کد خبر 1420414
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹

یکی از ساده‌ ترین و در عین حال مؤثرترین راه ‌ها برای تبدیل اهداف به دستاورد، برنامه‌ ریزی از قبل برای آنهاست. اکشن پلن ها یا برنامه های عملیاتی فرصتی برای رشد شخصی ایجاد می‌کنند. صرف نظر از چارچوب زمانی که با آن کار می کنید، مهم است که یاد بگیرید چگونه برنامه ریزی کنید و از چه ابزاری برای برنامه ریزی و مدیریت وظایف و کارهای خود استفاده کنید تا بتوانید مراحلی که باید برای رسیدن به اهداف خود طی کنید را اولویت بندی کنید. هدف گذاری به شما کمک می کند تا نتایجی را که می توانید کنترل کنید و نتایجی که برای شما مفید و سودمند هستند را در دست بگیرید.

10 گام برنامه ریزی مؤثر جهت دستیابی به اهداف

چرا برنامه ریزی برای رسیدن به اهدافتان مهم است؟

اهمیت ویژه و خاص برنامه ریزی در این است که یک برنامه غیر ملموس را به وظایف عملی تبدیل می کند که به شما کمک می کند در جهت دستیابی به اهداف خود تلاش کنید. اهداف را می توان به مراحلی تقسیم کرد و از آنها برای حرکت به سمت دستاوردها استفاده کرد. وقتی گام های عملی برای برداشتن داشته باشید، دستیابی به اهدافتان واقعی تر و قابل تحقق تر می شود. مجله فوربس در یکی از مقالات اخیر خود اعلام کرده است:

یک مطالعه بازرگانی در هاروارد نشان داد که 3 درصد از فارغ التحصیلان MBA که اهداف خود را یادداشت کرده بودند، تنها ده سال پس از فارغ التحصیلی، ده برابر بیشتر از مجموع 97 درصد دیگر درآمد کسب کردند.

این آمار نشان می دهد که وقتی کمی فکر و تلاش می کنید تا چگونه به اهداف خود برسید، آنها بسیار قابل دسترس تر می شوند و در نهایت شانس شما را برای موفقیت افزایش می دهند.

چگونه برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی کنید

در مسیر اهدافتان بمانید. برنامه ای ایجاد کنید که شامل وظایف منظم باشد تا مطمئن شوید در مسیر درستی هستید. ابزارهای برنامه ریزی روزانه را برای برنامه ریزی و مدیریت وظایف و کارها و داشتن دید کلی از آیتم های اقدام و... امتحان کنید!

10 گام برنامه ریزی مؤثر جهت دستیابی به اهداف

1. اهداف خود را بنویسید

ابتدا، اهداف خود را بنویسید. مقاله فوربس نوشتن اهداف را به عنوان فرآیندی خلاقانه و الهام بخش توصیه می کند. این مقاله می نویسد:

«هنگامی که اهداف خود را بیان کردید، کمی وقت بگذارید تا آنها را به یک تصویر خلاقانه و هنری تبدیل کنید. اگرچه ممکن است نوجوانانه به نظر برسد، با ماژیک ها و مدادها رنگی، طوری بنویسید که انگار به مدرسه برگشتید. این کار بخش متفاوتی از مغز شما را فعال می‌کند و به تثبیت اهداف در ذهنتان کمک می‌کند. برای خلق یک شاهکار به خودتان فشار نیاورید، فقط از فرآیند خلاقانه لذت ببرید.»

2. اهداف خود را اولویت بندی کنید

درک اینکه کدام اهداف دارای اولویت هستند بسیار مهم است زیرا اهداف مختلف به انواع مختلفی از برنامه ریزی نیاز دارند. ایجاد چک لیست ها راهی عالی برای ترسیم اولویت های مختلف و جدول زمانی آنهاست. زمانی که مسئولیت ها و اهداف خود را اولویت بندی می کنید و زمان بندی خاصی را برای آنها تعیین می کنید، برنامه عملیاتی شما اجرایی تر می شود. اگر به صورت تیمی در یک گروه کار می کنید، این اولویت بندی به ویژه برای اطمینان از مسئولیت پذیری در کل تیم حیاتی است.

3. نقاط عطف کوچک را در هدف بزرگتر خود تنظیم و جشن بگیرید

همانطور که اشاره کردیم، هر هدف را می توان به قطعات کوچکتر تقسیم کرد. مهم است که برداشتن هر قدمی را که شما را به دستیابی به هدف بزرگ ‌تر نزدیک‌ تر می‌کند جشن بگیرید، زیرا انجام این کار می‌تواند شما را تشویق و انگیزه بیشتری برای تکمیل کار ضروری بعدی ایجاد کند.

4. مهلت های پیشرفت را ترتیب دهید

تعیین ضرب الاجل های خاص برای خود باعث می شود تا در مسیر دستیابی به اهداف خود بمانید. این فرآیند به ویژه زمانی مفید است که روی چندین کار همزمان کار می کنید و باید در نحوه مدیریت زمان خود هوشمند باشید. با استفاده از نرم افزار مدیریت وظایف و برنامه ریزی روزانه به راحتی می توانید برای وظایفی که ثبت می کنید زمان سر رسید تعیین کنید و برنامه ریزی هدفمندی داشته باشید. ضرب‌الاجل‌های پیشرفت به شما کمک می‌کنند تا خود را در قبال کاری که می‌خواهید انجام دهید، مسئول بدانید.

5. در مورد هدف خود با دیگران صحبت کنید

هدف خود را به دیگران بگویید. وقتی دیگران از آنچه می‌خواهید به دست آورید آگاه باشند، هر کاری از دستشان بر می‌آید برای کمک به شما انجام خواهند داد. هدف گذاری یک به یک با رئیس خود راهی عالی برای اطلاع او از اینکه در حال تلاش برای آن هستید است تا بتوانید از او راهنمایی و حمایت بخواهید.

10 گام برنامه ریزی مؤثر جهت دستیابی به اهداف

6. اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که به شما انگیزه می دهند

شخصیت شما شبیه افرادی می شود که خود را با آنها احاطه کرده اید. این موضوع در داخل و خارج از محل کار صادق است، بنابراین در انتخاب افرادی که می خواهید وقت خود را با آنها بگذرانید، هوشمندانه عمل کنید. در کنار افرادی باشید که جاه طلب و حامی هستند، زیرا این ویژگی ها بر رفتار و نگرش شما تأثیر می گذارند. زمان ما بسیار ارزشمندتر از آن است که در کنار کسی که مانع رشد یا موفقیت ما می شود صرف شود.

7. پیشرفت

بسیار مهم است که پیشرفت خود را در حین دستیابی به اهداف خود پیگیری کنید. با ابزارهای برنامه ریزی و مدیریت کار می توانید اهداف خود را پیگیری کنید، پیشرفت اهداف و نتایج کلیدی خود را تعریف و پیگیری کنید تا هرگز در مورد آنچه انجام شده و هنوز باید انجام شود احساس گمراهی نکنید.

8. مشخص کنید به چه منابعی نیاز دارید

نه تنها باید برنامه ریزی کنید که برای رسیدن به یک هدف خاص چه کاری انجام می دهید، بلکه باید تعیین کنید که چه نوع منابعی برای دستیابی به موفقیت مورد نیاز است. به این فکر کنید که آیا هدف تعیین شده به فناوری، منابع یا هزینه خاصی نیاز دارد؟ شناسایی منابع لازم برای رسیدن به هدف، کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه ای در مورد نحوه اجرای هر مرحله ی لازم برای تحقق اهداف خود بگیرید.

9. هدف خود را اصلاح کنید

هنگامی که هدف خود و مراحل لازم برای دستیابی به آن را ایجاد کردید، تقریباً تضمین شده است که در حین حرکت به سمت جلو، باید هدف خود را اصلاح کرده و دوباره تعریف کنید. هیچ برنامه موثری ثابت نیست و مهم است که در مورد چالش ها یا موانعی که ممکن است در این مسیر با آن روبرو شوید فکر کنید تا بتوانید برنامه های پشتیبان تهیه کنید. برنامه شما باید پویا باشد و این توانایی را داشته باشد که با تغییر شرایط تکامل یابد.

10. انتظارات واقع بینانه تعیین کنید

در نهایت، واقع بین باشید. اگر هدف شما قابل دستیابی نباشد، از کار کردن روی آن منصرف می شوید. بسیار مهم است که اهداف خود را به اقدامات کوچکتر و ملموس تقسیم کنید. واقع بین بودن شما را مسئول می کند زیرا می دانید که قادر به انجام این وظایف هستید. اگر هدف گذاری را با انتظارات غیر واقعی شروع کنید، برای حفظ انگیزه خود تلاش خواهید کرد و ممکن است برای رسیدن به اهداف خود در بلندمدت با چالش های بزرگتری روبرو شوید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس