کد خبر 1413450
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹

فرمیک اسید یا همان اسید متانوئیک ، ساده ترین اسید کربوکسیلیک به شمار میرود و فرمول شیمیایی آن HCOOH است. این ماده شیمیایی واسطه مهمی در سنتز شیمیایی به شمار میرود .

این اسید که یک اسید ضعیف محسوب میگردد به طور طبیعی در نیش مورچه ها و زنبورها یافت میشود . کلیه استرها ، نمک ها و آنیون های حاصل از فرمیک اسید را فرمات ها میگویند . از نظر صنعتی ، این اسید شیمیایی کاربردی از متیلیک به طور کلی تهیه و تولید می شود .

کاربردهای فرمیک اسید :

  • در صنعت زنبورداری :

بسیاری  از زنبورداران دنیا ،  در این صنعت از این محصول به عنوان بخور برای از بین بردن کنه ای خاص به نام واروا که به زنبورها حمله می کند استفاده می کنند.

فرمیک اسید به علل مختلف و خواص گوناگون و متفاوتی که از خود بروز میدهد ، در میان زنبورداران جهان محبوبیت بسیار زیادی کسب کرده است و این محصول را در حجم زیادی مورد استفاده قرار میدهند .

این ماده شیمیایی موثر ، کنه واروا را به راحتی هر چه تمام تر از بین می برد . شاخص های متعددی مانند : قیمت مناسب و مقرون به صرفه ، توانایی موثر در ریشه کن کردن کنه واروا و سایر کنه های موجود در کندوی زنبور عسل و از بین بردن کنه های موجود در لارو ها ، از جمله دلایل محبوبیت این اسید مشهوردر بین زنبورداران به شمار میرود .

اسید فرمیک  نمیتواند در عسل نفوذ کند و در عسل نهایی بدست آمده اثری از خود به جا نخواهد گذاشت .

  • کاربرد در ساخت عطرها و کاربرد در صنعت خوشبوکننده‌ها :

تعداد معدودی از مشتقات اسید فرمیک مانند استرهای فرمات در صنعت خوشبو کننده‌ها کاربری فراوانی دارند .

این محصول بسیار کاربردی به عنوان حلال در تولید اسانس ها وعطرها نیز کاربردهایی دارد.

  • کاربرد صنعتی این محصول  به عنوان ماده موثر و مفید جهت از بین بردن سنگ آهک نیز میباشد .
  • این محصول به عنوان نگهدارنده ضد باکتریایی و سموم دفع آفات گیاهی کاربرد دارد .

در صنعت کشاورزی ، به دنبال ممنوعیت استفاده از آنتی بیوتیک ها و مواد شیمیایی به عنوان محرک های رشد ، استفاده از فرمیک اسید به عنوان یک عامل ضد باکتری افزایش بیشتری یافته است .

  • اسید فرمیک به عنوان افزودنی در صنایع غذایی و سیلوها :

یکی دیگر از کاربردهای مرسوم این ماده شیمیایی در ذخیره سازی مواد غذایی درجایگاه های مواد افزودنی صنایع غذایی است که از آن به عنوان یک مانع فعالیت‌های مخرب اسید لاکتیک استفاده می‌شود .

 این اسید پر کاربرد هم چنین در تولید روغن سویای اپوکسی شده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد   .

همچنین  این اسید شیمیایی به عنوان یکی از عوامل طعم دهنده درمشخصات طعم و مزه کاربرد دارد .

  • کاربرد فرمیک اسید به عنوان ضد خورندگی درصنایع  نفت و گاز و پتروشیمی .
  • کاربردهای فراوان در صنایع داروسازی و بیوشیمی از دیگر کاربردهای این ماده شیمیایی است .
  • کاربرد فراوان اسید فرمیک در در صنایع آبکاری ، مانند : فرآیندهای آبکاری نیکل .
  • کاربردهای بسیار زیاد در صنایع لاتکس لاستیکی انعقادی .
  • صنایع نساجی:

به طور کلی در صنایع نساجی برای پایداری رنگ بر روی الیاف ، در رنگ آمیزی الیاف طبیعی و مصنوعی همچون پشم و نایلون و برای خنثی نمودن محلول قلیایی در هنگام شستشوی پارچه ، اسید فرمیک مورد استفاده زیادی دارد .

  • در بازسازی لاستیک قدیمی از این ماده شیمیایی استفاده میشود .
  • کاربردهای فراوان فرمیک اسید در ساخت نمک های فلزی از جمله فرمت های نیکل ، کادمیوم و پتاسیم از دیگر زمینه های مفید کاربردی این محصول است .
  • کاربرد مهم اسید فرمیک در یخ زدایی جاده ها و مسیر ها :

این اسید شیمیایی کاربردی ، امروزه برای جلوگیری از یخ زدگی جاده ها در زمستان در برخی کشورها به صورت نمک های مختلف جایگزین نمک های سنتی شده است زیرا با محیط زیست سازگاری بیشتری از خود نشان میدهد و خیلی موثرتر از روشهای سنتی عمل می کند.

  • در ساخت شیشه ساختمانها از این ترکیب شیمیایی استفاده میشود .
  • در ساخت پلاستیک کننده های رزین وینیل ، اسید فرمیک کارایی دارد .
  • کاربرد فراوان و موثر در صنعت مرغداری به هدف از بین بردن باکتری سالمونلا (باکتری غذایی طیور) که به غذای مرغ ها اضافه می گردد .
  • هم در پاک کننده های خانگی و هم در پاک کننده های صنعتی کاربرد دارد .
  • این ماده شیمیایی در فرایند سولفورزدایی از گاز دودکش ها کارایی فراوانی دارد .

​​​​​​​کاربردهای فرمیک اسید

فرمیک اسید های آزمایشگاهی :

با کیفیت ترین و خالص ترین اسید فرمیک ها مربوط به تولیدات آزمایشگاهی شرکت مرک  ( MERCK ) میباشند که با خلوص بسیار بالا و در حجم های گوناگون در بازارهای جهانی وجود دارند و قابل تهیه از نمایندگی مرک در نقاط مختلف کشورهای گوناگون میباشند .

 فرمیک اسید صنعتی :

اسید فرمیک های صنعتی نسبت به انواع آزمایشگاهی آنها از خلوص پایینتری برخوردار بوده  و کیفیت پایینتری را ارائه میدهند . اینگونه فرمیک ها در حجمهای مختلف حتی بشکه های بزرگ هم یافت میشوند و درجه خلوص متوسطی داشته و در بخشهای صنعتی کارخانه ها تولید میگردند لذا صرفا در اموری که کیفیت و خلوص بالا ملاک نباشد مورد استفاده قرار میگیرند .

جهت انتخاب فرمیک اسید مناسب باید ابتدا هدف خود را مشخص نماییم و به نسبت بودجه موجود و میزان مورد درخواست ، نسبت به تهیه نوع صنعتی و آزمایشگاهی آن اقدام نماییم .


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس