان داخلی بودند که از جمعیت گروه اول سوءاستفاده و اقدامات خرابکارانه انجام میدادن. و گروه سوم هیچکدوم از این دو گروه نبودند. بلکه آن اراذل و اوباشی بودند که میبایستی به نطفه و یا لقمه حلالشان شک کرد.(همانهایی که پرچم آقا سید الشهدا(ع)و قرآن و مساجد رو آتش میزدند. گروه دوم و سوم تکلیفشون کاملا مشخصه.این اشخاص اگر این مملکت گل و بلبل هم که باشه به شرارتهاشون ادامه میدن.چون جیره خوار غرب و اسرائیل هستند. اما حرف اصلیم درباره گروه اول هستش. سوال اصلیم اینجاست؛ بنظرتون اگر در این مملکت عدالتی میبود.با اختلاس برخورد قاطع میشد و قانون فقط برای عوام نمیبود، چند درصد از همین گروه اول رو داخل خیابونها میدیدید؟! اقای اژه ای میگه با اغتشاشگران برخورد قاطع بشه.بر منکرش لعنت.بایستی بشه. اما ایا ایشون که رئیس قوه قضائیه هستند تابحال شده که با همان شدت بفرمایند با اختلاسگران نجومی تا اعوان و انصار دولت تدبیر و امید هم برخورد بشه؟!
    • NL ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      1 0
      چیزی نمونده بود گلنار بدستا کشور بگیرند. خخخخخخ. قرار بود بعد سقوط نظام ، رئیس شرکت گلنار حاکم بشه و ماهیانه یه بسته صابون مخصوص رایگان بدن.
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      0 0
      درسته
  • 1 IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    50 55
    چرا وارد فاز کردن یا کردید؟ خبر ندارید؟
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      56 41
      کردن هنوز نفهمیدی آن شخص فوت شده اینقدر مسئله بزرگی نبود؟
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      27 12
      شما هم با اونا همدستید که کردید. مردم بدبخت هم گیر کردن بین شما و اونا
    • . IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      31 9
      از این همه داعشی که دستگیر کردن معلومه
    • محمد IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      15 0
      مردم خودشون خوب ميدونن
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      20 4
      طرف داعشی میفرسته وتخریب میکنه تقصیرنظامه دزدهاهم جزونظام نیستند وبایدباشفافیت باهشون مقابله بشه ودزدهم همه جای جهان هست
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      8 1
      زم گفته اول اغتشاش بعد حمله
  • ح IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    75 54
    اغتشاش گران ونیرویهای نیابتی وافرادی که باعث ایجاد ناامنی در ایران شدند باید به شدت تنیه شود
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      68 35
      سلبریتی ها منجمله مهران مدیری برای همیشه به پایین برره تبعید شوند
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      42 6
      به گونه ای که خیال تکرار آن را نیز نتوانند بکنند
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      45 13
      پولهای سعودی و رجوی چیهای بیرحم وسط خیابانها جولان میدن و سلبریتیهای نمک نشناس آتیش بیار معرکه شدند
  • محسن IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    36 8
    چون بی مدیریتی و بی تدبیری مدیران ما حساب کردند
    • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      27 1
      چون همه چیز از قبل برنامه ریزی شده با دستگیری لیدرها و داعشی های غیر وطنی و احضار اشخاص و عوامل همراه و مرتبط در صحنه نمایش که همه از یک سرچشمه انشعاب و دستور گرفتند مشخص خواهد شد چه خواب سنگینی برای ایران اسلامی مقتدر که تا کنون همه ماجراجوئی های اًنها را با شکست مواجه ساخته دیده بودند روزگار بالاخره نقاب از چهره کریه برخی که عنوان هموطن با خود دارند و همراه و همنوا با منافقان در به در و بی وطن شدند و بر آلام و رنج مردم افزودند بموقع کنار زد
  • davod IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    63 54
    دقیقا باهمین محملات و تجزیه تحلیل مملکت رو به اینجا رسوندین،با همین نگرش برین جلو که عالیه.،،
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      27 13
      حالا بگو ببینم چرا می‌خواستید سفر به آمریکا را با این کارها تحت شعاع قرار بدهید؟!!!
    • نیکو IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      53 40
      جون هر کی که دوست دارید این اینستاگرام لجن وکثیف رو کامل حححححححذف کنید
    • هلیا IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      5 14
      بخاطریمشت انگل چرااینستاگرام فیلتربشه
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      19 5
      یعنی میفرمایین اجازه بدیم بیشتراز152شهیدوهزاران ماشین ومغازه ویران بشه مرگ برزامبی
  • علی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    43 18
    کاشکی این دو لیبرتی های جوگیر این مقاله شمارو بخونن.الکی جو ندن.همکار نازنین شون فوت کرده خدا رحمتش کنه آدم نازنینی بود.پیام نمیذارن وگرنه آتیش سرد بشه.به نظرم و اکثر مردم این نون به نرخ روز خور هارو بایکوت کنند.بخدا آنقدر استعداد داریم که
  • سید روح اله IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    49 30
    در جهان آینده اروپا به شدت ضرر خواهد کرد. چون رهبران نوکر یهود و آمریکا بر آنجا حکومت میکنند. مسیحیان باید بار دیگر تاریخ را بخوانند تا بفهمند که یهودیان با آنها نیز دشمنند.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    43 30
    خسته نباشید خیلی عالی، کاش همه جوان ها این مطلب مختصر را که همه حقایق ایران عزیز و آمریکا شیطان بزرگ را ترسیم کرده بخوانند و متوجه شوند که حقیقت چیست و فتنه کجایت و.‌‌...
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    26 46
    کی کرد؟ اعتراض بخشی از مردم بود.
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      63 19
      مردم هیچوقت آمبولانس آتیش نمیزنن، مردم چادر از سر دختر رهگذر نمیکشن. مردم به اتوبوسی که همشهریانشون توش نشستن سنگ نمیزنن. ولی مزدورها هر کار که بگی میکنن. قبلا هم پهلوی به کودتای ۲۸ مرداد میگفتن انقلاب مردم ، بعدا اسناد کودتا که توسط خود آمریکا و انگلیس بعد از سالها منتشر شد معلوم شد مردمی که پهلوی ها ادعا می‌کردن با ۱۰۰ هزار دلار پول سازمان س.ی.ا اومدن تو خیابون. اراذل و مزدورانی که به خاطر پول هر کاری میکردن. الانم شیوه کار عوض نشده.
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      45 6
      بخشی از مردم ؟؟؟؟؟؟/ کدوم مردم حاضر به قتل و غارت علنی است؟؟
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      18 48
      اون دختر رهگذر نبود فیلم میگرفته واسه شناسایی
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      43 4
      12:59 عجب. شما اونجا بودی؟ پس فیلم سر بریدن و آتش زدن پلیس و بسیج رو خودتون گرفتین گذاشتین تو شبکه های مجازی؟
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      46 1
      مردم هرگز گلوی یک ایرانی را نمیبرد و به بریدن گلو تهدید نمیکند
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      43 4
      اگه کارشون درست بود و اعتراضش ن به حق چرا به قول خودشون از فیلم گرفتن دختر بیم داشتن که شناسای بشن، مگه خودشون فیلم نمی گرفتن واسه ارباباشون ارسال کنن، بی شرفا لااقل ادای مدافع حقوق زن رو در میاوردن و تو ملا عام چادر از سر دختر نمی کشیدن الحمدلله جعل اعداینا من الحمقا
    • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      1 0
      به ۱۲:۵۹ متاسفانه اشتباه مثبت دادم
    • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      1 0
      ۱۳:۴۵ آفرین خوب گفتی حرف حساب
  • منتظر IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    41 40
    صبر کنید توفیقات دولت رئیسی را در همین هفته در مورد قیمت مرغ می بینیم و بعد صحت ادعای شما را تایید می کنیم
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      35 10
      دشمن و نفوذیها برای زمین زدن این دولت برنانه های زیادی دارند ولی به لطف خدا نخواهند توانست
    • . IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      20 2
      چه ربطی داره
    • مجتبی IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      2 0
      تخم مرغها گرون شده نمی دهد به بازار اتحادیه بهانه اورده
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    54 50
    این تحلیلهای فله ای دوره اش سر اومده همون روز اول مامور خاطی را معرفی و دادگاهی میکردین این همه مسئله پیش نمی اومد هر چند جوانهای خسته از این همه فقر و تبعیض فقط منتظر یک بهانه اند تا عقده هایشان را خالی کنند اما اینکه این مسئله را به اوکراین ربط دادی واقعا مضحکه
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      38 11
      تو هم دری وری نگو محله معالی آباد و چهارباغ اصفهان فقیر محسوب میشن؟
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      36 4
      کدوم خطا بزار ثابت شه خطا بوده بعد حرف بزن، اگه یکی تو خونه بابات سکته زد، باید تو اعدام شی؟ باید محله آتش بگیره، باید رهگذر سنگ و تیر باران بشه؟ با این منطق و تحلیل، دشمن خودش میدونه ازکی سواری بگیره!
    • هیات علمی دانشگاه تبریز IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      27 2
      کدوم جرم؟ یعنی بنظر شما فراجا برای ختم غائله باید به دروغ مسئولیت مردن وی رو به عهده می گرفته؟!! این شبیه اینه که شما زلزله شهرتون رو به عهده بگیرید!!!
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      28 0
      هیچکس بخاطر فقر مامور آتیش نمیزنه و بعد هم سنگ بزنه.
  • پوریا خ IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    47 46
    حالا اینستا به درک ولی چرا واتساپ رو از اپ های داخلی پاک کردید لام ذ هب ها.خدایی دنیا ما ایرانی ها چرا باید همه چی فیلتر شه.ازادی چیزی است که ایرانی ها باهاش تا آشنا هستند برخلاف مردم آمریکا و کانادا و استرالیا و اروپا.هی زندگی .خدا یه زندگی دیگه تو سوییس و یا کانادا بهمون بدهکاره .ایران جهنمه و جبر جغرافیایی باعث شده ایران دنیا بیایم .
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      47 33
      ینی با واتساپ بچتی زندگیت میشه بهشت دیگ.زندگیتون هم همینجوری دوزاریه
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      28 44
      زندگی دوزاری زندگی امثال تو است که جیبت پر پول است و مغزت پر پ ه ن.
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      40 6
      عزیزم برای اخلال درزندگیکه واتساپ قطع نشده بخاطرگرفتن ودستگیری داعشی ها وقاتلین است
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      26 4
      چه آزادیه تو امریکا یادتونه، نمی تونم نفس بکشم، رو
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      0 1
      جبر جغرافیا تو رو با قیافت همنشین کرده هی حالت به هم می خوره به ما چه؟
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    62 50
    علت را خودتان بهتر میدانید ..در وضعی که کشورم تحریمه گرانی بیکاری فقر فحشا دزدی اختلاس بیداد میکنه ..حالا تو این وضعیت دولت خودش بنزین به آتش میریزنه .ازقبیل آوردن بچه .فرستادن مال مردم به کشورهای عربی .گشت ارشاد حجاب اجباری .طرح صیانت .وبا خیلی تصمیم های دیگر عمدی عمدی ملت را عصبانی می کنه ..بعد میگه کار دشمنه ..حالا شما بگید کار دشمنه وجداناً
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      50 27
      حرف های بی ربط به هم جهت ماهی گیری از آب گل آلود کاری که دوستان تو انجام می‌دهند و به خوردتان می دهند
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      36 9
      پس چرا هیچ کدوم شعارا اقتصادی نبود؟ چرا اکثرا این بچه سوسول های قرتی با آیفون آخرین مدل بودن؟ بزن گاراژ
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      31 2
      این ترفند دشمن هست. اما معلوم شد اینها جاسوسان حرفه ای موساد هستند.
    • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      1 0
      اه اشتباه مثبت شد
  • اکبر IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    39 14
    ان شاالله... ومکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین
  • . IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    27 11
    دیروز بقدری اعصابم خراب شد با مدیریتی که مملکت رو به اون نقطه رسوندید که یه نوجوان در مورد قطعی اینترنت با دوستش صحبت می‌کرد اون یکی هم می‌گفت ناراحت نباش ایلان ماسک با اینترنت ماهواره ای می خواد نجاتمون بده لااقل بخونید به مسئولین محترم منعکس کنید
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      16 12
      ایلان ماسک با ماسکش کاری نمیتونه بکنه. فکر کردی ایجاد اختلال برای ماهواره خیلی سخته؟
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    22 7
    و چه نقابها که در این بین از چهره ها کنار رفت
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    30 7
    چون که کار نکردید و اختلاس و فقر وفلاکت به بار آوردید.......
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      12 7
      حرف نزن کدوم یکی از شعارا اقتصادی بود؟ کسی که گوشی آیفون چند ده میلیونی میگیره دستش فقیره؟
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      11 5
      8 سال دولت بنفشی که تورم هشتصد درصدی ایجاد کرد لال بودید?! مرگ بر مریم رجوی
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    17 24
    از هم محلی و همسایگانم در غرب تهران که در اغتشاشات شرکت میکنند همگی به شدت معتاد و الکلی هستند و اکثرآ هم تو محله شهرت بدی دارند
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      4 2
      خب معرفی کن به ۱۴۴ یا ۱۱۳
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    24 7
    تموم شد؟خیلی تاثیر گذار بود!
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      4 8
      تا چشات درآد
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      5 5
      چشای خودت در بیاد نادان
  • حمید رضا IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    16 16
    لذت بردیم، ممنون از نویسنده بابت قلم شیوا، مطالب مناسب و مرتبط ایشان
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    15 25
    فقط بخاطر وحشت از حضور پر شور و میلیونی مردم در اربعین امسال بود
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      15 15
      از اعتقادات مردم جهت منافع خبیثانت سو استفاده نکن.
    • طاهر IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      15 8
      اربعین که مال همه مردم هست شما اربعین خواهشن نچسبون به گنده کاریهای چپ و راست
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      11 6
      اربعین مال همه است؟ اربعین مال شما یزیدی ها که قرآن و پرچم یا حسین آتیش میزنین نیست.
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    19 7
    آهان فقط تو خوبی
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      3 5
      تا چشمت درآد
  • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    27 9
    چ تحلیلی. خداییش فکر کردی مردم اگاه شدن. امریکا هیچ نیازی به ایران ندارد تحریم میکند فشارش به مردم میاد. فقر و بیکاری جامعه رو فرا گرفته تا کی میخواین نادیده بگیرین. تنها راه نجات این کشور ارتباط با دنیاس. این همه سروصدا یک دلیل دارد اونم شرایط بد مردم. که خودتون هم بهتر میدونید. تمام
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      6 5
      دقیقا وای حیف آنقدر قدرت براشون مهمه و مقام مردم براشون اهمیتی ندارد .اندازه سگشون هم برا مردم ایران ارزش قائل نیستند
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      3 3
      شرایط بد مردم؟ اونایی که تو چهار باغن شرایطشون بده یا اونهایی که تو معالی آباد شیرازن؟
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      10 0
      امریکا فکرایران نیست وگرنه جامعه خودش بالاترین امارخودکشی ومعتادوتیراندازی رانداشت
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    14 21
    وزارت اطلات باید زودتر این لیدر های اغتشاش را دستگیر کند
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    29 10
    فقط چشم را بر واقعیت بستند تحلیل‌های آبکی بدرد خودتان می خورد.
    • ساسان IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      7 3
      مشکلی نیست پروفسور تو یه تحلیل خوب بده. ولی از رو تحلیل‌های CNN,BBCو...نباشه .
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      1 0
      همه جابحث حجاب وامنیت هست
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    2 9
    تا کشور را نا امن کنند نیروهای که با مردم سروکار دارند باید خیلی مراقب رفتارشان باشند مرحومه اگر مورد خاصی داشت که همه ماها ممکن است داشته باشیم باید با تذکر آنهم توسط خواهران روحانی ... نه افس پلیس ارشاد در تخصص روحانیون واساتید فرهنگی کشور است باید در این خصوص برنامه ریزی کارآمد توسط اهل فن انجام شود آنهم درمقیاس محدود ودر صورت جواب به کل جامعه تعميم داد
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      4 3
      آفرین دقیقا .هیچ کس مخالف حجاب نیست حتی از نوع اجباری .مخالفت اصلی با نوع برخورد است.
  • امینه موسوی IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    5 8
    بسیار مفید بود
  • گلیج IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    5 14
    چرا ما نمی‌توانیم آنهایی که کشور ما را وارد فاز اغتشاش و آشوب کردن ما هم این کار رو انجام بدیم،به نظر چنین تصوری غیر قابل قبول.هر وقت مشکلی پیش میاد پای انگلیس آمریکا،اسراییل وعربستان در میان.ایران برای همه قومیت‌هاست نه یک عده خاص
    • مجیدی IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      4 1
      چون همه ی کشورهای مستکبر بخاطر اینکه جلوشون مقاومت کردیم علیه ما هر خرابکاری و دشمنی که بتونن انجام دادن و میدن
    • فرهاد IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      1 1
      کردیم. تظاهرات بی ال ام که به خاطر مرگ جرج فلوید انجام شد پروژه مشترک چند تا کشور بود از جمله چین، روسیه و ما.
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      3 1
      همون قمیتی که میگی، کوموله ها میخوان ایران رو تجزیه کنن و خونواده اون هم جزو همین گروهه.
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      11 1
      آن ها هم کشورشان پر از شکاف های اجتماعی عمیق هست. زمان گوردون برون در انگلیس فیسبوک فیلتر شد و پرس تی وی رو همون زمان حذف کردند. در اسپانیا هم زمان بحران کاتالونیا اقدام مشابهی علیه هیسپان تی وی کردن
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      9 0
      بقول رحیم پور ازغدی برخی مسئولان نفوذی خودشون بیشتر از دشمنا میخوان این حکومتو سرنگون کنن و جالبه مردم نمیگذارن. قشنگ دنیا وارونه شده
  • محمد IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    2 3
    بی عرضگی مسئولین برای خارجی ها هویدا شد
  • . IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    2 2
    احسنت به مشرق
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    4 4
    درد مردم فقط اقتصاد و معیشت هست
  • . IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    2 3
    درود بر مشرق و بصیرتش
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    1 0
    موافقم
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    6 0
    مهسا بهانه ست
  • گرگانی IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    2 0
    احسنت موافق مشرقم عالی بود
  • مسعود دیپلمات IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    5 7
    در این مقاله به همه موارد توجه کرده است الا خود حادثه مهسا امینی !
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      6 2
      چون مهسا بهانه بوده 2 حالت هست یا خطا بوده که در حال بررسی است و بعد از نتیجه قطعا برخورد میشود یا فوت بوده و خطایی نیست اگر حالت اول باشد چرا باید اموال مردم نابود شود؟ چرا باید بیگناهان کشته شوند؟ دنبال چی هستید؟ اگر رسیدگی می خواین که داره رسیدگی میشه، همه هم روی این مساله مصرنداگه مدافع حقوق زنید چرا دختر می کشید؟ چرا نابینا میکنید؟ چرا چادر از سر دختر می کشید؟ اگر حالت دوم بود چی؟ حتی 1 درصد احتمال بدهید نباید به عواقبش فکر کنید؟ تا حالا که بیشتر بررسی‌ها سکته رو عامل فوت میدانند، روسیاهی پس از روشن شدن حقیقت در دنیا سخت و در آخرت عذاب دردناک بدنبال دارد، البته برای کسی که بفهمد
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    11 5
    وقتی با دزد و اختلاس گر هیچ کاری ندارند وقتی حرامی ها شوراهای شهر را در دست دارند وقتی نمایندگان مردم پست فطرت هستند وقتی دل هیچ کس برای مردم نمی سوزد وقتی خانه دار شدن که هیچ جوانان در آرزوی داشتن پول اجاره خانه هستند وقتی جوانان هیچ امیدی برای زندگی کردن و معاش چند روز اینده ندارند
  • سجاد IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    0 2
    واقعا موندم چی باید گفت
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    4 3
    تضاد طبقاتی و فقر ایجاد شده را نمیبینید
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    4 1
    اسراییل و عربستان و سرویسهای جاسوسی تمام تلاش خود را برای برنامه ریزی این روزها کرده اند و هزینه هنگفتی متحمل شدند. اما شکست خواهند خورد به عون الله
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    6 2
    اموال هنرمرگان (آنهاییکه نون به نرخ روز میخورن) مثل مدیری افشار کریمی ..مصادره کنید ببینید چجوری شعبده بازی میکنن پول هست ونیست ایناست
  • مجید IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    4 2
    سرتون رو مثل کپک کردین زیر برف نمیخواید قبول کنید
  • علی افصخی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    5 7
    در فتنه ابتدا باید فتنه را سرکوب و بعد از مناطر مختلف به تحلیل پرداخته و آن را به عنوان تجربه ای گرانقدر آن را در کنار تجربیات دیگر نهاد.در شکل گیری فتنه عوامل مختلفی دست به دست هم می دهد تا در نهایت فتنه راه بیفتد. همه عوامل شمرده شده درسته اما آتش زنه این فتنه تردید تصممیم گیران و پاس گل اصلاح طلبان همیشه نوکر غرب وحشی و خباثت سلبرینی ها سربازان فاسد اصلاحات و شیطان بزرگ و خانواده مهسا بودکه عضای مهمی در گروهک کوموله دارند. این که خاتمی ، جهانگیری، علی مطهری، اذر منصوری ، خاندان هاشمی ، پزشکیان و.... صبح اول وقت روز مرگ مهسا پیام داده و نظام اسلامی را قاتل او می نامند در ترکیب با خاندان وابسته به کوموله مهسا امینی همه و همه دست به دست هم داد تا مزدوران دشمن و اصلاح طلبان آلت دست غرب وحشی و کوموله جنایت کار شدند. چگونه فاسدان سلبریتی و اصلاح طلب نقش آفرینی «عرفان مرتضایی» پسر خاله مهسا ،عضو مسلح حزب جنایت کار کوموله را ندید گرفنند! خبر رسانی مرگ هدایت شده و فتنه انگیز مهسا را مرتضایی از روی متن کومله ای خوانده و چون محمود صادقی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را قاتل زنی معرفی کرد که آلت دست جنایتکاران شده وکشته با برنامه جبهه دشمن . آورده نقد این فتنه پیچیده این است که هرگز نباید تصمیم گیران در تصمیم گیری علیه دشمن غدار و مزدورانش آنی تردید کنند که تردید در میدان، پیشروی دشمن را در پی دارد.
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    3 7
    بسیار تحلیل خوب و جامعی بود درود بر شما باد۴۴۳۸۵
  • سهند IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    2 6
    اشوبگران با استفاده از نارضایتی بخشی از جامعه....!!
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    5 10
    ان ها یک لحظه از دشمنی با اسلام غافل نیستند و قطعا سعی در اغتشاش در هر زمانی خواهند داشت
  • جمشید IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    6 2
    ایران را وارد فاز اغتشاش کردند تا مثل سوریه مردانشان و کودکانشان را بکشند و زنانشان را به کنیزی بگیرند و تا میتوانند غارت و .... کنند
  • مجید IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    3 2
    آقای رئیسی هم که قرار بود صدای ملت ایران در نیویورک باشه...
  • علی IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    7 0
    راهکارهای مقابله با اغتشاشگران: افزایش وبهبودی وضعیت اقتصادی مردم,برقراری عدالت,مبارزه با اختلاسگران ورانت خواران,
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    3 4
    هر کاری کنند انقلاب اسلامی پرتوان به مسیر خود ادامه خواهد داد
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    2 2
    شمام ک دنبال قاتل بروسلی میگردین
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    5 7
    سالهاست که به جای حل بحران ، فقط به جمع کردن بحران اکتفا می کنیم نتیجش میشه انباشت خشم وتنفر مردم خسته از انبوه مشکلات ،خصوصا جوانها .
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    6 6
    سالهاست که به جای حل بحران ، فقط به جمع کردن بحران اکتفا می کنیم نتیجش میشه انباشت خشم وتنفر مردم خسته از انبوه مشکلات ،خصوصا جوانها .
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    3 2
    دشمن باید تاوان مرگ انسانهای بی گناه را بدهد
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    3 3
    خود غرب درگیر شکافهای عمیق است و ایران قوی را نمیتوند بپذیرد و لاجرم به فکر ایجاد شکاف و تشدید مشکلات خواهد بود
  • علی اصغر از تهران IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    3 3
    به نظر من همه ان مسائل داخلی است
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    3 1
    برخی کامنتها رو جدی نگیرید بهرحال درک این قضایا نیاز به فهم داره که همه ندارند. ممنون بابت مقاله خوب تون
  • علی IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    3 2
    صغری کبری نچینید
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    3 3
    خودمان ، خودمان را وارد اشوب کردیم. بی تدبیری ، عناصر اموزش ندیده ، فقدان گفتمان به روز و البته غرب هم سوار بر موج
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    0 0
    درود
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    4 0
    همیشه دشمنان ایران، از اعتراض یه عده مردم سوء استفاده میکنن و قاطی میشن و فضا رو متشنج میکنن.
  • صادق IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    1 2
    با سلام مقدمات صحیح یادداشت در خصوص تشریح شرایط بین المللی ، اتفاقا ایجاب می کند که نظام در خصوص سخت گیری اجتماعی و تحمیل یک نوع سبک زندگی به جامعه تجدید نظر کند .
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    4 1
    ریشه اغتشاش ایران بی کفایتی بعضی از مسولین و ادامه ی کار فوذیهای دولت قبل هست
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    5 5
    پیشرفتهای ایران برای اغلب کشورهای منطقه قابل تحمل نیست
    • لیلا IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      2 2
      دقیقا کدوم پیشرفت منظورته
    • لیلا IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      2 2
      دقیقا کدوم پیشرفت منظورته
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      5 2
      مخصوصا برای آمریکا و اروپا و اسراییل غاصب
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    1 2
    سلام مقدمات صحیح یادداشت در خصوص تشریح شرایط بین المللی ، اتفاقا ایجاب می کند که نظام در خصوص سخت گیری اجتماعی و تحمیل یک نوع سبک زندگی به جامعه تجدید نظر کند .
  • صادق IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    2 3
    سلام مقدمات صحیح یادداشت در خصوص تشریح شرایط بین المللی ، اتفاقا ایجاب می کند که نظام در خصوص سخت گیری اجتماعی و تحمیل یک نوع سبک زندگی به جامعه تجدید نظر کند . همه چیز را ناشی از تئوری توطئه دانستن خطاست . کدام کشور است که تضییقات ناشی از تحریم های اقتصادی نظیر سختی معیشت و بیکاری را با سختگیری های اجتماعی همراه سازد !؟ این بی تدبیری چه قدر با مصلحت نظام سازگار است ؟
  • علی IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    6 6
    کسی ایران را وارد اغتشاش نکرد .
  • مالک IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    3 2
    چون رسانه های تروریستی مجازی آتش بیارمعرکه بود باید به شدت مجازات شوند
  • نوری IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    7 3
    تا زمانیکه مسئولان ما از خود نپرسند که تقصیر ما در بوجود آمدن این شرایط چیست وفقط نارضایتی مردم را به خارجی ها نسبت دهند ، هیچ اتفاق مثبتی در کشور نخواهد افتاد
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      0 0
      بله
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    2 3
    دشمن با تمام قوای مالی و رسانه ای و لجستیکی وارد شده
  • نیش فعال IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    3 3
    زمینه ی این اغتشاشات از 9 سال قبل شروع به چیده شدن کرده است. دشمن هیچ شبی را بدون فکر به التهاب کششیدن جامعه ایرانی نمیخوابد
  • سعید IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    2 2
    آیا از خود پرسیده آید که چرا آنها موفق شدند
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      2 1
      بدلیل نجابت پلیس ولی وقتی زامبیهاباقتل وتهدیدوفحاشی ازاموال عمومی تاپاسبان ورهگذررابه قتل رساندند واردعمل شدندایران بی حجاب وسقوط درفحشا نمیشه ونخواهدشد
  • منصور IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    4 6
    پهپادهای شاهد و گروه هکری عصای موسی کمر آمریکا و اسرائیل را در اوکراین و اسرائیل شکستند طبیعی است که آنها هم بخواهند کمر ما را بشکنند
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    3 1
    دشمنی غرب و مستکبران عالم با ما بخاطر اسلام ناب محمدی است. بخاطر حکم قرآن که میگه مقابل مستکبران مقاومت کنیده. بخاطر اینه که خدا میفرماید که برای کافران راهی برای تسلط بر مومنان قرار نداده
    • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      0 0
      اسلام ناب محمدی فقط نگفته که جلوی مستکبرین بایستید. درباره مفسدین و دزدها و غارتگران بیت المال هم زیاد سخن گفته. اسلام ناب محمدی واقعی رو زمان ظهور آقا صاحب الزمان خواهیم دید. اونم دقیقا زمانی که هیچ اثری از اسلام جز نام آن و از قران جز کتابی باقی نمانده... اللهم عجل لولیک الفرج.
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    6 3
    خطر تبدیل ایران عزیز به یک ابرقدرت فرامنطقه ای را بیش از هر زمان دیگری حس میکنند و به مقابله میپردازند
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    2 2
    این وضعیت کاملا مشخصه که ماهها و سالها برنامه ریزی شده است و نتیجه ی یک اتفاق ساده نیست
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    5 2
    استکبار جهانی یک روز هم از فکر تضعیف نظام بیرون نخواهد آمدپس بهتره همیشه آمادگی خد را برای مقابله حفظ کنیم
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    3 2
    میخواستن عین سوریه که اولش با اعتراض مردم شروع شد و بعد داعش وارد شد و سوریه رو با خاک یکسان کرد و مردانشان را کشت و زنانشان را به کنیزی برد، همین کار رو با ایران کنن
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    3 2
    بزرگتر از آمریکا هم هیچ غلطی نمی تونه بکنه .
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    3 7
    چی مینویسید مردم را هلو فرض کردید
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      2 7
      مردم را لولو فرض کردن
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    6 3
    اونایی که فریب خوردن و فکر میکنن نظام عوض بشه براشون بهتره، متاسفانه باید بگم که اگه اینطور بشه صد برابر براشون بدتره . بهتره تاریخ بخونن
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      4 5
      اصلا هم ابن طور نیست .آزادی اگر باشد همه چیز درست میشود .چه بهتر تو همین حکومت مردم به آزادی برسن.و رفاه اقتصادی.چیزی که کل دنیا به اون رسیدن بجز ایران .
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      1 2
      توروبه هرچی قبول داری خفه شو کلمه ازادی درتعریف لیبرال دموکراسی شکست خورده است
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    6 1
    سر دسته ها و سرشبکه ها را بگیرید خواهید دید که آشوب یک شبه میخوابد
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    0 0
    میخواهید دوربین بذارید
  • رضا IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    0 1
    چرا فاز میدی مشرق؟
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    1 1
    دقیقا. درود بر مشرق
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    3 4
    از فتنه باکو نباید غافل شد
  • مسعود دیپلمات IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    2 3
    در این مقاله به همه موارد توجه شده است الا خود حادثه مهسا امینی ! اینکه در چنین موقعیتی یک دوشیزه خانم مسافر از کردستان عزیز توسط عواملی نفوذی در گشت ارشاد انتخاب و بازداشت شود و متعاقب آن به نحوی مشکوک جان خود را از دست بدهد. به نظر اینجانب باید عوامل پلیس آگاهی وارد عمل می شد و با بازجوئی از عوامل گشت ارشاد و تمامی کسانی که از زمان بازداشت تا مرگ خانم مهسا امینی با ایشان در تماس بودند ، نحوه بیهوش شدن و مرگ ایشان را مورد بررسی و تحقیق قرار می داد. با توجه به تکنولوژی در دست، امکان بیهوش کردن قربانی از فاصله چند متری هم باید مد نظر قرار گیرد.
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    1 2
    آفرین برتو چه خوب روشن کردی اما این اغتشاشگران که جنود شیطان هستند قلب سیاه شان بیدار نمیشود
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    1 1
    احسنت
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    1 0
    خوب باید در ایران نیز بمانند سایر کشورها برای اعتراضات و معترضان محلی مثل سالن آمفی تئاتر یا ورزشگاه هایی در بیرون شهر تعبیه نمود که در انجا شعار بدهند و یا سخنرانی کنند در طول سال دو بار نه بیشتر
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      3 1
      چه اعتراضی اخه میگه حجابت روبهترسرت کن بهت تهمت نزنن وبه عنوان طردشده بهت ضربه نزنن اعتراضه یامزاحم روان بقیه نشو اونم بادلسوزی مثل امریکابشه زن ومردش تو ویترین ...میخورن خوبه اخه یاقمارخودکشی میکنن وهمدیگه روبه رگبارمیبندین سرکشی حدایست نداره
  • ملت امام حسینیم IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    2 1
    دشمنی دشمنان و بدخواهان مشخصه....بابرخورد قاطع با مدیران بی کفایت و فاسدان داخلی ضمن بازگرداندن اعتماد ب مردم زمینه سوءاستفاده از تحرکات اعتراضی را از بین ببریم...هیجکس در ایران اشوب زده و ناامن خیر و خوشی نخواهد دید هموطنان ب هوش باشید
  • سعید IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    0 1
    الان مذاکره و جنگ‌اکراین به ما چه؟
  • علیرضا IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    4 1
    همه مطالب درست و منطقی هست ولیکن با توجه به زیادی دشمنان داخلی و خارجی وظایف و مسئولیت های مسولین بیشتر از همیشه هست و نباید با فساد و اختلاس و بی مدیریتی و گرونی و تورم که باعث دلسردی و عدم اعتماد مردم به حکومت شده ساده گذشت و با عوامل و عواملین به شدت و بدون تعارف برخورد بشه تا اعتماد رفته برگرده نمیشه همه چیز انداخت گردن خارج .
  • MGK IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    5 3
    جوون های دهه هشتادی که اصلا سیاست نمیدونن چی هست میان توی اغتشاش !!! همه اینها بخاطر کانال های منحرف ضد مردم ایران هست که با پول شاهزاده های سعودی تامین میشه ،، می‌خوان ایران رو سوریه دوم کنن !! مردم به بچه های جوون تون اطلاع رسانی کنید
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    5 1
    آقا این یک فنر جمع شده از جمیع مشکلات بخصوص مشکلات نسل جوان است که حالا داره نیرویش را آزاد می کند!
  • علی IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    1 0
    چه آشی ! نویسنده هرچی دستش امده ریخته تو مقاله و بخورد ملت میده ، واقعیت رو زمان نشان میده ،
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    0 1
    غرب را باید وارد ضرر کرد. در حال حاضر آمریکا در حال ساخت زیر دریایی با سوخت هسته ای برای استرالیا هست این کشور هسته ای خواهد ‌شد. بد نیست ایران هم زیر دریایی با سوخته هسته ای و استفاده از اورانیم 60 در صد غنی شده بسازد.
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    3 1
    میگن کسی که خوابه میشه بیدارش کرد ولی کسی که خودشو به خواب زده نمیشه بیدار کرد!!! خواستم نظری دقیق بدم واقعا از این همه نظر دیگران که خودشونو به خواب زدن منصرف شدم!!!!!
  • هادی IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    1 0
    همه تحلیلتون مقصر یا دولت قبل بود یا خارج از کشور
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    2 2
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • فریدون IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    1 1
    متاسفانه ماداریم کشورمان رابراثر یک حرکت غیر الزامی به افول می کشانیم
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      2 1
      جمله بندی قشنگی بود ولی بایدبازامبی های ضدقیدوفحاش وتهدیدکننده وقاتل 124نفروتخریب کننده اموال عمومی باسنگ وتیرولگدبرخوردبشه
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    0 1
    شما هم که همش دنبال قاتل بروسلی میگردین
  • DE ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    فاز آغتشاش یا بیداری ؟؟
  • IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    مثل روز روشنه انتخاب مهسا برای جرقه آشوب ، با طراحی و آمادگی قبلی (طراحی عوامل داخلی خود فروخته و خارجی) از پیش تعیین شده در زمان و مکان و چگونگی عملیات با برنامه ریزی دقیق و هدایت شده و همسو کردن مردم با خود .
  • ژيان IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    آقايان كجاي جريانها ايستاده ايد؟ اگر عده اي آدم نفهم كه شعور سياسي ندارند در مملكت ما زندگي مي كنند و با هر موجي به هر سوئي كشيده مي شوند تقصير از خود آنهاست. اگر مردم ما آگاه باشند، كساني كه مي خواهند در كشور ما اعتشاش بشود تلاششان به هيچ جايي نمي رسد.
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    همه این تحلیل مبتنی بر اینه که فوت مهسا امینی توطئه بوده است . اکه اینگونه بوده است باید با مدارک ومستندات به مردم نشان داده شود . واگر نه همه این تحلیلها ناشی از توهم است.
  • رضایی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    ((ابعاد و پشت پرده‌های بین‌المللی ..تیرهای واشنگتن به سنگ خورده...و....)) اگر حکومت بهوش نیاید بلاخره این دشمنان بشریت تیرشان به هدف می خورد و این کشور را مثل عراق شخم خواهند زد و فاجعه می آفرینند. با مردم مهربان باید بود.
  • احسان جهانگیر IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 0
    احسنت، تحلیل جالب وبجایی بود ومطمئن باشیم که ایران اسلامی از پس آمریکا برآمده وهمچون گذشته، پوزه ی آمریکا رابحول وقوه ی الهی به زمین خواهد مالید انشاءالله ما وارثان مکتب ثارالله هستیم وعزت وشرف درگرو این نبرد حساس است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس