کال آو دیوتی

حدود ۲۰۰۰۰ خارجی در بهار امسال به اوکراین رفتند تا به صفوف داوطلبان گارد ملی اوکراین بپیوندند. حال یکی از این مزدوران خارجی می گوید بیشتر آن‌ها جنگجویانی آماتور و تحت‌تاثیر بازی‌های ویدئویی هستند.

سرویس جهان مشرق- مزدور جنگی اهل انگلستان می‌گوید بسیاری از داوطلبان غربی که به اوکراین رفتند صرفا طرفداران آتشین بازی  Call of Duty بودند. حدود ۲۰۰۰۰ خارجی در بهار امسال به اوکراین رفتند تا به صفوف گردان‌های داوطلب گارد ملی اوکراین بپیوندند. گمان می رود که تعداد آنها از آن زمان به طور قابل‌توجهی کاهش یافته است و هزاران نفر از آنان کشته، مجروح و اسیر شده اند، یا پس از مشاهده جنایات جنگی یا تجربه سوء استفاده از سوی استخدام‌کنندگان خود از کشور فرار کرده اند.

عاشقان بازی «کال آو دیوتی» در صف مزدوران خارجی اوکراین+عکس

یک مزدور بریتانیایی که پس از جراحات جدی به خانه بازگشت، گفت:

"در ماه های اول پس از تشدید بحران اوکراین، کشور مملو از داوطلبان «غیر نظامی« از کشورهای غربی بود که تنها دانش آن‌ها از جنگ، بازی‌های ویدیویی بود."

به گزارش روزنامه انگلیسی «میرر»، جاش گریفیث ۳۰ ساله، ساکن شهر ساری در انگلستان، به رسانه‌های محلی گفت که مدت کوتاهی پس از اینکه در اوایل ماه مارس به اوکراین راه یافت، یک هموطن انگلیسی با سابقه نظامی که با او آشنا شده بود، او را تشویق کرد که سوار هواپیما شود و به خانه برگردد و به گریفیث گفت که نیروهای مزدور در واقع متشکل از "خیل غیرنظامیانی است که اخیرا بیش از حد Call of Duty بازی کرده و جوگیر شده‌اند."

عاشقان بازی «کال آو دیوتی» در صف مزدوران خارجی اوکراین+عکس

عاشقان بازی «کال آو دیوتی» در صف مزدوران خارجی اوکراین+عکس

گریفیث، یک سرباز سابق که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ در یگان مهندسی ارتش سلطنتی بریتانیا خدمت کرد و  ماموریتی در افغانستان نیز داشت، این توصیه را نادیده گرفت و گفت که سه هفته آینده را،  با بریتانیایی دیگری که در همان‌جا با او آشنا شده بود، صرف تخلیه غیرنظامیان به مرز لهستان خواهد کرد.

عاشقان بازی «کال آو دیوتی» در صف مزدوران خارجی اوکراین+عکس
جاش گریفیث

در ماه آوریل، او به کیف سفر کرد و به واحدی موسوم به «لژیون بین‌المللی» وصل شد، یک واحد جنگی بدنام متشکل از داوطلبان خارجی انگلیسی‌زبان که حتی رسانه‌های اوکراینی اذعان کرده‌اند که نیروهای تحت امر خود را عمدتا به ماموریت‌های انتحاری و شبه‌انتحاری می فرستد. این واحد، درگیر جنایات جنگی و همچنین آزار و اذیت و ارعاب فیزیکی داوطلبان نیز هست.

عاشقان بازی «کال آو دیوتی» در صف مزدوران خارجی اوکراین+عکس

گریفیث گفت که چندین هفته را صرف خنثی کردن مین‌ها و تله‌های انفجاری کردواما در نهایت داوطلب ماموریت در خط مقدم درگیری شد.

"در مواجهه با حجم تلفات، مواقعی وجود داشت که غرق در اشک بر جای خود می ایستادم و فقط احساس می‌کردم که کاری زیادی از من برنیامده است. تنها یک بار بود که جنگیدم و کارهایی مانند عقب راندن نیروهای روسی انجام  دادم که احساس کردم به نوعی بر جنگ تأثیر می گذارم."

این مزدور انگلیسی که او و یک گروه ۹ نفره از سربازان در نهایت به دونباس سفر کردند، جایی که آنها گشت زنی کردند، ماموریت پشتیبانی از تک‌تیراندازها را انجام دادند، مین گذاری کردند و درگیر تبادل آتش با نیروهای روسی شدند.

عاشقان بازی «کال آو دیوتی» در صف مزدوران خارجی اوکراین+عکس

گریفیث در ماه ژوئیه در حالی که در حال گشت زنی بود، به شدت مجروح شد و واحدش مورد اصابت خمپاره قرار گرفت و قطعات خمپاره پا، شانه، سینه و بازوهای او را سوراخ کرد و او را  غرق خون بر جای گذاشت. او برای دریافت مراقبت های اورژانسی به بیمارستان صحرایی منتقل شد و در آستانه مرگ از هوش رفت. وضعیت او در نهایت تثبیت شد و رو به بهبودی رفت. سمت چپ بدنش به شدت ساییده شده بود و دچار شکستگی استخوان ساق پا، شکستگی استخوان کتف و استخوان ترقوه شد. او قادر به بلند کردن پای چپ یا تکان دادن انگشتانش نبود.

عاشقان بازی «کال آو دیوتی» در صف مزدوران خارجی اوکراین+عکس

گریفیث در دوران بهبودی خود از دولت اوکراین مدالی گرفت و پس از چهار هفته بستری در بیمارستانی در اوکراین، به بیمارستان سلطنتی ساری‌کانتی بریتانیا و سپس برای جراحی پلاستیک به سنت جورج در لندن فرستاده شد. کار درمانی سنگینی روی او صورت گرفت تا بتواند دوباره روی پای خود بایستد.

علیرغم شرایط سخت خود، گریفیث گفت که از تصمیم خود برای ترک بریتانیا، دو فرزند خردسالش و دوست دختر جدا شده اش برای مبارزه در اوکراین پشیمان نیست.

"اشتباه برداشت نکنید. من  از این مجروحیت  ناراحت هستم و اگر حتی وضعیتم بهتر نشود، بدون شک زندگی مرا به شدت متحول خواهد کرد. اما من از رفتن به آنجا پشیمان نیستم. تیمی که عضو آن بودم، هنوز آنجا هستند - در واقع دیروز خبر وحشتناکی دریافت کردم که یکی از اعضاء مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. وقتی چنین چیزهایی را می‌شنوم، فکر می‌کنم چقدر خوش شانس هستم و شاید آدم جان‌سختی باشم. اما  هر چقدر هم که برای شما دیوانه‌وار به نظر می‌رسد، اگر دوباره بلند شوم و دوباره بدوم، هنوز هم این فکر در ذهنم می چرخد که به آن‌جا برگردم."

عاشقان بازی «کال آو دیوتی» در صف مزدوران خارجی اوکراین+عکس

البته این جنگجوی خارجی واقعاً خوش شانس بوده است، زیرا ارتش روسیه و شبه نظامیان مردمی دونباس مرتباً از حذف کل جوخه های مزدوران خارجی در تبادل آتش و حملات موشکی و توپخانه دقیق گزارش می دهند. مقامات جمهوری خلق دونتسک و لوگانسک چندین مزدور خارجی را به جنایات جنگی متهم کرده اند و احکام شدیدی از جمله مجازات اعدام برای منصرف کردن دیگران از تکرار این اشتباه صادر کرده اند.

عاشقان بازی «کال آو دیوتی» در صف مزدوران خارجی اوکراین+عکس

هزاران داوطلب خارجی در ماه‌های اخیر به اوکراین سفر کرده‌اند، برخی با انگیزه پول، برخی دیگر با اعتقادات آرمان‌گرایانه درباره «دفاع از آزادی و دموکراسی»، و برخی دیگر هنوز به دلیل تمایل به مبارزه با روس‌ها.

برخی از مزدوران اهل کشورهای غربی که توانسته‌اند زنده از معرکه اوکراین خارج شوند، از هموطنان خود خواسته‌اند که به منطقه درگیری سفر نکنند و به تلفات سنگین در میدان جنگ و ناامیدی از میزبانان اوکراینی خود پس از مشاهده جنایات جنگی اشاره کردند. برخی دیگر از شرایط جنگ در اوکراین ابراز ناامیدی کرده‌اند - از جمله عدم برتری هوایی و پشتیبانی توپخانه ای که سربازان کشورهای ثروتمند غربی به طور سنتی در درگیری های خارج از کشور به آن عادت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • FR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    65 81
    شاید با کشته شدن در راه کمک به اوکراین به بهشت نری اما با کشته شدن در راه کمک به روسیه قطعا به جهنم میری
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      44 17
      ان‌شاالله با اربابان شیطان‌صفت غربی‌ات محشور بشی.
    • شهاب IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      23 9
      جمله ت اشتباه فلسفی داره فیلسوف... اگه بدونی که به خاطر کاری که انجام میدی احتمال کشته شدن وجود داره و قرار هم نیست به خاطرش بهشت بری، خودکشی حساب میشه و میری جهنم! ضمنا، اگر هم بهشت منظورت بهشت آمریکایی و اروپایی(که با پرچم ش کامنت می‌ذاری) باشه،بله...هیچ آدم درست کاری به بهشت نمیره! شما که عامل یه حمله کمتر از ۲۰۰ روزه با کلی دلیل و توضیح(نقض قانون منع گسترش ناتو، نژاد پرستی ضد روسی و البته سایر اقوام و ...) رو جهنمی میدونی، نظری راجع به خیل عظیم جهنمی های آمریکایی و انگلیسی و فرانسوی که سال هاست مستعمره دارن و به کشور های مختلف حمله میکنن نداری؟نمیخوای زیر پتو و در خفا هم یه ناسزا بگی بهشون؟بگو...به خاطر خدا و بهشت بگو...
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      32 14
      ولی من بهت قول میدم اخر عاقبت وطن فروشی جهنمه گور پدر اکراین و توهمات تو سرت
    • احمد IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      12 7
      ما که بی طرف هستیم و اوکراین به خاطر بی طرف بودن از ما تشکر کرده و ماکرون هم خواسته بریم میانجیگری کنیم.
    • علی IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      4 0
      اَرشِمیدِس
    • اسماعیل IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      4 1
      حاج آقا امری دیگه،اصلا تو خدا هرچی تو بگی
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      20 10
      اون خدایی که تو از طرفش داری نسخه می پیچی قطعا سنخیتی با نوکران و مزدوران و فداییان صهیونیزم بین الملل و شیطان بزرگ آمریکا نداده . توهم سنگ مزدوری آمریکا رو به سینه نزن
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      15 3
      از کی تا الان مزدوران به بهشت میرن.
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      9 1
      بین علما بر سر بهشت اختلاف افتاده
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      7 2
      مشکل مغز زنگ زده شما غرب گداها اینه که فقط دو طرف رو میبینید کشته شدن در راه روسیه یا در راه غرب، کشته شدن در راه وطن و خدا هیچ جا در محاسباتتون نیست.یک وطن پرست مسلمان ممکن در سوریه به شهادت برسه که قطعا برای وطن و دفاع از حرم اهل البیته و نمیخواد مملکت محل تاخت و تاز مزدوران غربی بشه وهمین وطن پرست ممکنه در روسیه آموزش پهبادی بده اونم برای جلوگیری از رسیدن قدمهای مزدوران غربی در مرزهای شمالی کشورهولی شماها که وطن ندارید که اینارو بفهمید
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      8 0
      به جهنم!!! هرجایی می خواهید بروید! گورپدر غربی ها!
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    22 21
    مزدور امثال شمایید که به باغیرتان زمان که برای دفاع یک مردم مورد تهاجم قرار گرفته اومدن میگید مزدور، مزدور شماهائید که خائن روسای کمونیست شدید، وطن فروشا۲۳۴۳۷
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      11 10
      عزیزم برو تو اوکراین اصلا نه انگلیس از ملکه دفاع کن تا بمیری. نمی خوای اسم مزدور روت بزاریم نمی زاریم. ولی مرد باش زودتر برو.
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    22 17
    نیرو مزدور همه جا هست سوریه یمن و... فقط اسم عوض میشه یه جا میشه مزدور یه جا مدافع حرم
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      10 9
      با این تفسیر شما لشکر مومنین و کفار یکی هستند
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      9 8
      اون وقت به نظرت اون نیروهای انگل‌یسی که اومدند و باعث و بانی کشته شدن نیمی از ایرانی ها در جنگ اول جهانی شدند اسمشون چیه؟ اسم خودت که داری از اونها دفاع می‌کنی چی بید؟
  • کاپتان پرایس IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    12 15
    شخصیت منفور بازی ماکاروف روس نماد ماهیت فرا فوق تروریستی روسیه بود. شخصیتی شیطان صفت، خشن، بی اخلاق و شدیدا بی رحم. اون لحظه که با کاپیتان پرایس قلاده انداختم دور گردنش احساس کردم زندگیم معنی پیدا کرد. درود خداوند بر مدافعان رهایی از چنگان امپریالیسم و سلطه گری روسیه
    • مهدی ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      10 4
      اول قرص ها را بشور بعد بخور بی مغز
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      3 1
      پس حتما شِپِرد خوب بود یا اینکه چون امریکایی بود خوب بود بازی همون بازی هست و نه بیشتر
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      2 3
      داداش امپریالیسم مال اون یو آی ای هست که قلاده رسانه ای و شستشوی مغزی گردنت انداخته ...
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      3 0
      اینها دیگه چه تفکراتی دارند ، اصلا فکر دارند؟!!! خداییش با کیا شدیم 7.5 میلیارد نفر!!!!!
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    8 5
    چقدر هم آمریکا و غرب و اسرائیل جدیدا دلسوز مردم ستم دیده شدن. داداش خودتی اصل قضیه رو با این چیزا دیگه نمی تونید ماله بکشید. زلمنسکی خوب داره به آمریکا و غرب با قربانی کردن مردمش سواری میده شما هم برا ما تبلیغات فاکس نیوز بی بی سی و ان بی سی و فرانس ۲۴ رو در مورد مظلومیت اوکراین تکرار نکن زیاد
  • اسماعیل IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    0 1
    حاج آقا امری دیگه،اصلا تو خدا هرچی تو بگی
  • شهداجاودانه اند... IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    8 6
    اولا که همه چیزوباهم قاطی نکنید.مدافعان حرم ازاعتقادات ودین ومذهبی که داشت ازدست میرفت دفاع کردن وتواین راه باسالارشهیدان محشورشدن دوماامریکاوچسراییل اگه دلسوزمردم بی دفاع هستن پس چرابمب وموشک روی سرمردم مظلوم فلسطین میریزن توروخدایکم فکرکنیدافکارمسموم به سرتون راه ندید.خدالعنت کنه اون حرامزاده ای که مدافعان حرم روزیرسوال ببره.سومابدونیدکه نابودی غربزده های احمق نزدیکه به امیدخدا
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      6 1
      بزرگورار فکر کردی نمی دونن!!! اینها رو از خودتم بهتر بلدن! ولی اگه تو از آزادگیت گذشتی اونها هم از بردگی غربشون می گذرن، خلاص!!!
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      1 0
      عصبانی نشو
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    4 1
    مزدور کسی است که برای مزد کار می کند . دیگر مدافعان فلان وفلان ندارد
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      1 1
      مزد یک عده را خدا می دهد .یکی هم زلنسکی یهودی و رجوی جانیتکار
  • نیما IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    4 3
    پیروزی روسیه در اوکراین ممکن است
  • علیرضا IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    3 3
    لطفا به کسانی که به مظلوم کمک می کنند مزدور نگید . ان شاله روسیه شکست بخوره
  • سیدمهدی IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    2 3
    اینا که ازچچن واحیانا بلاروس میان کمک روسا مزدور نیستن؟
  • آرش مرتضوی CA ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    0 1
    آدم خوب است که با جنگ روسیه، شهید بشود و برود به بهشت!
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    1 0
    بیشتر مسلمان چچنی و بیسواد هستند که در اروپا زندگی ضعیف دارند وگرنه اروپا و امریکایی چشم ابی سفیدپوست نمیره جلو برای هیچ و پوچ و مردن
  • NL ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    0 0
    چقدرم طرف خوشحاله!!!؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس